B20 Mean Machine... 2.5L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:imponerande arbete :thumbright:


Tackar för att det är imponerande.. :)
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm

Inlägg av volvoraggaren »

Grymt arbete :!: Om man ändå hade en bråkdel av den kunskapen och ha tillgång till det. Lycka till :)
Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

volvoraggaren skrev:Grymt arbete :!: Om man ändå hade en bråkdel av den kunskapen och ha tillgång till det. Lycka till :)


Jo är nog rätt bortskämd med kunskap och maskiner.. :lol:

Skulle inte ens vilja tänka på vad dessa vippor skulle kosta
om dom var köpegrejer.. tippar på 1200-1500 kr st..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja det är minst sagt imponerande att se vad som går att göra med rätt motivation och grejer. :)
Ska bli kul att se vad det blir av den här B20in när det är uttestat..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mattias skrev:Ja det är minst sagt imponerande att se vad som går att göra med rätt motivation och grejer. :)
Ska bli kul att se vad det blir av den här B20in när det är uttestat..


Tackar för den fina komentaren.. :)

Motivation och arbetsglädje finns de gott om ibland iaf.. :)

Kommer upp me lite bilder snart.. 6 har blivit 8..

Cirkeln är sluten.. 8)

Hoppas dessa vippor är oförstörbara.. :twisted:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Håller fortfarande spånar på vilken kam ja ska ha i motorn..
Lutar åt de som ja fick råd om förut.. Stålkam..

Steg 3 toppen ska testköras först så ja vet att den håller..
Möjligt det blir med A kam och dubbla dellisar 40mm..
Tagit en hel del spån ur avgaskanalerna.. Nåstan så man
är lite orolig.. :roll: Ska mäta på en annan topp som ja portat
liknande och jämföra för att stilla min ångest.. :roll:

Ett litet frågeteckan är vilken höjd bryggan ska ha..

Ja tror att vipporna ska stå vinkelrätt mot talricken stängd
ventil.. Alltså ca 6.6mm från skaftet till centrum på axeln..

Någon som har nåttannat förslag..?

Måste även troligen special beställa 8mm stötstänger för
att de ska funka och då får ja nog borra upp hålen i toppen
med för dom..

Höll på 2.5 timmar till idag med vipporna.. :)

Bilderna får tala om vad som är gjort med dom..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ippor7.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ippor6.JPG[/img]
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Snyggt :thumbright:
Gör du eget kamämne också sedan?
Måste väl vara lite lurigt med drevet till oljepump/kamdrivning i så fall..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

j björk skrev:Snyggt :thumbright:
Gör du eget kamämne också sedan?
Måste väl vara lite lurigt med drevet till oljepump/kamdrivning i så fall..


Tackar.. :)

Fan där sa du nått.. :) Fast det är ju ett litet problem med drevet..

Enklare att köpa färdigt.. Dock dyrare..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Hämtade ut lite grejs idag..

40 46 rostfria, Intervalves switzwerland..
som ev ska göras om avgas till 38.5..

Svider att det första man kanske ska göra är svarva
ner dom från 40 till 38.5..
Med tanke på priset är 1060 kr för bara avgas, :lol:

En liten tanke är att ev flytta iväg avgas ventilen
0.75 och köra med 40mm ventil som den är..

Borra bronsstyrningar för avgas excentriskt och
brotcha.. Skippa ventiltätning helt på avgas..

Sen klocka igen i dom nyborrade/brotchade
(7.98 H7) styrningarna och fräsa säten och
porta lite mer i brunnen med 32 bullmill..

Frågan är om den kommer ta i cylindern
i kanten med runt 12-13 i lyft.. Ska räkna
lite på hur mkt frigång/inte frigång det är..

I värsta fal kan man ju fräsa utag i blocket..
Har ju ändå inte satt i kolvar än..

Jobbigt läge.. Men det gillar man ju.. :)

Bild

Bild
Senast redigerad av Roger Persson den tis aug 28, 2007 8:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

jag kan nästan garantera att ventilen inte kommer ta i någonstans.

en dålig sak är nog att flödet minskar tack vare den trånga passagen som blir mellan ventil och förbräningsrum/cylinder.
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:jag kan nästan garantera att ventilen inte kommer ta i någonstans.

en dålig sak är nog att flödet minskar tack vare den trånga passagen som blir mellan ventil och förbräningsrum/cylinder.


Jo åt de hållet man flyttar åt blir ju mindre.. Jämför man mot 38.5
ventil och 40 mm ventil flyttad 0.75 blir det närmare bestämt
1.5mm närmare cylinderväggen.. (talrickens kant) Det mesta
flödet blir väl ändå från mitten och från sidorna ändå.. Detman
tjänar på är kanske mest att avgaskanalen blir mkt rakare ut
och mer centrerad..
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

B20TicPower skrev: Detman
tjänar på är kanske mest att avgaskanalen blir mkt rakare ut
och mer centrerad..
det vill du inte åstakomma
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mhr144 skrev:
B20TicPower skrev: Detman
tjänar på är kanske mest att avgaskanalen blir mkt rakare ut
och mer centrerad..
det vill du inte åstakomma


Kollade lite på det nu..

svarvar ja ner 46 till 45.5 och 40 till 39.5 så går de fritt.. Så blir det.. Skippar flytta isär nått.. Då behöver ja inte röra insugssäter och avgas sätet får ja dock fräsa upp lite till .. men annars funkar det perfekt.. :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mhr144 skrev:
B20TicPower skrev: Detman
tjänar på är kanske mest att avgaskanalen blir mkt rakare ut
och mer centrerad..
det vill du inte åstakomma


Vad grundar du det på föresten..? :)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kanalens flödes riktning vill man ha mot centrum av cylindern inte mot väggen. det är ju dumt att göra det sämre än vad det är på en redan kass konstruktion.
Skriv svar