Sida 35 av 36
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: mån apr 10, 2017 9:21 pm
av Nicklas Eriksson
Jag har testat lite olika idéer kring det här med fjädrar... såhär blir det inte...
Mätt upp lite rörelser... kan väl konstatera att jag borde ha köpt de kortare Koni stötdämparna. Någon som är sugen på ett par Gula Koni till rekord c/commodore a/kadett c?
Max "ihopfjädrat"
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: mån apr 10, 2017 10:02 pm
av Filaren
Montera hjälpfjädrar uppe över huvudfjädern. Runt det gängade röret.
Mvh Andreas
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: tis apr 11, 2017 10:10 pm
av Nicklas Eriksson
Vattenskuret från Nordlunds Ironshop.
Fräsa bort centrumbullen i bärarmen
Bränna dit en ring... på bärarmen står ett halvt coiloverrör med en plåtcirkel fastsvetsad i ena änden...
Provmontering. 230mm fjäder och 100mm hjälpfjäder. Hade kunnat vara 50. Verkar inte få coilbind före islagsgummin. Men troligtvis är de här fjädrarna alldeles för mjuka...
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: tor apr 13, 2017 8:02 pm
av Manfred
När du bytta till Volvoaxel, svetsade du på stag på opelaxelns infästningar och sen kapade? Och hur centrerade du det på Volvoaxeln sen?
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: tor apr 13, 2017 8:18 pm
av Nicklas Eriksson
Bilder på bakaxelbytet/jigg finns i det första inlägget på första sidan i tråden.
Jag tog det stål som fanns tillgängligt och byggde något som pekade ut alla fästpunkter. Sen så var det så fint att fästena centrerade precis mot rundsvetsarna i ändarna på volvoaxeln. Så efter montage av fästen i jigg på volvoaxeln var det bara bränna fast. Den längsgående 4-kantsprofilen i jiggen la jag mot opelaxelns packningsyta så att jag fick en referens till rotationen runt axelröret.
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: tor apr 13, 2017 8:21 pm
av Manfred
Okej, tackar så mycket för tipsen! Ska göra samma operation snart. Är Volvoaxeln bredare än Opel org?
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: tor apr 13, 2017 8:45 pm
av Nicklas Eriksson
Jo, opelaxeln är bredare, men inte mycket, minns inte riktigt men vanliga Volvo 15" ET25 plåtfälgar med 195/65 passar bra i hjulhusen men utrymmet att ha bredare fälgar kräver högre ET. Alufälgarna jag har nu är ET47 om jag minns rätt (det står några sidor tidigare i tråden)
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: tor apr 13, 2017 11:11 pm
av Steve
Alltid kul att se uppdateringar i den här tråden. Är ju en riktig OG projekttråd här på forumet
Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: sön apr 16, 2017 12:24 pm
av Nicklas Eriksson
Steve: Försöker uppdatera, dels för min egen del, då tråden har blivit ett slags uppslagsverk för mig själv kring hur och när jag gjorde olika saker. Det är självklart alltid kul med uppmuntrande kommentarer, frågor och funderingar. Det är 10 år sen tråden startades och drygt ett halvår innan det som bilen ställdes på pallbockar och kapades sönder. Återstår att hur många fler år det tar innan målet att SFRO-besikta är nått?!
@Mattias: Kanske en Sävarturbo OG klibba i 10-årspresent?
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: fre apr 21, 2017 6:52 pm
av Nicklas Eriksson
Helsvetsat båda alla delar
Måleri målera... utsugsfläkt, trevlig grej i sammanhanget!
Tagit lös motorfästena, kanske man bara skulle ha träningen?
Delar för nya motorfästen, dessa ska sitta på framvagnsbalken.
Svetsat ihop det första fästet.
kanske blir vårträffen i år
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: fre apr 28, 2017 9:40 pm
av Nicklas Eriksson
Så var det två fästen! Och de sitter nu fast, som det var tänkt, på bilen.
Och ett omsvetsat motorfäste, vänster som fått en riktigt dålig grundmålning.
Och så höger sida... fult men fungerande
Lite svartfärg sen blir det skruva ihop motorfästena och bakvagnen.
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: mån maj 01, 2017 10:13 pm
av Nicklas Eriksson
Motorfästen på plats. Blev stumt och fint, men jag insåg att växelådskudden behövde också en åtgärd då den var så mjuk att den nya bussningarna till motorn skulle få ta mycket stryk.
Blev en till i samma stil. Glömde ta bild på montaget, men den sitter i samma fäste på lådan som orginal och jag kunde använda samma växelådsbalk, bara borrat ett 12mm hål.
Bakvagnen är ihop. Jag hade byggt och tänkt att gängan skulle sticka neråt i bärarmen, men jag insåg att min konstruktion gick att vända på. Så nu är gängan uppåt. Men då behövdes en bricka under bärarmen för att undvika ev urhopp vid max utfjädring.
Hade en lämplig alu-bit att svarva två brickor av. Skärdatat och avsaknad av t-sprit skapade minst sagt intressant spånbildning... två brickor blev det i alla fall.
Bilen är på marken! Lite väl låg. Men justeringen är i lägsta läget. Fjädrarna, 250lbs, känns (gungtestad med kroppsvikt) lite styvare än de som satt på men ändå för mjuka. Blir beställa 400lbs imorgon. Längden blir nog densamma. Har inte funderat färdigt där än...
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: tor maj 04, 2017 9:05 pm
av Nicklas Eriksson
Så gick det med vårträffen...
Var ut och provkörde i förrgår. Den gick inte bra. Hög tomgång och ojämn gång. Fladdrande lamba.
Bakvagnen verkar funka men fjädrarna är för mjuka. Har beställt 9" (samma) 450 lbs/inch vilket nog kommer kanske kommer att bli i överkant. Men MR är typ 0,78 så det går inte att jämföra med t ex en Volvo 240 som har fjädrarna bakom bakaxeln och MR över 1.
Hursomhelst efter lite rådgivning av experterna i närheten av ESP verkstan (Mattias Sandgren och Andreas) så provtrycktes insuget ikväll. Efter några nödåtgärder av de "små" läckagen så läckte insugsgummina på cyl 1-3 kraftigt. Så rivning inleddes.
Gummin är fräscha (jag monterade splitt nya för en massa år sen) men Volvo orginalklammerna fick jag inte åt ordentligt. De går att snurra gummina... ska se om jag får tag på slangklammer imorgon. Men det blir trångt att få dit.
Då fuelrailen revs återställs orginalspridarna som byttes förra året.
Nu har jag två år i rad trott att motorn gått pissigt för att spridarna skulle ha beckat åt pga etanol men det är i själva verket nåt annat.
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: fre maj 05, 2017 8:24 am
av JLM1968
Kommer bli bra det där. Hoppas du snart får motorn att gå bra.
Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V
Postat: tor maj 11, 2017 6:27 pm
av Nicklas Eriksson
I väntan på delar från Volvo har jag uppgraderat till några årsmodeller nyare fuel rail med Volvos egna variant av spridarclips.
Det gick inte att se någon ev skit från gammal etanol i den gamla fuelrailen av vad jag kunde urskilja.
En av åtgärdena för de mindre luftläckagen.
Vad gäller klammer till insugsgummina så har jag till slut återvänt till orginal, då det med 12 mm breda är omöjligt och 9mm har jag inte fått tag på. Klämt åt de som satt hårdare och köpt nya till de jag klippt isär
Väntar på en slang från Volvo från vevhusvent-burken till tråget som lättast byts med insuget borta.
Sen ligger de nya fjädrarna på OKQ8 och väntar på att bli uppplockade...