Ascona A 2.0 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Ascona A 2.0 Turbo

Inlägg av Kjelle.G »

Tänkte det var dags att jag lägger upp en tråd på mitt bygge efter att ha spanat in alla fräna byggen på den här sidan :wink:

Mitt projekt är en Opel Ascona A från 75 som jag köpte i oktober.

Det hela började med att jag skulle bli av med garaget pga hyres värden skulle sälja fastigheten.
Så jag bestämde mig för att skrota det projekt jag hade då.
Sen efter lite diskutioner med mina garage grannar så bestämde vi os för att kolla med den nya hyresvärden vad hyran skulle hamna på och efter lite förhandling blev vi kvar.
Så då köpte jag den här efter att ha hittat den på blocket.
Tänkte det skulle vara skönt att bygga vidare på ett befintligt konsept.

Det blev en Kadett B 68
Bild

Så här såg det ut under huven när jag köpte den. Motorn en borrad 1900
med volvo 230 kolvar å turbo. Det gillar vi :twisted:
Bild


Tyvär var turbon slut och karosen hade fått en del styk under åren så
när jag hittade en ascona med bur i så blev det snabbt ett karos byte.

Lite bilder på bilen jag sliter med.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Det var allt för den här gången.
Ska bli intresant å höra vad ni tycker.
Har blivit grymt inspirerad av era byggen, det dom som gör att man orkar hålla på!

Mvh Kjelle.G :wink:
Senast redigerad av Kjelle.G den sön maj 06, 2007 12:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kopiera URL istället för IMG ur Photobucket.. du måste peka på ett direkt filnamn istället för en "?action=view&current=kadettturbo.jpg".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Vad ska du göra med Kadetten? Inte skrota hoppas jag?
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Cpt Tuttle skrev:Vad ska du göra med Kadetten? Inte skrota hoppas jag?
Jo den gick på skrot tyvär.
När jag var klar med den så var den svår såld så...

Mvh Kjelle.G
dojjan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons apr 26, 2006 11:42 pm
Ort: åmål

Inlägg av dojjan »

fan va synd att gubb kadetten va dålig i arossen bättre sleeper bil kan man knappast hitta ju, asconan ser tok grym ut också. lite lik min pärla.

min msn: lindell122@hotmail.com ifall du är sugen på att snacka ascona a turbo
AsconA A 16V
Camaro
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Kul med fler gamla Opel som får nya friska krafter....!! 8)

Vilken storlek har du på Intercoolern ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

tja ba :lol:
Kul att ni gillar den :D
intecolern är från kl å har måtten 78cm över anslutningarn
cellpaketet 60 cm bred 30 cm djup 7,6 cm tjock.
Blev lite små trångt med den i fronten. :hihi:

Mvh Kjelle.G
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Jaha ny dag i garaget.

En bilder på vad jag har hunnit med under helgen.
Ny designad torpedvägg, ska bli lite lätare att komma åt å skruva nu :wink:
Bild

Ny målad å modifierad framvagn klar för montage.

Bild

Ett par agregat som ska provas längre fram :lol:

Bild

Bild

Bild

De var alt för idag.
Mvh Kjelle.G :D
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Hmm lite dåligt med kommentarer :?

Ok får väll berätta lite mer om projektet.

Asconan är ett gammalt rally bygge som tydligen inte hade gått någon tävling, fick till och med en vagn bok till den.

Motorn är en 1900 borrad till 96mm med svarvade B230 turbo kolvar
okända vikt justerade stakar ( jag tror det är saab stakar men är inte helt säker)
Lättad å balanserad 2.0 vev.
Lättat svänghjul.
Toppen är en portad 2.0 med cheva ventiler (vet ej storleken)
Kammen är Enems I10 turbo kam.
Turbon är en Garret t03 från volvo 240 till att börja med på ett hembyggt grenrör.
Insprutningen blir orginal 2.0 med extra spridare styrda av en tryck vakt till en början.
När jag väl har besiktigat och fått åka ett tag blir det VEMS sprut med MSD 6AL tänd box och större turbo på nytt grenrör.

Bilen är inte tänkt att den ska vara snabbast i stan men pigg nog för att klara sig bra på nattliga äventyr och ev besöka strippen någon gång.

Så det är nog alt jag kan komma på just nu så kom igen lite kommentarer tack :wink:

Mvh Kjelle.G 8)
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Jaha dags för en uppdatering.
Vad har jag gjort då? Jo jag har monterat framvagn, motor å låda igen och sågat hål i golvet :wink:

Lite bilder kanske :)

Motorn på plats. :thumbright:
Bild

Downpipen klar.
Bild

Bild

Besiktnings turbon på :wink:
Bild

Prov montering av ljud dämparen.
Bild

Bild

Vill man kunna åka lågt så får man flyta upp avgas systemet 8)
Bild

Följde med brorsan på marknad å snublade över den här :hihi:
Blev ett impuls köp. Är lite osäker på vad det är för aggregat men jag gissar på att det är en gt45:a typ. Det säljarn sa var att den är från en marin disel. Hur identifierar man dessa aggregat?
Bild

mvh Kjelle.G :roll:
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Nu fick jag svar på min fråga, har missat denna :? . Asconan såg riktigt rå ut i profil med de där fälgarna! Men vad har du för kamera? :doh: är det taget med mobil eller? Körde du motorn nåt i kadetten?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

håller med jojje, ser riktigt grym ut i profil!
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Vad står det på skylten att aggregatet heter ?

Vilken diameter har inloppet till kompressordelen ?
Vilken diameter har utloppet från avgasdelen ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

skönt bygge, gillar framförallt bmw fälgarna. Du är inte sugen på att sälja?
mvh
Niclas
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Se där nu fick jag lite kommentarer :lol:

jojje: tack jo jag väll rätt nöjd med stuket, japp mobil kamera ska fixa en riktig digital kamera har bara inte fått tummen ur ännu. Det blev tyvär bara en provrepa bakom garaget med kadetten, men det lilla jag körde så tyckte jag det sköt på rätt så hyfsat.

piraten: Man tackar :D

Mr Garrett: Så här står det på skylten.
på första raden: Cust P/N 1412939/1524886
på andra raden: A/S P/N 452311-7
på tredje raden: A/S S/N IL01654B

Diameter på inloppet till kompressordelen ca 58.
Diameter på utloppet från avgasdelen ca 61.

bmw02touring: Tack gillar dom fäljarna också har haft dom i ca 6-7 år.
Sälja? Nja inte direkt men inget är omöjligt 8) är budet rätt så kanske...

Mvh Kjelle.G :lakrits:
Skriv svar