Ascona A 2.0 Turbo
Ascona A 2.0 Turbo
Tänkte det var dags att jag lägger upp en tråd på mitt bygge efter att ha spanat in alla fräna byggen på den här sidan
Mitt projekt är en Opel Ascona A från 75 som jag köpte i oktober.
Det hela började med att jag skulle bli av med garaget pga hyres värden skulle sälja fastigheten.
Så jag bestämde mig för att skrota det projekt jag hade då.
Sen efter lite diskutioner med mina garage grannar så bestämde vi os för att kolla med den nya hyresvärden vad hyran skulle hamna på och efter lite förhandling blev vi kvar.
Så då köpte jag den här efter att ha hittat den på blocket.
Tänkte det skulle vara skönt att bygga vidare på ett befintligt konsept.
Det blev en Kadett B 68
Så här såg det ut under huven när jag köpte den. Motorn en borrad 1900
med volvo 230 kolvar å turbo. Det gillar vi
Tyvär var turbon slut och karosen hade fått en del styk under åren så
när jag hittade en ascona med bur i så blev det snabbt ett karos byte.
Lite bilder på bilen jag sliter med.
Det var allt för den här gången.
Ska bli intresant å höra vad ni tycker.
Har blivit grymt inspirerad av era byggen, det dom som gör att man orkar hålla på!
Mvh Kjelle.G
Mitt projekt är en Opel Ascona A från 75 som jag köpte i oktober.
Det hela började med att jag skulle bli av med garaget pga hyres värden skulle sälja fastigheten.
Så jag bestämde mig för att skrota det projekt jag hade då.
Sen efter lite diskutioner med mina garage grannar så bestämde vi os för att kolla med den nya hyresvärden vad hyran skulle hamna på och efter lite förhandling blev vi kvar.
Så då köpte jag den här efter att ha hittat den på blocket.
Tänkte det skulle vara skönt att bygga vidare på ett befintligt konsept.
Det blev en Kadett B 68
Så här såg det ut under huven när jag köpte den. Motorn en borrad 1900
med volvo 230 kolvar å turbo. Det gillar vi
Tyvär var turbon slut och karosen hade fått en del styk under åren så
när jag hittade en ascona med bur i så blev det snabbt ett karos byte.
Lite bilder på bilen jag sliter med.
Det var allt för den här gången.
Ska bli intresant å höra vad ni tycker.
Har blivit grymt inspirerad av era byggen, det dom som gör att man orkar hålla på!
Mvh Kjelle.G
Senast redigerad av Kjelle.G den sön maj 06, 2007 12:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
Kopiera URL istället för IMG ur Photobucket.. du måste peka på ett direkt filnamn istället för en "?action=view¤t=kadettturbo.jpg".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
fan va synd att gubb kadetten va dålig i arossen bättre sleeper bil kan man knappast hitta ju, asconan ser tok grym ut också. lite lik min pärla.
min msn: lindell122@hotmail.com ifall du är sugen på att snacka ascona a turbo
min msn: lindell122@hotmail.com ifall du är sugen på att snacka ascona a turbo
AsconA A 16V
Camaro
Camaro
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Kul med fler gamla Opel som får nya friska krafter....!!
Vilken storlek har du på Intercoolern ?
Vilken storlek har du på Intercoolern ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Hmm lite dåligt med kommentarer
Ok får väll berätta lite mer om projektet.
Asconan är ett gammalt rally bygge som tydligen inte hade gått någon tävling, fick till och med en vagn bok till den.
Motorn är en 1900 borrad till 96mm med svarvade B230 turbo kolvar
okända vikt justerade stakar ( jag tror det är saab stakar men är inte helt säker)
Lättad å balanserad 2.0 vev.
Lättat svänghjul.
Toppen är en portad 2.0 med cheva ventiler (vet ej storleken)
Kammen är Enems I10 turbo kam.
Turbon är en Garret t03 från volvo 240 till att börja med på ett hembyggt grenrör.
Insprutningen blir orginal 2.0 med extra spridare styrda av en tryck vakt till en början.
När jag väl har besiktigat och fått åka ett tag blir det VEMS sprut med MSD 6AL tänd box och större turbo på nytt grenrör.
Bilen är inte tänkt att den ska vara snabbast i stan men pigg nog för att klara sig bra på nattliga äventyr och ev besöka strippen någon gång.
Så det är nog alt jag kan komma på just nu så kom igen lite kommentarer tack
Mvh Kjelle.G
Ok får väll berätta lite mer om projektet.
Asconan är ett gammalt rally bygge som tydligen inte hade gått någon tävling, fick till och med en vagn bok till den.
Motorn är en 1900 borrad till 96mm med svarvade B230 turbo kolvar
okända vikt justerade stakar ( jag tror det är saab stakar men är inte helt säker)
Lättad å balanserad 2.0 vev.
Lättat svänghjul.
Toppen är en portad 2.0 med cheva ventiler (vet ej storleken)
Kammen är Enems I10 turbo kam.
Turbon är en Garret t03 från volvo 240 till att börja med på ett hembyggt grenrör.
Insprutningen blir orginal 2.0 med extra spridare styrda av en tryck vakt till en början.
När jag väl har besiktigat och fått åka ett tag blir det VEMS sprut med MSD 6AL tänd box och större turbo på nytt grenrör.
Bilen är inte tänkt att den ska vara snabbast i stan men pigg nog för att klara sig bra på nattliga äventyr och ev besöka strippen någon gång.
Så det är nog alt jag kan komma på just nu så kom igen lite kommentarer tack
Mvh Kjelle.G
Jaha dags för en uppdatering.
Vad har jag gjort då? Jo jag har monterat framvagn, motor å låda igen och sågat hål i golvet
Lite bilder kanske
Motorn på plats.
Downpipen klar.
Besiktnings turbon på
Prov montering av ljud dämparen.
Vill man kunna åka lågt så får man flyta upp avgas systemet
Följde med brorsan på marknad å snublade över den här
Blev ett impuls köp. Är lite osäker på vad det är för aggregat men jag gissar på att det är en gt45:a typ. Det säljarn sa var att den är från en marin disel. Hur identifierar man dessa aggregat?
mvh Kjelle.G
Vad har jag gjort då? Jo jag har monterat framvagn, motor å låda igen och sågat hål i golvet
Lite bilder kanske
Motorn på plats.
Downpipen klar.
Besiktnings turbon på
Prov montering av ljud dämparen.
Vill man kunna åka lågt så får man flyta upp avgas systemet
Följde med brorsan på marknad å snublade över den här
Blev ett impuls köp. Är lite osäker på vad det är för aggregat men jag gissar på att det är en gt45:a typ. Det säljarn sa var att den är från en marin disel. Hur identifierar man dessa aggregat?
mvh Kjelle.G
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Vad står det på skylten att aggregatet heter ?
Vilken diameter har inloppet till kompressordelen ?
Vilken diameter har utloppet från avgasdelen ?
Vilken diameter har inloppet till kompressordelen ?
Vilken diameter har utloppet från avgasdelen ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Se där nu fick jag lite kommentarer
jojje: tack jo jag väll rätt nöjd med stuket, japp mobil kamera ska fixa en riktig digital kamera har bara inte fått tummen ur ännu. Det blev tyvär bara en provrepa bakom garaget med kadetten, men det lilla jag körde så tyckte jag det sköt på rätt så hyfsat.
piraten: Man tackar
Mr Garrett: Så här står det på skylten.
på första raden: Cust P/N 1412939/1524886
på andra raden: A/S P/N 452311-7
på tredje raden: A/S S/N IL01654B
Diameter på inloppet till kompressordelen ca 58.
Diameter på utloppet från avgasdelen ca 61.
bmw02touring: Tack gillar dom fäljarna också har haft dom i ca 6-7 år.
Sälja? Nja inte direkt men inget är omöjligt är budet rätt så kanske...
Mvh Kjelle.G
jojje: tack jo jag väll rätt nöjd med stuket, japp mobil kamera ska fixa en riktig digital kamera har bara inte fått tummen ur ännu. Det blev tyvär bara en provrepa bakom garaget med kadetten, men det lilla jag körde så tyckte jag det sköt på rätt så hyfsat.
piraten: Man tackar
Mr Garrett: Så här står det på skylten.
på första raden: Cust P/N 1412939/1524886
på andra raden: A/S P/N 452311-7
på tredje raden: A/S S/N IL01654B
Diameter på inloppet till kompressordelen ca 58.
Diameter på utloppet från avgasdelen ca 61.
bmw02touring: Tack gillar dom fäljarna också har haft dom i ca 6-7 år.
Sälja? Nja inte direkt men inget är omöjligt är budet rätt så kanske...
Mvh Kjelle.G