Re: B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat
Postat: ons apr 02, 2014 12:16 am
Ja, det är ett tag nu
Det tyder oftast på at inget händer, eller at många saker händer
Håller på å flytta garage. Ägarna av gamla garaget, solgte iväg bygnaden.
Sen har jag kollat alla garage och andra typer lokaler där man kan få inn bilar, och hittat nytt garage efter å ha kollat över 30 ställen.
Narvik är inte stället på Jord om man vil ha billiga, bra lokaler. Vi har till nu hyrd som team, med ett par platser extra, men Øystein och Marius har kjöpt egna bostäder, och har egna garage numer till sina privata prosjekter.
Teamet är också lite i ändring. Øystein, som har varit sentral, har tagit ett viloår nu i 2014, och antyder också at det kan bli 2015 med. Han har hus-prosjekt, och har hittat kvinnan i sitt liv. Resärv-pappa har han också blivit. Han har svårt för å hålla på bara "delvis" med dragrace. Det blir lite "alt eller inget", så han har paus i alla fall.
På dom norska racen i Tromsø, Harstad (evenes) och Narvik sitter Marius vanligtvis i tidtagningen, så ja, det blir amputerat.
Det blir som Jens säjer, man får ta med dom kompisar som vil. Dom två svenskarna på teamet, Mattias Sandgren och Jonatan Marklund är deremot mycket positiva till å åka med på dom svenska racen.
Jonatan kom även till Narvik i 2013 på race.
Det är också en fråga om det blir några norska race i norr. Avinor, som äger alla norska flygplatser har gjort en såkallad "Konsekväns-utredning" kring säkerhet och dragrace, tydligen med en idé om at dom skal säja stopp! Utredningen var "tyvärr" positiv för sporten, så nu har Avinor istället trenerat saken i ett halvt år. Imens kan ingen lokala flygplatser säja "ja". Lite till nu, så blir sesongen forstörd här i norr. Det skal tydligen inte vara möjligt å arrangera seriösa race och ha det kul
Jag sitter som ledare för föreningen "Arctic dragracing Assosiation", en förar, team- och arrangör-förening för norra Norge. Vi jobbar med saken, och forsöker få till nånting. Det positiva är at en grupp från föreningen har "spårat ur" och börjat prosjektera en nord-norsk 201m klistrat betongbana. Prosjektet har redan fått mycket livskraft, och planen är at det skal gå å kjöra i 2015. Då håppas vi på at vi får besök av många svenska team också.
Det är också "skit" på jobb-fronten, i alla fall för mej som har för mycket ingeniörutbildning. Narvik har förlorat många teknologiska arbetsplatser dom senaste 4 åren, och jag har dom senaste 2 åren växlat mellan inget jobb, innhyrd på prosjekter och även funderat på å starta eget. Jag har varit egenföretakare för 10 år sen, och det var inget som gav mersmak, i alla fall inte sålänge man inte har jobb nok.. Det gick mycket tid och pengar inn i molnen..
Just nu har jag tid till å flytta garage i alla fall, mens jag väntar i spänning på 1 erbjudan som jag vet kommer, eller möjligtvis 2.
Vi har haft tur med goda sponsorer, annars hadde det inte blivit race i 2013 i alla fall!
Så är ju frågan ni alla ställer, vad händer med det tekniska då?
När allting är i ändring, blir jag oftast bara mer fokuserad.
Jag fokuserar på dom sakerna som jag kan gjöra till trots.
När vi har kommit i ordning i nya garaget, ligger delarna klar till å skruva ihop en kopia på motoren som sitter i dragsteren.
Denna ska, om jag får det som jag vil, bromsas hos Jens före sesongen.
Då med nytt kortare grenrör (klart) och en herrejösses Borg Warner turbo och et nytt innsug som är avstämd för ram-effekter på andra varv (enligt "den stora pulstråden"). Innsuget måste TIG'as klart, och det fattas fuel-rails.
Jag har också hittat nya, bättre tändspolar, då nuvärande Ford EDIS-spole började mistända på 2,6 bar över mål. Vi fick knacka inn stiftet till 0,3mm för at den skulle anda ur..på 2,7 bar.
Målet är helt klart en motor som skal bli snabbare!
Så måste växellådan renoveras en gång till. Sommarens renoverning blev utan nya packningar och teflon-ringar, vilket gav för lågt linjetryck på sista racet. Lådan slirade rejält, och vi fick ladda på mer (2,7 bar) för å nå ner till 8.68s. Med samma inställningar som 2012's 8,56-repa, klarade den bara 8,94s med allt sliret...
Vi har inte haft möte på teamet än, men som jag ser det blir energin i år å gå i motoren, och troligtvis blir det å fokusera på ett eller fler svenska race. Det hadde varit roligt å satsat ordentlig på Tierp i år.... så man kanskje syns lite bättre.
Ja, många ord, lite stillstånd, mäst flyttande och en del planer före sesongen. I prinsip behövs 2 dagar på växellådan, så är dragsteren race klar som den står...
Team "low-budget" blir även amputerat i år, men kjör man inte race, förlorar man sina sponsorer. Lite derför at jag vil utvekla lite mer på motoren också, för å inte få et "mellanår". Så får vi se om det änder upp i "dyno-wars" hos Jens.
Han har sagt at om vi bromsar mer effekt än hans B20, funderar han i å strunta i sesongen, och bara bromsa hela sommaren till han hinner före....
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Det tyder oftast på at inget händer, eller at många saker händer
Håller på å flytta garage. Ägarna av gamla garaget, solgte iväg bygnaden.
Sen har jag kollat alla garage och andra typer lokaler där man kan få inn bilar, och hittat nytt garage efter å ha kollat över 30 ställen.
Narvik är inte stället på Jord om man vil ha billiga, bra lokaler. Vi har till nu hyrd som team, med ett par platser extra, men Øystein och Marius har kjöpt egna bostäder, och har egna garage numer till sina privata prosjekter.
Teamet är också lite i ändring. Øystein, som har varit sentral, har tagit ett viloår nu i 2014, och antyder också at det kan bli 2015 med. Han har hus-prosjekt, och har hittat kvinnan i sitt liv. Resärv-pappa har han också blivit. Han har svårt för å hålla på bara "delvis" med dragrace. Det blir lite "alt eller inget", så han har paus i alla fall.
På dom norska racen i Tromsø, Harstad (evenes) och Narvik sitter Marius vanligtvis i tidtagningen, så ja, det blir amputerat.
Det blir som Jens säjer, man får ta med dom kompisar som vil. Dom två svenskarna på teamet, Mattias Sandgren och Jonatan Marklund är deremot mycket positiva till å åka med på dom svenska racen.
Jonatan kom även till Narvik i 2013 på race.
Det är också en fråga om det blir några norska race i norr. Avinor, som äger alla norska flygplatser har gjort en såkallad "Konsekväns-utredning" kring säkerhet och dragrace, tydligen med en idé om at dom skal säja stopp! Utredningen var "tyvärr" positiv för sporten, så nu har Avinor istället trenerat saken i ett halvt år. Imens kan ingen lokala flygplatser säja "ja". Lite till nu, så blir sesongen forstörd här i norr. Det skal tydligen inte vara möjligt å arrangera seriösa race och ha det kul
Jag sitter som ledare för föreningen "Arctic dragracing Assosiation", en förar, team- och arrangör-förening för norra Norge. Vi jobbar med saken, och forsöker få till nånting. Det positiva är at en grupp från föreningen har "spårat ur" och börjat prosjektera en nord-norsk 201m klistrat betongbana. Prosjektet har redan fått mycket livskraft, och planen är at det skal gå å kjöra i 2015. Då håppas vi på at vi får besök av många svenska team också.
Det är också "skit" på jobb-fronten, i alla fall för mej som har för mycket ingeniörutbildning. Narvik har förlorat många teknologiska arbetsplatser dom senaste 4 åren, och jag har dom senaste 2 åren växlat mellan inget jobb, innhyrd på prosjekter och även funderat på å starta eget. Jag har varit egenföretakare för 10 år sen, och det var inget som gav mersmak, i alla fall inte sålänge man inte har jobb nok.. Det gick mycket tid och pengar inn i molnen..
Just nu har jag tid till å flytta garage i alla fall, mens jag väntar i spänning på 1 erbjudan som jag vet kommer, eller möjligtvis 2.
Vi har haft tur med goda sponsorer, annars hadde det inte blivit race i 2013 i alla fall!
Så är ju frågan ni alla ställer, vad händer med det tekniska då?
När allting är i ändring, blir jag oftast bara mer fokuserad.
Jag fokuserar på dom sakerna som jag kan gjöra till trots.
När vi har kommit i ordning i nya garaget, ligger delarna klar till å skruva ihop en kopia på motoren som sitter i dragsteren.
Denna ska, om jag får det som jag vil, bromsas hos Jens före sesongen.
Då med nytt kortare grenrör (klart) och en herrejösses Borg Warner turbo och et nytt innsug som är avstämd för ram-effekter på andra varv (enligt "den stora pulstråden"). Innsuget måste TIG'as klart, och det fattas fuel-rails.
Jag har också hittat nya, bättre tändspolar, då nuvärande Ford EDIS-spole började mistända på 2,6 bar över mål. Vi fick knacka inn stiftet till 0,3mm för at den skulle anda ur..på 2,7 bar.
Målet är helt klart en motor som skal bli snabbare!
Så måste växellådan renoveras en gång till. Sommarens renoverning blev utan nya packningar och teflon-ringar, vilket gav för lågt linjetryck på sista racet. Lådan slirade rejält, och vi fick ladda på mer (2,7 bar) för å nå ner till 8.68s. Med samma inställningar som 2012's 8,56-repa, klarade den bara 8,94s med allt sliret...
Vi har inte haft möte på teamet än, men som jag ser det blir energin i år å gå i motoren, och troligtvis blir det å fokusera på ett eller fler svenska race. Det hadde varit roligt å satsat ordentlig på Tierp i år.... så man kanskje syns lite bättre.
Ja, många ord, lite stillstånd, mäst flyttande och en del planer före sesongen. I prinsip behövs 2 dagar på växellådan, så är dragsteren race klar som den står...
Team "low-budget" blir även amputerat i år, men kjör man inte race, förlorar man sina sponsorer. Lite derför at jag vil utvekla lite mer på motoren också, för å inte få et "mellanår". Så får vi se om det änder upp i "dyno-wars" hos Jens.
Han har sagt at om vi bromsar mer effekt än hans B20, funderar han i å strunta i sesongen, och bara bromsa hela sommaren till han hinner före....
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster