Sida 1 av 2

Kylarservice volvon bromsad

Postat: mån maj 07, 2007 9:02 pm
av Team X
Nu har vi bromsat kompisens Volvo 5a
1010HK påVP CSP 2.72 bar
918 Hk på E85 2.25 bar
:D

Mer fakta på www.teamxracing.se bilder tottes152
http://www.youtube.com/watch?v=tZNST1CEkpc Film från bromsningen

Postat: tis maj 08, 2007 9:48 am
av Axel
Det behövs väldigt många växlar för att åka med ett varvtalsregister på bara 25% av varvtalet..

effekt mellan 7000 och 9000 rpm... 2000/8000=0,25

Postat: tis maj 08, 2007 7:33 pm
av Jens Gustavsson
Axel skrev:Det behövs väldigt många växlar för att åka med ett varvtalsregister på bara 25% av varvtalet..

effekt mellan 7000 och 9000 rpm... 2000/8000=0,25
det blir oftast tidigare laddtryck i värkligheten, sen så ska den inte dra husvagn :twisted: utan den ska leverera effekt till en PG om jag inte mins fel.

lite lustgas kan också användas före start för att nå start rpm på transbraken lite snabbare.


team X berätta gärna lite mer om vad ni gjort med motorn sen sist (vist var det typ 750hk då?)

bromsdiagram http://www.teamxracing.se/bilder/totte/dyno10106.JPG

Postat: tis maj 08, 2007 7:35 pm
av Axel
Jens Gustavsson skrev:
Axel skrev:Det behövs väldigt många växlar för att åka med ett varvtalsregister på bara 25% av varvtalet..

effekt mellan 7000 och 9000 rpm... 2000/8000=0,25
det blir oftast tidigare laddtryck i värkligheten, sen så ska den inte dra husvagn :twisted: utan den ska leverera effekt till en PG om jag inte mins fel.


Manuell Doug Nash stog det på webbsidan som länkades till.

Postat: tis maj 08, 2007 8:51 pm
av Fredde Holmgren
coolt !

Postat: tis maj 08, 2007 9:08 pm
av Jens Gustavsson
Axel skrev:
Jens Gustavsson skrev: det blir oftast tidigare laddtryck i värkligheten, sen så ska den inte dra husvagn :twisted: utan den ska leverera effekt till en PG om jag inte mins fel.


Manuell Doug Nash stog det på webbsidan som länkades till.
då har de bytt drivlina men det är ändå inget problem, de bara bygger upp tryck på startlinjen med antilaget i insprutningen ca 7500rpm sen låta den jobba till 9000rpm i med en ny växel varvet sjunker till ca 6500med fullt tryck direkt kolpligen och ev varvtalsbegränsare släpper lös motorn igen.

Postat: tis maj 08, 2007 9:11 pm
av C Upp
Dom skäms väl inte att erkänna att bilen är byggd för en sak...
Vore kul att se den på bana dock, bara för att den vore så hysterisk helt plötsligt.
Imponerande skrytsiffra oavsett.

Postat: tis maj 08, 2007 9:49 pm
av Team X
Det som är gjort sen sist är : Nytt insug (trattar med mindre diameter som stämmer mot toppen) samma plenum , ny topp-packning , (motorn ger nu 40 Hk mer än innan vid samma tryck 788Hk /743Hk vid 1,8 bar) och mer laddtryck

I år ska vi åka Manuell låda (Doug Nash 5speed)

Allt är ju oprövat så vi får väl se hur det går :roll:

Postat: tis maj 08, 2007 9:58 pm
av Jens Gustavsson
Team X skrev:Det som är gjort sen sist är : Nytt insug (trattar med mindre diameter som stämmer mot toppen) samma plenum , ny topp-packning , (motorn ger nu 40 Hk mer än innan vid samma tryck 788Hk /743Hk vid 1,8 bar) och mer laddtryck

I år ska vi åka Manuell låda (Doug Nash 5speed)

Allt är ju oprövat så vi får väl se hur det går :roll:
vad är det för kam och turbo spec i år?

Postat: ons maj 09, 2007 11:33 am
av j0jje
Grattis till fina siffror! :)

Postat: ons maj 09, 2007 12:43 pm
av robban
var spridarna maxade på e85 eller varför kördes de inte längre på de?

Postat: ons maj 09, 2007 9:01 pm
av Team X
Hej
Jens : Det är samma kammar o turbo som förra året Hx60/80
Robban : Ja spridarna var utnyttjade till 93%

Postat: ons maj 09, 2007 9:06 pm
av peppe
Skönt snyt, grattis!

Postat: ons maj 09, 2007 10:58 pm
av Tommy Luhr
jädra fin effekt:)

det agget räcker en bit till va?


hoppas vi möts på någon bana framöver:)

Behöver du koppla mellan växlarna?

hehe

Postat: tor maj 10, 2007 8:26 am
av Fredde Holmgren
Blir en till spridarrad nästa steg då? :)