Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av mattias »

Mikael S skrev:Kul!
Synd ni inte vred kammen. Jag hittade 50whp direkt på att justera den på min gamla pinto. 350whp vid 2bar :)
Var det samma kamaxel på ungefär samma motor?
Ja synd att tiden inte riktigt räckte för det, det var i princip nästa logiska steg om inte både trigger-fel och liten intercooler ställde till det lite. Trots allt ser registret ut att sträcka på sig relativt bra, jag menar inte att det är något supervrid men jag hade nästan trott den skulle tappa mer på varv, synd trigger-problemet inte tillät högre varvtal.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Mikael S »

Jag körde kentcams fr34. 12mm lyft och 268 grader så kammen jag åker har några grader mindre duration. Toppen bara tillsnyggad alltså inte portad. bensin i tanken och lågkomp som det blir med cosworthkolvar, skulle gissa att det är rätt lika som Gustafs motor
226whp med justerad kam och 0.8bar
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Jag tror att FR34 med sitt högre lyft och mindre duration egentligen passar en turbomotor lite bättre. Jag kör ju den i den andra Caprin som sugmotor och den funkar fint där. Nu är det evigheter sedan jag körde NH206 i sugmotor men om minnet är korrekt så ger FR34 lite mer mellanregister.

Vi får väl se hur det känns i vår, det kanske blir läge att åka ned till Mattias igen med större intercooler och så testar vi att justera lite kam också, nu när det verkar som triggerfelen är hanterade.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Under vintern 2015-2016 så bytte jag till större intercooler (KL Racing), hängde i elektriskt styrservo och satte på större bromsar bak. Det blev också lite fix med hastighetsmätare (elektronisk från Scorpio).

Bild

Servot är en välkommen hjälp, med kort styrväxel har bilen varit jobbigt tungstyrd.

Intercoolern byttes för att vi hade bekymmer med heat soak eller att insugstempen steg vid bromsningen i höstas. Den har ju också legat på hyllan sedan ett par år tillbaka så det var nog dags att använda den kanske.

Jag verkar inte ha några bilder på den, men det är deras vanliga 63cm bred (450x300x76) 2,5" anslutningar.

Som vanligt hinner jag inte köra så mycket men häromveckan tog jag mig till Piteå för att prova strippen för första gången sedan 2009 eller nåt. Det tog lite tid att hitta tillbaka till hur man kör men hur jag än gjorde, så funkar starterna dåligt. Nu lade jag launch på runt 5000 rpm och då har jag över ett bar när jag släpper kopplingen, men det suckar mest bara ändå och bästa 60-foten var drygt 2 sekunder (2,131). ET 13,093 och 176 km/h i slutfart.

2010 körde jag som sagt 11.99 / 180 km/h, då med HX35 och 12:ans avgashus, laddtryck just under 1,5 bar. Nu laddar jag 1,9 och det som skiljer motorn åt är insug (plenuminsug med trattar nu, utan trattar då), avgassystem (då 2,5" med två Simons ljuddämpare, nu 3" med en Thrush och en japsburk) och så intercoolern (då Sierra Cosworth 4x4, nu som ovan). Dessutom bytt sprut och numera mappat av Mattias (tidigare bara gatmappat av mig). Ja, och turbon då. Nu körde jag dragradialer istället för diagonalerna också.

Jag har kört stripp tidigare med HX32 som sitter på nu. 12.8 och 168 km/H på Mantorp, ungefär samma tider men lite högre slutfarter i Fällfors. Men då upplevde jag det enklare att komma iväg.

Kanske är det så att HX32:an helt enkelt har för trångt avgashus (single scroll också) för att det ska fungera bra med denna effekt/laddtryck? Responsen i den är ändå inte så mycket att skryta över.

Förutom det mest basala (kompprov och provtrycka allt), så är frågan, byta till HX35 och tro på mer toppeffekt och ungefär lika spool, eller bygga dit Mitsu 19T och hoppas på superspool men mindre toppeffekt? Båda aggregaten finns på hyllan. HX35 kräver bara ett nytt tryckrör, Mitsu massa merjobb så egentligen är väl valet i sommar enkelt.

