B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nice! vad vart det för bottten del nu då? B21 A eller :hihi:
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)

Inlägg av PerAage »

Betongat 92,02 borr. Ross kolvar, 0,12-0,13 i kolvspel. 0,3 i ringgap. Kopparringar, lösa. Samma patent som första blocket.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)

Inlägg av PerAage »

Øystein blev heltokig. Han åkte till Narvik efter kolvarna söndag kväll, blocket borrat i Kiruna måndag, tirsdag gick åt till å strula med fräsmaskiner, toppdäckat i onsdags, ringspår frästa torsdag, lyftarhål honat torsdag, så montering. Vi har bygt 2 motorer på dom sista 2 veckorna. Helknäppt!

Bild
Bild

Om den här pajjar, blir det 3 motorer på 2 veckor som pajjar.
Line hittade et bra motto: winners never quit, and quitters never win.
Vi gillar alla som gillar dragsteren och har hjälpt oss. Spesielt Esp-gjänget och Janne med fler den här veckan. Kjäns som at B20-dragsteren har blivit till nånting större än bara teamet.
Tack till er som har erbjudit hjälp och delar. Ni skal veta at vi garanterat kommer till å ladda skiten ur den här också.
Var många som var förvånat över at vi han bygga ny motor till Pite. Nu, när vi trillade inn med motor nummer 3 på 2 veckor här i Fällfors, skakade dom på hovudet och flinade bredt. Dom trodde inte det var sant. Kul at nån uppskattar at man provar. Nu skal jag sova.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)

Inlägg av larsat »

Det mesta går om man vill, påminne mig om min gamla 240 då jag mekade ihop min b20 kvällstid på en knapp vecka samtidigt som jag jobbade på dagarna, blev inte mkt sömn då, skulle till "En dag på strippen" Emmaboda, en kompis som då var runt 15 år hjälpte mig skruva sista kvällen, vi var så trötta att när vi skulle starta motorn glömde vi hälla i vatten och när vi väl fick i vatten hade vi glömt slangarna till värmepaketet osv, så han fick springa med vatten, medans det rann under bilen och så skruva fast slangar samtidigt som man försöker hålla lagom varv o köra in kamaxel.
Vi fick dock igång bilen, lastade och åkte till Emmaboda för att mötas av regnet från helvetet så blev aldrig något kört, men vi brummade runt lite i stan ist o grillade korv i en park, sedan åkte vi fast i en snutkontroll på hemvägen o då somnade kompisen :D
Snuten undrade varför han var så trött och varför han inte kunde köra hem bilen då jag inte fick ha kvar den på släpet :)
Det var nog ingen bra idé tyckte jag eftersom han var 15, jaha sa snuten bara.
Han vaknade halvvägs hem iaf o tog sen ca 10 min innan han upptäckte att bilen saknades på släpet :)
Den hade jag ställt i en grusgrop längs vägen för att få åka vidare.
När jag kom hem hade en annan polare lagom slutat sitt jobb, vi åkte då i hans bil ner o hämtade racebilen så jag kunde köra hem den, halvvägs hem började muttrarna till turbon gänga lös sig o några lossnade varpå den hängde lite snett, så brölade fint.
Då vill man inte ens tänka på hur länge man hade varit vaken, säkert uppåt 60h innan man kom i säng.

En annan gång fredag em efter jobbet körde jag som en idiot till linköping för att få tag i en främre kardandel till 164/M400 inför race, hade pratat med skroten i tfn och den skulle ha artikelnr 004 eller liknande om jag minns rätt, så den hade nog legat på hyllan ett tag :)
Kom fram 5min innan dom stängde och fick svaret att jag hade automatiskt kopplats till en annan skrot i norrköping och där låg kardanen, lyckades efter lite tjat dock få en anställd i norrköping som bodde i linköping att ta med den i bilen hem och möta upp honom.
Sedan hem direkt, byta knutkors, vilket var lättare sagt än gjort, ligga under bilen halva natten och sedan dra på tävling dagen efter, varpå jag efter incidenten med snuten tidigare, valde att köra dit bilen vilket gick ganska bra.
Väl framme och med det mesta fungerande hyffsat, öppnade sig himlen och så blev även den dagen inställd.
Motorn står nu och ser ledsen ut i mitt nya garage, men skam den som ger sig, den ska få rulla igen och jag är ju inte nöjd med konceptet så blir ju tvungen bygga ytterligare en b20 så småningom bara man får lite ordning i verkstan vilket tar FÖR lång tid när man ska jobba heltid oxå jämt..

Mao, jag vet hur det är att panikmeka, det är inte jämt roligt och det är inte smart för man kan göra grova missar, men känslan när man väl startar upp är fin och får hoppas för Er skull att ni hinner få lite sömn o bra resultat snart, även det behövs ibland!

Det är ju inga småsträckor ni har att åka heller, hur långt har ni mellan narvik o kiruna?
Jag pratade med en kollega nyligen som hade stuga i närheten av narvik, det ska visst vara en bra bit från tromsö också?
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)

Inlägg av Stefan P »

Grattis ! Det är bra att ni inte ger upp så lätt.. :thumbright:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (60-fot rekord och HAVERI)

Inlägg av PerAage »

Richard skrev:BANZAIIIII!

Bild

Hade nog sett fränare ut på kort ifall jag stått på andra sidan, men nu brukar det inte sluta så bra när jag ska snabbt byta sida på pitebanan ;)
Kan jag bruka den här fräna bilden fritt Richard?
Mycket bra bild.
Vet inte om det är på högsta punkten av wheelien, vi har mätt ut från filmen vi har, at den lyfter 70-80cm.
Nu blir det wheeliebars och starter på 2,6bar.
På den här bilden går den iväg på 2,3-2,4bar.

