Sida 1 av 56

B20 Mean Machine... 2.5L

Postat: ons maj 30, 2007 12:11 pm
av Roger Persson
Uppdate..

Nytt, allt blir nytt... :roll: Mkt jobb men det kommer bli helt fantastiskt..

Bild

Bild


Lägger in lite bilder um hur de kommer te sig framöver i denna tråd..

Bild
Bild

Tänkt länge på lägga upp denna nya tråd och nu blev den av.. :)

Denna motor ska agera som reserv motor åt turbosnurran
ifall döden kommer och förstör något.. :hihi:

Den kan även tänkas monteras i någon fin originalbil..

Det hela började iaf i januari i år då man inhandlade lite
fuggar och en hyftast komplett bestycknings sats..

Bild

Nyblästrade och isatt nya insatsgängor i rostfritt..

Bild

Någon gång i samma veva frästes detta svänghjul..
Som numera är plansvarvat ca 3mm.. ca 5.5-6kg..

Bild

I mars i år börja ja snida på en förstärkt "tank" vippbrygga..
Som man för övrigt blev riktigt nöjd med.. Lite bild bevis.. :hihi:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite slipning..

Bild

Bild

Bild

Passade även på damma av denna topp som ska sitta på motorn..
Steg 2 ska göras om till typ steg 3 med större insugsventil/avgasventil
och ev dubbla ventilfjädrar.. Nya ventilstyrningar är monterade och
brotchade till 7.98..
Det som är kvar att göra är fräsa säten och slipa in ventilerna..
Ev ska förbränningsrummen filas till lite med..

Funderar dock på lämna in det jobbet till någon seriös firma..
Tex kg trimning så får dom titta lite på det..

Antingen 46-38.5 eller 44 38.5 inte bestämt mej riktigt än..
Denna topp är riktigt fin..

Bild

Bild

Bild

Hum.. Är den inte vacker.. :)

Här var det planat 3.5mm.. :hihi: Högkomp.. :alcoholic:

Bild

I aprill hände de mkt grejer..

Blocke uppborrat till 10.2 och omgängat till m12 för insex 12/9 toppbult..
Topp bult hålen blev uppborrade till 12.5 och oljehålet till 13mm lagom
förbi snedborrade oljekanalen till vippbryggan.. Även vippbryggans
fästhål blev uppborrat 8.6 och omgängat till stadiga m10..

Sen åkte blocket upp i fräsen.. 8)
Bild på en av dom nya smidda ross racing kolvarna..
Alla sitter nu monterade på stake.. 22mm lättad kolvbult..

Bild

Arborrning..

Bild

Bild

Bild

I maj blev det dock inte mkt gjort med sugismotorn..
Vart mest turbo mek och det har gett resultat..
Fast det är en annan tråd.. Så det ska inte pratas om här..

Det som hänt sen är att blocket blev planat en gång till..
Tyckte ytan var lite för grov.. Varför skansa..
Sen så blev blocket tvättat och veven har tagir plats..
Nya lager monterade.. Nya kamlager ska med monteras..
Ny högflödes oljepump ska monteras.. Toppackning
skärkants och grenrörspackning från kg ligger på hyllan...
Packningar för hela motorn och packboxar för veven
ska beställas och monteras på kåporna fram o bak..


Lämplig kam ska köpas och nya lyftare.. kg 5-6 eller något sånt..
Vippbryggan ska modifieras lite.. Lite sugen på rullvippor..

Kommer uppdateras eftersom..

Har lite planer på köpa en 145a i fint org skick..
Gärna califonia vit..

Postat: ons maj 30, 2007 11:15 pm
av Caltex
Måste bara säga att din vipparmsbrygga är grymt porrig :D

Postat: ons maj 30, 2007 11:50 pm
av mattias
Ja den ser riktigt stabil ut, då börjar man ju undra vad det är för kamaxel du ska köra med? Och vad blir det för stötstänger?

Postat: tor maj 31, 2007 2:58 pm
av Kadett4wd
toppen.. var det den vi pratade om förut?

det står JB på den, den är VÄLDIGT lik Jon Backmans toppar (som jag visade honom hur han skulle göra på)

samt det står '-97' också,, stämmer bra, för i den vevan var det.

Jag har portat en B20 topp åt en gubbe på jobbet på liknande sätt med med lite mera mods i förbränningsrummet.(fast bara ett par år sedan)
Den går riktigt gött den amazonen också,, synd gubben bara söndagskör *S*

Postat: lör jun 02, 2007 2:14 pm
av Roger Persson
Caltex skrev:Måste bara säga att din vipparmsbrygga är grymt porrig :D


Tackar.. :) Jo den är riktigt porrig.. :) Porrigare skulle den bli om man hade en heltäckande platta mot toppen, då skulle den bli grymt stadig..

Postat: lör jun 02, 2007 2:18 pm
av Roger Persson
mattias skrev:Ja den ser riktigt stabil ut, då börjar man ju
undra vad det är för kamaxel du ska köra med? Och vad blir
det för stötstänger?


