Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 19, 2017 11:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kylarservice volvon bromsad
InläggPostat: mån maj 07, 2007 9:02 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Inlägg: 97
Ort: Öland Färjestaden
Nu har vi bromsat kompisens Volvo 5a
1010HK påVP CSP 2.72 bar
918 Hk på E85 2.25 bar
:D

Mer fakta på www.teamxracing.se bilder tottes152
http://www.youtube.com/watch?v=tZNST1CEkpc Film från bromsningen

_________________
Björn Svensson

www.teamxracing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 08, 2007 9:48 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
Det behövs väldigt många växlar för att åka med ett varvtalsregister på bara 25% av varvtalet..

effekt mellan 7000 och 9000 rpm... 2000/8000=0,25

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 08, 2007 7:33 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20356
Ort: Tomterna/sävar
Axel skrev:
Det behövs väldigt många växlar för att åka med ett varvtalsregister på bara 25% av varvtalet..

effekt mellan 7000 och 9000 rpm... 2000/8000=0,25


det blir oftast tidigare laddtryck i värkligheten, sen så ska den inte dra husvagn :twisted: utan den ska leverera effekt till en PG om jag inte mins fel.

lite lustgas kan också användas före start för att nå start rpm på transbraken lite snabbare.


team X berätta gärna lite mer om vad ni gjort med motorn sen sist (vist var det typ 750hk då?)

bromsdiagram http://www.teamxracing.se/bilder/totte/dyno10106.JPG

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 08, 2007 7:35 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
Jens Gustavsson skrev:
Axel skrev:
Det behövs väldigt många växlar för att åka med ett varvtalsregister på bara 25% av varvtalet..

effekt mellan 7000 och 9000 rpm... 2000/8000=0,25


det blir oftast tidigare laddtryck i värkligheten, sen så ska den inte dra husvagn :twisted: utan den ska leverera effekt till en PG om jag inte mins fel.





Manuell Doug Nash stog det på webbsidan som länkades till.

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 08, 2007 8:51 pm 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
coolt !

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 08, 2007 9:08 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20356
Ort: Tomterna/sävar
Axel skrev:
Jens Gustavsson skrev:
Axel skrev:
Det behövs väldigt många växlar för att åka med ett varvtalsregister på bara 25% av varvtalet..

effekt mellan 7000 och 9000 rpm... 2000/8000=0,25


det blir oftast tidigare laddtryck i värkligheten, sen så ska den inte dra husvagn :twisted: utan den ska leverera effekt till en PG om jag inte mins fel.





Manuell Doug Nash stog det på webbsidan som länkades till.


då har de bytt drivlina men det är ändå inget problem, de bara bygger upp tryck på startlinjen med antilaget i insprutningen ca 7500rpm sen låta den jobba till 9000rpm i med en ny växel varvet sjunker till ca 6500med fullt tryck direkt kolpligen och ev varvtalsbegränsare släpper lös motorn igen.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 08, 2007 9:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Inlägg: 648
Ort: Uppsala
Dom skäms väl inte att erkänna att bilen är byggd för en sak...
Vore kul att se den på bana dock, bara för att den vore så hysterisk helt plötsligt.
Imponerande skrytsiffra oavsett.

_________________
Bild
Volvo 142 -73 med B20 och skruvkompressor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 08, 2007 9:49 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Inlägg: 97
Ort: Öland Färjestaden
Det som är gjort sen sist är : Nytt insug (trattar med mindre diameter som stämmer mot toppen) samma plenum , ny topp-packning , (motorn ger nu 40 Hk mer än innan vid samma tryck 788Hk /743Hk vid 1,8 bar) och mer laddtryck

I år ska vi åka Manuell låda (Doug Nash 5speed)

Allt är ju oprövat så vi får väl se hur det går :roll:

_________________
Björn Svensson

www.teamxracing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 08, 2007 9:58 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20356
Ort: Tomterna/sävar
Team X skrev:
Det som är gjort sen sist är : Nytt insug (trattar med mindre diameter som stämmer mot toppen) samma plenum , ny topp-packning , (motorn ger nu 40 Hk mer än innan vid samma tryck 788Hk /743Hk vid 1,8 bar) och mer laddtryck

I år ska vi åka Manuell låda (Doug Nash 5speed)

Allt är ju oprövat så vi får väl se hur det går :roll:


vad är det för kam och turbo spec i år?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 09, 2007 11:33 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Inlägg: 654
Ort: Öjebyn
Grattis till fina siffror! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 09, 2007 12:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2157
Ort: Umeå
var spridarna maxade på e85 eller varför kördes de inte längre på de?

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 09, 2007 9:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Inlägg: 97
Ort: Öland Färjestaden
Hej
Jens : Det är samma kammar o turbo som förra året Hx60/80
Robban : Ja spridarna var utnyttjade till 93%

_________________
Björn Svensson

www.teamxracing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 09, 2007 9:06 pm 
Offline
Skärgårds-trimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Inlägg: 5059
Ort: Umeå / Skärgården
Skönt snyt, grattis!

_________________
http://www.team58.se
http://twitter.com/TeamJohansson
http://www.facebook.com/TeamJohanssonOffshoreRacing
http://www.youtube.com/channel/UCN871_rAt4xvAZXcytVg04A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 09, 2007 10:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5491
Ort: Arvika
jädra fin effekt:)

det agget räcker en bit till va?


hoppas vi möts på någon bana framöver:)

Behöver du koppla mellan växlarna?

hehe

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 10, 2007 8:26 am 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
Blir en till spridarrad nästa steg då? :)

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Stefan Lindh och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010