Rekord-repan i Fällfors var på 1,7bar ur startlinjen. Den gav då ingen riktig wheelie, den bara lyfte lite, och drog iväg med 60-fot på 1,16s.
MVH

Per-åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)

Inlägg av Jens Gustavsson »

höll motorn för körningarna i fällfors? vad körde ni för kolvspel id en motorn?

fränt med dragster och 1.16 i 60 fot själv får man va nöjd om man ibland kommer under 1.40 med ett tungt bil chassi. ni kör ju snabbare än freddes 7.60/282km/t 142:a på 60 foten :thumbright:
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)

Inlägg av PerAage »

Ja, motoren höll, även om vi tappade allt kylvatnet den här gången också på första repan, men nu hadde jag fixat till det så jag såg hela mätartavlan på tempmätaren , också när den bottnade,- så jag slog av över mål.. och "trillade" inn på 8,87s

På andra repan blev det en wheelie, och när den slog ner, och jag klev på gasen, blåste den slangen från kompressorhuset. Helt otroligt då rören är kraftig koniska.
Samtidigt löste bromsskärmen ut, om det var av slaget eller at turboslangen blåste brevid vaijeren, är osäckert.
Såg troligen lite dumt ut.. skjärmsläpp efter 60-fot är inte vanligt..film kommer :hihi:

Tredje repan blev rekord, och 60-fötterna är ju snygga om man inte gjör bort sej..
Menar Fredde har 1,14 i 60-fot, men är inte säcker.?


Kolvspelet skal enligt ROSS vara 0,12mm. Det blev efter honing 0,13mm.
Borrningen är 92,03mm, alltså lite mindre än i Piteå där vi åkte med några Venolia-kolvar och 0,18-0,19mm spel (maxspel skulle vara 0,18 enligt Venolia)
Den här motoren ser bättre ut då den inte blåser mycket ur vevhusventilationen.

Nu har vi ju härdat den med varmkjörningen, och flera drag, pluss at motoren har svalnat och blivit varm flera gånger, så dom spänningar som eventuelt har uppstått vid borrningen och den andra maskineringen har troligen gått ur nu. Håppas den hänger ihop vidare. Den gick hårdt på trean på 2,6 bar. Nästa gång blir det wheeliebars og mera laddtryck. Det är bara å krana på. Det håller så länge det håller. Man kan lika godt låta den smaka laddtryck istället för å snåla.. :hey:

Det är inte alla som skiter i eliminerningen och kranar på mera laddtryck och mappar lite om före man setter indexet :twisted:
Vi är helt enkelt där för å se hur snabbt den kan gå, så även om jag var kvaletta ett bra tag, tog vi et beslut om å skita i å åka stabilt och heller få den till å gå snabbare. Index blev satt på 8,40 så vi inte skulle breaka ut i fall vi kom i mål först. Tyvär var laddtrycket bara 0,7 bar ur linjen, och converteren var inte full, så det blev en dårlig 8,95 repa.
Motståndaren åkte troligen också endel över index, för jag var 4-5meter ifrån å åka om på slutet.. Hadde varit kul med en bättre tid, och det kjäns som at det hadde blivit det om inte starten hadde varit dårlig.

Blir kul å se vad som gjer med sej med mera laddtryck.

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (60-fot rekord och HAVERI)

Inlägg av Richard »

PerAage skrev:
Kan jag bruka den här fräna bilden fritt Richard?
Mycket bra bild.
Visst, det är bara att norpa den :)
Säg till ifall du vill ha den i full upplösning så fixar jag det också.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)

Inlägg av Stefan P »

När o var har ni tänkt köra nästa gång ?

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)

Inlägg av PerAage »

Pm'a full upplösning Richard. Kul.
Vet inte helt om det blir Tierp i augusti, eller Pite, men just nu titter vi efter andra race. Är liksom inte många aktuelle race just nu.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)

Inlägg av Richard »

PM skickat...

Ang. augustirejs så lät det som att Piteå står över det i år, dvs det blev bara EDPS i juni och MSI i juli för deras del.
Så det är nog Sundsvall som är närmaste norrlandstävling under augusti månad.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: B20 turbo dragster (RAS och NYTT REKORD Fällfors 2012)

Inlägg av T-27 »

Men Richard ! :shock:
Har du inte koll på Norrlandstävlingarna ?
Nästa är ju Kubbe 4/5 Aug :thumbright:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (RAS och NYTT REKORD Fällfors 2012)

Inlägg av Richard »

Just ja... Kubbe hade jag glömt av :oops:
Jag får ta på mig dumstruten å ställa mig i skamvrån. :whistle:
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (RAS och NYTT REKORD Fällfors 2012)

Inlägg av PerAage »

Fällfors-the movie

http://www.youtube.com/watch?v=kY_u51b3KQk" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi skal kolla vilka race som är aktuella. Teamet måste också ha ledigt...

Tierp verkar jävelsk dyrt, och dom har vel ingen ägnat klass för oss??

SUper pro ET, eller annan dragster klass där man kan åka snabbt? Någon?

Är rätt taggat på å åka mera 402-meters-tävlingar nu.
Den kan ju gå hur snabbt som hälst med mera laddtryck...
Annars hittar vi säckert nånting som strular.. :P

MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Skriv svar