Saab 96 t4 steg5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Suppari
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 13, 2006 3:10 pm

Saab 96 t4 steg5

Inlägg av Suppari »

Fakta och bilder från mitt bygge.

MOTOR:
-1.5 litre
-Orig. block BILD
-Svarvad orig. kolvar med nya ringarBILD
-cirka 8:0 CR
-Nya lager
-ARP bultar
-Kam slipad av GT-motor,7.65mm lyft,302grader
-Hem portad toppar,med 42/38 ventiler,SCAT ventilfjädrar.
-Lätt portad orig. insug,svetsad hylsar för spridare
-42mm OD grenrör Beföre stålblåsning
-60mm spjällhus från BMW

-MegaSquirt
-EDIS4 tändning
-380cc spridar
-EGT
-avgastryck mätare
-Bränslepump från Saab 900i
-8mm bränsle rör BILD
-Elfläkt BILD

-Garrett från MB Sprinter 3.0? BILD
-2.5'' dp och 2x2'' från dp till bak.
-Liten kina ic,2'' tryckrör BILD

-Lättad svänghjul,med Saab turbo 215mm tryckplatta,och 215mm sinterlamell BILD
-Orig. växellåda.

Alla bilder(och flera filmer) finns här

SLUTRESULTAT:
147hp/205nm med ofullständiga tänd- och bränslemappar.1bar laddtryck

Med liten fininställning,körde jag 15.5@155kmh 1/4mile/1.1bar ,med 155/15 däck naturligtvis. :thumbright:

Den gamla turbon blir för liten,med 1bar laddtryck,gav den 2bar avgastryck.

Nya turbon,som heter Garrett t03/04(58mm in,58mm ut) hybrid,är monterad,nya 3'' avgasrör är på plats,provkörning saknas.
BILDER

Hoppas att ni förstår något,svenska är inte mitt bästa område..

Kommentera gärna!
Senast redigerad av Suppari den sön feb 01, 2009 12:23 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

Cool bil 8)
Har lite förkärlek till V4ór (har haft 2)
BTW. inget fel på svenskan.

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Haha, Saab 96or dyker inte upp här varje dag, kul med lite variation. :wink:

Har haft en 71a i tre dagar men gör helst inte om det... :twisted:
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jäklar va tuff :revs: se till att uppdatera med nya turbon :thumbright:
Bild
Suppari
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 13, 2006 3:10 pm

Inlägg av Suppari »

Nu har jag provat med nya turbo.Laddade med 58/76mm kompressor cirka 0.2bar/7000. Jag har provad också med t03 trim50 kompressor,den max laddtryck med den ~0.7bar.. :doh: Med launch den laddar 0.7bar/4500

Turbinen är kanske för stort?

Vad är era rekommendationer för nya turbo? En komppis offerade ett Garrett GT3271 med 50 in 55ut,vad tycker ni? Effektmål ~250-300 häster,jag kommer add ladda ~1.5-1.7bar,max varv ~7000 Max laddtryck jag vill ha senast 4500-5000rpm
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Låter ju lite näpet..

Det är inge lagerpaj i den då turbon eller skit
i lageren så som svetsloppor eller nått..?

Iofs 58 58 är ganska stort.. :)

kanske ett kkk27 agg på den..? Lite stort de med kanske..
Suppari
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 13, 2006 3:10 pm

Inlägg av Suppari »

Steg 5 på gång..
Uppstart är förhoppningsvis på måndag..
Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Du kör dubbel turbo?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Lite märklig rördragning om det ska vara någon slags 2-stegsladdning :scratch:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Sekventiell turboladdning, med olika stora aggregat. :scratch:

Min första bil var en V4, spännande vägegenskaper på dom med 155x15 i 170Km/h :shock:

Detta ska bli intressant.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

haha döfrän :hihi: verkar gå rätt okej med :D
team weber power
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck
Inlägg: 178
Blev medlem: sön aug 19, 2007 2:58 pm
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Simon.j »

Riktigt fränt med Saab V4 (även om jag vanligtvis inte gillar Saab :roll: )

Har du läst om Saab V4 Turbo projektet på topplocksverkstan.se?
Finns mycket att hämta där. http://www.topplocksverkstan.se/projektsaabv4.html
Simon Johannesson
Suppari
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 13, 2006 3:10 pm

Inlägg av Suppari »

Lite märklig rördragning om det ska vara någon slags 2-stegsladdning
Vill du berätta mera?Varför är det märklig?Har du mycket erfarenheterna av denna typ tvåstegs laddning?

Riktigt fränt med Saab V4 (även om jag vanligtvis inte gillar Saab )

Har du läst om Saab V4 Turbo projektet på topplocksverkstan.se?
Finns mycket att hämta där. http://www.topplocksverkstan.se/projektsaabv4.html
Tack!
Jo,jag har läst topplockverkstadens projektet. Det händer inte mycket där..

Jag tycker att det ska fungera mycket bra,men inget är säkert..Om det fungerar inte,ska jag kasta lilla turbon bort,och köpa NOS. :thumbright:

Ifjol jag körde med gt32,och cirka 250-300hk.Bästa(enda) tid på strippen var 16,1@150 med 3cyl,låga tändning och tät soppa.
Suppari
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 13, 2006 3:10 pm

Inlägg av Suppari »

Måtgång ventil
Bild
Avgasbroms som sitter i holsets downpipe
Bild
Suppari
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 13, 2006 3:10 pm

Inlägg av Suppari »

Konseptet är likadant som den här bilderna.
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar