Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Mer bilder

Bild
Plockad ut tanken och flyttade alla bra att ha grejer som hamnat i bagaget . Ligger numera i mitt icke-mobila-ambulansförråd.

Bild
Material :D 1mm plåt only for me 8)

Bild
På marken!

Bild
Efter ~8 månader på pallbockar!

Bild
Tog inte i skärmkanten bak, mycket trevligt. Frågan är bara om det är godkänt av SBP?

Bild
Det är precis att det går :twisted:

Bild
Lite förhandstitt :) Måste ta nåt varv på fjädrarna fram tror jag :)

Bild
Svetsat fäste till bromspedalstället och byggt ordentligt fäste till rattstången.

Bild

Tja, det känns så in-i-helvete bra att stå på marken igen!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Fan Niklas du har ju bara 2 pedaler! fusk ju! ;) Du hörde aldrig av dig i helgen, men jag har då haft fullt upp iaf. lördag jobba jag ju halva dan sen var jag å farsan och skruva lös massa grejjer från en 140, bla annat nå rallyfjädrar som jag modda dit på kadetten, de var typ dubbelt så tjocka som orginal och inte progressiva blev bra. sen igår höll jag på med 2.0an hela dan för det kom en från malmberget och hämta den igår kväll stressigt som fan. Men du det ser bra ut det här.
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

vad för automat låda är det du ska använda? snygg bil iaf...
johan freiman
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

amazon-tic: 960 automat, den som satt och sitter på 3.0L motorn. Vi får väl se hur länge den håller...

jojje: what! har jag tappat en pedal :doh: :hihi: det är rätt smidigt, pedalerna hamnade över förväntan bra, har varit och fixat till golvet idag under gaspedalen.

Satt dit framskärmarna och mätte lite idag, för att få samma avstånd mellan framhjulet och skärmkanten som bak så måste jag sänka 65 mm. Vilket ju kan bli intressant. Men jag tror nog att det kommer att gå, tanken har aldrig varit att bilen ska vara extrem-sänkt, mer lagomt.

Har fått preliminär tid för 1:a besiktningen med SFRO, blir av 16-17 maj som det ser ut nu, och jag börjar känna att jag är redo.

Inga fler bilder tyvärr, flickvännen stack med kameran till grannkommunen idag.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Tar det inte i nånstans så är det godkänt... Spårvidden följer axeln och inte bilen.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Cpt Tuttle: nice, men axeln är ~10 cm bredare spårvidd än den gamla :?
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Läste du vad jag skrev...
Spårvidden följer AXELN...
Dvs. så länge det inte tar i någonstans så har du max tillåten spårvidd som en Volvo 960 då axlarna är från en sådan bil.
Spelar då ingen roll om du sätter dessa axlar på en hundkoja eller på en Scania, du får fortfarande bara ändra spårvidden inom ramarna för Volvo 960 då axlarna är från en sådan.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Cpt Tuttle: :thumbright: det är uppfattat!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är väll inte bara spårvidden som spelar roll.. däcken får inte sticka ut utanför skärmkanten vad jag vet.. ser gränsfall ut i detta fall
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Så jobbigt borde det inte vara att montera t.ex. ett par 140-fälgar när man reggar ;)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Steve skrev:Så jobbigt borde det inte vara att montera t.ex. ett par 140-fälgar när man reggar ;)
Precis, och jag sa så länge det inte tar i... Kanske var lite otydlig, men menade så klart att däcket ska hålla sig innanför skärmen...
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Och händelsevis så har jag 140 fälgar :)
Tanken var ju spacers bak och lite skärmbreddning, jag gillar nämligen inte att spårvidden är smalare bak än fram. Men på besiktning är det ju bara åka med det som godkännes.

Känns ändå just nu som ett lite avlägset problem, försöker lista ut hur jag ska få till en vettig flipfront eller om jag ska skita i det och göra fästen för skärmarna och huvsprintar för huven. Nån som har bilder på flipfront gångjärn?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

I lördags var man på rejs i fällfors och kikade, blev helt klart sugen på att bli klar :) Har lite bilder från dagen, kanske lägger upp senare om det är nån som är intresserad.

Lite nya bilder på projektet:

Bild
Svetsat igen problemområdet under gaspedalen. Inte vackert men det funkar

Bild
Byggde två små fästen till skärmarna, blir ett fäste längre bak och ett längre fram på varje sida. Har skippat flipfront.

Bild
Satte ihop fronten lite mer seriöst, ska ta och kapa intercoolern lite mer, den blir nog tillräckligt stor ändå ;)

Bild
:doh: det är så lite som saknas för att vara godkänt

Bild
Blev till slut så att jag provade orginalfästena till huven vilka fungerade perfekt, så det blir "normal" huvöppning. Det möjligör lite mer sleeperlook kanske att slippa huvsprintarna :twisted:
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Börjar se ut som en bil nu! :hihi: bara lite diskret breddning bak och späjjsärs så blir det bra :thumbright: Gillar texten på rutan, och du! kapa inte ic:n nå mer ser ju fett ut

Edit, ja huvsprintar då vet man ju direkt att det är 400+ under huven eller hur? sitter inte på varannan epa trakor va? :lol:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

huvsprintarna kanske är ett mindre problem, röda razzerstolar och bur kanske sticker ut lite också ;)
Skriv svar