Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av MVA-Productions »

Den är ju bra frän bilen din! Gillar din växellådsstyrning skarpt!
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

MVA-Productions skrev:Den är ju bra frän bilen din! Gillar din växellådsstyrning skarpt!
Tack!

Bild
Ikväll har jag varit ute och gett mig på lite alu-svetsning. Det här är andra försöket på nåt som inte är träning...
Muffen är en historia för sig, var iväg och köpte gängtapp till MAT-givaren, kom hem, svarvade, borrade och gängade. Fel gänga... Men i alu (av tveksam kvalitet då det var en ljusstake innan) går det bra att smida om en G1/4 (Edit: stod 1/8) till M14x1,5 utan någon annan åtgärd än rätt gängtapp :)

Bild
Vackert blev det väl kanske inte, men det funkar...

Börjat riva isär höger dörrsida för nyproduktion... men det sitter ju en lurvig list som ska täta mot rutan, nån som har några fiffiga idéer? Det finns på eBay.de för 29€ men jag är öppen för förslag.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Det slutade med att jag åkte på Volvo och köpte nya orginalklammer för 56kr styck. Klämde åt de gamla mer och de nya för allt vad jag tordes. Ny slang för olja till turbo monterades. Ny slang från vevhusventburken till oljetråget. Den gamla var TORR så det var bara ogjort att man skvimpat ut olja där...

Bild
Provtryckming pågår. Ett litet pipande på ett insugsgummi. Gick att gå tyst med ett nyp med avbitaren. Körde med plastpåse+bomullstrasa+slanhklammer för att plugga, tack för tipset Mattias!

Bild
Allt på plats igen...

Efter lite strul med batteri som hade hamnat i en annan bil och byte av batteriklämma på pluspolen så åkte jag en sväng.
Det är fruktansvärt svårt att känna om bilen går som den ska när ens referens är en motor på jättemjuks motorkuddar, var knappt en vibration förut. Nu vibrerar det en del, men inte extremt på nåt sätt.

Bakvagnen känns mycket bättre än innan ombyggnationen, ska bli intressant att se hur mycket för hårda 450lbs fjädrarna blir eller om de blir lagom...
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Erikwdt »

:thumbright: härligt när det funkar!
NU KÖR VI!!
teflonhjarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
Ort: Ersnäs, Luleå

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av teflonhjarna »

Skraplister och sånt köper man på Örebro agenturaffär.
Andreas Marklund
ESP

0730319399
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Glömde stänga huven vid provkörning... har haft lite dåligt sug ett tag, men nu börjar motivationen infinna sig igen. Ny bromkraftsregulator för bakkretsen ska monteras. Tänkte ev placera den i motorrummet. Några tankar om det?
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Anders_Karlsson »

Jag har en fast Ate 3/15 från Peugeot och en justerbar Tilton i min Commodore B. Den fasta regulatorn sitter först på bakre kretsen, sen den justerbara. Det verkar funka bra när jag kör bana, det låser frambromsarna först trots tung hyvelbänk där fram.
Satte båda vid huvudcylindern, ej justerbart från förarplats såklart. Kör man bara trackdays som jag så känns det som lite överkurs med justerbart inifrån kupén.

Såg att du har förstärkt dina nedre länkarmar bak, nån speciell anledning till det? Original är det tänkt att de ska kunna vridas lite vid mycket krängning om gummibussningarna bottnar.
Jag plockade bort kränghämmaren bak för att få lite mer följsam bakvagn, länkarmarna är orörda förutom PU-bussningar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Cassius »

Nu har du ju redan gjort nya motorfästen.. men Opel Senator A och Monza hade stötdämpare mellan motorfästet och karossen, dom motorerna satt rätt stumt utan att vara helt stumma! Jag har 2st sånna stötdämpare liggandes du kunde fått köpa billigt men.. som sagt nu är du ju redan klar :)

Hur upplever du "stadgan" nu med bärarmsbussningarna? Jag har planer på samma typ av fästen fast med PU bussningar nämligen.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Ang förstärkningen av nedre länkarmar bak så förstärktes de utan större eftertanke för snart närmare ett decennium sen. Har själv funderat på det sär med vridningen i efterhand. Har också funderat på att bygga helt nya länkarmar. Särskilt nu efter ombyggnationen med fjädrarna. Jag har idag inte PU bussningar. Monterade nya orginalbussningar för också många år sen, då fanns det inget utbud av PU som jag kunde hitta.

Motorfäatena är ordentligt stumma! Det tog bort en del komfort med ökade vibrationer och ett annat ljud i kupén. Bilen känns annorlunda vid körning då motor och växellåda inte svajar omkring vid mer inspirerad körning.

Ska en justerbar bromskraftsregulator ska användas tillsammans med en original?

Förresten, någon med en 740/940 som kan kolla vilket bromsrör på huvudvromscylindern som är til bak resp framkrets? Misstänkte att jag kanske monterat det fel...
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Kjelle »

Den bakre kolven i bromscylindern påverkas ju helt mekaniskt från bromspedalen och levererar hydraultryck till den främre kretsen. Samma tryck pressar den främre kolven framåt och levererar tryck till den bakre kretsen. Får man ett läckage i den främre kretsen kommer den kolven att rent mekaniskt bottna mot bakre kretsens kolv så att bromsverkan bibehålls åtminstone på en axel, däremot kommer pedalen att sjunka märkbart mer när man bromsar= tips till chauffören; fixa! samma fenomen vid läckage i bakre krets. Alltså: Främre utgång till bakbromsarna, bakre till frambromsarna :)
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Anders_Karlsson »

Nicklas Eriksson skrev:Ang förstärkningen av nedre länkarmar bak så förstärktes de utan större eftertanke för snart närmare ett decennium sen. Har själv funderat på det sär med vridningen i efterhand. Har också funderat på att bygga helt nya länkarmar. Särskilt nu efter ombyggnationen med fjädrarna. Jag har idag inte PU bussningar. Monterade nya orginalbussningar för också många år sen, då fanns det inget utbud av PU som jag kunde hitta.
Jag köpte bussningar från http://www.yellowstorm.de/ Det var 2011, vet inte om de tillverkar bussningar fortfarande. Dra iväg ett mail och fråga!
Nicklas Eriksson skrev:Ska en justerbar bromskraftsregulator ska användas tillsammans med en original?
Man kan köra med enbart den justerbara, beror lite på hur resten av bromssystemet är dimensionerat.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
gsi_dalarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av gsi_dalarna »

Hänt något mer här?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Skriv svar