Har varit tyst här länge
Vi håller på med innsug och grenrör a la "den stora pulstråden".
Inga bilder före allting är klart...
MEN
igår revs toppen för å ersättas med en med igen-svetsade(lödt) kylvattenhål.
Då upptäcktes 2 sprickor i cylinder 2.
Det ser ut som at betongen har fått pressa inn väggen mot kolven. Motoren har varit 120 grader varm, och jag har för mej at den ändrade karraktär nån gång i Fällfors, före rekord-repan på 8,56s. I Narvik i höstas, blåste den kylvattenslangar, men den har inte blåst hål i betongen (som vid Pite-havariet i 2012).
Det enda jag också reagerar på är at när jag ser avtrycket på topplockspackningen efter kylhålet i toppen, var det presis på dom här 2 ställen at kylvattenhålen var närmast cylinderen, typ 0,1-0,3mm utanför kopparringen bara, och uppå resterande toppacknings metallringen (kjør med skärkantpackning utan skärring, utanför kopparringarna).
I teorin har motoren klarat pysa forbi till vatten här, och blåst vattenslangar. När man då inte har full gas, eller stänger av, har det kommit lite vatten (möjligtvis) tilbaka och varit med om å spricka cylinderen... en idé bara.
Bild med sprickor och kolvringsslittasj ner långs sprickorna:
Det som är interessant är t blocket har varit 120 grader varmt, och at jag i cylinder 3, på samma ställen inte har sprickor, men det ser ut som om cylinderen har blivit pressat innåt här också av betongen, för den har en "messingfärgat" rand neröver,- ser ut som extra slitage just där). Dessa ränder går från kylålet där uppe och neråt i cylinderen. Troligtvis hölls cylindrarna ihop av metallet uppe i topp-planet, och där det är kylvattenhål i blocket, spricker det, för där får betongen expandera mer.
Slittasj cylinder 3:
Nu är det inte meningen at motoren skal bli 120 grader varm, och vi har nytt kylsystem för å unnvika detta.
MEN jag tror at betongen i kombination med kopparringarna har skulden i sprickorna. Denna motor är fyld med Moroso block filler. Jag tror den expanderar mer än blocket vid 120 grader. Detta pressar cylinderväggen innut, specielt där det finns kylvattenhål uppe i blockplanet- planet håller ju cylindrarna ihop där uppe, men där vattenhålen i blocken är, tillåts betongen å pressa lite mer isär. Samtidigt ligger kopparringen i et spor med hvassa kanter där, och ringen pressar utåt, så mycke at kopparringen till slut bular innåt. När det då dycker upp vattenångor där, så spricker blocket..
Nu blir det nytt block, med topplockspackning i koppar og dubbla pianotrådar i stället, en i toppen och en i blocket.
Så får vi se om vi hinner bli klar på 2 veckor till första racet i Tromsø....
Det var ju en hel del andra saker som måste gjöras också: montera nya vattenpumpsystemet, nya kylaren, nya bränslepumparna och oljakylaren, allting i en ny låda på sidan av ramen så ingenting fanns plats med på innsidan. Så skal nya IC'en monteras uppå växellådan, och IC-rör gjöras, med dump osv....
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster