B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Piteå

Inlägg av PerAage »

Hej, i hälgen åkte vi i Piteå.
Tyvärr gikk jag på varvstoppen efter 300meter, måtte gå av och på gasen igjen, så varvstopp på nytt like före mål.
Ändrade varvstoppet uppåt det som det gikk, till 8000 varv.

Testade så med 8700, men det gikk inte å få sprutet med upp dit, vi ändrade barea sista stapelen (varvtal/justering) från 8000 till 8700, men sprutet klarade inte av å interpolera imellan 7500 och 8700 varv, så då blev det varvstopp på 201 meter.
Till slutt klarade vi av å få den med upp til 8200 varv, och då blev det varvstopp 50 meter före mål, och så på nytt like före.

Tiden blev 9,55/207, 60-fot på 1,27 sekunder och 201 meter på 5,8/182km/t
Rätt ok med tanke på varvstoppen.
Nu måste vi ändra uppløsningen på fuel och tändmappen, och forsöka komprimera lite, så at vi får nån fler ledig stapel över 8000 varv.

Vi laddade 1,1-1,2 bar som maks. Var ingen idé å ladda mer med varvstopps-problemen.
Vi har mera å gå på, och det är kul. :twisted:
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

rickigt bra jobbat :thumbright:
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Evenes 201 meter, 6,0/178km/t dårligt grepp.

Inlägg av PerAage »

Hej, strulet i Piteå var för små spridarmotstånd, inte varvstopp....
Följande problem gjorde at inga spridarmotstånd är byt änn:

Efter recommendasjon från återförsäljare av sprutet, (p.g.a. at DIS-tändspolen från Ford är skjit och man vil ha gnista för å ladda mera...) kopplade jag inn en tändspole pr. cyllinder, och forsökta driva dom via två tändsteg inne i ECU'n.
Det gikk inte! Blev misfire som fan när man varvade, uvetande om at det var problemet, forsökte jag launcha lite för å se hur det hela blev med lite turbotryck,. då gikk säkringen til sprutet (1A).
Efter detta fuskade motoren på 2000 varv.

Strulade länge, finns 6 tändsteg inne i boksen (Omex-sprut).
Talade med Omex (mycket bra support, och man fick i alla fall tag på dom kontra vissa andra.........)
, och dom sa, två tändspolar på ett steg,-- det går inte!.
Så jag koplade via 4 tändsteg, ändrade map-filen,- samma problem. koplate så med 4 andra utgångar,- funkade inte.
Samtidigt var det inn och ut med nya tändstift som blev fulla av soppa..

Forsökte kopla tilbake den gamla DIS-spolen,- samma problem, på utgång 1 och 2, och utgång 5 och 6... va fan...

Midt i natten började jag fundera på om det kunna va nått problem med launch-functionen sedan det hela startade med at jag testade launcha lite, altså at problemen inte kom från brända tändsteg. Höjde launch-varvet,- och felen höjdes ochså i varv...alltså var det som om man höll inne launch-knappen hela tiden. När jag så höll inne knappen, gick säkringen..

Testade om nån kablage til launch-knappen hadde brunnit...
Til slut klipte jag ledningen 20cm från ECU'n -samma problem.
Alltså nånting bränd innuti ECU'n.

Programmerade bort alt som hadde nånting med launch å gjöra, och klockan 20 på kvällen före Evenes-racet, gick motoren upp i varv.

Packade allt i släpvagnen och drog til Evenes.
Nedan ligger filmer från alla 6 repor. Finns förklaring på youtube.
Rök ut efter å ha åkat under index. Blev 3'a.
Dårligt med ladd när reaksjonstiden blev bättre, skulle villa ha launch-control

http://www.youtube.com/watch?v=hmh8zoEeTUg

http://www.youtube.com/watch?v=6Yd-rGxPNm4

http://www.youtube.com/watch?v=ycU3HIk747o

http://www.youtube.com/watch?v=wujkT_0aegQ
Så startade elimineringen och jag blev focuserad på reaksjonstid:

http://www.youtube.com/watch?v=D9rH9Y2eqq8

Och plutsligen blev båda reaksjonstid och turbo-ladd bra..:

http://www.youtube.com/watch?v=aEN8J1RDFXk

MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Piteå til helgen

Inlägg av PerAage »

Hej.
Har bytt spridarmotstånd til identiska , men som tål 50W i stället för 15W. Dårlig kommunikation från bromsören gjorde at man fann fram 2R2-motstånd och installerade för 3 år sen, och nu, när jag närmade mej 300meter, så kuttade motoren. Något jag trodde var varvstopp. Senare blev det tydelig at det var det inte.....
Håppas 2ohm spridare + 2 ohm motstånd räcker, om inte måste vi koppla in 4 styck 3R3 (nu är det 2 spridare pr motstånd :doh: , och det er inte mitt fel....)
Om man kopplar 3R3 i stället, så påverkar man öppe och stäng-tiden till spridaren och motoren går magrare :thumbdown:

Jag håller nu på å koppla en Innovate LC1 till sprutets loggfunction (man hinner inte med å titta på nån mätare när man åker dragrace)
Så om dragsteren räcker till mål denna gången, så kan man kanskje magra av lite för å se om det blir mer effekt.
Uansett är mappen satt upp med bara 2 lastsoner över 1 bar (och 8 under :doh: ), och sprutet måste då interpolera när laddet går upp, där har man då fetat på djävulsk, så juh mera ladd, juh sämre lambda, och en marginell ökning i hästkräfter. Håppas vridet går lite mera upp, då vi åker automat....

Det går å bygga upp en map å plukka bort några av dom 8 lastsoner man inte behöver, för å få ledig några soner över 1 bar, fylla i map'en korrekt, och bare legga i fett, på kjänn på höga laster..
Men det kjänns lite besvärligt, och risken är juh där ....
Men vi ska forsöka få den till å räcka i mål den här gången, håppas 9,55 (la av gaset 2 gånger före mål för å få motoren till å dra) blir till nånting bättre änn 9,35..... :revs:
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Midnight Sun Internationals

Inlägg av PerAage »

Hej, blev inget nytt B20-rekord i hälgen i Piteå, MEN "Team Volvo Dragster" blev vinnare i klassen "ET super pro".
(Var vel hälst dom andra i klassen som skjet sej,men men...)

Jag vann finalen på at konkurrenten "deep stage'ade".
Verkade inte som startaren fick detta med sej riktig när det hände.

Jag gick inn i pre-stage, och väntade--- lääänge, så kom plutsligen han andra inn i pre-stage, så stage direkt (deep-stage), verkade som han forsökte stressa mej och testa mitt tålemod..
Jag gick så i stage, men där forsvann stage-ljusen till han andra..
Hmm, han måste ha backat ur för å stagea på nytt, tänkte jag, och blev sittande å se på stage-ljusen i den andra banan,- så går mina gula lampor ner, till grønt, och jag, som inte har bygt nått laddtryck, tittar bort på startaren, som viftar iväg mej...
Blev en 11-sekundare, utan bygg av laddtryck i starten alls.

Före Pite, hadde jag byt spridarmotstånd, men sedan man hadde reknat ut at ett högre motståndsvärde villa gje mindre soppa på grund av trögare öppningstid på spridarne, så hadde jag bytt til identisk motståndsvärde, men större motstånd i antall watt.
Resultatet blev at kuttet kom över mål, och inte 60 meter före.

Problemet blev då at vi inte kunde vrida på mera ladd för ett sådant bränslekutt på 1,4 bar är inte bra för motoren.
I depon på lørdag, testade vi å öka laddet, men det skenade iväg på grund av för liten åpning på wastegaten (skruvat stången helt inn), så nesta prosjekt blir å forsöka öka laddet stegvis, med en wastegate som inte är spesielt justerbar.
Motorljudet och karaktären bevitnar om at det kommer gå fort när laddet ökas... (lambda låg stabilt helt til bränslekuttet...)

Efter tävlingen drog jag iväg till Unitek&ST och testade spridare i deras ASNU. Fann 4 spridare med ungefär samma flöde, och testade flöde med 2R2-mostståndet som vi åker med nu, och ett större 4R-motstånd. Skillnaden i flöde på 50% duty cycle blev några prosent, och då större på låga varv, så det blir å feta på bränslemappen och byta spridarmotstånd..
Så får man monitorera och logga lambda mycket nogrant när man tester dragsteren efteråt...

Jag är less på å inte få vrida upp trycket, så nu tror jag at vi vet vad som behövs för å kunde ladda mer.

Under följer lite film, men inte från final-repan.
http://www.youtube.com/watch?v=6B9AMk8bNto&hd=1
Tore Holm rödlyktade, och jag väntade på ladd.....
Blev en sådär repa, men jag hann före i mål.

MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Re: Midnight Sun Internationals

Inlägg av B_Christoffersson »

PerAage skrev:
Efter tävlingen drog jag iväg till Unitek&ST och testade spridare i deras ASNU. Fann 4 spridare med ungefär samma flöde, och testade flöde med 2R2-mostståndet som vi åker med nu, och ett större 4R-motstånd. Skillnaden i flöde på 50% duty cycle blev några prosent, och då större på låga varv, så det blir å feta på bränslemappen och byta spridarmotstånd..
Så får man monitorera och logga lambda mycket nogrant när man tester dragsteren efteråt...

MVH
Per-Åge Nygård
trevligt att surra lite med dig
hoppas nu de löser sig med motstånd och spridar så du får kräma ur b20n lite till :thumbright:
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Inlägg av PerAage »

Ja, håppas det går å krämma ur mera tryck före sesongen är över.
När man nu är så nära det gamla "Stinger-teamets" rekord, så blir det juh automatiskt et mål å sätta ny rekord.

När laddet går över 1,3-1,4 bar blir juh karaktären i motoren helt vild. Vore kul å åka ner strippen med 1,4 bar.
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det var trevligt att se B20-dragstern i Piteå, mindre kul att det inte blev så mycket körning. Jag hoppas ni tar er till Fällfors 18 september, om vädret är bra där så kommer jag hjälpa er mappa till bränslet så den börjar bli redo att sätta rekord! :twisted:
Efter jag suttit med datorn under helgen med er, så tycker jag att det här ska gå att sortera ut riktigt fint.

Jag tog några bilder på den som jag lägger upp, hoppas det är ok!

Varmkörning ..
Bild


Bild

Is-vatten kyler vatten/luft-intercoolern
Bild

Farbror Holset får prata på den här maskinen
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Rekord..

Inlägg av PerAage »

Hörs bra ut Mattias.
Var mycket trevlig å träffa er sävar-killar.
Kul å bruka dej som boll-plank om sprut och mappning. Perfäkt när man nu tydligen har kommit över el-strulet.
Vi ska tälla pengar, och jag ska se om det går å få ledigt från jobbet den 18.
hadde varit kul.
Blir det 201 meter, och finns det ev. några andra dragrace kvar i Sverige?

För å få stall-speed på 7000 varv, krävs minimum 590-600Nm. :thumbright:
hur många hästar blir det på 7000 varv, med 12,5 i lambda och med 11 i lambda? :shock:

För å åka med det, måste man växla på 8000 varv, och ha varvstoppet på 8400 varv (för å inte gå på varvstoppet från ettan till tvåan -overshoot)
Har testat varvstopp på 8400 förut. Ska vara nära ventilflyt..... men har inte märkt nånting änn.
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (film 201meter Evenes 26. juni)

Inlägg av mattias »

Aha!!

Test'n'Tune i Narvik från denna helg!
http://www.youtube.com/watch?v=NtbhD0gD7G4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=2HX7Y-pDpXE" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (film Narvik 2011-05-14)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur gick det? tider race rapport? :)
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (film Narvik 2011-05-14)

Inlägg av PerAage »

För två veckor sen upptäcte vi at axiallagret på vevaxeln var slut, typ axialspel på över 2mm.
När axeln blev demonterat, låg axial-halvorna i oljetråget.... och när vi så pressade framöver, sa det "klonk" framtill i motorn.
En enda repa till, och vi hadde generalrasad. Tur at vi ville byta vevaxel till den stärkare från B21ET just nu….
Najs å veta Mattias,- det var nog en anledning till at hösttävlingen regnade bort. :roll:

Tirsdag fick vi hjälp av Janne och Tomas, som till samman har ungefär 40 år på nacken som lärare i maskinteknik, till å fiksa till nya vevaxeln (stifta flexplattan och så) Då upptäcte vi at converteren inte var sentrerad. Av nån anledning var piloten ute ur senter med hela 0,8mm. Tillsammans med at jag hadde måtte fila upp monteringshålen i flexplattan för å klara av å skruva i skruvarna (amerikanska mått på flexplattan….. :angryfire: ), hadde converteren varit över 1mm ur senter. DOm vibrationer som detta har gjett, har fått flexplattan (som är stum och inte kan flexa) till å vibrera och detta har förplantat sej inn i vevaxeln och tyggad sönder axiallagren.

Converteren blev svarvat ner, ny hylsa svetsat fast, alt svarvad så inget var ur senter, flexplattan blev honat upp i hålen till converteren sentrerade perfekt, och flexplattan stiftat. Nya axiallagren blev modifierad för bättre oljeflöde till axial-halvorna, och onsdag blev motoren skruvat ihop. Torsdag blev drivlinan monterat tillbaks i dragsteren. Fredag blev all el, olja, vatten och bränsle kopplat upp, och vi var race-ready klockan 4 på natten.

Lørdag var det dags för test & tune i Narvik. Effekten är mycket högre nu (600Nm), så converteren stallade på 7000 istället för 6000varv, och jag måtte få till å växla på 8000.
Mycket dårligt grepp gav 60-fot på 1,64s, lådan växlade till tvåan på starlinjen, och strul med elektronik och justering av shifter-kabel hindrade trean i å gå i som den skulle.
Ändå blev tiden 6,2s/190km/t. Håpplöst grepp, spann ca 100-150meter, och gikk i mål på tvåan. I fjol åkte vi 5,8/187km/t i Piteå på preppad bana på 201-meter… Så tydligen finns det ressurser när det börjar greppa.
Strulade med växlingarna på alla repor, på 5 repan fick vi en logg från sprutet. (dom andra reporna var det ”file corrupted” från datoren- helt till jag upptäcke at årstalet var 1601, och klokkan 00:00:01 (datoren hadde vilat hela vinteren :roll: ).
Stälde om dato och tid på datoren, då funkade det å lasta ned logg. Dom första loggfilarna blev lost in space.
Först nu när vi ser film, ser vi at lådan inte går ordentlig i trean, men henger i mellanläge. Detta ska fixas imårn.
Nya converteren är fortfarande i USA, men dom har räknat ut at med den, vil vi få ungefär 150Nm mer baköver i drivlinan. Som det är nu, slirar vi altså bort 150Nm för at vi inte utnyttjer vridmomentsmax. Ändå tror jag at den i nuläge klarar av 201-meter på 5,5-5,6s.
VI hadde bästa tid på test & tune, och grabbarna med flera tusen häst åkte 7-sekundersrepor….halt.
28. Maj är första race i Tromsø, på opreppat bana…
Time will show..lite tur så kanskje det går snabbt i år.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (film Narvik 2011-05-14)

Inlägg av mattias »

Bäst att byta knappcells-batteri i den bärbara, den som sitter där är nog slut, annars måste ni ställa klockan varje gång datorn blir strömlös och batteriet lär inte vara i toppskick ändå. Det är lite bökigt med gamla laptops ibland.

Vilken tur ni verkar haft, förstog inte riktigt hur illa det var när vi pratades vid på telefon men nu förstår jag. Hoppas ni får nya convertern till nästa race i Piteå. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (film Tromsø 2011-05-28)

Inlägg av PerAage »

Lite filmer och kommentarer från årets första race i Tromsø:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=9&t=46424" onclick="window.open(this.href);return false;

Hadde racets bästa tider, 0,5-1 sekund snabbare änn dom andra. Vi hadde helt enkelt bättre grepp.. 8)
men 60-fot på 1,5 sekunder... vitnar om dårligt grepp.. :?
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (film Tromsø 2011-05-28)

Inlägg av mattias »

Mer film i den andra tråden (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=9&t=46424" onclick="window.open(this.href);return false;), kanske en race-rapport från Per-Åge?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar