Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 7:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 459 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons dec 19, 2012 8:41 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Inlägg: 659
Ort: borgå (finland)
haha ingen tillgång till vibrator?? :)

_________________
Niklas.E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 19, 2012 9:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kanske var upptagen av hustrun(eller liknande) då grabbarna är i garaget ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 19, 2012 4:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm
Inlägg: 557
en liten fulgrej man kan göra om man har en slagborr är att lägga en plåt mot blocket och borra i plåten så överförs vibrationerna till blocket och fungerar som en betongvibrator

mvh björn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 19, 2012 5:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Man ska ju inte vibrera "hard blok" då den innehåller metall-armering, och vibrering får metallet till å sjunka ner i botten..
MEN samtidigt måste man ju få ut luft.
Det blev en Team Volvo Dragster-kompromiss:
Jag säjer vi inte skal vibrera, men frågar samtidigt efter gummiklubban.. :hihi:

Varje gång jag vägrar ta beslut, gjör vi liksom litt av allt ändå,- då har man gjort nånting (så ingen kan säja at motoren pajjade för at man inte har gjort nånting) och så har vi inte tatt steget full ut och överdrivet, så ingen kan säja at vi har gjort för mycket.. :doh:
Blir lagom då 8)

Den här gången klubbade vi rätt mycket, och blandade inn mer och mer vatten i betong-blandingen varje gång vi blandade nytt.. Man ska ju inte ha för mycket vatten i.
Vi pumpar betongen inn med typ acryl-pistol. Tömmer acryl ur tuberna och fyller betong i. I starten blev betongen så torr at den vägrade flyta ut.

Trimning blir av och till et val mellan pest eller kolera.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 20, 2012 1:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
För tiden är det 0 till-1 grader i garaget :thumbdown:
När det var -10grader ute, var det -1 inne,- inte helt kass alltså..

Är en del av en större mycket gammal industribygnad, med massor av värme-lekkasje, men huvud "problemet" är at om vi värmar våran del, försvinner värmen direkt igjennom tunna veggor/dörrar och fönster inn till dom brevid, som är en tung mekanisk verkstad utan värme..
I våran hyra inngår inte ström till uppvärming av hela lokalet, och om vi skulle villa värma upp med en typ 5kW ugn, märks det direkt, och vi får et "problem". På grund av bygnadens beskaffenhet, är det inte lönt å värma vårat lokal. Hyran skulle ha varit 10-12tusen i månaden för at uppvärming skulle inngå. Nu är den NOK 5300/månad

Man skulle möjligtvis ha bygt och isolerat några väggar, men i en industri_lokal från kring år 1900, med 12m upp till taket, blir det svårt utan å bygga nytt garage inuti garaget. Så är det när det är svårt å hitta bra garage-lokal. När man tittar på riktig gamla bilder från Narvik, är våran bygnad en av få som finns med på dom gamla bilderna.. :(

SÅ det blir riktiga kläder istället.
Har funderat på å bygga ihop team-teltet över en bilen man mekar på, och värma där- det hjälper ju mens man håller på..
Problemet är ju at man springer imellan hyllerna, bilen, verkstadsbänken, bilen osv, och at man skulle tänkt värme före man bygde ihop allting...
Därför mekkar vi alltid från april och utåt, och nu, när det skal byggas motor före bromsningen i mars, blir man lite irriterad över at det är kallt.
Alternativet är bygg-värmare, även om jag inte killar parfin-lukten, har jag stått ut med det förut.
Vad kostar det för en bättre begangnat sådan? :roll:

Dagens uppdate, med andra ord. Om några timmar skal jag hämta dom 2 blocken som vi betongade inne i den varma verkstan hos en av våra sponsorer, Sommerseth AS (Ford och Volvo).

Annars kommer min morsa hit i Julen, och då kan man ju inte resa ner till till garaget (5 minuter), så det får bli några dagar framför datoren för å hitta delar, gjöra planer, listor osv.
Vi skulle behöva;
2 riktiga fuelrails, spridar-borr, 4 spridare till, div AN-rör kopplingar, nozzlar och förgreningar till lustgasen (skal stalla med lustgas), 4 rullvippor till (håppas hitta 1,7:1-vippor i stål), nya kolvringar, mm..

Så tillkommer planerna för nytt innsug, ev. nytt avgas-grenrör av modell kort, nya rör-delar till från IC'n, med wiggins-klämmor eller moddade v-bands-klämmor med o-ringar, gjöra klart bränslesystemet och kylsystemet.

3. eller 4. juldag blir det å demontera topplocket på dragsteren för å ta alla delar över till nästa topplock som är på gång hos Janne. Dragster-toppen är inte svetsad, och skal bytas ut med en annan topp som ligger i delar i garaget.
Motoren som står i dragsteren får bli våran reserv 1.

Annars skal vi till Janne och borra flera block före nyttår, och fixa ena H-profil-staken som vi havererade först på sesongen. (skuren lill-bussning).

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 20, 2012 7:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
- 1,5 grader i garaget. 2 betongade motorblock lastad ur bilen.
to do kommande vecka:
demontera toppen från dragsteren och tjuva alla lösa delar till nästa topplock. Ventiler, fjädrar, retainers, allt..
Städa och sortera lite delar.

Åka till Janne och borra båda blocken + fixa H-profil-stake.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 21, 2012 11:53 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Inlägg: 184
Ort: Björklinge
Det är värst för händerna när verktyg och motordelar är så kalla att fingrarna blir stela när man jobbar.
Kroppen i övrigt är det inte lika farligt med.
Jag måste köra bra många timmar med 5kw för att komma över +10.
Underhållsvärme skulle bli alldeles för dyrt, hade blivit tvungen att använda minst 2kw dygnet runt för att det överhuvudtaget skulle varit verksamt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 21, 2012 7:53 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Jag har inte heller så varmt så man mekar fullt påklädd hela tiden.
vad är det för rullvippor du hittat som passar?

mvh. Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 21, 2012 9:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Rullvippor till Chrysler/Mopar 440.
Dom är för breda, och man måste gjöra busningen så at den passar B20-vipparmsaxelen, men dom kommer till å bli mycket bra.
Jag för min del ville ha rullvippor gjort i stål. Man har ju hört nok om alu-vipporna.
Crane Cams har stål-vippor, och jag har 4 stk 1,5:1 vippor, men jag söker 1,7:1-vippor i stål.

http://www.summitracing.com/parts/cca-1621r-1
http://www.summitracing.com/parts/cca-1621l-1

Finns i Kina-kvalité om man vill...
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 21, 2012 10:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Funderar på dom här:
http://paceperformance.com/i-5147948-pr ... e-kit.html

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 10:18 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Inlägg: 659
Ort: borgå (finland)
du är inte ensam om att stå och frysa på vintern!! :(

_________________
Niklas.E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 2:54 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Hur stämmer dom vipporna i längd och om man måste flytta dom, hur blir det med stötstången mot lyftaren?
Hur passar Chrysler SB, är dom kortare?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 4:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Jag byggde egen verksatad på tomten istället.
Klinkers, lyft, golvvärme och 18-19 grader även om det är -20 ute.
Allt som allt tror jag absolut att det kostar mindre än 5300 kr i månaden..

300m2 totalt, varav ca 150 m2 verkstad. (resten är kallförråd/garage, varmgarage och pannrum)

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 4:30 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Det ska jag också göra en dag.
nytt är lättare att hålla varmt än gammalt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 4:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Inlägg: 308
Ort: halmstad
minns inte hundra men moparvipporna är inte vänster höger utan raka man fräser av dom på resp sida iallafall aluvipporna finns säkert någon här som gjort minns att lindkvist gjort det har andra bilder på en vippbrygga med stålvippor från mopar på en b20 topp


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 459 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010