Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: fre mar 16, 2007 8:55 pm
Ja, då var det dags för projekttråden. Har dragit på det alldeles för länge nu. Här kommer den Jojje!
Historia:
Köpte bilen -03 och körde lite med den under den sommaren sen blev det en sväng på en pitecruising -04. Koppling och motor var under all kritik, kopplingen hakade upp sig och motorn var slööö och kokade på tomgång utan termostat. Bromsarna var också under all kritik. Bilen parkerades under tak för framtida motorbyte.
Under våren 06 var tanken var att byta motor till en B230 då jag råkade på. FT stakar och kolvar, orginal turbogrenrör, turbo och ic inhandlades.
Sen spårade allt ut.
Jag köpte på mig en ambulans via anbud från Landstinget i Norrbotten
Volvo 960 -93:a med 204 hästars B6304 och tomatlåda. Mycket intressantare motoralternativ
Finns:
Opel Rekord C Coupé 1968
-Framvagn från 960
-Bakaxel 1041 Slungdiff
-Rallycross bur från TMS
-100+ 15" Fälgar, SÅLDA
-15" plåtfälgar till besiktningen är avklarad.
Motor B6304 (204 hk) med automatlåda
-Stakar H-profil (SPM)
-Kolvar orginal (ska svarvas för kompsänkning)
Intercooler från Scania 143 (ska kapas)
Saknas:
Insug (orginal ryms inte)
Turbo (HX35-40 kanske)
Grenrör
Avgassystem
Inredning
Mål med projektet
Bygga en rolig gatbil. Den kommer att ha dämpmattor och filtmatta.
En rolig bil att köra med helt enkelt, ev köra EDPS och liknande
Första SFRO besiktningen innan sommaren - DONE 16/5
Besikta SFRO/SBP innan nästa sommar
Detta är inte meningen att vara ett renodlat racebygge.
Bilder:
Räjserbilen!
Den snygga, något slitna orginalinredningen.
Bakändan.
Ambulansen! Var lite respekt när man körde omkring med den, folk stannade lite här och där för att släppa förbi en.
Finmotorn!
Ambulansen demonteras.
Jiggbygge för framvagnen.
Jiggen färdig.
Demontering, motorn lyftes ur, fronten monterades isär.
Orginalframvagn bort...
...960 framvagn in
Fästen för framvagnsbalken och rören fastsvetsade. Jiggen kommer till användning!
Övre fjäderbesninsfästning. Beslutade mig att kapa loss från ambulansen och svetsa fast, enklaste lösningen.
"Kopparna" på plats.
Sträva och fyrkantsrör monterat
Förstärkning av fästet.
Motor ilyft för första gången. Saknade ~9 cm för att rymma intercoolern.
Nästan klar
Slipar loss fästen från orginalbakaxeln...
Resterna av den gamla bakaxeln
Fästen på 1041:an i jiggen
Bakaxeln på rätt ställe
På plats!
Nya motorfästen, tog bort aluminiumgrejerna och satte motorkuddarna direkt på framvagnsbalken instället och byggde nytt ovanför. Det gamla rymdes inte, för brett.
Lyftigare i kupen
Motor och växellåda passar betydlige bättre nu.
Skruvade loss lite mer intressanta prylar från Ambulansen den här dagen.
Mellanaxel-problematiken... Främreröret var abnormt på bår-kombin.
Främreröret...
Saknar ~14 cm för att få ihop mellanaxeln.
Bilder från senaste tiden kommer under helgen.
Burbilder bland annat... [/b]
edit: flyttat bilderna till photobucket
Historia:
Köpte bilen -03 och körde lite med den under den sommaren sen blev det en sväng på en pitecruising -04. Koppling och motor var under all kritik, kopplingen hakade upp sig och motorn var slööö och kokade på tomgång utan termostat. Bromsarna var också under all kritik. Bilen parkerades under tak för framtida motorbyte.
Under våren 06 var tanken var att byta motor till en B230 då jag råkade på. FT stakar och kolvar, orginal turbogrenrör, turbo och ic inhandlades.
Sen spårade allt ut.
Jag köpte på mig en ambulans via anbud från Landstinget i Norrbotten
Volvo 960 -93:a med 204 hästars B6304 och tomatlåda. Mycket intressantare motoralternativ
Finns:
Opel Rekord C Coupé 1968
-Framvagn från 960
-Bakaxel 1041 Slungdiff
-Rallycross bur från TMS
-100+ 15" Fälgar, SÅLDA
-15" plåtfälgar till besiktningen är avklarad.
Motor B6304 (204 hk) med automatlåda
-Stakar H-profil (SPM)
-Kolvar orginal (ska svarvas för kompsänkning)
Intercooler från Scania 143 (ska kapas)
Saknas:
Insug (orginal ryms inte)
Turbo (HX35-40 kanske)
Grenrör
Avgassystem
Inredning
Mål med projektet
Bygga en rolig gatbil. Den kommer att ha dämpmattor och filtmatta.
En rolig bil att köra med helt enkelt, ev köra EDPS och liknande
Första SFRO besiktningen innan sommaren - DONE 16/5
Besikta SFRO/SBP innan nästa sommar
Detta är inte meningen att vara ett renodlat racebygge.
Bilder:
Räjserbilen!
Den snygga, något slitna orginalinredningen.
Bakändan.
Ambulansen! Var lite respekt när man körde omkring med den, folk stannade lite här och där för att släppa förbi en.
Finmotorn!
Ambulansen demonteras.
Jiggbygge för framvagnen.
Jiggen färdig.
Demontering, motorn lyftes ur, fronten monterades isär.
Orginalframvagn bort...
...960 framvagn in
Fästen för framvagnsbalken och rören fastsvetsade. Jiggen kommer till användning!
Övre fjäderbesninsfästning. Beslutade mig att kapa loss från ambulansen och svetsa fast, enklaste lösningen.
"Kopparna" på plats.
Sträva och fyrkantsrör monterat
Förstärkning av fästet.
Motor ilyft för första gången. Saknade ~9 cm för att rymma intercoolern.
Nästan klar
Slipar loss fästen från orginalbakaxeln...
Resterna av den gamla bakaxeln
Fästen på 1041:an i jiggen
Bakaxeln på rätt ställe
På plats!
Nya motorfästen, tog bort aluminiumgrejerna och satte motorkuddarna direkt på framvagnsbalken instället och byggde nytt ovanför. Det gamla rymdes inte, för brett.
Lyftigare i kupen
Motor och växellåda passar betydlige bättre nu.
Skruvade loss lite mer intressanta prylar från Ambulansen den här dagen.
Mellanaxel-problematiken... Främreröret var abnormt på bår-kombin.
Främreröret...
Saknar ~14 cm för att få ihop mellanaxeln.
Bilder från senaste tiden kommer under helgen.
Burbilder bland annat... [/b]
edit: flyttat bilderna till photobucket