Bild

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Ja, jag börjar ana att det är en kompromiss som inte gick hem.

Nåväl, jag hittade två lite större läckage igår, varav det ena krävde demontering av plenumet. Så jag fixar det först i alla fall.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Kadett4wd »

du hade 11.99 och 180km/h slutfart med HX35
och 13.xx med 176km/h slutfart, med HX32

Problemet till största del är att effekten inte kom ned i backen på samma sätt vill jag påstå.
Men 4km/h lägre slutfart skulle du kanske köra 12.2 eller nåt om resten av repan var likadan.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Tja...det spann ingenting nu, och som sagt är det i starten det märks att bilen inte kommer iväg.

Motorn är ju aldrig bromsad/effektmätt med HX35, den kan ju kanske ge mer effekt än vad HX32 gör mellan säg 4000 och 6500 rpm så jag kan tänka mig att annan vrid/effektkurva påverkar också.

Läckorna är fixade men det spöregnar, det är också ont om tid att provköra och framförallt mappa om för HX35 igen. Får jag typ torrt en stund i helgen ska jag provköra så här och jämföra loggarna. Men det är lockade att hänga på HX35 igen inför tävlingen i Fällfors.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att du uppdaterade tråden :thumbright: Hur blev styrkänslan med det elektriska servot?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Jag är helt nöjd med känslan i styrningen. Det har bara varit positivt men då ska man veta att Capri har väldigt mycket "feedback" i styrningen original, speciellt med kort styrväxel som jag har. På andra bilar kan jag tänka mig att det kan bli lite för mycket servoverkan men man kan ju välja att att inte använda max förstärkning heller.

Jag fixade läckorna men skillnaden blev inte så stor. Så körde jag lite bana i söndags och sköt hål i en slang till värmepaketet så nu blir det ännu mer skruva om jag ska kunna köra igen :-( Men efter lite resonemang med andra så lutar det åt att försöka få i HX35 och snabb-mappa innan Fällfors.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Lite snabbmek i helgen har resulterat i ett tätt kylsystem igen, och en HX35 på plats.

Jag tittade på lite gamla mappar med den turbon för att justera soppan men jag är inte riktigt klar. Laddar nu 1,7 bar ungefär men det går lite fett fortfarande.

Innan jag bytte turbo så provade jag att ta bort wastegateslangen och plugga både anslutningen i wg och till insuget. Det gjorde ingen skillnad på laddtrycksuppbyggnaden så jag tror jag kan utesluta att wastegaten läcker eller tjuvöppnar.

Jag har inte jämfört loggarna exakt mellan HX35 och HX32 men inte är skillnaden i spool så stor att det märks speciellt mycket nu.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Burje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 09, 2008 8:29 pm
Ort: Norrtälje

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Burje »

Jag kör en Ascona B 1160 kg med B230FK med H-profiler, Kina T3T4 turbo, H-kam, 875cc E85 allt annat org tom sprut LH2.4 1,9 bar, 11,47s 199kmt @ 402m hittills. Ska testa nya slicks o klr-t4 kam till nästa gång jag kör! Kul läsa om Caprin :lakrits: gamla kult bilar gör det till intressant läsning :thumbright:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Visst är det skoj med lite äldre bilar, även om man ibland undrar vad man sysslar med...

B230 är ett väl utvecklad koncept och de extra 3 decilitrarna gör sitt till mot en liten Pinto.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av bop »

Om det är extra volym du vill åt så är kanske jänke-pinton på 2,3l ngt för dig?
Satt bl.a i Mustang Cobra, då med turbo.
Med en del meck så kan man montera en topp från volvo b230 för mer flås.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Lima har sina poänger men ingenting passar egentligen från Pinto (det går att använda växellådan med lite mek). Ska jag byta motor, så ska det vara till något helt annat i så fall. Men det är inte aktuellt, det finns andra projekt som går före.

Möjligen kan jag tänka mig att fundera på en Pinto med större volym men det blir fort dyrt om man ska över 2,1 liter så jag tror det får vara.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar