B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B20 turbo dragster (RAS och NYTT REKORD Fällfors 2012)

Inlägg av PerAage »

Bild

Börjar bli bra starter även med liten motor, stor turbo, tight 8" converter och automatlåda. Inte många som inte står kvar några sekunder efter det gröna ljuset har tänds med en sånn här kombination.
I 2010, med dom första converters vi åkte med, funkade allt bra, men ju stärkare motoren blir, och ju tightare converter man måste åka med, ju större problem.
Rätt nöjd at det är användbart nu.

Mvh
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (RAS och NYTT REKORD Fällfors 2012)

Inlägg av Jens Gustavsson »

men ni kör ju mesig långsam bracket gran :) jag kollade på en logg jag har 1.7sek från bromsa in i stage varvet 3600/0.6bar till westgate öppning på 1.7bar och 6500rpm helt utan converter tömningar mm. men jag ska jobba vidare det räcker inte då man åker i en klass med pro gran.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (RAS och NYTT REKORD Fällfors 2012)

Inlägg av Mikael S »

sjukt va den går. Världens snabbaste B20 med rejäl marginal då?
Senast redigerad av Mikael S den sön jul 22, 2012 11:59 am, redigerad totalt 1 gånger.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B20 turbo dragster (RAS och NYTT REKORD Fällfors 2012)

Inlägg av PerAage »

Jens, när du slutar trimma ner dina motorer, och stoppar dit en större turbo :D , har vi en ny converter med fel bottensplines för oss, men rätt för dej, som du kan prova stalla på 1,7 sekunder.
Du får prova den helt gratis. Den kommer kappa 60-fot tiderna dine och 201-meter tiderna.

Den stallar på 6000varv med 875Nm.. Men är et helvette å få över 2800 varv.

Vi stallade också lätt upp utan converterdump då vi laddade 1,3bar med största 7" converteren som var gjort för 600Nm.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (RAS och NYTT REKORD Fällfors 2012)

Inlägg av Jens Gustavsson »

den vore kul att prova jag kanske kan montera dit den nu när lådan lix bilen är isär?
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (RAS och NYTT REKORD Fällfors 2012)

Inlägg av PerAage »

Ja, visst har du PG-splines i botten? (kommer inte ihåg, skal kolla converteren)

Du har ju just nu 20% mer mos i mellanregistret, så det vore kul å se.
Men du måste ha nog vrid för å få hög nok stallspeed..
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (RAS och NYTT REKORD Fällfors 2012)

Inlägg av PerAage »

Hej, är det nån där ute som har "hard blok" betong till motorer till övers?
Vi skulle behöve kjöpa lite då vi inte har nok till en motor.
Nok betong till å helbetonga en motor sökas!
Måste vara hard blok då härdtiden bara är 2 dygn. Vi har inte tid med annat..

PMa, eller maila.
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
peraage.dragrace@gmail.com
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Re: B20 turbo dragster (SØKER "HARD BLOK" )

Inlägg av PiLlEvAN »

pärsåkers borde ha hardblock
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (SØKER "HARD BLOK" )

Inlägg av PerAage »

Tyvär, dom hadde bara Moroso, och den härdar på en månad, alltså inte aktuell...

Kom igjen nu, det måste finnas nån i Sverige som åker med "Hard Blok", härdtid på 1-2 dagar... :wink:
MVh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (SØKER "HARD BLOK" )

Inlägg av PerAage »

Dubbel-postar den här då vi behöver å fatta beslut rätt snabbt...

Ligger också under motor avancenrat.

Hej. I sommarens första haveri, blev Ross-Kolven kraftigt deformerat och det har blivit varmt i stakens lill-ände...
Bild

Staken är misfärgat, bussningen måste bytas. Törs vi åka vidare med denna stake?
BildBildBildBild

Mvh Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)

Inlägg av PerAage »

Hej, nu har oppsummerningsvis vi pajjat block på Evenes, så skjöt vi kylslangen i Piteå å sprack blocket, så kom vi till Fällfors med block nummer 3 och gjorde det samma.
Det strulade med kokning över mål efter varje repa, men då vi åker trycklöst kjändes det som naturligt, och det belv rekordrepa på 8,56s.

Nu i Narvik måtte vi stå över en kvalrunda för at den kokade efter burnouten.....
Så kokade det och blåste båda mindre och större kylslangar över mål. Vi kokade typ 5 gånger upp emot 120 grader. MEN vi fann inga tekn på at det var kompression i kylvattnet ändå...Vi provade även en gång å åka med tryck i kylsystemet, då for stora kylslangen....men fortfarande tolkade vi det som steam-reaktion och inte kompressionstrycksproblemer. :? Problemet skulle nu lösas med en riktig el-vattenpump i parallell med den originala.

Nu skulle vi montera lite nya grejer i kylsystemet, och när vi tappade av kylvattnet, dunstade det e85 :shock:

Konklusjon: Vi får kompressionstryck i kylsystemet via ett leckage på en kopparring eller det finns nån spricka i topplocket....
Nu har vi strulat med lösa kopparringar et bra tag, och varje gång vi har tagit av topplocket, har vi sett deformerade kopparringar.
Dom har utvidat sej mer i värmen än gjutjärnsblocket, och till slut vikat lite innåt. Då har dom ju tappat förmågan å tätta riktigt.
Vi har då en skjärringspackning, utan skjärringarna, men med metallringar kvar (blir som en original topplockspackning till B20, men för 96mm borr) och den har funkat som extra säckerhet.
Nu tättar inte denne extra säckerheten ordentlig mot kylkanalen till termostathuset. Där är det faktisk bara kläm på kopparringen. Så vattnet kan komma till rundt kopparringen imellan den och topplockspackningen. Om det då deformeras lite på ringen, så vil det pysa förbi, men vi har fortfarande kompa på sylindrerna, så det måste va snack om et microskopiskt problem.

Nu tänker vi nya kopparringar med pyramidform på midten av ringen i hopp om at det skal klämma även bättre.
Nya toppen med helsvetsade vattenkanaler är inte klar till Tierp, så det blir å hitta en lösning som håller tätt för årets sista race.
En idé är å gjöra stålringar som är lika höga som sporet i blocket, med en liten pianotrådsliknande förhöjning på stålringen, och så å stoppa dit en kopparpackning . Vi kan möjligtvis få skuren en sådan utan kylvattenhål. Frågan är om den vil läcka kylvatten ut i lyftargallleriet och blanda olja och vatten.
Nu är alla förslag goda förslag. Vi vil ha en 100% kompressionstätt packningspatent som inte blandar olja och vatten.
Just nu har vi fått den olja/vatten tätt, och vi har trodd at den höll för kompressionen efter at vi gick från messing-ringar till kopparringar,
men beviset på det motsatta kom igår kväll.

Så läser man även at Fredde Holmgren en gång i tiden strulade med at kopparpackning och dubbla pianotrådar inte höll helt kompressionstätt (har inte talat med han om det) så då kjäns det fortfarande ut som en sämre idé i och med at vi har kylvatten i blockplanet också, och det funkar inte bra med kopparpackning och klister vad jag har hört.

Är svaret hårda pyramidringar i rostfritt, som skjär sej inn i topplock och ner i blocket, alltså med en knivkant både uppåt och neråt,(kom ihåg at vi fortfarande har samma block med spor för kopparringar)


MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B20 turbo dragster (topplockspackning strular)

Inlägg av PerAage »

Bild som viser märken efter kopparringer och metallringen i topplockspackningen utanför. Bilden blev tagit före Fällfors, så ja dom små reporna finns. Är det nok till å strula?
Bild
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)

Inlägg av PerAage »

"svarta" randen är frå kopparringen, ljusa randen utanför är från metallringen/bläcket.
Man ser också hur lite material det är ute emot termostathuset fram på topplocket... Jag skulle gissa på problemer här..
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)

Inlägg av Fredde Holmgren »

Men visst skulle ni lägga igen vattenhålen i toppen? Har man inget vatten mellan topp och block spelar det ju ingen roll om det småpyser litegrann, sen så kan det inte blåsa ut vatten och hamna under bakhjulen heller.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)

Inlägg av PerAage »

Jo, nya topplocket är svetsat, men inte klart till Tierp. Det måste maskineras lite, styrningar och säten måste fixas, och det måste svarvas special-brickor til beehive-fjädrarna. Ihop med det andra som skal gjöras finns det inte tid. Så vi åker fortfarande med vattenhålen i gamla topplocket.
Men du säjer alltså at det vill småpysa lite forbi pianotråd och kopparpackning?
I så fall måste vi kolla hur tätt det är hos oss, om det är nok tätt... :?

Men ser ju ut till at det medverkar till at kylslangarna blåsas av...

Funderar på samma typ kopparringar som vi har, men en liten egg midt som är 0,05mm högre, för mera kläm..?
MVH
Per-åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Skriv svar