B20 Mean Machine... 2.5L
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Jo, men de är till en folkracebilm så om dom är förzinkade eller så spelar ingen roll. men ska tala me han så ja vet om han ska ha nåra. För han bad mig att fråga iaf.
Men de dära ADS axlarna kan inte vara helt vanliga? Har aldig hört talas om dom iaf.. men sitter dom bara på 6:an eller finns dom på nån 4:cylindrig modell med? eller skulle vell vara 16v kanske.... För har lite småplaner på min merca om ja har kvar den..220d som kanske ska bli 220td , skulle vara kul då om man kan bråka dit en sånn axel då.
Men de dära ADS axlarna kan inte vara helt vanliga? Har aldig hört talas om dom iaf.. men sitter dom bara på 6:an eller finns dom på nån 4:cylindrig modell med? eller skulle vell vara 16v kanske.... För har lite småplaner på min merca om ja har kvar den..220d som kanske ska bli 220td , skulle vara kul då om man kan bråka dit en sånn axel då.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Jo sportlinen är jäkligt sköna att köra tycker jag, lagom hårda original. Hade en 300tdt sportline hemma för ett tag sen och den gick ruskigt och hade ganska fin väghållning. Så har funderingar på att skaffa mig en sådan, men dom ligger lite högt i pris bara.
Men vilket avgasljud i den, lät som en lastbil när man stämplade i tunnlar och rök lite fint svart med
Men vilket avgasljud i den, lät som en lastbil när man stämplade i tunnlar och rök lite fint svart med
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Edit:
Bytte kylaren idag på volvon te en amazonkylare modell
från innan finska vinterkriget.. Nåväl.. Den var iaf tät..
Ska undertiden lämna in den gamla på sällbyte i karlskoga,
ska sätta i större sällpaket än original..
Men gött skiten funkar igen..
Bytte kylaren idag på volvon te en amazonkylare modell
från innan finska vinterkriget.. Nåväl.. Den var iaf tät..
Ska undertiden lämna in den gamla på sällbyte i karlskoga,
ska sätta i större sällpaket än original..
Men gött skiten funkar igen..
Senast redigerad av Roger Persson den fre aug 17, 2007 12:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Näe ja vet, kom lite senare på att om ja skulle ha på dom fälgarna så måste jag även ha däck till dom, å de hade ja inte råd med för tillfället..men kanske blir aktuellt nu här någondag..fick ju lön idag!:D Kan kolla me farsan om nummret om du inte får fram det...för farsan brukar vara där och handla. Men hör av mig när och om ja ska ha plattorna. Och har även kollat med han om trattarna, han vill gärna ha ett par, så om du vill och har lust att käna en slant så är han intresserad.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Äntligen har man fått tummen ur röven och fräst in nya
rostfria ventiler i JB toppen.. 46 38.5 med fräsportad
avgas brun, bara lite kanter att slipa bort..
"Edit"
Det vart jävligt bra.. en timma med skrikan och toppen
e klar för momtering..
Bilder kommer framöver på toppen, före o efter puts..
Tid fräsa säten och porta avgas o jämna till insug blev
3,5 timmar.. (Avgas 10banor med bullmill D32 R16,
insug bara i bana i 15mm ner var redan riktigt fint portad..)
rostfria ventiler i JB toppen.. 46 38.5 med fräsportad
avgas brun, bara lite kanter att slipa bort..
"Edit"
Det vart jävligt bra.. en timma med skrikan och toppen
e klar för momtering..
Bilder kommer framöver på toppen, före o efter puts..
Tid fräsa säten och porta avgas o jämna till insug blev
3,5 timmar.. (Avgas 10banor med bullmill D32 R16,
insug bara i bana i 15mm ner var redan riktigt fint portad..)
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Blir till och åka iväg lite tidigare idag till jobbet och hinna greja lite..
Tänkte börja slipa in ventilerna lite nu i toppen..
