Rekord C Coupe med Volvo 24V
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (lack 27/5 2012)
Är det plåtfälgar du vill ha så borde du hitta sånna för skrotpris, men alu kan inte vara svårt att få tag på heller!
S80 har 7x16 ET49 orginal!
S80 har 7x16 ET49 orginal!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (lack 27/5 2012)
Ser bättre ut på bilderna än på nära håll men som sagt jag är nöjd. När färgen har fått härda nån vecka får man prova i nåt slipa i nåt hörn och se vad man kan åstakomma.
Jag var sugen på att hitta Alu, men helst 6,5" i bredd. Får se vad som dyker upp. I helgen ska det grejas med garaget.
Jag var sugen på att hitta Alu, men helst 6,5" i bredd. Får se vad som dyker upp. I helgen ska det grejas med garaget.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (lack 27/5 2012)
9" minst
Skämt å sido, kul att tråden lever upp igen, ska bli intressant att se arbetet fortskrida
Vänta ut lacken rejält så att den blir hård, har själv slipat för tidigt och bra blir det inte
Och använd inte för grovt papper slipa hellre 3ggr så länge, man ångrar bittert slipreporna som är för djupa.
Skämt å sido, kul att tråden lever upp igen, ska bli intressant att se arbetet fortskrida
Vänta ut lacken rejält så att den blir hård, har själv slipat för tidigt och bra blir det inte
Och använd inte för grovt papper slipa hellre 3ggr så länge, man ångrar bittert slipreporna som är för djupa.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (lack 27/5 2012)
Daniel, ska bli intressant att se hur det går att slipa/polera till. Men jag har inte tänkt göra det nu hursomhelst så lacken kommer att få härda ordentligt
Provade en 17x7,5" fälg med 215/45 däck. ET 47. Funkade finfint bak. Fram så tar det, precis som förväntat i fjäderbenet. Behövs ~25 mm spacers.
Så nu vet jag lite bättre vad jag ska leta efter.
EDPS 2012.
Provade en 17x7,5" fälg med 215/45 däck. ET 47. Funkade finfint bak. Fram så tar det, precis som förväntat i fjäderbenet. Behövs ~25 mm spacers.
Så nu vet jag lite bättre vad jag ska leta efter.
EDPS 2012.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Efter verkstadsbygge,, 2 x barntillverkning och en ombyggnation av huset så har det till slut blivit dags för bilen att få lite tid...
Målet att SFRO besikta står kvar. Även om det verkar bli 10 år senare än tänkt...
Då minnet inte är enastående så har jag gått igenom förrådet av delar och tänkt försöka åtgärda/montera det som redan är köpt/finns.
Bakvagnen har betett sig lite väl mjukt. Första steget är montage av befintlig original krängningshämmare och byte av stötdämpare. Jag har köpt Gula koni (80-1997 Sport) enkeljusterbara. De finns inte listade till rekord c/commodore a i Konis katalog. De är egentligen till Kadett B men måttmässigt rätt. Finns även i short, 40mm kortare.
Avgassystemet behövde krökas om över bakaxeln för att gå fritt för Krängningshämmaren.
Den taniga krängaren syns på bilden, sitter krämpad på övre bärarmarna. Blev kanske lite nära övre stötdämparinfästningen med avgassystemet.
Monterat torkararmar, har bara haft en tidigare. De begagnade som jag hade i gömmorna hade fräschare "drivhjul" så en avdragare fick tillverkas för ändamålet...
En bluetooth lösning med platta för mer instrumentering är på gång. Köpt en billig 10" lenovoplatta som ska monteras. Lite kul att tekniken hinner ikapp ens idéer. När jag började bygga samlade jag ihop delar till en minipc som skulle sitta i bilen och visa då megatune på en mindre skärm.
Målet att SFRO besikta står kvar. Även om det verkar bli 10 år senare än tänkt...
Då minnet inte är enastående så har jag gått igenom förrådet av delar och tänkt försöka åtgärda/montera det som redan är köpt/finns.
Bakvagnen har betett sig lite väl mjukt. Första steget är montage av befintlig original krängningshämmare och byte av stötdämpare. Jag har köpt Gula koni (80-1997 Sport) enkeljusterbara. De finns inte listade till rekord c/commodore a i Konis katalog. De är egentligen till Kadett B men måttmässigt rätt. Finns även i short, 40mm kortare.
Avgassystemet behövde krökas om över bakaxeln för att gå fritt för Krängningshämmaren.
Den taniga krängaren syns på bilden, sitter krämpad på övre bärarmarna. Blev kanske lite nära övre stötdämparinfästningen med avgassystemet.
Monterat torkararmar, har bara haft en tidigare. De begagnade som jag hade i gömmorna hade fräschare "drivhjul" så en avdragare fick tillverkas för ändamålet...
