Rekord C Coupe med Volvo 24V
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (update 8/10)
Dags för en uppdatering!
Är mellan två arbetsgivare i veckan, så tanken var att det skulle bli lite ordentlig bilskruvning.
I förrgår gjordes det som är på bilderna, igår blev det en liten shoppingtur för att rätta till lite brister i sortimentet.
Så här såg det ut på morgonen.
Mina sparade 28 kr. Återanvändning av lambdamutter för andra gången.
Tvunget att vara lite träsnidare också. När garaget inte ä nog välutrustad så får man ha lite paus från bilmekandet för att bygga verktyg.
Efter att ha låst alla bordrörelser, skruvat fast chucken och byggt ett verktyg så tänkte jag att nu borde det här ju gå att borra. Men icke. Då visare det sig att själva Motor/Spindel delen inte sitter fast i pelaren... Men det gick att ordna så till slut blev det ett hål.
Kan ju inte låta bli att köra lite svarv.
Tada! En downpipe. Och för er funderar på att använda den här typen av isolerband. GLÖM INTE INANDNINGSKYDDET. Satte mig i dörröppningen på garaget i solskenet och såg glasfiber(?) trådarna flimra runt i ett moln runt mig.
Grenrör lindat. Inte nåt jag helst gör nåt särskilt många gånger...
På plats!
Packning turbo/grenrör, i mässing, hade ingen kopparplåt.
Nu börjar det likna nåt
Vattenanslutningarna!
Tryckrör med Bosch-dump.
Emma grovsvarvar aluämnet som ska bli "dump-lock".
Fint med svarv
Färdig produkt. Den elektriska dumpen som sitter i turbon orginal är nu ersatt med denna.
Slutet på dagen.
Är mellan två arbetsgivare i veckan, så tanken var att det skulle bli lite ordentlig bilskruvning.
I förrgår gjordes det som är på bilderna, igår blev det en liten shoppingtur för att rätta till lite brister i sortimentet.
Så här såg det ut på morgonen.
Mina sparade 28 kr. Återanvändning av lambdamutter för andra gången.
Tvunget att vara lite träsnidare också. När garaget inte ä nog välutrustad så får man ha lite paus från bilmekandet för att bygga verktyg.
Efter att ha låst alla bordrörelser, skruvat fast chucken och byggt ett verktyg så tänkte jag att nu borde det här ju gå att borra. Men icke. Då visare det sig att själva Motor/Spindel delen inte sitter fast i pelaren... Men det gick att ordna så till slut blev det ett hål.
Kan ju inte låta bli att köra lite svarv.
Tada! En downpipe. Och för er funderar på att använda den här typen av isolerband. GLÖM INTE INANDNINGSKYDDET. Satte mig i dörröppningen på garaget i solskenet och såg glasfiber(?) trådarna flimra runt i ett moln runt mig.
Grenrör lindat. Inte nåt jag helst gör nåt särskilt många gånger...
På plats!
Packning turbo/grenrör, i mässing, hade ingen kopparplåt.
Nu börjar det likna nåt
Vattenanslutningarna!
Tryckrör med Bosch-dump.
Emma grovsvarvar aluämnet som ska bli "dump-lock".
Fint med svarv
Färdig produkt. Den elektriska dumpen som sitter i turbon orginal är nu ersatt med denna.
Slutet på dagen.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (update 27/4 2011)
Mycket har hänt sen förra uppdateringen, men tyvärr lite bilder tagna i helgen.
Börjar med lite gamla bilder för kameran har varit på villovägar ganska länge...
Fick svarva till muttern från en hydralkoppling...
Sluten vevhusvent... Borde bilprovningen uppskatta...
Dags att göra nåt vettigt av mina två trasiga bränslepumpar....
Ta isär...
Hylsan är den andra delen som är nått att ha...
Höljet är den första delen som är nåt att ha!
Sen behöver man en sån här (Speedparts från Biltema)
Pressa i. Här kommer hylsan till pass!
Sen får man göra hur man vill men jag gjorde såhär...
Lite spån och alldeles för lång tid senare...
Har man två såna här...
Monterat och sen pressat höljet runt...
Man hade ju kunnat vänta nån dag och åka förbi nån vänlig själ med TIG-svets och få en gavel på höljet ditsvetsat. Det kanske hade varit smartare... Men år man tjurig så...
På plats.
Dubbla pumpar på plats igen.
Torsdag innan helgens skruvning...
Fick allt bygga ett nytt stag till insuget då oljetrycksgivaren fick ny plats sen turbon installerats.
Sådärja, staget på sin rätta plats.
Sen monterades lite utrustning för att slippa ha slut batteri i datorn...
Och en underhållsladdare för att slippa ha slut ström i bilen.
I fredags hamnade jag och Emma i ett annat garage där det fanns en Sävarbo och ett Amerikanskt vinkeljärn som skulle startas med VEMS.
Ena Headern hade slutat passa pga nya toppar... Ena tändstiftet gick inte att få dit.
Men lite ny krökning så var det ordnat...
Lördag blev det EDPS och där passade vi på att snacka lite med Morgan
Då det tyvärr strulade lite med jänkaren så fanns det tid i fredags för Mattias att titta på min Opel.
Ny firmware i boxen och genomgång av de flesta inställningar.
Då vi glömde låna med oss stobelampa så kunde vi inte kolla tändningen och gjorde inget mer.
På lördagskvällen så kollade vi upp att tändningen var nollad korrekt. Vilket den INTE var.
Sen blev det uppstart på E85 med turbo.
Motorn gick redan på tomgång mycket finare efter att Mattias fingrat på inställningarna
Vi åkte iväg och mappade. Mattias får hemskt gärna fylla i lite om hur det gick. Jag vet att du har bilder också
Nu går bilen! Tack för hjälpen Mattias!
Börjar med lite gamla bilder för kameran har varit på villovägar ganska länge...
Fick svarva till muttern från en hydralkoppling...
Sluten vevhusvent... Borde bilprovningen uppskatta...
Dags att göra nåt vettigt av mina två trasiga bränslepumpar....
Ta isär...
Hylsan är den andra delen som är nått att ha...
Höljet är den första delen som är nåt att ha!
Sen behöver man en sån här (Speedparts från Biltema)
Pressa i. Här kommer hylsan till pass!
Sen får man göra hur man vill men jag gjorde såhär...
Lite spån och alldeles för lång tid senare...
Har man två såna här...
Monterat och sen pressat höljet runt...
Man hade ju kunnat vänta nån dag och åka förbi nån vänlig själ med TIG-svets och få en gavel på höljet ditsvetsat. Det kanske hade varit smartare... Men år man tjurig så...
På plats.
Dubbla pumpar på plats igen.
Torsdag innan helgens skruvning...
Fick allt bygga ett nytt stag till insuget då oljetrycksgivaren fick ny plats sen turbon installerats.
Sådärja, staget på sin rätta plats.
Sen monterades lite utrustning för att slippa ha slut batteri i datorn...
Och en underhållsladdare för att slippa ha slut ström i bilen.
I fredags hamnade jag och Emma i ett annat garage där det fanns en Sävarbo och ett Amerikanskt vinkeljärn som skulle startas med VEMS.
Ena Headern hade slutat passa pga nya toppar... Ena tändstiftet gick inte att få dit.
Men lite ny krökning så var det ordnat...
Lördag blev det EDPS och där passade vi på att snacka lite med Morgan
Då det tyvärr strulade lite med jänkaren så fanns det tid i fredags för Mattias att titta på min Opel.
Ny firmware i boxen och genomgång av de flesta inställningar.
Då vi glömde låna med oss stobelampa så kunde vi inte kolla tändningen och gjorde inget mer.
På lördagskvällen så kollade vi upp att tändningen var nollad korrekt. Vilket den INTE var.
Sen blev det uppstart på E85 med turbo.
Motorn gick redan på tomgång mycket finare efter att Mattias fingrat på inställningarna
Vi åkte iväg och mappade. Mattias får hemskt gärna fylla i lite om hur det gick. Jag vet att du har bilder också
Nu går bilen! Tack för hjälpen Mattias!
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
Lite film blev det också! http://www.youtube.com/watch?v=aAi8b5cxnsM" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo, på de här vit-motorerna får man fixa sin egen nolla vilket vi gjorde så enkelt genom att vrida motorn mot ett stopp på cyl 1 som Nicklas så fint smed till. Jag blev faktiskt lite förvånad över hur jämnt och fint motorn gick, men å andra sidan kanske man inte ska förvänta sig annat från en motor som suttit i en väl-skött ambulans trots sina 37000 (?!) mil. Som sagt så tror jag en laddtrycks-kurva på det här skulle sitta fint, öka i mellan-registret där konvertern möter upp och sen minska så att inte dutycycle på spridarna skenar när man närmar sig varvstopp. Men den går ju rätt fint redan som den är.
Dina växlings-spakar var intressanta att se i praktiken, vi får ta en närmare titt på det senare i sommar.
Jo, på de här vit-motorerna får man fixa sin egen nolla vilket vi gjorde så enkelt genom att vrida motorn mot ett stopp på cyl 1 som Nicklas så fint smed till. Jag blev faktiskt lite förvånad över hur jämnt och fint motorn gick, men å andra sidan kanske man inte ska förvänta sig annat från en motor som suttit i en väl-skött ambulans trots sina 37000 (?!) mil. Som sagt så tror jag en laddtrycks-kurva på det här skulle sitta fint, öka i mellan-registret där konvertern möter upp och sen minska så att inte dutycycle på spridarna skenar när man närmar sig varvstopp. Men den går ju rätt fint redan som den är.
Dina växlings-spakar var intressanta att se i praktiken, vi får ta en närmare titt på det senare i sommar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
riktigt imponerad! jag blir så himla sugen på att börja bygga på min opel rekord coupe när jag ser det här! nu är det nästan bara skvätta lite färg på utsidan, sen är den väl nästan klar? 5/5 lugnt en full pott i detta bygge! riktigt fränt
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
Mattias: Trevligt med film! Jag har plockat fram tomgångsmotorn och laddtryckstyrningsventil ur gömmorna...
opelkrut: det finns en del att göra än, men färg och en ordentlig ansträngning på insidan av bilen är två av de större puckarna.
opelkrut: det finns en del att göra än, men färg och en ordentlig ansträngning på insidan av bilen är två av de större puckarna.
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
idag har jag installerat vemstune (på en lite modernare dator än den vi använt tidigare...) och pluggat in i boxen för att se på underverket mattias gjorde
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
Kul och udda projekt detta! Finns det någon som vet hur mkt effekt lådan pallar eg?
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
larsat: lådan Aisin Warner 30-43LE finns i väldigt många andra bilar, bland annat Toyota Supra.
Vi får ser vad den tål, men just min låda behöver en översyn. läckage i ingående axel såvitt jag kan tolka det med lådan på plats.
Men jag har hittat ett par på blocket, tänkte föröka ha en reservdelslåda som man kan dissekera utan att behöva vara så rädd att allt ska hitta tillbaka på rätt ställe, en låda på arbetsbänken och en låda i bilen Finns lite speedparts från staterna, säkert också från japan men tyvärr råder det lite språkförbistring när man ska leta på japanska...
Finns förstå-sig-påare som säger att lådan är bara skit. De efterforskningar som jag gjort på nätet får mig att tro att Volvo har haft för dålig kylning till lådan (endast en slinga i vanliga "motorkylaren") och pga det har det varit lite si-och-så med pålitligheten på lådan. Jag TROR att själva programmeringen av styrningen skiljer sig mellan biltillverkare. Men "the poi" på turbobricks har kört sin låda efter en turbosexa med MS med bra resultat (med ordentlig oljekylare).
Igår var vi ut och grejade lite med bilen. Bytt filter och olja. Nu är det OKQ8 F1 10w50 helsyntet som motor rullar på. Åtgärdade en del oljeläckage. Inga kraftiga, mest efterdragning.
Tyvärr så verkar det vara nåt som inte riktigt är som det ska. Hittade en vattenpöl på golvet under skarven mellan downpipe/avgasrör. Kunde inte känna nåt vatten på avgasröret. Men när vi startade bilen så vitrök den och det gick att se droppar från turbon ner på grenröret. Så det verkar som vattenläckage i turbon Ska koppla ur vattnet och se om det försvinner. Motorn gick utan konstigheter så det verkar märkligt att det skulle vara blockpackning?
Sen hade Emma lite märkliga fel som vi pratade med Mattias om. Anytrim inställningarna hade ändrade och felaktiga inställningar (alla tre skulle vara disabled enligt det mattias inställningar från från förra helgen). Det enda vi gjort var att installera den senaste Stable-releasen från vems.hu.
Vi får ser vad den tål, men just min låda behöver en översyn. läckage i ingående axel såvitt jag kan tolka det med lådan på plats.
Men jag har hittat ett par på blocket, tänkte föröka ha en reservdelslåda som man kan dissekera utan att behöva vara så rädd att allt ska hitta tillbaka på rätt ställe, en låda på arbetsbänken och en låda i bilen Finns lite speedparts från staterna, säkert också från japan men tyvärr råder det lite språkförbistring när man ska leta på japanska...
Finns förstå-sig-påare som säger att lådan är bara skit. De efterforskningar som jag gjort på nätet får mig att tro att Volvo har haft för dålig kylning till lådan (endast en slinga i vanliga "motorkylaren") och pga det har det varit lite si-och-så med pålitligheten på lådan. Jag TROR att själva programmeringen av styrningen skiljer sig mellan biltillverkare. Men "the poi" på turbobricks har kört sin låda efter en turbosexa med MS med bra resultat (med ordentlig oljekylare).
Igår var vi ut och grejade lite med bilen. Bytt filter och olja. Nu är det OKQ8 F1 10w50 helsyntet som motor rullar på. Åtgärdade en del oljeläckage. Inga kraftiga, mest efterdragning.
Tyvärr så verkar det vara nåt som inte riktigt är som det ska. Hittade en vattenpöl på golvet under skarven mellan downpipe/avgasrör. Kunde inte känna nåt vatten på avgasröret. Men när vi startade bilen så vitrök den och det gick att se droppar från turbon ner på grenröret. Så det verkar som vattenläckage i turbon Ska koppla ur vattnet och se om det försvinner. Motorn gick utan konstigheter så det verkar märkligt att det skulle vara blockpackning?
Sen hade Emma lite märkliga fel som vi pratade med Mattias om. Anytrim inställningarna hade ändrade och felaktiga inställningar (alla tre skulle vara disabled enligt det mattias inställningar från från förra helgen). Det enda vi gjort var att installera den senaste Stable-releasen från vems.hu.
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
Kan ingenting om automatlådor men en vanlig cheva 350 låda tål väll rätt mkt stryk om man moddar dom lite och går köra med transbrake osv?
Det brukar komma lite barnsjukdomsfel när man får igång bilen o det är alltid jobbigast då när man vill att allt ska lira, ta't lugnt o fixa ett fel i taget så blir det nog bra sen Turbon går nog fint köra utan vattenkylning om det skulle vara något internt läckage men vet inte om det är så vanligt att det läcker vatten?
Kolla locket i ventilkåpan är det grå sörja har du vatten i motoroljan annars är det isåfall spricka i toppackningen från vattenkanal in i cylinder, då borde du få rätt högt tryck i vattensystemet, kolla om det bubblar konstigt i expansionskärlet isf?
Det brukar komma lite barnsjukdomsfel när man får igång bilen o det är alltid jobbigast då när man vill att allt ska lira, ta't lugnt o fixa ett fel i taget så blir det nog bra sen Turbon går nog fint köra utan vattenkylning om det skulle vara något internt läckage men vet inte om det är så vanligt att det läcker vatten?
Kolla locket i ventilkåpan är det grå sörja har du vatten i motoroljan annars är det isåfall spricka i toppackningen från vattenkanal in i cylinder, då borde du få rätt högt tryck i vattensystemet, kolla om det bubblar konstigt i expansionskärlet isf?
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
Var ut igårkväll och gjorde en mycket liten insats, kopplade från vattnet till turbon och provstartade lät den stå på tomgång några minuter, men det är tydlig vitrör när man ger gasar till lite. Ikväll kom brorsan förbi och kikade så vi provstartade igen, men det var samma lika. En "märklig" detalj är droppar vätska (inte olja) från turbon. Verkar komma ut mellan turbo/downpipe.
Vätskan som droppar ur längst bak i avgasröret är klar och väldigt tunn. Luktar inget. Öppnade locket till expansionskärlet och vid lite gaspådrag vill det på bubbla till.
Vätskan som droppar ur längst bak i avgasröret är klar och väldigt tunn. Luktar inget. Öppnade locket till expansionskärlet och vid lite gaspådrag vill det på bubbla till.
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
Det man skulle tro är väll att toppackningen spruckit mellan någon cyl, in i en vattenkanal, så det rinner in vatten i en cyl o som sedan förångas o kondenseras i turbon.
Testa plocka ut ett tändstift i taget o köra motorn en liten stund på 5-cyl (försök hitta den cyl som isf sprutar ut vatten), är det mkt vatten räcker det att köra med startmotorn då kommer det stå som en stråle ut om det rinner in vatten i cyl.
Det kan inte vara så mkt dock för blir cyl vattenfylld mer än förbränningsrummets storlek så brukar veven ta tvärstopp när man kör startmotorn.
Jag trodde jag hade sabbat min b20 när jag blåste packningen o rann in vatten det sa KLONK när jag körde startmotorn sen rann det både vatten o olja har jag för mig, hade nå läckage på veven bakåt, men det blev bra sen, ibland får man konstiga fel som man ine vet redigt hur de uppkommer, troligen fick jag ner kompression i vevhuset som tryckte ut olja bakåt.
Vatten ger vit rök, ett annat problem jag hade var att motorn var väldigt svårstartad när packningen hade gått, det var nog läckage ner i en cyl bara, vet inte varför den var segstartad av att de var lite vatten i, har du likadant? Jag kunde få mala över 1 minut på starten.
Testa plocka ut ett tändstift i taget o köra motorn en liten stund på 5-cyl (försök hitta den cyl som isf sprutar ut vatten), är det mkt vatten räcker det att köra med startmotorn då kommer det stå som en stråle ut om det rinner in vatten i cyl.
Det kan inte vara så mkt dock för blir cyl vattenfylld mer än förbränningsrummets storlek så brukar veven ta tvärstopp när man kör startmotorn.
Jag trodde jag hade sabbat min b20 när jag blåste packningen o rann in vatten det sa KLONK när jag körde startmotorn sen rann det både vatten o olja har jag för mig, hade nå läckage på veven bakåt, men det blev bra sen, ibland får man konstiga fel som man ine vet redigt hur de uppkommer, troligen fick jag ner kompression i vevhuset som tryckte ut olja bakåt.
Vatten ger vit rök, ett annat problem jag hade var att motorn var väldigt svårstartad när packningen hade gått, det var nog läckage ner i en cyl bara, vet inte varför den var segstartad av att de var lite vatten i, har du likadant? Jag kunde få mala över 1 minut på starten.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
Skumma vatten läckage
Långsökt men kan det vara en frysskada på aggregatet ?
Off topic.
En kompis till mig som jobbar som bilmek skulle köra in en kundbil (Opel Astra) med dålig toppackning i verkstan på kvällen.
När han skulle starta den gick en vevstake av och small ut i sidan på motor blocket
Antagligen tände den på någon cyl och sen bara small det.
Långsökt men kan det vara en frysskada på aggregatet ?
Off topic.
En kompis till mig som jobbar som bilmek skulle köra in en kundbil (Opel Astra) med dålig toppackning i verkstan på kvällen.
När han skulle starta den gick en vevstake av och small ut i sidan på motor blocket
Antagligen tände den på någon cyl och sen bara small det.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
skumma fel ,ja hade ett liknande som dej larsat ,trodde startmotorn hade pajat, men det var en cyl som blev full med bensin på 15 sec pga ett motstånd i ms hade hälsat hem, så start motorn klickade
förlåt att ja svamlar i din tråd
förlåt att ja svamlar i din tråd
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
Jag trodde typ veven hade gått av det small till ordentligt, man får ju hoppas att vevstaken inte är krökt jag har inte haft isär o kollat, iofs har jag kört några mil efteråt utan att märka något konstigt.
Om motorn startar så kanske vevstaken kan gå av, det är nog inte bra ens på låga varv att försöka komprimera vatten/bensin men har man plockat ur tändstiften (man kan ju plocka ur alla o köra på startmotorn om man har nån som kan titta i vilket hål vattnet sprutar)
Om motorn startar så kanske vevstaken kan gå av, det är nog inte bra ens på låga varv att försöka komprimera vatten/bensin men har man plockat ur tändstiften (man kan ju plocka ur alla o köra på startmotorn om man har nån som kan titta i vilket hål vattnet sprutar)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: mån mar 22, 2010 11:48 am
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201
Ser riktigt fint ut må jag säga
Mr Andersson