Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 7:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 459 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör dec 22, 2012 4:58 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Det finns offsetvippor till Mopar men det är extra.
De på bilden ser offset ut.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 8:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Inlägg: 308
Ort: halmstad
erland skickar bilder på det jag har är en märklig brygga dom sitter i också


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 23, 2012 12:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Dom jag har är höger och vänster som B20.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2013 1:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Har varit tyst här länge :)
Vi håller på med innsug och grenrör a la "den stora pulstråden".
Inga bilder före allting är klart...
MEN
igår revs toppen för å ersättas med en med igen-svetsade(lödt) kylvattenhål.
Då upptäcktes 2 sprickor i cylinder 2.
Det ser ut som at betongen har fått pressa inn väggen mot kolven. Motoren har varit 120 grader varm, och jag har för mej at den ändrade karraktär nån gång i Fällfors, före rekord-repan på 8,56s. I Narvik i höstas, blåste den kylvattenslangar, men den har inte blåst hål i betongen (som vid Pite-havariet i 2012).
Det enda jag också reagerar på är at när jag ser avtrycket på topplockspackningen efter kylhålet i toppen, var det presis på dom här 2 ställen at kylvattenhålen var närmast cylinderen, typ 0,1-0,3mm utanför kopparringen bara, och uppå resterande toppacknings metallringen (kjør med skärkantpackning utan skärring, utanför kopparringarna).

I teorin har motoren klarat pysa forbi till vatten här, och blåst vattenslangar. När man då inte har full gas, eller stänger av, har det kommit lite vatten (möjligtvis) tilbaka och varit med om å spricka cylinderen... en idé bara.
Bild med sprickor och kolvringsslittasj ner långs sprickorna:
Bild


Det som är interessant är t blocket har varit 120 grader varmt, och at jag i cylinder 3, på samma ställen inte har sprickor, men det ser ut som om cylinderen har blivit pressat innåt här också av betongen, för den har en "messingfärgat" rand neröver,- ser ut som extra slitage just där). Dessa ränder går från kylålet där uppe och neråt i cylinderen. Troligtvis hölls cylindrarna ihop av metallet uppe i topp-planet, och där det är kylvattenhål i blocket, spricker det, för där får betongen expandera mer.

Slittasj cylinder 3:
Bild

Nu är det inte meningen at motoren skal bli 120 grader varm, och vi har nytt kylsystem för å unnvika detta.
MEN jag tror at betongen i kombination med kopparringarna har skulden i sprickorna. Denna motor är fyld med Moroso block filler. Jag tror den expanderar mer än blocket vid 120 grader. Detta pressar cylinderväggen innut, specielt där det finns kylvattenhål uppe i blockplanet- planet håller ju cylindrarna ihop där uppe, men där vattenhålen i blocken är, tillåts betongen å pressa lite mer isär. Samtidigt ligger kopparringen i et spor med hvassa kanter där, och ringen pressar utåt, så mycke at kopparringen till slut bular innåt. När det då dycker upp vattenångor där, så spricker blocket..


Nu blir det nytt block, med topplockspackning i koppar og dubbla pianotrådar i stället, en i toppen och en i blocket.
Så får vi se om vi hinner bli klar på 2 veckor till första racet i Tromsø....
Det var ju en hel del andra saker som måste gjöras också: montera nya vattenpumpsystemet, nya kylaren, nya bränslepumparna och oljakylaren, allting i en ny låda på sidan av ramen så ingenting fanns plats med på innsidan. Så skal nya IC'en monteras uppå växellådan, och IC-rör gjöras, med dump osv....

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 23, 2013 12:50 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Det är kolvarna som expanderar när de blir varma och de är nog inte så snygga längre.
Du har nog för lite spel, du får upp på minst 15 hundradelar med betong.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 23, 2013 2:42 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Då hadde slittasjet Inte bara varit brevid kylkanalhålen. Kolvspelet var på 0,14mm, och ska funka med betongat. Mer än så, då spricker blocket av kolvslammer istället. Men motoren har varit 120 grader varm en gång, och det syns at betongen har expanderat mer där den har haft möjlighet.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 23, 2013 11:51 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Utan vatten blir det extremt varmt i mitten där 2 avgaskanaler sitter bredvid varandra, ett problem helt klart.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 23, 2013 3:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Där sprack det dog inte, men framåt mot ettans cylinder. Den har nog dratt lite vattenångor där...
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 30, 2013 8:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
När allt går för fullt, kommer ännu mer upp. Plötsligen, när man har fullt upp i garaget, står man här:

Bild

Nån som gissar stället? :D

Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 30, 2013 8:34 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Inlägg: 1809
Ort: Sävar
mattias sandgrens lada ;).

_________________
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 30, 2013 9:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Så snabb:D
Hästen till tjejen fick kjäkebensbrott (öppet) och näraste stället från Narvik med hästklinik som var redo, var Umeå.

Blir lite oplanerade bil aktiviteter ikväll. I mårse trodde vi at vi skulle hem, men det blir lite Sävartid till. Hadde varit fränt å fått se lite av er bilar. ....

Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 30, 2013 12:24 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
smyg dokumenterar du den senaps gula ? :hihi:

ni är välkomna till värkastan på en kopp kaffe så ska du få se mer B20 grejor :thumbright:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 31, 2013 12:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Mja, och nu har jag varit bakom ratten på alla dom snabbaste B20-bilarna i världen... :D
Bild

Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 15, 2013 9:21 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9788
Ort: Sävar
240 km/t med 2.6 bar ladd.

viewtopic.php?f=9&t=77254

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 01, 2014 7:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Inlägg: 308
Ort: halmstad
tjena snart dags för en uppdatering är nog inte bara jag som är nyfiken
tror jag

mvh effe


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 459 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010