Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Johan Lindberg »

Skall liman användas så är det ju att gå all in som gäller med alla fräna prylar det finns annars är det nog bara onödigt krångligt.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Ja, och då har man fortfarande en tung, omodern motor :-)

Det finns ju jättefina Esslingerprylar men det blir ganska mycket pengar och då skulle jag som sagt hellre bygga på något helt annat. Planen är ju inte heller att köra så väldigt mycket fortare, det behövs helt annan säkerhet för det och hela bilen är ju felbyggd för att vara en riktigt bra dragracingbil.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av bop »

Det var en sån här jag tänkte på.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Jag förstod det men det känns lite bakvänt att bygga så i Sverige, enklare att bygga en B234 i så fall. Men jag är inte så sugen på det, blir det ett 16v-bygge tror jag hellre jag baserar det på en Duratec.

Nåja. Ikväll mappade jag till det sista på cirka 1.7 bar, så nu ligger AFR rätt lagom för en enkel mappning. Jag justerade launchen lite lätt också. Eftersom det är slut på garagetid före rejset får det räcka där, bilen är tvättad och klar för lastning nu.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Rapport från Fällfors, för er som inte var där då...

Vi åkte upp på fredag morgon och lastade av. Första repan gjorde jag med dragradialerna men det boggade i starten igen, så jag byte till diagonalerna för nästa runda och justerade lite lätt på launchen. Samma resultat egentligen. Vi fortsatte med att justera smått utan att det egentligen blev bättre.

Så då tog vi en djupdykning i inställningarna och jag minskade mängden bränsle som adderas under launch. Då började motorn svara bättre och vi fick upp mer laddtryck så det kändes som rätt väg att gå. MS har helt annat sätt att mappa launch nu, än det jag hade tidigare när jag körde. Så det har tagit ett tag att hitta tillbaka...

Med mer laddtryck i starten så spann jag hela 60-foten men körde ändå en hög tolva, så det kändes som rätt väg att gå. Tyvärr missade jag att ta med grejer för att logga på SD-kort så jag vågade inte justera så mycket mer, känslan är att det går lite fett på maxvarv eftersom sluthastigheterna ligger runt 174 km/h.

Vi tog ned däcktrycket en del för att leta grepp till sista vändan ut. Skämtade lite om att då går väl något sönder så jag valde att inte koppla från släpet osv. för att inte jinxa rundan.

Det hjälpte inte.

Det sade bara "klick" i starten och så var jag utan drivning. Resten av helgen var jag istället speaker...och fick se Phredde vinna Pro Street och Jedborn köra banrekord (6.888 och 339 km/h tror jag).

På söndagen skruvade jag isär bilen för att leta trasiga delar.

Bild

Bild

Vänster drivaxel av. Det är ju Diones sviktstålsaxlar så jag trodde inte att de skulle vara den svaga länken. Lite hjulstuds har jag haft men inte så brutalt. Jag har resonerat lite med Dione och de gör axlarna lite annorlunda nu men ska man lägga pengar där är det väl lika bra att gå upp till grövre axlar vilket i praktiken betyder 108 mm knutar, vilket betyder att jag får byta en del annat i drivlinan också.

Samtidigt funderar jag på om jag verkligen ska fortsätta försöka köra dragracing med den här bilen. Den är inte så bra på det egentligen... Ett annat fokus skulle göra det enklare att bygga en motor med bredare register kanske, mer för bana/konbana och liknande. Men det är ju kul att rejsa rakt fram också...

Tills vidare lånade jag en drivaxel av Jonny Lindgren så jag kan köra med bilen sommaren ut. Närmast blir det Lycksele och Motorveckan där jag tänkte prova sladda lite, så får vi se hur det går...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Kadett4wd »

Kompisen vred av nuke och dione som tändstickor, när han köpte fixit så höll det.
Inte i en Ford iofs, men värt en tanke.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Men levererar Fixit nu? ;-)

Det mesta jag hört om honom är att det är svårt att få grejerna för han har för mycket att göra...vilket i och för sig kanske är ett gott tecken.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Kadett4wd »

det vet jag iofs inget om *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Micke K »

Jag köpte mina drivaxlar från Fixit tog lite längre tid än avtalat men det berodde på härdningen då jag valde 2541 material i drivaxlarna istället för Orvar supreme.
Kvalitetsmässigt är det inte mycket som slår det jag har annat att jämföra med då jag jobbar med maskinbyggnad.
Kan bara rekommendera Fixit
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Kjelle »

Har man tid och möjlighet är ett besök hos Björn i Tandsbyn en upplevelse, ett av de mer intressanta verkstadsbesök jag gjort :-)
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av bop »

Ska du köra dragracing är väl en stel axel vad du ska satsa på, men det skulle kännas trist.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Tanken på en stel axel har slagit mig flera gånger och skulle jag bygga bilen "igen" skulle det nästan säkert sitta en sådan på plats. Min upplevelse är att det är enklare att få den att fungera bra till det jag gör med bilen (lite dragracing, lite bana/konbana/drifting men väldigt sällan ojämna vägar med tempo).

Just efter raset snurrade tanken en extra gång men det tar emot att ställa sig och kapa i en bil som är relativt nylackerad. Så jag lär behålla bakvagnen som den ser ut nu, ett tag till.

Det får bli en fråga för höst/vinter, jag väntar in lite data så ser vi vad som händer. Det är ju ändå inte några fler dragracingevent i närheten i år.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Johan Lindberg »

En fördel med 7" är ju att det är lite lättare att hitta knutar å drivaxlar på skrotarna verkar ju hålla rätt ok standard också
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Steve »

http://skogenracing.editboard.com/t1316 ... ig-bakvagn

(vet dock inte hur lik en Capri är i bakvagnen)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Jag har Sierra bakvagn så det är "samma" för mig. Jag funderade på BMW-delar innan jag köpte Quaifediffen men prioriterade delar som är "bolt on" för att spara tid.

Uppgraderar jag till 108 mm knutar med den diff jag har nu tror jag det håller för då blir det grövre drivaxlar, ganska likt BMW.

Men jag har funderat på att prova att sälja Quaifediffen och bygga med BMW-diff, mest kanske för att jag är lite sugen på en enkel ramplamelldiff i vissa lägen. Men jag vill ha kvar min utväxling runt 3.9:1...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar