Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

j0jje skrev:Börjar se ut som en bil nu! :hihi: bara lite diskret breddning bak och späjjsärs så blir det bra :thumbright: Gillar texten på rutan, och du! kapa inte ic:n nå mer ser ju fett ut

Edit, ja huvsprintar då vet man ju direkt att det är 400+ under huven eller hur? sitter inte på varannan epa trakor va? :lol:
Efter att ha dragit av en huvwire på Rekord C så skulle jag aldrig fästa huven med annat än hoodpins. :doh:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Cpt Tuttle skrev:Efter att ha dragit av en huvwire på Rekord C så skulle jag aldrig fästa huven med annat än hoodpins. :doh:
Blir säkert hoodpins innan allt är över, det är lite tight med låsanordning ovanför ic:n som det är nu. Men de där OMP låsen som edström hade till sina hoodpins sög, kändes ju inte som att det var nån kvalla.

/N
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Såg att egmark haft träff med sfro, betyder att du också haft det eller? :roll:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

j0jje skrev:Såg att egmark haft träff med sfro, betyder att du också haft det eller? :roll:
Ja ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

jojje: precis som gustaf säger så stämmer det :thumbright:

lite sena bilder från då vi hade lastat bilen för resan ner till egmark

Bild

Bild

I morse började jag cadda på en tank. Här är en teaser, inte klar än.

Bild

Har varit upp med bilen till garaget igen idag. Men nu blir det ingen skruvning igen på ett tag, ska till stan och härja i helgen och nästa helg är jag i ståckhålm.

Hittade en tråd på turbobricks där en snubbe gjort det jag har tänkt göra med min aw30-43 låda. Verkar funka för växellådan iaf.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229

Dessutom har egmark en logical controller, (förenklat plc) som jag förmodligen kan använda till styrningen av lådan. Har ljusnat en hel del på den fronten!
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Mest "innejobb" nu, blir lite uppehåll på skruvfronten åtminståne till nästa helg :) men lite nyheter på växellådsfronten, aw30-43 lådans elektronik ska jag ju inte använda då den vill ha så mycket signaler från alla håll. Tankarna har länge legat på att knåpa ihop något eget som gör det möjligt att ha sekventiell "manuell växling av automatlådan.

Nu har jag hittat vad jag ska använda som styrning:
Bild
8 digitala ingångar, 4 digitala utgångar, går på 12V
Kommer monteras "bakom" instrumentbrädan, så att displayen är synlig.

http://www.crouzet.com/catalogue_web/in ... 970045.htm

Har inte fått lägga händerna på microkontrollern ännu, men däremot mjukvaran för programmering. Tog mig ett par timmar att förstå mig på FBD layouten och lyckas få ihop programmet Lockupfunktionen är visserligen en gissning, jag har inte granskat mina pdf:er om lådan fullständigt, men det kommer.

Blir nog mer inputs från selectorn på växellådan för att kunna visa P/N/L/D läge på displayen. Som det är lagt upp nu så visar displayen 1/2/3/4/5(lockup)

Bild

Om det blir paddlar eller knappar på ratten eller en "vanlig" spak på golvet får vi se sen.
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

ang hjulen så är det däckets mönster som ej får gå utanför skärmen.
Scania L56 -63
Scania L56 -64 delbil
Volvo 145 dl -72 projekt
Duster -74
Kadett city -77 snart 2.4cih
Gmc 3+3 -84
C20 -87 delbil
Suburban k30 -87 monster
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ang hjulen så är det däckets mönster som ej får gå utanför skärmen.
då får man köra med slicks!! :twisted:
detta bygge är fränt! keep up the good work 8)
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

javisst,om du har dot märkta slicks med godkänt mönster djup så :roll:
Scania L56 -63
Scania L56 -64 delbil
Volvo 145 dl -72 projekt
Duster -74
Kadett city -77 snart 2.4cih
Gmc 3+3 -84
C20 -87 delbil
Suburban k30 -87 monster
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Okej. Men som det ser ut nu ska jag leta mig några ET20 fälgar, åtminståne till besiktning. De som sitte på nu är ET5. Blir nog såpass att jag slipper göra nåt åt skärmarna fram med lite tur.

Ska försöka mäta till "riktiga" måtten till tanken och göra cad-ritningen klar i veckan, eventuellt hinna klippa till plåtarna, men det är höga mål med tanke på allt annat som ska hinnas med :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Dags för lite update, har haft lite break från bilen nu ett tag, blev rätt mycket tid i garaget inför SFRO besiktningen. Men nu har skatteåterbäringen ramlat in så lite beställningar har skett

* "Razzer" stolar
* Bussningar till bakvagnen, opel orginal
* Sänkfjädrar och dämpare till framvagnen 40 mm

Har funderat fram och tillbaka vad jag ska sätta upp för nytt delmål för bygget och nu har jag bestämt mig för att koncentrera mig på karossen och lägga ner lite pengar på den för att få den i besiktning/körbart skick, med andra ord kommer en del grejer att göras på enklaste/billigaste sätt för att komma ut på gatan så fort som möjligt, tanken är att då också få möjligheten att uppdatera under vintern, plåtfälgarna som exempel.

Bild
Stolsfästen på gång...

Bild
Gjorde styrstift. alltid så behagligt när det finns.

Bild
Stolarna och dörrsträvan på plats.

Bild
Jag är nöjd.

Var är lite trixig med glidskenan på passargerarsidan, för att överhuvudtaget ta sig till "baksätet" utan att behöva skruva loss en stol, så monterade jag stolen i "normalt" läge när glidskenan är längst bak. Passagerarstolen går alltså dra sjukt långt fram och man kan trixa sig in i det ickeexisterande baksätet.

Bild
Nya sulor, 15" 940 plåtisar från självplocket på Norrbottens bildemontering, 200 kr/st.

Bild
Blir väl ha dessa till att börja med, kanske plockar ut dubben ur däcken iaf. De funkar utan problem, behöver inte bredda nån skärm eller nåt.

Kommer att bli intressant när sänkningsgrejerna kommer, få se var hjulen hamnar då. Sen börjar jag bygga igen innerskärmarna igen.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Blev ju bree det där...du får komma å hämta en fälg från mig å se om den passar nån dag!
740r
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre dec 15, 2006 5:40 pm

Inlägg av 740r »

coolt. o intressany.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

jojje: jo, jag är då nöjd. tror inte mitt rör blev så himla högt ändå, dörren är längre än din. ska komma förbi och hämta en fälg, kanske på lör-sön om det passar. hör av mig. har fått bussningarna, de ligger på ica, så nu måste det köpas färg så bakaxeln kan göras klar.

740r:: tackar, roligt att det är intressat för fler än mig :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

inga bilder tyvärr, kommer kanske lite till helgen. tråkiga nyheter däremot, det har varit en brand i garaget där jag håller till med bilen. bilen klarade sig men mina arbetskläder är förstörda och eventuellt är mina nya stolar luktskadade har inte haft möjlighet att kolla upp det ännu, men det luktar fränt och illa i hela garaget. branden var enbart i fikarummet, trinetteköket verkar vara orsaken till både branden och släckningen, värmen hade smält alla packningar i blandaren på diskbänken så det sprutade vatten såpass att elden inte spred sig och var släckt när det upptäcktes. tur i oturen. alla dörrar, två stycken, var stängda till fikarummet vilket förmodligen var en bidragande orsak att elden inte spridit sig längre. bara att ta nya tag. måste fixa mig nå nya arbetsbyxor och hörselkåpor.

bussningarna till bakvagnen och fjädrar+dämpare till framvagnen har kommit. jag har skruvat lös bakaxeln och börjat fundera hur jag ska angripa bussningarna. ska försöka komma iväg och blästra lite detaljer också.
har också börjat svetsa igen kardantunneln+torpeden.
Skriv svar