Race Taunus 20M-65 CSB 377cui Turbo
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Race Taunus 20M-65 CSB 377cui Turbo
Nu kommer min nya projekt tråd om det ny införskaffade åket
Lite fakta!
Den är byggd av Jan Håkansson från Karlskrona, och han har gjort ett hästjobb med den, den är verkligen välbyggd.
Det är från början en vanlig sedan som Janne bytte tak på till ett cupe tak. Har lite gamla bilder på det, ska bara scanna in dom så kommer dom också upp.
Janne körde med en Volvo Turbo motor, med 16 v R-sport topp, Dellorto förgasare och switzer s3 turbo. Och presterade ca 6,80 och 186 km/h på åttondelen. Med Doug Nash låda.
Chassit är ett balkchassi. Det fattas 2 rör för att kunna besiktiga 7,50 och dom ska jag sätta dit.
Bakvagnen är hemmbyggd 4-link med koni coilovers. Bakaxlen är en Chrysler 8 3/4, med Pro Gear 4.86:1 utväxling, Strange spole, och Mark Williams drivaxlar.
Framvagnen är förståss också hembyggd med kortade om byggda 240 fjäderben, med golf stötdämpare och kadett c fjädrar.
Det sitter Weld Racing Draglite hjul både fram och bak. Däck M/H Racemaster. 30*17,5*15 däck bak. Frontrunners fram.
Lite bilder på pärlan
Lastad och redo för sitt nya hem.
Här är pärlan hemma för lite mellan "lagring"
Lite hög ifram nu, men de blir nog bättre med en rova i sen.
Kommer mer detalj bilder efter helgen.
Gamla bilder in action
Mina Planer
Jag ska alltså köra med min motor som jag har sammlat delar till ett tag nu. Det är en Cheva Smallblock som jag ska köra med turbo.
Blocket är Ett Bowtie block, med Steel Billet överfall, nållagrad kam. betong fyllt, sleevs till lyftarna mm. Jag kommer hamna på 377 cui
Bilder på blocket.
Överfallen.
Nållagerna till kammen
Sleevsen til lyftarna.
"Breathers" så oljan inte rinner ner på kammen och tar effekt Troligtvis ganska försummbart.
Vev axeln är en Eagel 4340 smidd axel. Stakarna är CAT 4340 h-profils stakar. Kolvar är ej bestämt än troligen SRP eller JE.
Veven
En Stake
Jag kommer förmodligen att köra med VEMS sprut då jag tycker det verkar vara ett mycket prisvärt system, och de finns mycket bra support här i Sverige.
Sen har jag inte bestämt om jag ska köra med fast tändning eller med programerbar. Vill inte krångla till de allt för mycket. Men jag tar gärna emot tips och vill gärna höra era erfarenheter.
Jag kommer att bygga både Insug och grenrör själv. Insuget blir i alu och grenrören i rostfritt.
Topparna är Pro Comp alu toppar, med rostfria vetlier, 2,02 in och 1.6 ut, som förmodligen ska få sig en duvning av Erland Cox. Vipporna är också ProComp Billet vippor.
En topp o en Vippa.
Topp
Vippor
Lite blandadem bilder.
MSD map sensor 3bar
Aeromotive BTR, har även köpt en A1000 pump men ej fått den än.
Kam drivningen
Bränslefilter, blev fel när jag beställde brara
Wilson spjället.
8st 1000cc Delphi spridare
Bränslepump
Böjar till grenrör
De kommer mer bilder och fakta efterhand som jag börjar greja med bilen.
De första som ska göras är att bygga in mina stolar och fixa så att jag får platts då jag är ett par nr större än Janne Ny kardantunnel kommer byggas osv.
Bilder på de kommer efterhand. Byggandet drar väl inte igång fören efter helgen.
Fråga om de e något ni undrar.
Lite fakta!
Den är byggd av Jan Håkansson från Karlskrona, och han har gjort ett hästjobb med den, den är verkligen välbyggd.
Det är från början en vanlig sedan som Janne bytte tak på till ett cupe tak. Har lite gamla bilder på det, ska bara scanna in dom så kommer dom också upp.
Janne körde med en Volvo Turbo motor, med 16 v R-sport topp, Dellorto förgasare och switzer s3 turbo. Och presterade ca 6,80 och 186 km/h på åttondelen. Med Doug Nash låda.
Chassit är ett balkchassi. Det fattas 2 rör för att kunna besiktiga 7,50 och dom ska jag sätta dit.
Bakvagnen är hemmbyggd 4-link med koni coilovers. Bakaxlen är en Chrysler 8 3/4, med Pro Gear 4.86:1 utväxling, Strange spole, och Mark Williams drivaxlar.
Framvagnen är förståss också hembyggd med kortade om byggda 240 fjäderben, med golf stötdämpare och kadett c fjädrar.
Det sitter Weld Racing Draglite hjul både fram och bak. Däck M/H Racemaster. 30*17,5*15 däck bak. Frontrunners fram.
Lite bilder på pärlan
Lastad och redo för sitt nya hem.
Här är pärlan hemma för lite mellan "lagring"
Lite hög ifram nu, men de blir nog bättre med en rova i sen.
Kommer mer detalj bilder efter helgen.
Gamla bilder in action
Mina Planer
Jag ska alltså köra med min motor som jag har sammlat delar till ett tag nu. Det är en Cheva Smallblock som jag ska köra med turbo.
Blocket är Ett Bowtie block, med Steel Billet överfall, nållagrad kam. betong fyllt, sleevs till lyftarna mm. Jag kommer hamna på 377 cui
Bilder på blocket.
Överfallen.
Nållagerna till kammen
Sleevsen til lyftarna.
"Breathers" så oljan inte rinner ner på kammen och tar effekt Troligtvis ganska försummbart.
Vev axeln är en Eagel 4340 smidd axel. Stakarna är CAT 4340 h-profils stakar. Kolvar är ej bestämt än troligen SRP eller JE.
Veven
En Stake
Jag kommer förmodligen att köra med VEMS sprut då jag tycker det verkar vara ett mycket prisvärt system, och de finns mycket bra support här i Sverige.
Sen har jag inte bestämt om jag ska köra med fast tändning eller med programerbar. Vill inte krångla till de allt för mycket. Men jag tar gärna emot tips och vill gärna höra era erfarenheter.
Jag kommer att bygga både Insug och grenrör själv. Insuget blir i alu och grenrören i rostfritt.
Topparna är Pro Comp alu toppar, med rostfria vetlier, 2,02 in och 1.6 ut, som förmodligen ska få sig en duvning av Erland Cox. Vipporna är också ProComp Billet vippor.
En topp o en Vippa.
Topp
Vippor
Lite blandadem bilder.
MSD map sensor 3bar
Aeromotive BTR, har även köpt en A1000 pump men ej fått den än.
Kam drivningen
Bränslefilter, blev fel när jag beställde brara
Wilson spjället.
8st 1000cc Delphi spridare
Bränslepump
Böjar till grenrör
De kommer mer bilder och fakta efterhand som jag börjar greja med bilen.
De första som ska göras är att bygga in mina stolar och fixa så att jag får platts då jag är ett par nr större än Janne Ny kardantunnel kommer byggas osv.
Bilder på de kommer efterhand. Byggandet drar väl inte igång fören efter helgen.
Fråga om de e något ni undrar.
Senast redigerad av Klabbe Persson den ons apr 27, 2011 12:56 pm, redigerad totalt 75 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
- tompa245
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån mar 20, 2006 10:21 pm
- Ort: Mantorp (park)
Ser ut som ett riktigt fränt projekt dedär.
Perman, sånna böjar finns på klracing.se
Perman, sånna böjar finns på klracing.se
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00
http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00
http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Ser ju klart trevligt ut, blir intressant att följa den här tråden istället nu då.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Svarar
Tack!mh skrev:Fan va jag gillar den bilen !
Helt sanslöst grymm!
javisst är den ball!!!Perman skrev:Så jävla ball bil...
när tänkte du vara klar med den här bilen då?
vart köpte du grenrörsböjarna någonstans?
mvh
Marcus
Förmodligen så blir de inte klart förens till nästa sommar tyvärr men de e som vanligt pengar som styr..
Böjarna har jag köpt på ahlsell.
Budget?? Kosta vad de kosta vill. Men har samlat prylar i 3 år så då har man råd. Handlar om Prioriteringar.jimmy persson skrev:budget på detta bygge?? ser riktigt dyrt ut.. men fränt
Jepp klracing har också sånna böjar.tompa245 skrev:Ser ut som ett riktigt fränt projekt dedär.
Perman, sånna böjar finns på klracing.se
Köttig skrev:Underbar bil
De kommer inte skilja mycket på utseendet de lovar jag. För den e helt rätt som den är.Göte skrev:Så jäkla frän, helt klart underbar bil. Hoppas du kommer hålla den i org. sckiket den är i
Japp 142 tråden händer de inte mycke mej björk skrev:Ser ju klart trevligt ut, blir intressant att följa den här tråden istället nu då.
Japp Jannes gammla. Jo verkar ha gått fint innan. Men ska bli värre, de har jag lovat Jannesuperopel skrev:de e ju Jannes gamla pärla gick ju som satan förr vet jag. lycka till med bygget
De gör den kanske, vet inte hur en sån ser ut.Garrett skrev:minner den ikke en del om vakre Buick special (60tals) i linjene?
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Inte helt olikt. den är så fin den buicken!!Garrett skrev:Håper det er greit at jeg legger inn et bilde(fjern det om du vil ).. Buick special '62
http://i99.photobucket.com/albums/l305/ ... image2.jpg