Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Johan Lindberg »

http://www.mc2racing.com/products/xr4ti ... index.html

Där finns det lamelldiff för 450dollar till 7.5"aren om du skulle gå på det alternativet.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Steve »

therealpinto skrev:Men jag vill ha kvar min utväxling runt 3.9:1...

Gustaf
M5 e34 har ju typ 3,91:1
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Jonset »

Fixit drivaxlar är nog bra grejer. Marklund motorsport kör med Fixit på deras Supercar Polo. Får vridas 45 grader innan de byter. Dom har ju 600hk, fyrhjulsdrift och plågar grejerna rätt hårt...
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Jag har tittat på Eatondiffen som ett alternativ. Jag gillar inte riktigt att det är en GM-grej som anpassas med offsetlager och sånt...

M5-diffen kan ju vara ett alternativ kanske, om det går att hitta en sån.

Det är väl läge kanske att kolla om det finns någon med kontakter in mot Fixit då :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

För att ändå kunna köra mer i sommar lånade jag ju en standard drivaxel av en kompis, och satte ihop bilen inför Motorveckan i Lycksele. Det var dit jag premiärkörde med bilen 2014, och nu var jag sugen på att ha med den igen. Att vara på ett motorevent med hobbybilen hemma är ju lite trist...

Kvällen innan avfärd gjorde jag en snabb lösning för att styra kylluft till generatorn - den har velat gå lite varm tidigare och sänkt laddspänningen (jag tror i alla fall att det är orsaken).

Jag började med Klassikerträffen och surr med Micke F och Nisse.

Toribass har lite foton på det här;
http://motorveckan2016.toribass.se/#collection/6

Lite färre fordon i år kanske och helt ärligt har nog träffen lite svårt att hitta sitt fokus under Motorveckan - det ska handla om klassiska "icke-amerikanska" bilar men det känns lite som vi med modifierade bilar är där litegrann på undantag. Kanske skulle man renodla den träffen för "veteranbilar" och hellre köra en grej för "performancebilar" oavsett ålder och ursprung? Nåja, det var ändå trevligt i värmen.

Apropå värmen så verkade kylningen av generatorn funka :-)

Nästa grej på agendan var drifting, kul eftersom man i år öppnade upp för "prova på" för oss som inte tävlar. Nu var förfarandet väldigt likt de tävlandes, besiktningen resulterade till exempel lite oväntat i en vagnbok!

Bild

Vi hade formellt tid för att prova på mellan kl 15 och 15.45 men redan vid förarmötet föreslogs att de som ville skulle få köra vidare under kvällen och delta i tävlingen :-D Det lät precis som något som passade mig, mer körtid!

Själva idén att drifta kom egentligen rätt sent och jag hade lite ont om tid att fixa driftingvänliga däck. Jag lånade en kompis Caprihjul, som var skodda med AGI i 195/65R15...lite höga men lagom slitna och smala i alla fall, och med rätt ET.

Precis som förra gången jag provade drifting så insåg jag fort att det är svårt! Speciellt kanske med den här bilen... Första övningsrundan snurrade jag tre gånger på det korta varvet. Men jag nötte på, och försökte hitta flytet. Det är inte direkt någon fördel med rätt kass respons i maskinen heller.

Det var ruskigt varmt hela tiden och jag drack vatten som kamel, och det gjorde ju också att bilen var tvungen att vila lite mellan rundorna. Så det blev inte så mycket övat innan det var dags för kvalen.

Där blev snart målsättningen att klara en runda utan snurr, för att kanske få någon poäng alls att kvala in på. I tredje och sista kvalet gjorde jag en ganska medioker insats men klarade att hålla bilen utan snurr så jag fick hela två poäng med mig :-)

Elimineringsrundan gick inte så mycket bättre och det blev en stoppsladd så det var ju helt kört att gå vidare. Lite surt att Audin som slog ut mig rasade drivaxeln samtidigt och inte kunde köra nästa runda :-(

Jag lyckades filma några av körningarna...jag skäms inte så mycket så här kommer länken:
https://youtu.be/oTUris7kfcI

Det var kul att få köra och bilen gick för egen maskin därifrån, utan skador, vilket förstås känns bra. Det går säkert att förbättra en del genom att justera om lite till, nu styvade jag bara upp dämparna bak och lämnade allt annat orört.

Jag tog också med bilen på "Bring your toy" som är en happening på torget, rätt kul för man når mycket folk på ett enkelt sätt.

När det var dags för hemfärd från campingen så klickade det inte ens om startmotorn. Slut ström? Nej, men vi testade ändå kablar utan resultat. Det blev till att ropa in kompisar som knuffade igång den, och så gällde det att inte få stopp förrän hemma.

Det gick bra, och dagens undersökning visar på en stendöd startmotor. Så jag har beställt en ny...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
pillee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre mar 30, 2007 7:55 pm

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av pillee »

Hej,jag har för mig att ni köpte ett billigt biltransportsläp och gjorde en utvärdering,
men jag hittar inte vad ni gjorde den.så snälla hjälp mig på traven att hitta den.
Mvh Peter
(jag har följt dig och din bil i det tysta)
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Gott minne :-)

Jag har skrivit lite på rejsa... Jag köpte en Boro Mini Wenus 2014 (tiden går...), ett 1800 kg kg enaxlat släp med tipp.

"Min" ÅF sålde släpet med aluminiumdurk mellan körbanorna vilket gör att det funkar även för skoter och lite annat, något som var viktigt för mig. Jag ville ha enkelaxlat för att enklare kunna backa in på min släp-parkering.

Tyvärr var angivna mått på släpet fel, det är 10 cm smalare i lastyta och några decimeter kortare än vad de hade skrivit ut på hemsidan och i orderbekräftelsen. Inte så mycket att göra åt men Caprin går i praktiken inte att lasta utan smalare bakhjul eller bakhjul med högre ET.

Släpet levereras med gasfjädrar till tippen, de är så hårda att jag inte klarade att tippa tillbaka flaket när det var tomt. Jag byggde om för tippskruv istället. Jag har också monterat friktionsdrag och det gör att det går stabilt och fint.

Det är rätt stora hjul och kort flak så lastvinkeln blir brant. Ska man lasta annat än rallybil/folkracebil eller kanske hotrod (utan överhäng) så krävs lösa ramper. Jag köpte till manuell winsch också.

Hela släpet är ganska "lätt" konstruerat, det är inte lika stabilt som den Tiki Treiler jag hade innan, men så får man också mer lastvikt. Efter snart 5 år börjar en del galv på flaket vara lite påverkat av väder och vind men då parkeras släpet ute och körs ibland på vintern.

Totalt sett tycker jag att man får ungefär det man betalar för. Det är ett billigt släp, men ännu har inget mekaniskt som bromsar eller liknande strulat. Som B96-släp får man mycket lastvikt för pengarna...

Synd bara att jag inte hunnit få ut Caprin än i år :-(

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
pillee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre mar 30, 2007 7:55 pm

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av pillee »

Tack för att ni gav er tid att svara,synd att caprin inte kommit ut.
Mvh Peter
Skriv svar