En bluetooth lösning med platta för mer instrumentering är på gång. Köpt en billig 10" lenovoplatta som ska monteras. Lite kul att tekniken hinner ikapp ens idéer. När jag började bygga samlade jag ihop delar till en minipc som skulle sitta i bilen och visa då megatune på en mindre skärm.
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Äntligen har favorit projektet dragit igång! Det var du som inspirerade mig till ett rekord c turbo bygge!
Kör hårt nu!
Kör hårt nu!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Kult! Bra det er litt spreke Opel bygg innpå her!
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Roligt att det finns intresse! Gör det lättare att både komma ihåg och motivera att ta fram kameran lite oftare!
Jag har hittat ett sätt att montera orginal 23mm krängningshämmare från ambulansen. Då jag sänkte och flyttadebak motor en aning över framvagnsbalken så passar det sig inte att ha krängaren på sin rätta plats. Men med stagen riktade neråt istället för uppåt verkar det gå.
Infästningen för bussningarna blir nästan rakt nedanför den främre infästningen av orginalframvagnen.
Svarvade ett par konor. De är inte identiska pga lite olika tillverkningsmetoder. Man lär så länge man lever
"Kittet" tänkte gänga i konorna, men jag och min M12 tapp var inte överens. Men den var för billig för att vara bra. Så jag tog nästa fräscha borr 14mm och tänkte genomgående bult istället.
I den ena hade nåt geni gjort en tömningsfunktion till kylsystemet. Gummi är flexibelt så det åtgärdades snabbt.
Passar fint. Insåg att de där med gänga hade ändå varit fint...
Kom på att jag hade en M16 gängtapp! Och 14mm hål är rätt! Bara gänga då! Att gänga på det här sättet i svarven är bekvämt. Roterar chucken för hand med chucknyckeln och följer med med dubbdockan.
Man ska bara komma ihåg nödstoppen intryckt så inga överraskningar händer...
Nytt "kitt" med M16 bult istället. Riktiga heavy duty speed parts det här...
Såhär är tanken i alla fall. Upp-och-ner vänd krängare, stagen neråt istället för uppåt. Nu saknas det bara lite metall mellan mina konor och bussningsfästet. Blir förhoppningsvis klart nästa garagekväll. Avståndet ser större ut än det är. Tänker svetsa fast ett rör på konan och det är uppmätt till 105mm.
Kan hända att en oljefilterförflyttare finns på önskelistan... Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon som har anslutningarna i sida vilket hade varit optimalt. Och en förflyttare med anslutningar under, även med 90gr vinklar direkt anslutna blir inte så lågt heller.
Teoretiskt finns det lite höjd att vinna på krängningshämmare, om filtret flyttas, och det kanske behövs beroende på hur vinklarna blir när bilen är på backen.
Jag har hittat ett sätt att montera orginal 23mm krängningshämmare från ambulansen. Då jag sänkte och flyttadebak motor en aning över framvagnsbalken så passar det sig inte att ha krängaren på sin rätta plats. Men med stagen riktade neråt istället för uppåt verkar det gå.
Infästningen för bussningarna blir nästan rakt nedanför den främre infästningen av orginalframvagnen.
Svarvade ett par konor. De är inte identiska pga lite olika tillverkningsmetoder. Man lär så länge man lever
"Kittet" tänkte gänga i konorna, men jag och min M12 tapp var inte överens. Men den var för billig för att vara bra. Så jag tog nästa fräscha borr 14mm och tänkte genomgående bult istället.
I den ena hade nåt geni gjort en tömningsfunktion till kylsystemet. Gummi är flexibelt så det åtgärdades snabbt.
Passar fint. Insåg att de där med gänga hade ändå varit fint...
Kom på att jag hade en M16 gängtapp! Och 14mm hål är rätt! Bara gänga då! Att gänga på det här sättet i svarven är bekvämt. Roterar chucken för hand med chucknyckeln och följer med med dubbdockan.
Man ska bara komma ihåg nödstoppen intryckt så inga överraskningar händer...
Nytt "kitt" med M16 bult istället. Riktiga heavy duty speed parts det här...
Såhär är tanken i alla fall. Upp-och-ner vänd krängare, stagen neråt istället för uppåt. Nu saknas det bara lite metall mellan mina konor och bussningsfästet. Blir förhoppningsvis klart nästa garagekväll. Avståndet ser större ut än det är. Tänker svetsa fast ett rör på konan och det är uppmätt till 105mm.
Kan hända att en oljefilterförflyttare finns på önskelistan... Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon som har anslutningarna i sida vilket hade varit optimalt. Och en förflyttare med anslutningar under, även med 90gr vinklar direkt anslutna blir inte så lågt heller.
Teoretiskt finns det lite höjd att vinna på krängningshämmare, om filtret flyttas, och det kanske behövs beroende på hur vinklarna blir när bilen är på backen.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Kul att du har börjat uppdatera denna tråden igen Har följt detta bygget sedan start.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Blev en sen kväll igår i garaget. Tröttheten kanske bedrog visheten på slutet men förhoppningsvis blev det inte så tokigt i slutändan.
Ut i blå hallen och leta material. Patinerad 3mm plåt.
Kapa, slipa och borra...
Montera, punkta upp. Fanns färdiggängade M8 i rambalken så jag utnyttjade de till att lösa problemet med rotationen. Lättare att montera också.
Andra sidan...
Svetsat! Lite grundfärg mattsvart på det här och sen montering.
Ut i blå hallen och leta material. Patinerad 3mm plåt.
Kapa, slipa och borra...
Montera, punkta upp. Fanns färdiggängade M8 i rambalken så jag utnyttjade de till att lösa problemet med rotationen. Lättare att montera också.
Andra sidan...
Svetsat! Lite grundfärg mattsvart på det här och sen montering.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Alla delar...
Monterat!
Blev lite dålig krängaren vid stavtaget med bilen på hjulen. Tyvärr ingen bild på det. Frågan är om man törs värma med gas och vinkla om öronen lite?
Ett par bilder på bilen nere på hjulen. Läste igenom hela den här tråden häromdagen. Puh!
Det är dags för nån bild på hela bilen. Fälgarna är 16" ET43 och de har suttit på ett tag nu.
Motorn sitter tyvärr lite löst i sidled pga min konstruktion av motorfästen. Hade varit bättr med motorfästen likt de kit som nu går att köpa med bussning och genomgående bult.
Jag är inte sugen på bygga om de just nu så tanken är att bygga ett stöd i sida på motorn med någon form av bussning. Tänkte nå in till till inre bulten för generatorn då den är fäst i blocket direkt och utnyttja yttre bulten för generatorn.
Hämtade lite bussningar från gömmorna. De tre mindre är Volvo bakvagn orginalbussningar. Den större är Skoda pickup motorfäste.
Hittade också aggregat fästen från den andra motorn som förhoppningsvis underlättar arbetet.
Hittade även ett par fjädrar...
Valde den minsta modellen. Båda är 40,25mm i diameter. Börjar med den mjukare. Och ett ämne att svarva till
Färdigsvarvat till 40,0 inv.
Började med fästet men det gick lite sisådär, och blev tyvärr inga fler bilder. Körde fast lite men har grubblat vidare idag. Lite bekymrad över risken att bryta i generatorn. Vore bra att nå en tredje fästpunkt. Men å andra sidan är frågan hus stora krafter som kommer att tas upp?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Kul att projektet rullat igång igen.
Är det bara längst ut som du behöver bocka krängaren lite ?
I så fall tror jag inte det är farligt att värma och bocka den lite.
Längst ut är ju påkänningarna i materialet ganska små.
Är det bara längst ut som du behöver bocka krängaren lite ?
I så fall tror jag inte det är farligt att värma och bocka den lite.
Längst ut är ju påkänningarna i materialet ganska små.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Jo, och det känns kul också, verkstan börjar vara i ordning. Finns alltid saker kvar att fixa, men det är roligt att faktisk använda den!
Min känsla är att det bör gå bra att värma i ändarna precis som du säger. Jag vet et inte alls vad det är för typ av stålkvalitet i kröngningshämmare generellt.
Andreas försökte övertala mig till att ersätta motorkuddarna med plast eller Alu istället för att göra stag i sida. Jag känner mig inte helt positiv men jag måste kanske titta ordentligt vad det skulle innebära skruvningnsmässigt... Alu finns i gömmorna...
Min känsla är att det bör gå bra att värma i ändarna precis som du säger. Jag vet et inte alls vad det är för typ av stålkvalitet i kröngningshämmare generellt.
Andreas försökte övertala mig till att ersätta motorkuddarna med plast eller Alu istället för att göra stag i sida. Jag känner mig inte helt positiv men jag måste kanske titta ordentligt vad det skulle innebära skruvningnsmässigt... Alu finns i gömmorna...
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Generellt sett så är ett momentstag långt upp på motorn en bra lösning, det kan ta vridkrafterna utan att vara så stumt. Har man fjäderbensstag så är det ofta en bra punkt att stötta motorn mot.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Gustav, jag har stått och stirrat på fjäderbensstaget det känns sisådär att använda kamöverfallsbultarna då kamöverfallen är integrerade i ventilkåpan. Måste ta mig fler funderaderare i garaget.
Rent formellt hur ställer sig regelverket till stumt monterad motor?
Rent formellt hur ställer sig regelverket till stumt monterad motor?