Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 18, 2017 9:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 536 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån apr 10, 2017 9:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Bild
Jag har testat lite olika idéer kring det här med fjädrar... såhär blir det inte...

Bild
Mätt upp lite rörelser... kan väl konstatera att jag borde ha köpt de kortare Koni stötdämparna. Någon som är sugen på ett par Gula Koni till rekord c/commodore a/kadett c?


Bild
Max "ihopfjädrat"

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 10, 2017 10:02 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Inlägg: 583
Ort: Emmaboda
Montera hjälpfjädrar uppe över huvudfjädern. Runt det gängade röret.
Mvh Andreas

_________________
Garage och renovering färdigt år 2...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 11, 2017 10:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Bild
Vattenskuret från Nordlunds Ironshop.

Bild
Fräsa bort centrumbullen i bärarmen


Bild
Bränna dit en ring... på bärarmen står ett halvt coiloverrör med en plåtcirkel fastsvetsad i ena änden...

Bild
Provmontering. 230mm fjäder och 100mm hjälpfjäder. Hade kunnat vara 50. Verkar inte få coilbind före islagsgummin. Men troligtvis är de här fjädrarna alldeles för mjuka...

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 13, 2017 8:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 211
Ort: Leksand
När du bytta till Volvoaxel, svetsade du på stag på opelaxelns infästningar och sen kapade? Och hur centrerade du det på Volvoaxeln sen? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 13, 2017 8:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Bilder på bakaxelbytet/jigg finns i det första inlägget på första sidan i tråden.

Jag tog det stål som fanns tillgängligt och byggde något som pekade ut alla fästpunkter. Sen så var det så fint att fästena centrerade precis mot rundsvetsarna i ändarna på volvoaxeln. Så efter montage av fästen i jigg på volvoaxeln var det bara bränna fast. Den längsgående 4-kantsprofilen i jiggen la jag mot opelaxelns packningsyta så att jag fick en referens till rotationen runt axelröret.

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 13, 2017 8:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 211
Ort: Leksand
Okej, tackar så mycket för tipsen! Ska göra samma operation snart. Är Volvoaxeln bredare än Opel org?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 13, 2017 8:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Jo, opelaxeln är bredare, men inte mycket, minns inte riktigt men vanliga Volvo 15" ET25 plåtfälgar med 195/65 passar bra i hjulhusen men utrymmet att ha bredare fälgar kräver högre ET. Alufälgarna jag har nu är ET47 om jag minns rätt (det står några sidor tidigare i tråden)

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 13, 2017 11:11 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5117
Ort: Lykksällä
Alltid kul att se uppdateringar i den här tråden. Är ju en riktig OG projekttråd här på forumet :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 16, 2017 12:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Steve: Försöker uppdatera, dels för min egen del, då tråden har blivit ett slags uppslagsverk för mig själv kring hur och när jag gjorde olika saker. Det är självklart alltid kul med uppmuntrande kommentarer, frågor och funderingar. Det är 10 år sen tråden startades och drygt ett halvår innan det som bilen ställdes på pallbockar och kapades sönder. Återstår att hur många fler år det tar innan målet att SFRO-besikta är nått?!

@Mattias: Kanske en Sävarturbo OG klibba i 10-årspresent?

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 21, 2017 6:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Bild
Helsvetsat båda alla delar

Bild
Måleri målera... utsugsfläkt, trevlig grej i sammanhanget!

Bild
Tagit lös motorfästena, kanske man bara skulle ha träningen? :)

Bild
Delar för nya motorfästen, dessa ska sitta på framvagnsbalken.

Bild
Svetsat ihop det första fästet.

kanske blir vårträffen i år :)

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 28, 2017 9:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Bild
Så var det två fästen! Och de sitter nu fast, som det var tänkt, på bilen.

Bild
Och ett omsvetsat motorfäste, vänster som fått en riktigt dålig grundmålning.

Bild
Och så höger sida... fult men fungerande :)

Lite svartfärg sen blir det skruva ihop motorfästena och bakvagnen.

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 01, 2017 10:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Bild

Bild

Motorfästen på plats. Blev stumt och fint, men jag insåg att växelådskudden behövde också en åtgärd då den var så mjuk att den nya bussningarna till motorn skulle få ta mycket stryk.

Bild
Blev en till i samma stil. Glömde ta bild på montaget, men den sitter i samma fäste på lådan som orginal och jag kunde använda samma växelådsbalk, bara borrat ett 12mm hål.

Bild
Bakvagnen är ihop. Jag hade byggt och tänkt att gängan skulle sticka neråt i bärarmen, men jag insåg att min konstruktion gick att vända på. Så nu är gängan uppåt. Men då behövdes en bricka under bärarmen för att undvika ev urhopp vid max utfjädring.

Bild
Hade en lämplig alu-bit att svarva två brickor av. Skärdatat och avsaknad av t-sprit skapade minst sagt intressant spånbildning... två brickor blev det i alla fall.

Bild
Bilen är på marken! Lite väl låg. Men justeringen är i lägsta läget. Fjädrarna, 250lbs, känns (gungtestad med kroppsvikt) lite styvare än de som satt på men ändå för mjuka. Blir beställa 400lbs imorgon. Längden blir nog densamma. Har inte funderat färdigt där än...

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 04, 2017 9:05 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Bild

Så gick det med vårträffen...

Var ut och provkörde i förrgår. Den gick inte bra. Hög tomgång och ojämn gång. Fladdrande lamba.

Bakvagnen verkar funka men fjädrarna är för mjuka. Har beställt 9" (samma) 450 lbs/inch vilket nog kommer kanske kommer att bli i överkant. Men MR är typ 0,78 så det går inte att jämföra med t ex en Volvo 240 som har fjädrarna bakom bakaxeln och MR över 1.

Hursomhelst efter lite rådgivning av experterna i närheten av ESP verkstan (Mattias Sandgren och Andreas) så provtrycktes insuget ikväll. Efter några nödåtgärder av de "små" läckagen så läckte insugsgummina på cyl 1-3 kraftigt. Så rivning inleddes.

Bild
Gummin är fräscha (jag monterade splitt nya för en massa år sen) men Volvo orginalklammerna fick jag inte åt ordentligt. De går att snurra gummina... ska se om jag får tag på slangklammer imorgon. Men det blir trångt att få dit.

Då fuelrailen revs återställs orginalspridarna som byttes förra året.

Nu har jag två år i rad trott att motorn gått pissigt för att spridarna skulle ha beckat åt pga etanol men det är i själva verket nåt annat.

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 05, 2017 8:24 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön okt 28, 2012 12:12 pm
Inlägg: 4
Kommer bli bra det där. Hoppas du snart får motorn att gå bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 11, 2017 6:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Bild
I väntan på delar från Volvo har jag uppgraderat till några årsmodeller nyare fuel rail med Volvos egna variant av spridarclips.

Det gick inte att se någon ev skit från gammal etanol i den gamla fuelrailen av vad jag kunde urskilja.

Bild
En av åtgärdena för de mindre luftläckagen.

Vad gäller klammer till insugsgummina så har jag till slut återvänt till orginal, då det med 12 mm breda är omöjligt och 9mm har jag inte fått tag på. Klämt åt de som satt hårdare och köpt nya till de jag klippt isär

Väntar på en slang från Volvo från vevhusvent-burken till tråget som lättast byts med insuget borta.

Sen ligger de nya fjädrarna på OKQ8 och väntar på att bli uppplockade...

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 536 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010