B20 Mean Machine... 2.5L
Postat: ons maj 30, 2007 12:11 pm
Uppdate..
Nytt, allt blir nytt... Mkt jobb men det kommer bli helt fantastiskt..
Lägger in lite bilder um hur de kommer te sig framöver i denna tråd..
Tänkt länge på lägga upp denna nya tråd och nu blev den av..
Denna motor ska agera som reserv motor åt turbosnurran
ifall döden kommer och förstör något..
Den kan även tänkas monteras i någon fin originalbil..
Det hela började iaf i januari i år då man inhandlade lite
fuggar och en hyftast komplett bestycknings sats..
Nyblästrade och isatt nya insatsgängor i rostfritt..
Någon gång i samma veva frästes detta svänghjul..
Som numera är plansvarvat ca 3mm.. ca 5.5-6kg..
I mars i år börja ja snida på en förstärkt "tank" vippbrygga..
Som man för övrigt blev riktigt nöjd med.. Lite bild bevis..
Lite slipning..
Passade även på damma av denna topp som ska sitta på motorn..
Steg 2 ska göras om till typ steg 3 med större insugsventil/avgasventil
och ev dubbla ventilfjädrar.. Nya ventilstyrningar är monterade och
brotchade till 7.98..
Det som är kvar att göra är fräsa säten och slipa in ventilerna..
Ev ska förbränningsrummen filas till lite med..
Funderar dock på lämna in det jobbet till någon seriös firma..
Tex kg trimning så får dom titta lite på det..
Antingen 46-38.5 eller 44 38.5 inte bestämt mej riktigt än..
Denna topp är riktigt fin..
Hum.. Är den inte vacker..
Här var det planat 3.5mm.. Högkomp..
I aprill hände de mkt grejer..
Blocke uppborrat till 10.2 och omgängat till m12 för insex 12/9 toppbult..
Topp bult hålen blev uppborrade till 12.5 och oljehålet till 13mm lagom
förbi snedborrade oljekanalen till vippbryggan.. Även vippbryggans
fästhål blev uppborrat 8.6 och omgängat till stadiga m10..
Sen åkte blocket upp i fräsen..
Bild på en av dom nya smidda ross racing kolvarna..
Alla sitter nu monterade på stake.. 22mm lättad kolvbult..
Arborrning..
I maj blev det dock inte mkt gjort med sugismotorn..
Vart mest turbo mek och det har gett resultat..
Fast det är en annan tråd.. Så det ska inte pratas om här..
Det som hänt sen är att blocket blev planat en gång till..
Tyckte ytan var lite för grov.. Varför skansa..
Sen så blev blocket tvättat och veven har tagir plats..
Nya lager monterade.. Nya kamlager ska med monteras..
Ny högflödes oljepump ska monteras.. Toppackning
skärkants och grenrörspackning från kg ligger på hyllan...
Packningar för hela motorn och packboxar för veven
ska beställas och monteras på kåporna fram o bak..
Lämplig kam ska köpas och nya lyftare.. kg 5-6 eller något sånt..
Vippbryggan ska modifieras lite.. Lite sugen på rullvippor..
Kommer uppdateras eftersom..
Har lite planer på köpa en 145a i fint org skick..
Gärna califonia vit..
Nytt, allt blir nytt... Mkt jobb men det kommer bli helt fantastiskt..
Lägger in lite bilder um hur de kommer te sig framöver i denna tråd..
Tänkt länge på lägga upp denna nya tråd och nu blev den av..
Denna motor ska agera som reserv motor åt turbosnurran
ifall döden kommer och förstör något..
Den kan även tänkas monteras i någon fin originalbil..
Det hela började iaf i januari i år då man inhandlade lite
fuggar och en hyftast komplett bestycknings sats..
Nyblästrade och isatt nya insatsgängor i rostfritt..
Någon gång i samma veva frästes detta svänghjul..
Som numera är plansvarvat ca 3mm.. ca 5.5-6kg..
I mars i år börja ja snida på en förstärkt "tank" vippbrygga..
Som man för övrigt blev riktigt nöjd med.. Lite bild bevis..
Lite slipning..
Passade även på damma av denna topp som ska sitta på motorn..
Steg 2 ska göras om till typ steg 3 med större insugsventil/avgasventil
och ev dubbla ventilfjädrar.. Nya ventilstyrningar är monterade och
brotchade till 7.98..
Det som är kvar att göra är fräsa säten och slipa in ventilerna..
Ev ska förbränningsrummen filas till lite med..
Funderar dock på lämna in det jobbet till någon seriös firma..
Tex kg trimning så får dom titta lite på det..
Antingen 46-38.5 eller 44 38.5 inte bestämt mej riktigt än..
Denna topp är riktigt fin..
Hum.. Är den inte vacker..
Här var det planat 3.5mm.. Högkomp..
I aprill hände de mkt grejer..
Blocke uppborrat till 10.2 och omgängat till m12 för insex 12/9 toppbult..
Topp bult hålen blev uppborrade till 12.5 och oljehålet till 13mm lagom
förbi snedborrade oljekanalen till vippbryggan.. Även vippbryggans
fästhål blev uppborrat 8.6 och omgängat till stadiga m10..
Sen åkte blocket upp i fräsen..
Bild på en av dom nya smidda ross racing kolvarna..
Alla sitter nu monterade på stake.. 22mm lättad kolvbult..
Arborrning..
I maj blev det dock inte mkt gjort med sugismotorn..
Vart mest turbo mek och det har gett resultat..
Fast det är en annan tråd.. Så det ska inte pratas om här..
Det som hänt sen är att blocket blev planat en gång till..
Tyckte ytan var lite för grov.. Varför skansa..
Sen så blev blocket tvättat och veven har tagir plats..
Nya lager monterade.. Nya kamlager ska med monteras..
Ny högflödes oljepump ska monteras.. Toppackning
skärkants och grenrörspackning från kg ligger på hyllan...
Packningar för hela motorn och packboxar för veven
ska beställas och monteras på kåporna fram o bak..
Lämplig kam ska köpas och nya lyftare.. kg 5-6 eller något sånt..
Vippbryggan ska modifieras lite.. Lite sugen på rullvippor..
Kommer uppdateras eftersom..
Har lite planer på köpa en 145a i fint org skick..
Gärna califonia vit..