B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat

Inlägg av PerAage »

Ja, det är ett tag nu :?
Det tyder oftast på at inget händer, eller at många saker händer 8)

Håller på å flytta garage. Ägarna av gamla garaget, solgte iväg bygnaden.
Sen har jag kollat alla garage och andra typer lokaler där man kan få inn bilar, och hittat nytt garage efter å ha kollat över 30 ställen.
Narvik är inte stället på Jord om man vil ha billiga, bra lokaler. Vi har till nu hyrd som team, med ett par platser extra, men Øystein och Marius har kjöpt egna bostäder, och har egna garage numer till sina privata prosjekter.

Teamet är också lite i ändring. Øystein, som har varit sentral, har tagit ett viloår nu i 2014, och antyder också at det kan bli 2015 med. Han har hus-prosjekt, och har hittat kvinnan i sitt liv. Resärv-pappa har han också blivit. Han har svårt för å hålla på bara "delvis" med dragrace. Det blir lite "alt eller inget", så han har paus i alla fall.
På dom norska racen i Tromsø, Harstad (evenes) och Narvik sitter Marius vanligtvis i tidtagningen, så ja, det blir amputerat.
Det blir som Jens säjer, man får ta med dom kompisar som vil. Dom två svenskarna på teamet, Mattias Sandgren och Jonatan Marklund är deremot mycket positiva till å åka med på dom svenska racen. :thumbright:
Jonatan kom även till Narvik i 2013 på race.

Det är också en fråga om det blir några norska race i norr. Avinor, som äger alla norska flygplatser har gjort en såkallad "Konsekväns-utredning" kring säkerhet och dragrace, tydligen med en idé om at dom skal säja stopp! Utredningen var "tyvärr" positiv för sporten, så nu har Avinor istället trenerat saken i ett halvt år. Imens kan ingen lokala flygplatser säja "ja". Lite till nu, så blir sesongen forstörd här i norr. Det skal tydligen inte vara möjligt å arrangera seriösa race och ha det kul :x

Jag sitter som ledare för föreningen "Arctic dragracing Assosiation", en förar, team- och arrangör-förening för norra Norge. Vi jobbar med saken, och forsöker få till nånting. Det positiva är at en grupp från föreningen har "spårat ur" och börjat prosjektera en nord-norsk 201m klistrat betongbana. Prosjektet har redan fått mycket livskraft, och planen är at det skal gå å kjöra i 2015. Då håppas vi på at vi får besök av många svenska team också.

Det är också "skit" på jobb-fronten, i alla fall för mej som har för mycket ingeniörutbildning. Narvik har förlorat många teknologiska arbetsplatser dom senaste 4 åren, och jag har dom senaste 2 åren växlat mellan inget jobb, innhyrd på prosjekter och även funderat på å starta eget. Jag har varit egenföretakare för 10 år sen, och det var inget som gav mersmak, i alla fall inte sålänge man inte har jobb nok.. Det gick mycket tid och pengar inn i molnen..
Just nu har jag tid till å flytta garage i alla fall, mens jag väntar i spänning på 1 erbjudan som jag vet kommer, eller möjligtvis 2.

Vi har haft tur med goda sponsorer, annars hadde det inte blivit race i 2013 i alla fall!

Så är ju frågan ni alla ställer, vad händer med det tekniska då? :D
När allting är i ändring, blir jag oftast bara mer fokuserad.
Jag fokuserar på dom sakerna som jag kan gjöra till trots.
När vi har kommit i ordning i nya garaget, ligger delarna klar till å skruva ihop en kopia på motoren som sitter i dragsteren.
Denna ska, om jag får det som jag vil, bromsas hos Jens före sesongen.
Då med nytt kortare grenrör (klart) och en herrejösses Borg Warner turbo och et nytt innsug som är avstämd för ram-effekter på andra varv (enligt "den stora pulstråden"). Innsuget måste TIG'as klart, och det fattas fuel-rails.
Jag har också hittat nya, bättre tändspolar, då nuvärande Ford EDIS-spole började mistända på 2,6 bar över mål. Vi fick knacka inn stiftet till 0,3mm för at den skulle anda ur..på 2,7 bar.
Målet är helt klart en motor som skal bli snabbare! :whistle:

Så måste växellådan renoveras en gång till. Sommarens renoverning blev utan nya packningar och teflon-ringar, vilket gav för lågt linjetryck på sista racet. Lådan slirade rejält, och vi fick ladda på mer (2,7 bar) för å nå ner till 8.68s. Med samma inställningar som 2012's 8,56-repa, klarade den bara 8,94s med allt sliret...

Vi har inte haft möte på teamet än, men som jag ser det blir energin i år å gå i motoren, och troligtvis blir det å fokusera på ett eller fler svenska race. Det hadde varit roligt å satsat ordentlig på Tierp i år.... så man kanskje syns lite bättre.

Ja, många ord, lite stillstånd, mäst flyttande och en del planer före sesongen. I prinsip behövs 2 dagar på växellådan, så är dragsteren race klar som den står...
Team "low-budget" blir även amputerat i år, men kjör man inte race, förlorar man sina sponsorer. Lite derför at jag vil utvekla lite mer på motoren också, för å inte få et "mellanår". Så får vi se om det änder upp i "dyno-wars" hos Jens.
Han har sagt at om vi bromsar mer effekt än hans B20, funderar han i å strunta i sesongen, och bara bromsa hela sommaren till han hinner före.... :hey:
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Garage-flytt, planer för 2014)

Inlägg av Jens Gustavsson »

grattis till de fina tiderna :thumbright:

berätta gärna mer detaljer.

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Garage-flytt, planer för 2014)

Inlägg av The »

Den som inte ser framåt förblir bakom. Kör hårt! :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Garage-flytt, planer för 2014)

Inlägg av PerAage »

Hej, länge sen... :roll:

Mäst aktiv på facebook.
Där finns:
-mycke bilder
- vi har börjat STREAMA... KOLLA!

https://www.facebook.com/TeamVolvoDragrace/

Jaha, vad har hänt:
- Åkte 8.18s/260km/t i 2015, Piteå.
- tänningen höjdes 3 grader, då gick den från 247 till 260... :shock:

I efterhand:
- 2016, ny turbo, grenrør och innsug. Bw s480, stallade lättare än Holset Hx60 :shock:
- Blev lite trögare i starten mot Hx55an
- Med åren har 60-foten gått från 1,15 upp till 1,25 sec....
anledningen är ochså at jag vill spara lådan... men jag skruvade ner start-trycket till 1,3 bar så den inte skulle gjöra skithöga wheelies..

- I 2016 blev det bromsning, där vatten-IC började läcka, och spruta vatten inn. Vi förlorade plötsligen 50hk på 0, nånting bar..
- Vi såg felet på 2,3 bar och 508 bakhjulshästar
- Vi kunne se exact sliret i converteren (på lågt laddtryck slirar den mycket), och räknade ut at vevaxelhästarna var kring 630hk :shock:
- Då hadde kompet sjunkit mycket...och det blev 2stk 201m repor innan jag begrep at blocket var slut...

2017: Ingen kjörning, jag flytte tilbaks till min hemstad, Harstad (1,5 timmer närmare Lofoten, och 1,5 timmer längre från er)

2018:
- nytt block, gick 8,44/ 257km/t på 2,5 bar
- då 257km/t är ungefär det samma som 260km/t , kan man säja at toppeffekten över mål på 2,5 bar var liknande den som innan fanns på 3-3,1bar med hx60in
- Det blev en kamikaze-repa, med okontrollerat översving i laddtryck på sista repan i Piteå, då den laddade 3,7 bar istället för 3,2bar....
- Brann kolvarna 180m ut, sprack blocket på 8 ställen, höll i, men den tappade rejält, och trillade inn med 35km/t lägre slutfart, MEN samma tid som repan innan.
- Den gick nå så jävulsk helt till haveriet 180m. på 3,7bar fanns det märkbart mycket mer mos, och jag började ta inn försprånget till konkurrenten....tills det sa stopp. Konkurrenten åkte 7,90.... :hey:
På 3,7 bar måste det finnas mycket mos. Det gick hårdt.. :D

spridarna båttnade rejält (duty cycle skulle ha varit 119% om det där kulle ha gått bra.
På 3,1 bar gick den i 89% duty cycle, och faktisk med en för mager lambda (0,80) med 2200cc spridare, på 4 bar. Vi tästade, och dom gjer 2450cc på 4 bar.
Lärdom:
- tänningen har i alla år varit för låg. Jag trodde den var höjd nog då vi klarade 260km/t i 2015, men jag ligger fortfarande 6-8 grader lägre änn jens på 2 bar...
- Lambda target har "lura" mej då tabellen stannade på 2,5 bar, och lambda target därför blev 0,80 stumt.... den borde va kring 0,76 på 3,5 bar
- Jag lärde den hårda vägen hur man gjör med den elektroniska laddtrycksstyrningen.


- Nu vill jag ihop med en likadan motor, och kontrollerad.
Den kommer fortfarande till å spricka, men tänningen kommer till å minska värmen lite, och det samma kommer fetara mix till å gjöra...
Det är 2 tävlingar kvar å välja på..
Vi får se..
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Garage-flytt, planer för 2014)

Inlägg av Martin H »

Vad väger den på startlinjen ??
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Garage-flytt, planer för 2014)

Inlägg av PerAage »

Den väger 826kg med förare.
Går 5,00 på 201m....vilket skvaldrar om effekt...men den tappar lite ork på 402... tror mycket ligger i tänning...och tror mettis kpmmer til å fixa rästen...


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Garage-flytt, planer för 2014)

Inlägg av Martin H »

Bra med power :thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (långsamt mot en snabbare säsong, 201

Inlägg av PerAage »

Hej.
Måste tyvär meddela at Facebook-aktiviteten från oss är "lite" bättre....
tyvärr...
:roll:

Lite filmer om block-preppning:
https://www.facebook.com/TeamVolvoDragr ... 253954135/

https://www.facebook.com/TeamVolvoDragr ... 250358202/

MER kommer!
:)
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Inlägg av PerAage »

Tänker tipsa om at i dag kommer jag till å live-streama på våran facebook-sida.
Temaet är:
Hur fungerar B20-dragsteren?

Alltså detaljer om hur alla möjliga små teknik-grejer fungerar, så den lilla B2oin växer sej stor och kommer iväg från startlinjen.

Mycket interessant för er som gillar dragracing, skulle jag tro.
Framför allt är det mycket mer grejer som skal lira än om man tittar på en dragster med en v8a, en transbrake-knapp och en kabelhärva med 5-10 ledningar.

Så gå inn på facebook-sidan, så kommer det till å streamas nån gång under eftermiddag/kvällen.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Skriv svar