Saab 96 t4 steg5
Saab 96 t4 steg5
Fakta och bilder från mitt bygge.
MOTOR:
-1.5 litre
-Orig. block BILD
-Svarvad orig. kolvar med nya ringarBILD
-cirka 8:0 CR
-Nya lager
-ARP bultar
-Kam slipad av GT-motor,7.65mm lyft,302grader
-Hem portad toppar,med 42/38 ventiler,SCAT ventilfjädrar.
-Lätt portad orig. insug,svetsad hylsar för spridare
-42mm OD grenrör Beföre stålblåsning
-60mm spjällhus från BMW
-MegaSquirt
-EDIS4 tändning
-380cc spridar
-EGT
-avgastryck mätare
-Bränslepump från Saab 900i
-8mm bränsle rör BILD
-Elfläkt BILD
-Garrett från MB Sprinter 3.0? BILD
-2.5'' dp och 2x2'' från dp till bak.
-Liten kina ic,2'' tryckrör BILD
-Lättad svänghjul,med Saab turbo 215mm tryckplatta,och 215mm sinterlamell BILD
-Orig. växellåda.
Alla bilder(och flera filmer) finns här
SLUTRESULTAT:
147hp/205nm med ofullständiga tänd- och bränslemappar.1bar laddtryck
Med liten fininställning,körde jag 15.5@155kmh 1/4mile/1.1bar ,med 155/15 däck naturligtvis.
Den gamla turbon blir för liten,med 1bar laddtryck,gav den 2bar avgastryck.
Nya turbon,som heter Garrett t03/04(58mm in,58mm ut) hybrid,är monterad,nya 3'' avgasrör är på plats,provkörning saknas.
BILDER
Hoppas att ni förstår något,svenska är inte mitt bästa område..
Kommentera gärna!
MOTOR:
-1.5 litre
-Orig. block BILD
-Svarvad orig. kolvar med nya ringarBILD
-cirka 8:0 CR
-Nya lager
-ARP bultar
-Kam slipad av GT-motor,7.65mm lyft,302grader
-Hem portad toppar,med 42/38 ventiler,SCAT ventilfjädrar.
-Lätt portad orig. insug,svetsad hylsar för spridare
-42mm OD grenrör Beföre stålblåsning
-60mm spjällhus från BMW
-MegaSquirt
-EDIS4 tändning
-380cc spridar
-EGT
-avgastryck mätare
-Bränslepump från Saab 900i
-8mm bränsle rör BILD
-Elfläkt BILD
-Garrett från MB Sprinter 3.0? BILD
-2.5'' dp och 2x2'' från dp till bak.
-Liten kina ic,2'' tryckrör BILD
-Lättad svänghjul,med Saab turbo 215mm tryckplatta,och 215mm sinterlamell BILD
-Orig. växellåda.
Alla bilder(och flera filmer) finns här
SLUTRESULTAT:
147hp/205nm med ofullständiga tänd- och bränslemappar.1bar laddtryck
Med liten fininställning,körde jag 15.5@155kmh 1/4mile/1.1bar ,med 155/15 däck naturligtvis.
Den gamla turbon blir för liten,med 1bar laddtryck,gav den 2bar avgastryck.
Nya turbon,som heter Garrett t03/04(58mm in,58mm ut) hybrid,är monterad,nya 3'' avgasrör är på plats,provkörning saknas.
BILDER
Hoppas att ni förstår något,svenska är inte mitt bästa område..
Kommentera gärna!
Senast redigerad av Suppari den sön feb 01, 2009 12:23 am, redigerad totalt 2 gång.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Nu har jag provat med nya turbo.Laddade med 58/76mm kompressor cirka 0.2bar/7000. Jag har provad också med t03 trim50 kompressor,den max laddtryck med den ~0.7bar.. Med launch den laddar 0.7bar/4500
Turbinen är kanske för stort?
Vad är era rekommendationer för nya turbo? En komppis offerade ett Garrett GT3271 med 50 in 55ut,vad tycker ni? Effektmål ~250-300 häster,jag kommer add ladda ~1.5-1.7bar,max varv ~7000 Max laddtryck jag vill ha senast 4500-5000rpm
Turbinen är kanske för stort?
Vad är era rekommendationer för nya turbo? En komppis offerade ett Garrett GT3271 med 50 in 55ut,vad tycker ni? Effektmål ~250-300 häster,jag kommer add ladda ~1.5-1.7bar,max varv ~7000 Max laddtryck jag vill ha senast 4500-5000rpm
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Lite märklig rördragning om det ska vara någon slags 2-stegsladdning
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Sekventiell turboladdning, med olika stora aggregat.
Min första bil var en V4, spännande vägegenskaper på dom med 155x15 i 170Km/h
Detta ska bli intressant.....
Min första bil var en V4, spännande vägegenskaper på dom med 155x15 i 170Km/h
Detta ska bli intressant.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
Riktigt fränt med Saab V4 (även om jag vanligtvis inte gillar Saab )
Har du läst om Saab V4 Turbo projektet på topplocksverkstan.se?
Finns mycket att hämta där. http://www.topplocksverkstan.se/projektsaabv4.html
Har du läst om Saab V4 Turbo projektet på topplocksverkstan.se?
Finns mycket att hämta där. http://www.topplocksverkstan.se/projektsaabv4.html
Simon Johannesson
Vill du berätta mera?Varför är det märklig?Har du mycket erfarenheterna av denna typ tvåstegs laddning?Lite märklig rördragning om det ska vara någon slags 2-stegsladdning
Tack!Riktigt fränt med Saab V4 (även om jag vanligtvis inte gillar Saab )
Har du läst om Saab V4 Turbo projektet på topplocksverkstan.se?
Finns mycket att hämta där. http://www.topplocksverkstan.se/projektsaabv4.html
Jo,jag har läst topplockverkstadens projektet. Det händer inte mycket där..
Jag tycker att det ska fungera mycket bra,men inget är säkert..Om det fungerar inte,ska jag kasta lilla turbon bort,och köpa NOS.
Ifjol jag körde med gt32,och cirka 250-300hk.Bästa(enda) tid på strippen var 16,1@150 med 3cyl,låga tändning och tät soppa.