-55 Chevy Turbo Truck
-55 Chevy Turbo Truck
Dags att ha en projekttråd tänkte jag.
Köpte en okörbar cheva -55 pickup för 5 år sen och satte ihop den med en 350 och 700 låda, la nytt flakgolv, körde en sommar med traktorliknande körupplevelse sen valde fläkten att penetrera kylare så var de roliga slut.
Rev sedan ner hela spektaklet på en lördag och blästrade och grundade ramen, köpte en Heidst mustang II framvagn, punktade dit den och satte dit några bälgar.
Svetsade bort hela torpedväggen och halva golvet samt flakgolvet.
Ramlade över en gammal 9" banjo och den fick ta plats längst bak i en hemmabyggd fyrlänk med wattlänk. Körde till lokala speedshopen Dahlblom bros och beställde Shockwaves till upphängningen, även strangeklump, Grizzlydiff, 35 splines Moser-axlar och 2.90 utväxling till banjon.
Hittade en 6.2 Diesel någonstans i sverige som fraktades hem och skulle användas med Hummer H1 toppar, marinpump och t70 snurra. Byggde insug och grenrör till Dieseln.
Fick hem en 6 växlad ZF utan sprängkåpa från en corvette c4 från uvesa, gjorde en egen sprängkåpa.
Ett slag därefter tröttnade jag på hela skiten och bara ställde den i ett hörn.
Sålde i våras Dieseln med grenrör och hela skiten och hittade en krockad Chevy Trailblazer på blocket. Köpte motorn från denna, en Atlas 4,2 liters helaluminium 24 ventilare.
Och där står det idag, ett mål jag har är att det ska gå att köra hjälpligt till nästa sommar.
Så har därför beställt och köpt lite mer saker för att detta ska gå.
Shockwaves fram (de vanliga bälgarna orkade inte lyfta skrotet), En th400 (för dåligt med tid för att få ihop det med ZF:en), Manuellt ventilhus till denna th400:an, Ett MaxxECU Sprut, en HX55:a, en 66mm Precision WG.
Blev även över lite saker från min E34 M50 Turbo som går att använda. 1700cc Spridare, dubbla wallbro 400 in tank pumpar, nån fuldump, å lite annat lullull.
Så om jag inte glömmer det så blir det kanske några uppdateringar här.
precis tagit ur 350:in ur orginalchassiet
tagit bort hytt å flak
Ligger fint!
Pungat dit framvagnen
Pungat dit bakvagnen(Troligtvis ändras den igen)
Dieseln och corvette-lådan
Sprängkåpa
Dieselgrenrören
Så den står nu.
Köpte en okörbar cheva -55 pickup för 5 år sen och satte ihop den med en 350 och 700 låda, la nytt flakgolv, körde en sommar med traktorliknande körupplevelse sen valde fläkten att penetrera kylare så var de roliga slut.
Rev sedan ner hela spektaklet på en lördag och blästrade och grundade ramen, köpte en Heidst mustang II framvagn, punktade dit den och satte dit några bälgar.
Svetsade bort hela torpedväggen och halva golvet samt flakgolvet.
Ramlade över en gammal 9" banjo och den fick ta plats längst bak i en hemmabyggd fyrlänk med wattlänk. Körde till lokala speedshopen Dahlblom bros och beställde Shockwaves till upphängningen, även strangeklump, Grizzlydiff, 35 splines Moser-axlar och 2.90 utväxling till banjon.
Hittade en 6.2 Diesel någonstans i sverige som fraktades hem och skulle användas med Hummer H1 toppar, marinpump och t70 snurra. Byggde insug och grenrör till Dieseln.
Fick hem en 6 växlad ZF utan sprängkåpa från en corvette c4 från uvesa, gjorde en egen sprängkåpa.
Ett slag därefter tröttnade jag på hela skiten och bara ställde den i ett hörn.
Sålde i våras Dieseln med grenrör och hela skiten och hittade en krockad Chevy Trailblazer på blocket. Köpte motorn från denna, en Atlas 4,2 liters helaluminium 24 ventilare.
Och där står det idag, ett mål jag har är att det ska gå att köra hjälpligt till nästa sommar.
Så har därför beställt och köpt lite mer saker för att detta ska gå.
Shockwaves fram (de vanliga bälgarna orkade inte lyfta skrotet), En th400 (för dåligt med tid för att få ihop det med ZF:en), Manuellt ventilhus till denna th400:an, Ett MaxxECU Sprut, en HX55:a, en 66mm Precision WG.
Blev även över lite saker från min E34 M50 Turbo som går att använda. 1700cc Spridare, dubbla wallbro 400 in tank pumpar, nån fuldump, å lite annat lullull.
Så om jag inte glömmer det så blir det kanske några uppdateringar här.
precis tagit ur 350:in ur orginalchassiet
tagit bort hytt å flak
Ligger fint!
Pungat dit framvagnen
Pungat dit bakvagnen(Troligtvis ändras den igen)
Dieseln och corvette-lådan
Sprängkåpa
Dieselgrenrören
Så den står nu.
