B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
kanske var upptagen av hustrun(eller liknande) då grabbarna är i garaget
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
en liten fulgrej man kan göra om man har en slagborr är att lägga en plåt mot blocket och borra i plåten så överförs vibrationerna till blocket och fungerar som en betongvibrator
mvh björn
mvh björn
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Man ska ju inte vibrera "hard blok" då den innehåller metall-armering, och vibrering får metallet till å sjunka ner i botten..
MEN samtidigt måste man ju få ut luft.
Det blev en Team Volvo Dragster-kompromiss:
Jag säjer vi inte skal vibrera, men frågar samtidigt efter gummiklubban..
Varje gång jag vägrar ta beslut, gjör vi liksom litt av allt ändå,- då har man gjort nånting (så ingen kan säja at motoren pajjade för at man inte har gjort nånting) och så har vi inte tatt steget full ut och överdrivet, så ingen kan säja at vi har gjort för mycket..
Blir lagom då
Den här gången klubbade vi rätt mycket, och blandade inn mer och mer vatten i betong-blandingen varje gång vi blandade nytt.. Man ska ju inte ha för mycket vatten i.
Vi pumpar betongen inn med typ acryl-pistol. Tömmer acryl ur tuberna och fyller betong i. I starten blev betongen så torr at den vägrade flyta ut.
Trimning blir av och till et val mellan pest eller kolera.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
MEN samtidigt måste man ju få ut luft.
Det blev en Team Volvo Dragster-kompromiss:
Jag säjer vi inte skal vibrera, men frågar samtidigt efter gummiklubban..
Varje gång jag vägrar ta beslut, gjör vi liksom litt av allt ändå,- då har man gjort nånting (så ingen kan säja at motoren pajjade för at man inte har gjort nånting) och så har vi inte tatt steget full ut och överdrivet, så ingen kan säja at vi har gjort för mycket..
Blir lagom då
Den här gången klubbade vi rätt mycket, och blandade inn mer och mer vatten i betong-blandingen varje gång vi blandade nytt.. Man ska ju inte ha för mycket vatten i.
Vi pumpar betongen inn med typ acryl-pistol. Tömmer acryl ur tuberna och fyller betong i. I starten blev betongen så torr at den vägrade flyta ut.
Trimning blir av och till et val mellan pest eller kolera.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
För tiden är det 0 till-1 grader i garaget
När det var -10grader ute, var det -1 inne,- inte helt kass alltså..
Är en del av en större mycket gammal industribygnad, med massor av värme-lekkasje, men huvud "problemet" är at om vi värmar våran del, försvinner värmen direkt igjennom tunna veggor/dörrar och fönster inn till dom brevid, som är en tung mekanisk verkstad utan värme..
I våran hyra inngår inte ström till uppvärming av hela lokalet, och om vi skulle villa värma upp med en typ 5kW ugn, märks det direkt, och vi får et "problem". På grund av bygnadens beskaffenhet, är det inte lönt å värma vårat lokal. Hyran skulle ha varit 10-12tusen i månaden för at uppvärming skulle inngå. Nu är den NOK 5300/månad
Man skulle möjligtvis ha bygt och isolerat några väggar, men i en industri_lokal från kring år 1900, med 12m upp till taket, blir det svårt utan å bygga nytt garage inuti garaget. Så är det när det är svårt å hitta bra garage-lokal. När man tittar på riktig gamla bilder från Narvik, är våran bygnad en av få som finns med på dom gamla bilderna..
SÅ det blir riktiga kläder istället.
Har funderat på å bygga ihop team-teltet över en bilen man mekar på, och värma där- det hjälper ju mens man håller på..
Problemet är ju at man springer imellan hyllerna, bilen, verkstadsbänken, bilen osv, och at man skulle tänkt värme före man bygde ihop allting...
Därför mekkar vi alltid från april och utåt, och nu, när det skal byggas motor före bromsningen i mars, blir man lite irriterad över at det är kallt.
Alternativet är bygg-värmare, även om jag inte killar parfin-lukten, har jag stått ut med det förut.
Vad kostar det för en bättre begangnat sådan?
Dagens uppdate, med andra ord. Om några timmar skal jag hämta dom 2 blocken som vi betongade inne i den varma verkstan hos en av våra sponsorer, Sommerseth AS (Ford och Volvo).
Annars kommer min morsa hit i Julen, och då kan man ju inte resa ner till till garaget (5 minuter), så det får bli några dagar framför datoren för å hitta delar, gjöra planer, listor osv.
Vi skulle behöva;
2 riktiga fuelrails, spridar-borr, 4 spridare till, div AN-rör kopplingar, nozzlar och förgreningar till lustgasen (skal stalla med lustgas), 4 rullvippor till (håppas hitta 1,7:1-vippor i stål), nya kolvringar, mm..
Så tillkommer planerna för nytt innsug, ev. nytt avgas-grenrör av modell kort, nya rör-delar till från IC'n, med wiggins-klämmor eller moddade v-bands-klämmor med o-ringar, gjöra klart bränslesystemet och kylsystemet.
3. eller 4. juldag blir det å demontera topplocket på dragsteren för å ta alla delar över till nästa topplock som är på gång hos Janne. Dragster-toppen är inte svetsad, och skal bytas ut med en annan topp som ligger i delar i garaget.
Motoren som står i dragsteren får bli våran reserv 1.
Annars skal vi till Janne och borra flera block före nyttår, och fixa ena H-profil-staken som vi havererade först på sesongen. (skuren lill-bussning).
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
När det var -10grader ute, var det -1 inne,- inte helt kass alltså..
Är en del av en större mycket gammal industribygnad, med massor av värme-lekkasje, men huvud "problemet" är at om vi värmar våran del, försvinner värmen direkt igjennom tunna veggor/dörrar och fönster inn till dom brevid, som är en tung mekanisk verkstad utan värme..
I våran hyra inngår inte ström till uppvärming av hela lokalet, och om vi skulle villa värma upp med en typ 5kW ugn, märks det direkt, och vi får et "problem". På grund av bygnadens beskaffenhet, är det inte lönt å värma vårat lokal. Hyran skulle ha varit 10-12tusen i månaden för at uppvärming skulle inngå. Nu är den NOK 5300/månad
Man skulle möjligtvis ha bygt och isolerat några väggar, men i en industri_lokal från kring år 1900, med 12m upp till taket, blir det svårt utan å bygga nytt garage inuti garaget. Så är det när det är svårt å hitta bra garage-lokal. När man tittar på riktig gamla bilder från Narvik, är våran bygnad en av få som finns med på dom gamla bilderna..
SÅ det blir riktiga kläder istället.
Har funderat på å bygga ihop team-teltet över en bilen man mekar på, och värma där- det hjälper ju mens man håller på..
Problemet är ju at man springer imellan hyllerna, bilen, verkstadsbänken, bilen osv, och at man skulle tänkt värme före man bygde ihop allting...
Därför mekkar vi alltid från april och utåt, och nu, när det skal byggas motor före bromsningen i mars, blir man lite irriterad över at det är kallt.
Alternativet är bygg-värmare, även om jag inte killar parfin-lukten, har jag stått ut med det förut.
Vad kostar det för en bättre begangnat sådan?
Dagens uppdate, med andra ord. Om några timmar skal jag hämta dom 2 blocken som vi betongade inne i den varma verkstan hos en av våra sponsorer, Sommerseth AS (Ford och Volvo).
Annars kommer min morsa hit i Julen, och då kan man ju inte resa ner till till garaget (5 minuter), så det får bli några dagar framför datoren för å hitta delar, gjöra planer, listor osv.
Vi skulle behöva;
2 riktiga fuelrails, spridar-borr, 4 spridare till, div AN-rör kopplingar, nozzlar och förgreningar till lustgasen (skal stalla med lustgas), 4 rullvippor till (håppas hitta 1,7:1-vippor i stål), nya kolvringar, mm..
Så tillkommer planerna för nytt innsug, ev. nytt avgas-grenrör av modell kort, nya rör-delar till från IC'n, med wiggins-klämmor eller moddade v-bands-klämmor med o-ringar, gjöra klart bränslesystemet och kylsystemet.
3. eller 4. juldag blir det å demontera topplocket på dragsteren för å ta alla delar över till nästa topplock som är på gång hos Janne. Dragster-toppen är inte svetsad, och skal bytas ut med en annan topp som ligger i delar i garaget.
Motoren som står i dragsteren får bli våran reserv 1.
Annars skal vi till Janne och borra flera block före nyttår, och fixa ena H-profil-staken som vi havererade först på sesongen. (skuren lill-bussning).
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
- 1,5 grader i garaget. 2 betongade motorblock lastad ur bilen.
to do kommande vecka:
demontera toppen från dragsteren och tjuva alla lösa delar till nästa topplock. Ventiler, fjädrar, retainers, allt..
Städa och sortera lite delar.
Åka till Janne och borra båda blocken + fixa H-profil-stake.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
to do kommande vecka:
demontera toppen från dragsteren och tjuva alla lösa delar till nästa topplock. Ventiler, fjädrar, retainers, allt..
Städa och sortera lite delar.
Åka till Janne och borra båda blocken + fixa H-profil-stake.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Det är värst för händerna när verktyg och motordelar är så kalla att fingrarna blir stela när man jobbar.
Kroppen i övrigt är det inte lika farligt med.
Jag måste köra bra många timmar med 5kw för att komma över +10.
Underhållsvärme skulle bli alldeles för dyrt, hade blivit tvungen att använda minst 2kw dygnet runt för att det överhuvudtaget skulle varit verksamt.
Kroppen i övrigt är det inte lika farligt med.
Jag måste köra bra många timmar med 5kw för att komma över +10.
Underhållsvärme skulle bli alldeles för dyrt, hade blivit tvungen att använda minst 2kw dygnet runt för att det överhuvudtaget skulle varit verksamt.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Jag har inte heller så varmt så man mekar fullt påklädd hela tiden.
vad är det för rullvippor du hittat som passar?
mvh. Erland
vad är det för rullvippor du hittat som passar?
mvh. Erland
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Rullvippor till Chrysler/Mopar 440.
Dom är för breda, och man måste gjöra busningen så at den passar B20-vipparmsaxelen, men dom kommer till å bli mycket bra.
Jag för min del ville ha rullvippor gjort i stål. Man har ju hört nok om alu-vipporna.
Crane Cams har stål-vippor, och jag har 4 stk 1,5:1 vippor, men jag söker 1,7:1-vippor i stål.
http://www.summitracing.com/parts/cca-1621r-1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.summitracing.com/parts/cca-1621l-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns i Kina-kvalité om man vill...
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Dom är för breda, och man måste gjöra busningen så at den passar B20-vipparmsaxelen, men dom kommer till å bli mycket bra.
Jag för min del ville ha rullvippor gjort i stål. Man har ju hört nok om alu-vipporna.
Crane Cams har stål-vippor, och jag har 4 stk 1,5:1 vippor, men jag söker 1,7:1-vippor i stål.
http://www.summitracing.com/parts/cca-1621r-1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.summitracing.com/parts/cca-1621l-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns i Kina-kvalité om man vill...
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Funderar på dom här:
http://paceperformance.com/i-5147948-pr ... e-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://paceperformance.com/i-5147948-pr ... e-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
du är inte ensam om att stå och frysa på vintern!!
Niklas.E
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Hur stämmer dom vipporna i längd och om man måste flytta dom, hur blir det med stötstången mot lyftaren?
Hur passar Chrysler SB, är dom kortare?
Erland
Hur passar Chrysler SB, är dom kortare?
Erland
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Jag byggde egen verksatad på tomten istället.
Klinkers, lyft, golvvärme och 18-19 grader även om det är -20 ute.
Allt som allt tror jag absolut att det kostar mindre än 5300 kr i månaden..
300m2 totalt, varav ca 150 m2 verkstad. (resten är kallförråd/garage, varmgarage och pannrum)
Klinkers, lyft, golvvärme och 18-19 grader även om det är -20 ute.
Allt som allt tror jag absolut att det kostar mindre än 5300 kr i månaden..
300m2 totalt, varav ca 150 m2 verkstad. (resten är kallförråd/garage, varmgarage och pannrum)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Det ska jag också göra en dag.
nytt är lättare att hålla varmt än gammalt.
Erland
nytt är lättare att hålla varmt än gammalt.
Erland
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
minns inte hundra men moparvipporna är inte vänster höger utan raka man fräser av dom på resp sida iallafall aluvipporna finns säkert någon här som gjort minns att lindkvist gjort det har andra bilder på en vippbrygga med stålvippor från mopar på en b20 topp