Hei,
Jeg har en 1974 Volvo 144 som nå er ferdig restaurert, bortsett fra motoren. Jeg skal begynne å bygge en turbomotor, men har tenkt å gjöre en del ting annerledes og vil gjerne ha noen tips og synspunkter. Dette er hva jeg har planlagt:
1. Motoren blir ikke bygget for max effekt men for respons og skal være "lettkjört". Jeg hadde opprinnelig tenkt på en Garrett T3, men ble anbefalt Mitsubishi. Noen som har prövd begge typer her?
2. Det skal bli en sugturbo, men i stedet for forgasser tenker jeg å montere en throttle body fuel injection, f.eks. fra en 80-talls Dodge på litt over 2L.
3. Ingen intercooler.
4. Vil gjerne starte bygget enkelt og få dette til å fungere, men vil legge til elektronisk motorkontroll (bensin/tenning), f.eks. Megasquirt senere.
5. Har ikke helt bestemt om jeg skal gå for 2 eller 2.1L?
6. Med tanke på topp og kam, så tenker jeg å kjöpe steg 2 topp fra KG Trimning (eller v-performance.com siden jeg er i USA).
Jeg har en ekstra B20F motor jeg skal bygge opp til turbomotor som nå venter i garasjen.
Her er link med bilder av bilen:
http://www.cardomain.com/ride/2206391
Kåre
Volvo B20 Turbo - 1974 144 B20F
Volvo B20 Turbo - 1974 144 B20F
1974 Volvo 144, californiahvit
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Ja, den er original. Kjöpt fra örebro Agenturaffär. Siden bildet ble tatt har jeg også montert nye dörpaneler og nye matter i stoff i stedet for gummi. Skulle kanskje oppdatert det bildet...B20TicPower skrev:mattsvart skrev:Tokigt frän inredning!
Är det en originalklädsel?
Mvh // Mattsvart
Håller med.. Döfränt..
Tilbake til dette turbobygget..... Hvis jeg velger 2.1L, da bruker jeg stempler fra Volvo B21 (eller B21T), riktig? Hva er riktig sylinderdiameter? Tenkte jeg skulle begynne dette bygget fra bunnen av. Noen som har forslag på retur for olje fra turboen? Den skal inn på siden en plass på oljepannen, riktig? Forslag til fittings, etc? Og sist, for denne gang, noen som har synspunkter på kam gear i original fiber eller kamgirsats med stålhjul? Er det problem med å bruke fiber-gear på en turbomotor?
Tackar,
Kåre
1974 Volvo 144, californiahvit
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
B2.15 L har ja koll på för borrat en sån motor en
gång och plockat ihop ett antal gånger..
Tror på borrmått på runt 92.03 är lagom..
Funkar bra med vnliga b21a kolvar om man bestyckar bra..
bottendelen ska man antingen ha b20b stake eller Mstake från b23....
Man behöver oxå en 8 bultad b20 vev..
B21 staken sägs vara klen..
Fast kanske b21 et staken är bra med..?
Har du rull lyftare..? Som rullar på kamen..?
Är de det så vill ja fråga vars har du köpt den..?
gång och plockat ihop ett antal gånger..
Tror på borrmått på runt 92.03 är lagom..
Funkar bra med vnliga b21a kolvar om man bestyckar bra..
bottendelen ska man antingen ha b20b stake eller Mstake från b23....
Man behöver oxå en 8 bultad b20 vev..
B21 staken sägs vara klen..
Fast kanske b21 et staken är bra med..?
Har du rull lyftare..? Som rullar på kamen..?
Är de det så vill ja fråga vars har du köpt den..?
Rull lyftare? Nei, det har jeg ikke hört om. Det mest eksotiske til Volvo B20 her i USA er vel fra v-performance. Du kan sjekke hva de har av motor trimdeler her:
http://www.v-performance.com/products.html
Spesielt billig er det ikke...
Kåre
http://www.v-performance.com/products.html
Spesielt billig er det ikke...
Kåre
1974 Volvo 144, californiahvit