Daniel Ingemarsson
Eslöv/Åhus
0703288947
E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Eslöv/Åhus
0703288947
E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Re: -55 Chevy Turbo Truck
Nu blev jag avis!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: -55 Chevy Turbo Truck
fränt bygge! berätta mer om motorn! snyggt insug
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: -55 Chevy Turbo Truck
Dom pickuperna är så fräna. Har länge velat ha en. Men med min ekonomi så får jag vänta lääänge innan jag kan köpa en. kommer bli hur fränt som hälst. Och diesel desutom. Smutt.
Re: -55 Chevy Turbo Truck
Har dock inte kvar dieseln längre då jag tyckte det blev för mycket pengar å jobb för en motor som går i väggen vid 350hk.
Motorn är en raksexa som satt i trailblazers och saab 9-7X. Heter lite olika på olika ställen, Vortec 4200, GM LL8 och ATLAS I6 bland annat. 93mm borr och 104mm slag. Runt 300hk orginal och några i usa har kört dom på 5-600hk utan att öppna sen spricker det saker men tydligen så blir det bättre om man byter foder. Den är stor som ett hus, ca 800mm lång, 800mm hög och 600 bred med allting på. Finns även i 4 och 5 cylindriga versioner.
Sumpen har ju baljan framtill med framdiffen rakt igenom, så baljan får sågas av och vändas för att passa i 55:an
Motorn är en raksexa som satt i trailblazers och saab 9-7X. Heter lite olika på olika ställen, Vortec 4200, GM LL8 och ATLAS I6 bland annat. 93mm borr och 104mm slag. Runt 300hk orginal och några i usa har kört dom på 5-600hk utan att öppna sen spricker det saker men tydligen så blir det bättre om man byter foder. Den är stor som ett hus, ca 800mm lång, 800mm hög och 600 bred med allting på. Finns även i 4 och 5 cylindriga versioner.
Sumpen har ju baljan framtill med framdiffen rakt igenom, så baljan får sågas av och vändas för att passa i 55:an
Daniel Ingemarsson
Eslöv/Åhus
0703288947
E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Eslöv/Åhus
0703288947
E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 306
- Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
- Ort: Finspång
Re: -55 Chevy Turbo Truck
Ritade upp en adapter mellan th400:an och motorn, då de gamla amerikanerna helt plötsligt fick för sig att byta bultdelning på sprängkåpan efter typ 50 år. Som tur var är styrstiften och vevaxel samma delning så lite tur hade man. CNC gubben på jobbet hjälpte mig att skava fram den ur 12mm 7075 alu.
Daniel Ingemarsson
Eslöv/Åhus
0703288947
E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Eslöv/Åhus
0703288947
E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
- Ort: Ersnäs, Luleå
Re: -55 Chevy Turbo Truck
Med sprängkåpan från 2,2 fyran (s10?) så ska bland annat supra r154 (aisin) växellådan passa.
Andreas Marklund
ESP
0730319399
ESP
0730319399
Re: -55 Chevy Turbo Truck
Det här är en av få bilar som är precis lika snygg oavsett om det är nykromat och showlack eller solblekt och slitet. Jag vill också ha en...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Re: -55 Chevy Turbo Truck
Heftig bygg, likte dieselcheva'n Men den raksexan virker oppegående den også
Re: -55 Chevy Turbo Truck
ojojoj, vilken bil!!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: -55 Chevy Turbo Truck
+1mans-h skrev:ojojoj, vilken bil!!
Re: -55 Chevy Turbo Truck
Tackar tackar jaaa! Trefligt att den gillas.
Har hållt på med en tank under nån vecka, har dock lite dåligt med bilder under byggets gång men har en när den är färdig.
Inne i har den runda skott med urtag i botten mitt emot varandra å den iden har jag faktisk snott från Promille å hans turbo bel air här på forumet, hoppas det går bra. wallbro 400-pumparna sitter i mitten av dessa skotten och ska nog klara av att mata till det jag har tänkt mig.
Ska sitta mellan rambenen längst bak då jag troligtvis inte kommer ha något flakgolv efter fyrlänken så kommer den att synas där. Ska larkeras svart sen när jag e färdig med uppfästning och den inte läcker längre
Har hållt på med en tank under nån vecka, har dock lite dåligt med bilder under byggets gång men har en när den är färdig.
Inne i har den runda skott med urtag i botten mitt emot varandra å den iden har jag faktisk snott från Promille å hans turbo bel air här på forumet, hoppas det går bra. wallbro 400-pumparna sitter i mitten av dessa skotten och ska nog klara av att mata till det jag har tänkt mig.
Ska sitta mellan rambenen längst bak då jag troligtvis inte kommer ha något flakgolv efter fyrlänken så kommer den att synas där. Ska larkeras svart sen när jag e färdig med uppfästning och den inte läcker längre
Daniel Ingemarsson
Eslöv/Åhus
0703288947
E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Eslöv/Åhus
0703288947
E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: -55 Chevy Turbo Truck
Nä nu blev jag besviken, diesel e ballt!!! kunde stoppat i en Cummins istället!!