Måste beställa 4st rostfria 38.5 ventiler med, har helt
nya men dom är inte rostfria kvalite 1 ventiler..
Rostfria 46:or har ja helt nya från kg frimning..
Fjädrar får bli std sålänge..
Kommer inte varva mer än 6000-7000
så tror inte behöver dubbla..
Lite snik får de va än sålänge..
Tänkte börja slipa in ventilerna lite nu i toppen..
Måste beställa 4st rostfria 38.5 ventiler med, har helt
nya men dom är inte rostfria kvalite 1 ventiler..
Rostfria 46:or har ja helt nya från kg frimning..
Fjädrar får bli std sålänge..
Kommer inte varva mer än 6000-7000
så tror inte behöver dubbla..
Lite snik får de va än sålänge..
Senast redigerad av Roger Persson den tor aug 16, 2007 8:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Fick ett litet nätt paket idag.. Ventilerna ja bestälde
vart dock fel, vart stål istället för rostfria.. Surt..
Beställde nya 40mm rostfria ventiler som ska svarvas
om till 38.5 Avgas ska även ha en radie på 0.5-1mm
för att minska turbulensen ut..
Glömde´helt bort att ja tänkt köra std fjädrar..
Vart ett gäng dubbla av bara farten..
Toppen är nästan färdig nu.. Avgas är putsat
och förbränningsrummena är lite mer moddade..
Insugventilerna är inslipade redan..
putsade i 3.5timmar på det då de vart hyfsat..
Totalt 8 timmar har ja lagt ner nu på den..
Toppen blir jävligt bra faktiskt.. Steg 3 special..
Lite mer portning på insug och bättre förbränningsrum
och de skulle vara i klass med steg 4..
Bilder kommer när den är klar..
vart dock fel, vart stål istället för rostfria.. Surt..
Beställde nya 40mm rostfria ventiler som ska svarvas
om till 38.5 Avgas ska även ha en radie på 0.5-1mm
för att minska turbulensen ut..
Glömde´helt bort att ja tänkt köra std fjädrar..
Vart ett gäng dubbla av bara farten..
Toppen är nästan färdig nu.. Avgas är putsat
och förbränningsrummena är lite mer moddade..
Insugventilerna är inslipade redan..
putsade i 3.5timmar på det då de vart hyfsat..
Totalt 8 timmar har ja lagt ner nu på den..
Toppen blir jävligt bra faktiskt.. Steg 3 special..
Lite mer portning på insug och bättre förbränningsrum
och de skulle vara i klass med steg 4..
Bilder kommer när den är klar..
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ser ju ballt ut:) hoppad vipporna blir fina:)
tur du tog dubbla fjädrar, annars hade du inte orkat varva nått nästan..
Mevh:Tommy
tur du tog dubbla fjädrar, annars hade du inte orkat varva nått nästan..
Mevh:Tommy
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
volvo140turbo skrev:ser ju ballt ut:) hoppas vipporna blir fina:)
tur du tog dubbla fjädrar, annars hade du inte orkat varva nått nästan..
Mvh:Tommy
Tackar!
Lite bilder på den andra vippan jag gjorde
som jag dessutom blev nöjd med..
Lite grovyxat i vebon..
Sen lekte katten bort den!
På min turbotopp sitter org fjädrar med X antal mil på nacken,
med org inspänningsmått är dom rätt slappa men med runt 42
i inspänningsmått funkar de te runt 7000varv..
Man får svarva brickor på ca 2.5mm..
Dock med 46 insugventil blir de ju lite tyngre och vipporna
kommer ju bli lite tyngre än org så de behövs nog lite fjädrar..
Ja hoppas ja får tid köra dom snart.. Denna månad fram tills
nästa lön blir de nog mkt pula med många olika grejer..
Det dumma är att ja inte har nån bil te denna motor än..
Funderar på en fin 145a, ingen som har en typ 70-71 låg
blinkers i 25 000 klassen inte allt för långt från örebro!?!