Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

j0jje: Det skulle ni, såg allt att du blev sugen :) Jag vet ju då vad jag gör framöver, svetsar och svetsar. När jag byggt upp stommen så åker motorn ur och då kommer jag att ägna en hel del tid åt att svetsa klart allt som är gjort hittils.

Manne: Jajomen, det är vad jag hoppas på, synd bara att den inte bygger sig själv ;)


btw, hobbykontot fick en knuff i rätt riktning när deklarationen kom, 10 kkr till roliga grejer! :D
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Det som inte finns på bild är en del funderande, slipande av färg, kapande och åter kapande av fyrkantsprofiler. Till veckan ska motorn ut igen och jag kommer att gå lös med svetsen. Allt som är byggt hittils ska kollas och färdigsvetsas där det saknas/är missat. Kul :?

Bild
Var iväg och bockade lite, gick inte riktigt som jag hade tänkt mig från början. Dessutom tog jag fel dimension, så detta är 20x20 istället för 15 15 som jag har byggt kardantunneln hittils.

Bild
30x30 profil i botten svetsades fast till att börja med.

Bild
Så här blev det...

Bild

Bild
Satte fast i bakkant.

Bild
Måttade lite strävor sen blev jag hungrig och åkte hem...
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

måste bara säga att jag är grymt impad av din enorma energi
lycka till ser kanon fint ut.
mvh patrik
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Patrik H skrev:måste bara säga att jag är grymt impad av din enorma energi
lycka till ser kanon fint ut.
mvh patrik
Tack! Ibland så undrar man varför man håller på med det här, men jag har inte tänkt ge upp :) Blir väl SFRO 1:a besiktningen innann sommarn, så jag måste få svetsningen klar.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bild
Den andra pedalen! Mer fyrkantsprofil, satte även en bit som går in ovanför pedalen och förstärker åt det hållet.

Bild
Fick kapa ur en bit till i innerskärmen, men det blev smidigare än jag trodde från början.

Bild
Dessutom rymdes huvudbromscylindern! Mycket trevligt

Bild
Vad tillkom på den här bilden? :D

Bild
Och andra sidan, ska slipas ner för att matcha höjden.

Bild
Tillfälligt fjäderbensstag

Bild
Var och fick mig en rörstump svarvad.

Bild
Ihop :)

Bild
Det är sex timmar mellan den här bilden och förra, lite less jag blev, allt jävlades. Byggde fel och fick göra om och om och om. Det blev inte perfekt men det funkar.


Bild
Gjorde en brygga i fyrkantsprofil som är bultad i plåtarna, men när det väl var på plats gick inte bultarna att ta bort, ta i golvet. Surt sa räven.


Eftersom det strulade aningen på eftermiddagen så hann jag inte med att lyfta ur motorn, men det är det som är nästa steg, sen svetsa en massa underifrån.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

går framåt här också ser jag :) har du tänkt göra så du får en löstagbar kardantunnel eller?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

j0jje skrev:går framåt här också ser jag :) har du tänkt göra så du får en löstagbar kardantunnel eller?
Är inte riktigt klart hur det blir, delvis kommer kanske det att bli löstagbart, men har inte riktigt bestämt mig. Nån form av luckor kommer det att bli på vissa ställen iaf.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fränt bygge! 8)
Användarvisningsbild
N86ers
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: sön jul 10, 2005 8:42 pm
Ort: Skövde

Inlägg av N86ers »

hehe mycket fränt! du kommer inte ångra dig och sätta i manuell senare då? kommer ju nli en del jobb :P önskar ja hade lika mycket tid över ja med hehe.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

tack och tack!

jag har faktiskt tänkt på det, mycket. jag funderade fram och tillbaka, automat vs manuell mm. till slut kom jag fram till att jag inte ville ha en M90 och att bygga egen sprängkåpa blev besvärligt, dyrt och manuellt. Har lite förkärlek för automatlåda faktiskt.
Efter att ha stött och blött det i mitt huvud bestämde jag mig till slut för att använda det jag hade redan och se var det leder mig. Om jag ska byta låda så, shit happens, oavsett vilken låda jag isf väljer så måste jag bygga om.
Sen finns det lite intressanta tankar om sekventiell växling.
Har hittat en del intressant information kring lådan på nätet och det verkar inte omöjligt + att den ska tydligen vara rätt stadig och de är rätt billiga beggad :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Ja då har man varit i garaget och härjat ett par dar.
Svetsat och svetsat och svetsat...


Bild
Fixade fram en bättre, den gamla vägde bly.


Bild
Mer rör :)


Bild
Strävor på plats


Bild
Borrade och kapade det tillfälliga fjäderbensstaget


Bild
Intercooler och kylaren tar plats, tight blev det.


Bild
Inte så mycket plats kvar för grillen, blev tight åt det här hållet också :)


Bild
Motor ut så jag och svetsen fick plats i hålet.


Bild
Svetsat svetsat...

Bild
Bakhjulen på plats igen, dragit åt bultarna till bakvagnen så nu är det redo för att hamna på marken.


Bild
Byggde lite mer i fronten, kvar att fixa till fästena för intercoolern och nya fästen till skärmar/huv


Bild
Färdigsvetsat! :D Nja, nästan iaf, det som är kvar är golvet kring gaspedalen/oljestickan till lådan


Bild
Ändå nöjd med resultatet, knackad plåten runt fyrkantsprofilen och svetsade fast, blev bättre än jag hade tänkt från början.

Bild
Skruvad loss ett par fina framlyktor från en Golf 1:a som stod och skrotade utanför garaget.


Fått mer gjort än jag trodde jag skulle hinna med, nästa gång i garaget blir det försöka få till golvet kring gaspedalen/oljestickan för lådan.
Har beställt en 1mm plåt, kommer på fredag, 2x1 m :) Nice med lite material.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Klart det ska vara automatlåda i en Rekord coupé.... Är ju en glidare ffs. :hihi:
Ska du ha framlysena från Golfen på Rekorden? Själv funderar jag på att montera dubbla strålkastare från Ford LTD -70, komplett med arrangemanget som stänger luckor över strålkastarna när de inte används... Klippa till luckor från en originalgrill... Lite chargerstuk på så vis. När det då blir att börja med min Rekord däremot, det vete fan... :lol:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Cpt Tuttle skrev:Klart det ska vara automatlåda i en Rekord coupé.... Är ju en glidare ffs. :hihi:
:lol: Jo, det är sant!

Tanken var att ta golflyktorna till rekorden, är lämplig storlek, finns lätt att få tag på om de går sönder, och de var gratis :D Det är en hel del 'man tar vad man har' för att få budgeten att gå ihop, jag är trots allt student, och jag tar inget studielån. Det låter som en fräck ide att köra med luckor iofs :) Kanske blir en senare modd. Golflyktorna var dessutom ganska grunda så de stjäl inte så mycket plats något som jag verkar få lite ont om innan det är klart.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

piraten skrev: Det låter som en fräck ide att köra med luckor iofs :) Kanske blir en senare modd.
Grr... Bara jag får vara först så... :evil: :lol:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Cpt Tuttle skrev: Grr... Bara jag får vara först så... :evil: :lol:
Det är nog inga problem, känns som att det är läääänge kvar till jag börjar fundera på att modda framlyktorna :hihi:
Skriv svar