B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Inlägg av PerAage »

Bild



Vad tycker ni om nästan 400hk (390 nånting)/430Nm i en B20 vid 1,0 bar, 98 oktan? 8)

(Til Jens; vi hadde teståkning i går (søndag) etter en vecka med panikmekk, pluss alla nätter från fredag til søndag. Hadde start søndags morgon klockan 5, motoren fuskade (problemer med uppkoppling elektronik kontra hur uppkoblingen var gjord i bänken :evil: , sprutprodusentens kobbling var inte följd...)
blev massa testing med och utan spridarmotstånder, ombytting av el imellan spridare.....
Fick bara två test-drag, fuskade som fan på första,- håppade Marius skulle legga av på gasen före han tok packningen, och lyckligt så tog han det lungt och gassade ingenting på 3 an. Gav 8,75 på 201 meter, trillade i mål, var aldrig över 4500 varv :wink:
Kopplade om grejer, och på 2ans växel på nesta test-drag, fick han tunnell-syn på sluten av ettan, men måtte legga av efter at pumpen til intercooleren :D stoppade. Alla test var gjord lugna, och utan launch-control. :)

Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Senast redigerad av PerAage den fre okt 26, 2018 2:14 pm, redigerad totalt 17 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

PerAage: kul att ni tog er till tävligen iallafall, den lär gå fort när ni tunat in allt. :)
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Tråd

Inlägg av PerAage »

Jodå Jens, men du vet vi har inte hatt tid til nånting annat än å bygga dragster. Dom senaste två månader har jag bara hatt 3-6 timmar sövn i dygnet. MEN i natt fick jag 11 :D :D
Du har ju redan en aning om mina (och våra) teorier, och har tittat på diagrammet som viser ideerna i praktiken, så det är vel inte så mycket å gjömma bort nu längre :twisted: (men vi behöver ju inte säja hela sanningen :shock: 8) )

Det är en liten dragster, men fan vad tid man legger ner, bara klargjörning av färdig motor til bromsbänken tog 2,5 dagar. Folk fattar inte hur mycket tid bara en bromsning tar. Man ser ju filmer på nättet av folk som slänger motoren i bänken och bromsar ut massa hästkräfter, och tror at allt går snabt. I vårt fall måtte vi klargjöra crank trigger fästen, hjul och sensorfästen til massa grejer. Andra som har en bromsbänk 100 meter iväg, kan sticka bort dit och fråga massa grejer och klargjöra allt för dom bromsar. Vi stod där och måtte tilpassa i prinsip allt.

Dina slicks blev monterad på fälgar som vi fick på fredag, med slangar som vi fick på fredag och med bara nävar och diskmedel.
Funkade kanon.
Kul med garasjbesök hos en annan "B20 nörd" :thumbright:
Nu blir det möjligtvis tid til våra egna bilar. Marius har fyra Volvo 240, en med turbo- men med sprängd växellåda, den andra med sprick i toppen och drivning på 3 cyllindrar, och två som ska kastas.
Øystein har 3 Volvo 240,- bruksbilen med spricka i röret til styrtrycksventilen och bensindimma under huven (K-jetronic är en mardröm,- är tredja sprutet nu), bil nummer två står utan sprut, turbo ovh annat viktigt, bil nummer 3 ska bli race-förti, står med grupp-A turbo, utan fungerande sprut, och utan diverse delar som vi har snodd til dragsteren.
Jag har 3 bilar; Bruksbilen är en (schock) Volvo 240, nu utan motor (har inte haft tid til å byta motor sedan januari :shock: :shock: :shock: ,- (har en turbomotor :) ) bara mekkad dragster, en Amazon- utan motor, men B18 turboprosjekt på gång, och en Volvo 144 Grand Luxe '73 som blev nylackad i 2002, men aldri skruvat ihop.
Alltså har ingen av oss 3 fungerande privatbilar i skrivande stund. Det kallas stenhård prioritering.
I kväll skal vi fiksa sprutet på bilen til Øystein,- då har vi tre en grupp-bil :D :D
Jag är ekstremt Amazon-sugen, så vi får se vilken bil jag fiksar ihop först, och om jag får tid före hösten,- dragsteren kommer först :)

MVH
Per-Åge
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

perfekt med en tråd där vi kan följa detta bygge och även de andra bilarna där i nordnorge :thumbright:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Måste säga grym b20 :shock:
hörde lite rykten av jens...

hoppas tryckplattan du köpte av mig fungerar :thumbright:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

får jag inte lägga upp bilden du mms mig? den är ju så frän :thumbright:

har svårt att sova nu nästan då jag snart inte har vassaste B20 motorn bromsad i sävar :lol: har skissat på en ny B20 som jag kan ta upp kampen i bänken mot eran :thumbright: 700hk??? :wink:
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Bilder B20

Inlägg av PerAage »

Hej, såg inte eran svar före nu :wink:
När vi mekkar, är vi långt bort från internett :hihi:

Jodå, Jens, du kan legga ut bilden du fick. :thumbright:

Har inte hatt full gass, så tryckplattan funkar än...
Vi ska kolla upp sprutet, sen så får vi se när nästa race blir, Evenes flygplats i Nord-Norge- 30.juni. Är ju Pite til helgen....
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Vad händer?

Inlägg av PerAage »

Tja, vi har meckat mindre än normalt, men i går kopplade vi sprutet och fick motoren igång,- nu går den som den ska 8)
Den 30. juni är det dragrace på Evenes Flygplats, och vi ska testa dragsteren för första gång (reelt,- vi har åkt 1 !/2 repa med seriöst fjuskande motor :doh: )
Håppas rästen av dragsteren hänger ihop.! :hihi:
Vi har över dubbelt så många hästkräfter som förut.

Ska komma med mera info, men tiden sträcker inte till :thumbdown:

MVH
Per-Åge Nygård
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

mera BILDER :thumbright: :thumbright:
johan freiman
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Test-race

Inlägg av PerAage »

Första test-race blev juh så som så; 1 1/2 repa, ingen fullgass,- slog av på 3an, aldri över 4500varv; trillade inn 201meter på 8,7 sekunder..

Nesta test var i hälgen, på Evenes. Motoren går som den ska nu, tror man- har juh aldrig testat ordentlig,---
Kopplingen funkade inte,- problem med kopplingscyllinder och kopplingslager. Vi trillade inte en meter! Fick inte i någon växel. :thumbdown:
Vi tog derimot ut lådan, kollade allt och kastade den ihop igjen,- men var ferdig presis när allt var över.
:?

MVH
Per-Åge Nygård
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag prata med PerAage för en stund sen de hadde problem med ett tappat svänghjul och har fått byta vevaxel men de jobbar på med B20 dragstern och borde hinna fixa ihop den till i morron om det inte jäklas så mycket.

skulle va kul att få se en lyckad repa med den i morron, det kommer gå fort då :thumbright:
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Passande dag att tappa svänghjul på.... (kolla datum)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

amazon-tic skrev:mera BILDER :thumbright: :thumbright:
tyvär han dem inte få ihop dragstern då det jävlades med kammutern och oljepumps grejor. mek till 3:00 sen till piteå för att titta lite iallafall



mek bilder!

dessa norrmän :hihi:

Bild

Bild

Bild
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Pite-hëlgen som forsvann

Inlägg av PerAage »

Ja, tack Jens för at du publiserade bilder 8)

Etter racet på Evenes hadde vi reelt två veckor på å lösa kopplingsproblemen. Etter inspection på Evenes (vi skruvade ur lådan), missade vi at svänghjulet hadde börjat komma lös, och på grund av arbete, massa andra grejor och visshet om at nu var problemen borta, ble mekkandet utsatt til tirsdag 10.juli. Då kom den grusomma sanningen fram; svänghjulet och vevakselen skadat. :doh:

Vi kontaktade en kompis i Kiruna, som redan lagt ner tid på å svarva svänghulet i spesialstål, och han tog sej tid til reparation.¨
Vi åkte til Kiruna dagen etter och han började fixa svänghjulet, (svarva ur, legga i nytt stål, fixa bulthålen.....)
Sådana ting tar tid,och dagen etter (torsdag) blev en ny vevaksel stiftad til svänghulet, med fyra styrstift, och svänghjulet blev modifierad för bultar med större styrkrage (reelt har vi nu 8+4 styrpinnar :thumbright: ) Problemen med svänghjulet kom troligen av at hjulet inte har varit 100% plant med vevakselen när det blev monterad :(

Torsdag kväll,- natt til fradag kom vi tilbaka til våran garasje. Fredag började vi skruva ur motoren (som bilderna viser).
Vi hadde beräknat 12 timmar skruvande (normaltid + tid för problem).

Under demontering fant vi lös kamaxelmutter, spårkile lös (demolerad), lös bult til vevakselskivan (och därmed triggerhjul som styr tändtidspunkten varierande med 5-8grader), delar av fördelarfoten nere i oljetråget och inngående aksel til oljepumpen broken :hihi: . Bara tur at oljepumpen fortfarande gikk rundt, och vi som inte har hatt tid til å installera oljetrycksmätare och ljus :hihi: :hihi: could have been total wreck)

Oljepumpen och triggerhjulproblematiken satte stop för Pite (tidsmessigt)
:evil:

Per-Åge
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar