Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bild
Jag har testat lite olika idéer kring det här med fjädrar... såhär blir det inte...

Bild
Mätt upp lite rörelser... kan väl konstatera att jag borde ha köpt de kortare Koni stötdämparna. Någon som är sugen på ett par Gula Koni till rekord c/commodore a/kadett c?


Bild
Max "ihopfjädrat"
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Filaren »

Montera hjälpfjädrar uppe över huvudfjädern. Runt det gängade röret.
Mvh Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bild
Vattenskuret från Nordlunds Ironshop.

Bild
Fräsa bort centrumbullen i bärarmen


Bild
Bränna dit en ring... på bärarmen står ett halvt coiloverrör med en plåtcirkel fastsvetsad i ena änden...

Bild
Provmontering. 230mm fjäder och 100mm hjälpfjäder. Hade kunnat vara 50. Verkar inte få coilbind före islagsgummin. Men troligtvis är de här fjädrarna alldeles för mjuka...
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Manfred »

När du bytta till Volvoaxel, svetsade du på stag på opelaxelns infästningar och sen kapade? Och hur centrerade du det på Volvoaxeln sen? :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bilder på bakaxelbytet/jigg finns i det första inlägget på första sidan i tråden.

Jag tog det stål som fanns tillgängligt och byggde något som pekade ut alla fästpunkter. Sen så var det så fint att fästena centrerade precis mot rundsvetsarna i ändarna på volvoaxeln. Så efter montage av fästen i jigg på volvoaxeln var det bara bränna fast. Den längsgående 4-kantsprofilen i jiggen la jag mot opelaxelns packningsyta så att jag fick en referens till rotationen runt axelröret.
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Manfred »

Okej, tackar så mycket för tipsen! Ska göra samma operation snart. Är Volvoaxeln bredare än Opel org?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Jo, opelaxeln är bredare, men inte mycket, minns inte riktigt men vanliga Volvo 15" ET25 plåtfälgar med 195/65 passar bra i hjulhusen men utrymmet att ha bredare fälgar kräver högre ET. Alufälgarna jag har nu är ET47 om jag minns rätt (det står några sidor tidigare i tråden)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Steve »

Alltid kul att se uppdateringar i den här tråden. Är ju en riktig OG projekttråd här på forumet :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Steve: Försöker uppdatera, dels för min egen del, då tråden har blivit ett slags uppslagsverk för mig själv kring hur och när jag gjorde olika saker. Det är självklart alltid kul med uppmuntrande kommentarer, frågor och funderingar. Det är 10 år sen tråden startades och drygt ett halvår innan det som bilen ställdes på pallbockar och kapades sönder. Återstår att hur många fler år det tar innan målet att SFRO-besikta är nått?!

@Mattias: Kanske en Sävarturbo OG klibba i 10-årspresent?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bild
Helsvetsat båda alla delar

Bild
Måleri målera... utsugsfläkt, trevlig grej i sammanhanget!

Bild
Tagit lös motorfästena, kanske man bara skulle ha träningen? :)

Bild
Delar för nya motorfästen, dessa ska sitta på framvagnsbalken.

Bild
Svetsat ihop det första fästet.

kanske blir vårträffen i år :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bild
Så var det två fästen! Och de sitter nu fast, som det var tänkt, på bilen.

Bild
Och ett omsvetsat motorfäste, vänster som fått en riktigt dålig grundmålning.

Bild
Och så höger sida... fult men fungerande :)

Lite svartfärg sen blir det skruva ihop motorfästena och bakvagnen.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bild

Bild

Motorfästen på plats. Blev stumt och fint, men jag insåg att växelådskudden behövde också en åtgärd då den var så mjuk att den nya bussningarna till motorn skulle få ta mycket stryk.

Bild
Blev en till i samma stil. Glömde ta bild på montaget, men den sitter i samma fäste på lådan som orginal och jag kunde använda samma växelådsbalk, bara borrat ett 12mm hål.

Bild
Bakvagnen är ihop. Jag hade byggt och tänkt att gängan skulle sticka neråt i bärarmen, men jag insåg att min konstruktion gick att vända på. Så nu är gängan uppåt. Men då behövdes en bricka under bärarmen för att undvika ev urhopp vid max utfjädring.

Bild
Hade en lämplig alu-bit att svarva två brickor av. Skärdatat och avsaknad av t-sprit skapade minst sagt intressant spånbildning... två brickor blev det i alla fall.

Bild
Bilen är på marken! Lite väl låg. Men justeringen är i lägsta läget. Fjädrarna, 250lbs, känns (gungtestad med kroppsvikt) lite styvare än de som satt på men ändå för mjuka. Blir beställa 400lbs imorgon. Längden blir nog densamma. Har inte funderat färdigt där än...
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bild

Så gick det med vårträffen...

Var ut och provkörde i förrgår. Den gick inte bra. Hög tomgång och ojämn gång. Fladdrande lamba.

Bakvagnen verkar funka men fjädrarna är för mjuka. Har beställt 9" (samma) 450 lbs/inch vilket nog kommer kanske kommer att bli i överkant. Men MR är typ 0,78 så det går inte att jämföra med t ex en Volvo 240 som har fjädrarna bakom bakaxeln och MR över 1.

Hursomhelst efter lite rådgivning av experterna i närheten av ESP verkstan (Mattias Sandgren och Andreas) så provtrycktes insuget ikväll. Efter några nödåtgärder av de "små" läckagen så läckte insugsgummina på cyl 1-3 kraftigt. Så rivning inleddes.

Bild
Gummin är fräscha (jag monterade splitt nya för en massa år sen) men Volvo orginalklammerna fick jag inte åt ordentligt. De går att snurra gummina... ska se om jag får tag på slangklammer imorgon. Men det blir trångt att få dit.

Då fuelrailen revs återställs orginalspridarna som byttes förra året.

Nu har jag två år i rad trott att motorn gått pissigt för att spridarna skulle ha beckat åt pga etanol men det är i själva verket nåt annat.
JLM1968
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 28, 2012 12:12 pm

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av JLM1968 »

Kommer bli bra det där. Hoppas du snart får motorn att gå bra.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bild
I väntan på delar från Volvo har jag uppgraderat till några årsmodeller nyare fuel rail med Volvos egna variant av spridarclips.

Det gick inte att se någon ev skit från gammal etanol i den gamla fuelrailen av vad jag kunde urskilja.

Bild
En av åtgärdena för de mindre luftläckagen.

Vad gäller klammer till insugsgummina så har jag till slut återvänt till orginal, då det med 12 mm breda är omöjligt och 9mm har jag inte fått tag på. Klämt åt de som satt hårdare och köpt nya till de jag klippt isär

Väntar på en slang från Volvo från vevhusvent-burken till tråget som lättast byts med insuget borta.

Sen ligger de nya fjädrarna på OKQ8 och väntar på att bli uppplockade...
Skriv svar