Rekord C Coupe med Volvo 24V
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Tja, det känns lite försent, har redan svetsat fast en hel del, men jag tror nog att "luckor" i taket kan bli rätt bra, behöver inte ta upp särskilt stora, och sen är det bara roa sig med svetsen för att få igen dem. handlar om ca 5-7 cm stora hål. Men vi får se, som sagt, prio ligge inte på det just nu, det går att lösa senare.j0jje skrev:... bygga upp lådor som man sätter de på...
Nu så är prioriteten på att få ordning på rattstången för att sen bygga mellanaxel, växellådsfäste och kardantunnel. Sen ner på marken igen
nu är inte det här riktat direkt mot dej som bygger denna bil, men en enkel fråga, varför får inte gamla oplar som knappt syns på gatan inte vara original med opelmotor istället för att bli sönderkapade och racebilar och annat, visst, jag gillar ombyggda snabba bilar men snart kan man ju inte köpa en rekord coupé eller ascona a, för dom är ju ombyggda med volvomotor, rörram, feta slicks, you name it, men jag tycker du gör ett bra jobb, trots att jag tycker att du förstör yterligare en fin bil som jag personligen tycker kunde ha fått vara original
men keep up the good work
men keep up the good work
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
AsconaXtreme: Jag håller faktiskt med dig. Det är visserligen upp till ägaren att göra vad han/hon vill med sin bil. Men ändå så kan man ibland känna att bilar med lågmilare med 1 ägare totalt rostfria är det skam att kapa i.
Själv så har jag ju hunnit fundera ett par år drygt innan jag bestämde mig för hur jag skulle göra med min bil. Jag kom fram till att den var i för dåligt skick och saknade alldeles för många orginaldelar för att det skulle bli aktuellt att repa upp den, sen var den "iordninggjord" för ca 10 år sen med den lila-icke-orginallacken, dåligt monterad porrbelysning mm mm. Den var helt enkelt inte i ett sånt skick att jag hade intresse för att repa upp den till nån orginalare. Däremot har jag kikat på rätt mycket annonser i tankarna om att köpa på mig en till fräsch som man kan ha som orginalare. Jag resonerar också lite som så att nu kommer iaf karossen ut på vägarna och kanske får nån fler upp ögonen för Coupe:erna.
Själv så har jag ju hunnit fundera ett par år drygt innan jag bestämde mig för hur jag skulle göra med min bil. Jag kom fram till att den var i för dåligt skick och saknade alldeles för många orginaldelar för att det skulle bli aktuellt att repa upp den, sen var den "iordninggjord" för ca 10 år sen med den lila-icke-orginallacken, dåligt monterad porrbelysning mm mm. Den var helt enkelt inte i ett sånt skick att jag hade intresse för att repa upp den till nån orginalare. Däremot har jag kikat på rätt mycket annonser i tankarna om att köpa på mig en till fräsch som man kan ha som orginalare. Jag resonerar också lite som så att nu kommer iaf karossen ut på vägarna och kanske får nån fler upp ögonen för Coupe:erna.
ja skabbiga buckliga karosser som inte är kompletta elelr är rena vrak är ju en sak, men som du sa en ägare-bilar som gått 8k mil sen ´67 och blir dragracebil är bland det dummaste man kan göra med en fin gammelbilpiraten skrev:AsconaXtreme: Jag håller faktiskt med dig. Det är visserligen upp till ägaren att göra vad han/hon vill med sin bil. Men ändå så kan man ibland känna att bilar med lågmilare med 1 ägare totalt rostfria är det skam att kapa i.
Själv så har jag ju hunnit fundera ett par år drygt innan jag bestämde mig för hur jag skulle göra med min bil. Jag kom fram till att den var i för dåligt skick och saknade alldeles för många orginaldelar för att det skulle bli aktuellt att repa upp den, sen var den "iordninggjord" för ca 10 år sen med den lila-icke-orginallacken, dåligt monterad porrbelysning mm mm. Den var helt enkelt inte i ett sånt skick att jag hade intresse för att repa upp den till nån orginalare. Däremot har jag kikat på rätt mycket annonser i tankarna om att köpa på mig en till fräsch som man kan ha som orginalare. Jag resonerar också lite som så att nu kommer iaf karossen ut på vägarna och kanske får nån fler upp ögonen för Coupe:erna.
men keep up the good work och få den färdig så du kan piska skiten ur små socceconteinrar och sursaabar och annat, hehe
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Ska fortsätta med "the good work" imorgon, vet inte om jag fått mer svetstråd eller om det blir tvätta delar imorgon. Jag hoppas på att få piska lite snart Blir nog inget piskande föränn nästa sommar, men den som väntar på något gott!AsconaXtreme skrev:keep up the good work och få den färdig så du kan piska skiten ur små socceconteinrar och sursaabar och annat, hehe
...väntar alltid förlängepiraten skrev:Ska fortsätta med "the good work" imorgon, vet inte om jag fått mer svetstråd eller om det blir tvätta delar imorgon. Jag hoppas på att få piska lite snart Blir nog inget piskande föränn nästa sommar, men den som väntar på något gott!AsconaXtreme skrev:keep up the good work och få den färdig så du kan piska skiten ur små socceconteinrar och sursaabar och annat, hehe
ska nog va och titta på en manta snart har fått i lite skoj till den, hehe,
sitter en 2,4 i en manta som står avställd hos en jobbarpolare till farsan, hehe, lackad i fjol etc, ser som ny ut, finns en liten ful idé om turbo konv, hehe, men släng upp mer bilder nu på ditt bygge, bortsett från märket på drivlinan så är det här riktigt intressant, hehe
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Har varit lite lite arbete, men nästa helg hoppas jag på två dagar iaf. I helgen har jag och mina polare vårstädat vårat garage. Ett lastbilsflak fullt med skräp blev det.
Förra helgen var jag upp och tvättade fjäderbenen fram och monterade dem och sen satte vi dit fjädrarna i bakvagnen och bultade dit alla bultar, så nu sitter både framvagn och bakvagn ordentligt.
Har varit på jula och köpt mer svetstråd och lite diverse. Sen har jag äntligen hittat min låda med karrosserihammare (också jula men äldre) i vårstädningen. Nästa helg hoppas jag att kardantunneln ska ta form. Har en idé i huvudet som jag tror blir riktigt bra.
Manta är roliga bilar. Brorsan hade en sån tidigare. Finns då gott om utrymme för IC i fronten vill jag minnas.
Efter påsk kommer det mer bilder!
Förra helgen var jag upp och tvättade fjäderbenen fram och monterade dem och sen satte vi dit fjädrarna i bakvagnen och bultade dit alla bultar, så nu sitter både framvagn och bakvagn ordentligt.
Har varit på jula och köpt mer svetstråd och lite diverse. Sen har jag äntligen hittat min låda med karrosserihammare (också jula men äldre) i vårstädningen. Nästa helg hoppas jag att kardantunneln ska ta form. Har en idé i huvudet som jag tror blir riktigt bra.
Manta är roliga bilar. Brorsan hade en sån tidigare. Finns då gott om utrymme för IC i fronten vill jag minnas.
Efter påsk kommer det mer bilder!
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Mer bilder som utlovat!
Var i garaget igår och grejade. Blir mer idag, men här kommer lite bilder iaf.
Tur man har en motorlyft!
Såhär såg det ut när jag började angreppet. Växellådsfäste klart var målet för dagen.
Växellådsbalk under konstruktion, 45 cm lång 25mm fyrkantsprofil.
Växellådsbalk klar, plattorna är i 8 mm stål.
Lite färg och accessoarer så blir det snyggare...
Aluminiumfästena är leftovers från motorkuddarna fram, de står nu direkt på framvagnsbalken.
Monterat! Bultarna är faktiskt från bakvagnen på ambulansen, men de passade utmärkt här efter att aluminiumfästena fått känna på borren.
Förstärkningsplattor i 3 mm, sen började jag så smått med torpedväggen också
Hann med att kapa bort lite mer plåt! Mer utrymme för downpipe.
Monterade annan kringla som jag hade liggandes, beställde rattnavet från Seabeach trading. Passade däremot inte mot kontaktringen för tutan, den var jag tvungen att skruva bort. Kanske svarva nått eget eller tuta på sidan om.
Ett annat problem, jag tror mig ha löst det, bara att hoppas att mitt ögonmått är att lita på
Var i garaget igår och grejade. Blir mer idag, men här kommer lite bilder iaf.
Tur man har en motorlyft!
Såhär såg det ut när jag började angreppet. Växellådsfäste klart var målet för dagen.
Växellådsbalk under konstruktion, 45 cm lång 25mm fyrkantsprofil.
Växellådsbalk klar, plattorna är i 8 mm stål.
Lite färg och accessoarer så blir det snyggare...
Aluminiumfästena är leftovers från motorkuddarna fram, de står nu direkt på framvagnsbalken.
Monterat! Bultarna är faktiskt från bakvagnen på ambulansen, men de passade utmärkt här efter att aluminiumfästena fått känna på borren.
Förstärkningsplattor i 3 mm, sen började jag så smått med torpedväggen också
Hann med att kapa bort lite mer plåt! Mer utrymme för downpipe.
Monterade annan kringla som jag hade liggandes, beställde rattnavet från Seabeach trading. Passade däremot inte mot kontaktringen för tutan, den var jag tvungen att skruva bort. Kanske svarva nått eget eller tuta på sidan om.
Ett annat problem, jag tror mig ha löst det, bara att hoppas att mitt ögonmått är att lita på
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Cpt Tuttle: Det stämmer, det var luftpåse i ambulansen, ska leta rätt på en sån kontaktrulle då, tack för infon!
Bilder från dagen arbete:
Trixig bit. Var nära allt möjligt.
Typsådärja... Måste lyfta golvet lite för oljestickan till växellådan och sänka golvet lite strax efter för att gaspedalen inte ska bottna för tidigt, det vill vi ju inte
En till trixig bit, men den blev bättre än förra iaf.
Bara svetsen kvar...
Svetsat!
Kan bli intressant form på det här
Två långa bitar, svårt att se på bilden, men jag punktade ihop dem för att får bitarna så lika som möjligt.
Det tar sig, skönt att göra lite jobb utanför bilen...
På plats.
Ska kapa av lite mer och sen böjer jag ner slutet mot gamla tunneln.
Typ, det var det jag hann, nästa gång blir det att bygga vidare på kardantunneln, och om det råkar vara en vardag kanske jag får fram en rörstump så jag kan svetsa ihop mellanaxeln.
Bilder från dagen arbete:
Trixig bit. Var nära allt möjligt.
Typsådärja... Måste lyfta golvet lite för oljestickan till växellådan och sänka golvet lite strax efter för att gaspedalen inte ska bottna för tidigt, det vill vi ju inte
En till trixig bit, men den blev bättre än förra iaf.
Bara svetsen kvar...
Svetsat!
Kan bli intressant form på det här
Två långa bitar, svårt att se på bilden, men jag punktade ihop dem för att får bitarna så lika som möjligt.
Det tar sig, skönt att göra lite jobb utanför bilen...
På plats.
Ska kapa av lite mer och sen böjer jag ner slutet mot gamla tunneln.
Typ, det var det jag hann, nästa gång blir det att bygga vidare på kardantunneln, och om det råkar vara en vardag kanske jag får fram en rörstump så jag kan svetsa ihop mellanaxeln.