Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
blir kul att se vad den går för.therealpinto skrev:Jaha, med ordentligt spänd rem och kall motor så laddar det i alla fall, från tomgång. Så lite spänningsfall ska inte hindra mig från att gasa imorgon
/Gustaf
jag tror att responsen ska bli tilräckligt bra bara du får allt att lira .
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Jag vet inte riktigt om jag fick bättre ordning på starten, förmodligen blev det så eftersom något i drivlinan rasade direkt på linjen. Förmodligen diffen eftersom högerhjulet frihjular rejält och det driver litegrann (viskodiffbroms) men när jag lastade liket på släp idag tyckte jag att det skramlade framifrån också.
Är det bara diffen som rasat finns det kanske en möjlighet att spika ihop nåt till hösttävlingen i Piteå, men om lådan eller kopplingen lämnat in är det slutgasat för i år.
Hoppas hinna riva tidigt i veckan så får vi se.
/Gustaf
Är det bara diffen som rasat finns det kanske en möjlighet att spika ihop nåt till hösttävlingen i Piteå, men om lådan eller kopplingen lämnat in är det slutgasat för i år.
Hoppas hinna riva tidigt i veckan så får vi se.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Okej, klumpen nere på garagegolvet efter 1,5 timme och ser man detta när man tappar ur oljan kan man gissa:
Helt klart är diffen körd...
Det saknas lite saker då va?
Där är de!
Så fint blev drevet...
Tyvärr är det stubbaxeln på viskobromssidan som är skadad:
Det betyder nog att det knappast går att återanvända själva diffbromsen, man kan inte dra ut axeln utan våld, och med våld skadar man nog "lamellerna" i diffbromsen. Så kul var det.
Säga vad man vill om Gearboxmans "uppspänning" men den överför i alla fall tillräckligt med moment att åka låga nior och 133 km/h på 201 meter - på ett hjul.
Nu jagar jag en annan diff att bygga spole i för att åka tolvan, och så får man väl tömma spargrisen och köpa Quaife i vinter. Frågan är om man ska satsa på en 7,5" diff direkt eller...hmm...
/Gustaf
Helt klart är diffen körd...
Det saknas lite saker då va?
Där är de!
Så fint blev drevet...
Tyvärr är det stubbaxeln på viskobromssidan som är skadad:
Det betyder nog att det knappast går att återanvända själva diffbromsen, man kan inte dra ut axeln utan våld, och med våld skadar man nog "lamellerna" i diffbromsen. Så kul var det.
Säga vad man vill om Gearboxmans "uppspänning" men den överför i alla fall tillräckligt med moment att åka låga nior och 133 km/h på 201 meter - på ett hjul.
Nu jagar jag en annan diff att bygga spole i för att åka tolvan, och så får man väl tömma spargrisen och köpa Quaife i vinter. Frågan är om man ska satsa på en 7,5" diff direkt eller...hmm...
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Ska du använda den där diffklumpen sedan?
Annars är det väl bara ta fram stora svetsen och bränna ihop bitarna och köra igen
Annars är det väl bara ta fram stora svetsen och bränna ihop bitarna och köra igen
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Eftersom det sitter en preppad viskodiffbroms i den vill jag inte gå loss med svetsen. Dels för att jag trots allt vill försöka rädda den, dels för att jag tror att det håller bättre om man svetsar en vanlig öppen diffklump.
En klump till Sierra/Scorpio ska ju vara billig så det är inget direkt problem att ordna en till att svetsa i.
/Gustaf
En klump till Sierra/Scorpio ska ju vara billig så det är inget direkt problem att ordna en till att svetsa i.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Än vågar jag inte rekommendera minigeneratorn riktigt, även om jag är rätt säker på att det bara är remspänningen som spökar för mig.
Kvaliteten känns OK men den är ganska lång, jag skulle egentligen behöva en som är kortare...
/Gustaf
Kvaliteten känns OK men den är ganska lång, jag skulle egentligen behöva en som är kortare...
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Nu är förmodligen en diff att bygga spole i på väg hit, från nyare Scorpio så det bör vara en 7,5" diff och den har troligen rejsigare utväxling också. Nu har jag kört med 3.62:1 men den som kommer hit har 3.92:1, 4.09:1 eller 4.27:1
Om inget mer går snett borde Piteå och hösttävlingen vara räddad. Men jag tror att det blir till att ordna släp...
/Gustaf
Om inget mer går snett borde Piteå och hösttävlingen vara räddad. Men jag tror att det blir till att ordna släp...
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Många tack till Jörgen - Granadadr - som blixtsnabbt ordnade en diff åt mig. Det blev en 7,5" klump från sen Scorpio 2.0i 16v, utväxling 4.27:1 så det blir till att växla flitigt Borde hjälpa till med att komma av linjen också, det blir spännande.
Spolen är byggd så nu ska diffen "bara" upp under bilen också.
/Gustaf
Spolen är byggd så nu ska diffen "bara" upp under bilen också.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Åh, ibland hatar jag när första känslan visar sig vara rätt...
Jag hade nästan tänkt skippa provkörningen idag eftersom det regnade så förbaskat men när det var uppehål tänkte jag ändå testa. Tur det, det skramlade från början och blev inte bättre sedan.
Frågan är bara hur sjutton jag lyckats rasa just treans växel när diffen redan var kört och bara drev på ett hjul?
Till råga på allt har jag fått återbud på släpet jag bokade (det ska säljas...). Suck.
Jag har två lådor liggande, V6-lådan jag körde med tidigare där huset är spräckt och med grymma lagerljud, och en 2.0-låda som följde med Robins Escort, i helt okänt skick. Om en V6-låda inte håller lär en 2.0-låda ha ännu sämre chanser. Samtidigt är det lockande att testa.
Nåja, löser det sig inte med släp imorgon är det nog bara att inse att säsongen 2007 var rekordkort, den också. För utan släp orkar jag inte gasa i Piteå.
Nu verkar det i och för sig som jag kanske kan ha Ximons släp som backup...då kanske jag vågar rulla iväg med 2-literslådan ändå.
/Gustaf
Jag hade nästan tänkt skippa provkörningen idag eftersom det regnade så förbaskat men när det var uppehål tänkte jag ändå testa. Tur det, det skramlade från början och blev inte bättre sedan.
Frågan är bara hur sjutton jag lyckats rasa just treans växel när diffen redan var kört och bara drev på ett hjul?
Till råga på allt har jag fått återbud på släpet jag bokade (det ska säljas...). Suck.
Jag har två lådor liggande, V6-lådan jag körde med tidigare där huset är spräckt och med grymma lagerljud, och en 2.0-låda som följde med Robins Escort, i helt okänt skick. Om en V6-låda inte håller lär en 2.0-låda ha ännu sämre chanser. Samtidigt är det lockande att testa.
Nåja, löser det sig inte med släp imorgon är det nog bara att inse att säsongen 2007 var rekordkort, den också. För utan släp orkar jag inte gasa i Piteå.
Nu verkar det i och för sig som jag kanske kan ha Ximons släp som backup...då kanske jag vågar rulla iväg med 2-literslådan ändå.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Är det en V6-låda du fått haveri på nu?
Vilken tillverkare/modell är det ?
Vilken tillverkare/modell är det ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Japp, V6-låda, Sierra/Capri 2.8i. Egentligen är det en specialbyggd låda, hus från Sierra XR4x4 eftersom den har mycket kraftigare lager för bottenstocken. Ingående axeln är kortad också för att passa Pinton.
Det är alltså den kraftigaste typ 9-lådan (och dessutom den med bäst stegning) så det måste bli byte till något annat framöver. Cosworth rwd Borg-Warner T5 ska passa nästan rakt på men är inte så kul att växla och inte skottsäker.
Egentligen skulle jag vilja använda en BMW ZF-låda men det blir så mycket att bygga om. Sprängkåpa, ny koppling (igen), ny kardan (igen) så vi får se vad det blir.
Om man ska se något positivt så är det väl kanske att jag förmodligen har delar för att sätta ihop en fungerande V6-låda igen, den kan man ju sälja eller ha till nåt annat Pintprojekt med mindre effekt kanske.
/Gustaf
Det är alltså den kraftigaste typ 9-lådan (och dessutom den med bäst stegning) så det måste bli byte till något annat framöver. Cosworth rwd Borg-Warner T5 ska passa nästan rakt på men är inte så kul att växla och inte skottsäker.
Egentligen skulle jag vilja använda en BMW ZF-låda men det blir så mycket att bygga om. Sprängkåpa, ny koppling (igen), ny kardan (igen) så vi får se vad det blir.
Om man ska se något positivt så är det väl kanske att jag förmodligen har delar för att sätta ihop en fungerande V6-låda igen, den kan man ju sälja eller ha till nåt annat Pintprojekt med mindre effekt kanske.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Passar inte jänkar ford t5 också då?
Jag undrar om inte TKO:n passar också i så fall..
Jag undrar om inte TKO:n passar också i så fall..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836