Tackar.. :) Finns det rullkam till b20..? :roll: Med rullar som
rullar mot kammen..?

Tror att det ska satsas på rullvippor med..

Vilka säljer dom apsolut värsta kammarna te b20..?

Det vore även kul med två dellorto 48or med..

Postat: lör jun 02, 2007 2:27 pm
av Roger Persson
Kadett4wd skrev:toppen.. var det den vi pratade om förut?

det står JB på den, den är VÄLDIGT lik Jon Backmans toppar (som jag visade honom hur han skulle göra på)

samt det står '-97' också,, stämmer bra, för i den vevan var det.

Jag har portat en B20 topp åt en gubbe på jobbet på liknande sätt med med lite mera mods i förbränningsrummet.(fast bara ett par år sedan)
Den går riktigt gött den amazonen också,, synd gubben bara söndagskör *S*


Ja det var det..:) De var kul du skrev då för kul få reda på lite
bakgrund om denna toppen.. Denna topp har gått folkrace innan
man köpte den.. Så den har levt ett hårt liv.. :) Den är fortfarande
hel o sprickfri.. Så du är duktig modda förbränningsrum..? :)
Du har ingen bild på något du moddat..? Vad ja förmodar är
de många timmar nerlagt på portningen av toppen..

Det ända ja gjort är attja putsat kanalerna lite med sandpapper
för få dom lite slätare.. Toppen borde vara 10 år gammal då om
det är årtal de menas..?

Det är riktigt svårt få tag i hela toppämnen nu förtiden..

Alla toppar som ja grejat med har haft sprickor..
De jobbiga är man inte ser dom förens man börjar bli klar.. :(

Postat: sön jun 03, 2007 9:59 pm
av 740r
stabilt o snyggt. :thumbright: :thumbright:

Postat: sön jun 03, 2007 11:40 pm
av Roger Persson
Funderar på ev kam härifrån.. Dock har ja inte hunnit titta så noga än..

:?

http://www.enem.se/kamaxlar.asp

Postat: mån jun 04, 2007 8:20 am
av T Fahlgren
B20TicPower skrev:Funderar på ev kam härifrån.. Dock har ja inte hunnit titta så noga än..

:?

http://www.enem.se/kamaxlar.asp
h3 kammen är ju känd för att vara ganska bra.

Postat: tor jun 07, 2007 6:56 pm
av Roger Persson
T Fahlgren skrev:
B20TicPower skrev:Funderar på ev kam härifrån.. Dock har ja inte hunnit titta så noga än..

:?

http://www.enem.se/kamaxlar.asp
h3 kammen är ju känd för att vara ganska bra.


Intressant..

Funderar på plocka ihop motorn i helgen..

Ska slipa in lite ventiler mm..

Kam tror ja blir en beg a kam te o börja med..
Dock fräch.. Låter inte värst kul kanske.. :oops:
Måste dock ha kam i så ja kan kolla lite hur bryggan ter
sej med org stötstänger och 3.5mm planad topp..
Troligen kommer de inte funka utan kortade stötstännger..
Måste även kolla upp inspänningsmått o ev svarva brickor
för att justera lite hyfsat fjädertryck..

Tänkt köra med runt 42mm.. Beroende på vad ja tänkt
ha för kam senare..

För annan kam ska de bli.. :twisted:

Postat: lör jun 30, 2007 11:02 pm
av Roger Persson
Håller på pressar trattar till 40mm dellortos nu..

Dom är ca 75långa.. Innan press av radien var dom 88mm..
Radien är ca 12mm..

I morgon ska jag pressa konan i dom.. dom ska kona
dom sista 40mm från 40 till ca 44 hade ja tänkt..

Vi får se hur de går.. Tänkte fräsa fästen i 2mm rostfri
plåt och sen tigga fast dom med 4 punkter kälfog..

Sen blir de beställa kam och filter från kg..

Bilder kommer ev i morgon..
Kommer bli blankputsade saker.. :lol:

Postat: sön jul 01, 2007 8:36 am
av fredda
ser bra utt...
den där vipparmsbryggan nå du kan göra en till å sälja till mig??
den lä ju iallafal minska en massa svikt i bryggan

Postat: sön jul 01, 2007 3:10 pm
av Roger Persson
fredda skrev:ser bra utt...
den där vipparmsbryggan nå du kan göra en till å sälja till mig??
den lä ju iallafal minska en massa svikt i bryggan



Kommer inte göra någon mer brygga, denna brygga ska
vara unik custom made.. ;)

Postat: sön jul 01, 2007 3:15 pm
av Roger Persson
Nypressat och rykande färskt.. :lol:

Radie och konar från 40.5 till 43.5 dom sista 40mm..
Dom är ca 75mm långa... Fästfläns ska ev fräsas i
morgon av 2mm rostfri plåt..

Vektygen blire ingen bild på.. Lite hemligheter ska de
va.. :) Totalt 6st svarvade/frästa delar behövdes för
pressa dessa trattar..


Bild

Bild