BMW 750 V12 Dubbelturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am
Om jag inte minns fel så får automatlådan sin signal från EML-boxen, och inte direkt från någon pot.
Nåja, byggherren verkar ha ypperlig koll på detta, så jag väntar bara på nästa kapitel i projektet nu
Fan vad enkelt det är att bara luta sig tillbaka och läsa om när andra svettas och svär över alla möjliga problem!
Nåja, byggherren verkar ha ypperlig koll på detta, så jag väntar bara på nästa kapitel i projektet nu
Fan vad enkelt det är att bara luta sig tillbaka och läsa om när andra svettas och svär över alla möjliga problem!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Jodå, visst är det Lenko Larven som har tagit lite av soffsittar-tiden
i vinter, men det är ingen ursäkt.
Men jag bävar den dag då en BMW, eller en bil över huvudtaget kan ge
den sjuka känslan att ha så mycket effekt att man inte vågar hålla fullt.
Ta en skoter av värsta sort och det är ju ett imponerande klipp- fartkänslan
spöar vilken bil som helst.
Men i en skoter med effekt och en bil med effekt så går det ju faktiskt att ha kontroll.
Men ta en liten ynklig motor som driver en matta, ta den mellan benen,
ta på dej skidor och försök att vara cool då, hahah. -Det går inte
Att stå i läderkängor på "råttfällebindningar" i 100 km/h med en motor mellan benen
utan styrning har orsakat den största adrenalinkicken hittills.
Vågar påstå att det är ytterst få, om någon Larven, som körts över 100km/h utöver min.
Men det är inte därför vi är här
i vinter, men det är ingen ursäkt.
Men jag bävar den dag då en BMW, eller en bil över huvudtaget kan ge
den sjuka känslan att ha så mycket effekt att man inte vågar hålla fullt.
Ta en skoter av värsta sort och det är ju ett imponerande klipp- fartkänslan
spöar vilken bil som helst.
Men i en skoter med effekt och en bil med effekt så går det ju faktiskt att ha kontroll.
Men ta en liten ynklig motor som driver en matta, ta den mellan benen,
ta på dej skidor och försök att vara cool då, hahah. -Det går inte
Att stå i läderkängor på "råttfällebindningar" i 100 km/h med en motor mellan benen
utan styrning har orsakat den största adrenalinkicken hittills.
Vågar påstå att det är ytterst få, om någon Larven, som körts över 100km/h utöver min.
Men det är inte därför vi är här
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Ska försöka synka alla forum som den här buskis och svettisen ligger på nu, så ursäkta om det blir lite upprepningar:
För att uppdatera från förra säsongen lite. Orsaken till de märkliga laddtrycket löste sej ( på sätt och vis). Ett av problemen var att hur mycket jag än spände wastegaterna så vart laddtrycket bara 0,3 bar. Mätt i plenum, i tryckrören innan gasspjäll var det dryga 1,5 bar vid antydan till gaspådrag:eek:
Efter lite klurande var det ju solklart. Det är ju så enkelt att gaspedalen inte är en gaspedal, den är bara en pedal som via styrenheten till gasspjällen anger önskad effekt. Plattan i mattan ger inte automatiskt öppet gas-spjäll, den ger bara den spjäll-öppning som anses lämplig för att uppnå "rimlig effekt" för det aktuella varvtalet.
Håller man plattan i mattan, så kommer gasspjällen se till att det bara passerar den mängd luft som är rimlig för den effekt som är rimlig på det varvtalet. Enligt originalmotorns specifikationer då....
Ökar man luftmängden/effekten per givet varvtal och pedalvinkel så ser mongolid-styrsystemet det som osannolikt och drar igen gas-spjällen oavsett vart man placerar pedalen...
Det finns en viss tolerans i systemet och det möjliggör att man kan ladda runt 0,3 bar med tillhörande effektökning. Sen kan man ladda 4bar fram till gasspjällen, gasspjällen kommer att se till att "motorn" bara ser det rimliga flödet enligt BMWs ingenjörer. Med laddtrycks-mätarna före spjällen så vart det övertryck vid minsta gaspådrag vid dryga 1000rpm, precis enligt planen!
Nu skulle man tycka att det vore läge att inse att man har fel, och acceptera att det inte går att behålla originalsystemet för överladdning. "Bara eftermarknadssystem som fungerar" Men jag inbildar mej att jag är smartare, snålare, tjockskalligare och framförallt dummare än att ge upp. Så i teorin är faktiskt problemet löst. Det är ju "skitenkelt" som vanligt
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Enligt mottot: KISS, "Keep it simple stupid" så blir det helt enkelt en extra programmerbar styrbox där jag kan mappa luftmängdsmätarnas signal så att dom är opåverkade under dom flödesförhållanden som Bayern tyckte var rimliga på 80-talet. Sen när dom "orimliga förhållandena" kommer vid övertryck så ljuger jag ner signalen till den signalen till det Bayern anser rimligt. dvs som sugmotorns luftflöde. Orginalstyrboxen kommer att se ett luftflöde exakt som det på orginalmotorn, fast det troligen blir det dubbla innan det är klart -Hepp då är spjällen under kontroll.
Det bränsle som behövs för att kompensera laddtrycket är redan inmappat, och behöver bara finjusteras, det är styrt på insugstryck, inte flöde.
Vill minnas att det var en Norrman som påpekade att gasspjällen skulle bli ett problem tidigt i detta projekt. Han hade ju uppenbarligen rätt!, Och det var inte utan av att man hade det i åtanke, men jag trodde mer att det skulle sitta i det rent mekaniska i spjällen, att dom skulle smälla igen vid laddtryck eller något.
Men bättre fläkta än fly.
Det bränsle som behövs för att kompensera laddtrycket är redan inmappat, och behöver bara finjusteras, det är styrt på insugstryck, inte flöde.
Vill minnas att det var en Norrman som påpekade att gasspjällen skulle bli ett problem tidigt i detta projekt. Han hade ju uppenbarligen rätt!, Och det var inte utan av att man hade det i åtanke, men jag trodde mer att det skulle sitta i det rent mekaniska i spjällen, att dom skulle smälla igen vid laddtryck eller något.
Men bättre fläkta än fly.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jag gjorde en snabb överslagsberäkning på hur svårt det skulle kunna vara att genomföra detta bygge.
Man tar antalet cylindrar och multiplicerar med antalet turboaggregat och sen multiplicerar man det med antalet styrboxar som är inblandade.
En vanlig 4-cyl bil med enkel turbo blir alltså 4x1x1=4
Och er 12 cyl Bi-turbo med dubbla insprutnings system och en Box till automatlådan. ger då 12x2x3=72
En typisk "svårighetsgrad 4" bil tar ju 4 månader, och eran då givetvis 72 månader.
Man ser tydligt hur antalet styrboxar ökar svårighetsgraden
Man tar antalet cylindrar och multiplicerar med antalet turboaggregat och sen multiplicerar man det med antalet styrboxar som är inblandade.
En vanlig 4-cyl bil med enkel turbo blir alltså 4x1x1=4
Och er 12 cyl Bi-turbo med dubbla insprutnings system och en Box till automatlådan. ger då 12x2x3=72
En typisk "svårighetsgrad 4" bil tar ju 4 månader, och eran då givetvis 72 månader.
Man ser tydligt hur antalet styrboxar ökar svårighetsgraden
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 83
- Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
It ain't over 'til the fat lady sings
TurboTuba är tillbaka i stan och nu ska vi fixa det lilla problemet med signalerna från luftmängdsmätarna. Det uppenbara första steget man tar när man ska mappa in lite signal-ljug är ju att...
...spräcka byxorna tydligen!
Givetvis tyckte jag detta var kusligt så jag spottade på honom så gott jag kunde genom slangar och rör:
Efter en ömsesidig överenskommelse om att vi båda två var i garaget med en idiot gick vi vidare på finliret:
-Men vänta nu, hela kabelhärvan är ju nästan ute
Innan vi visste ordet av var det bevisat, så här gör man inte när man ska skarva in sej på två kablar....
En blind leder en blind och enbart i Hollywood hittar en blind höna ett korn, det här kan inte bli annat än....
TurboTuba är tillbaka i stan och nu ska vi fixa det lilla problemet med signalerna från luftmängdsmätarna. Det uppenbara första steget man tar när man ska mappa in lite signal-ljug är ju att...
...spräcka byxorna tydligen!
Givetvis tyckte jag detta var kusligt så jag spottade på honom så gott jag kunde genom slangar och rör:
Efter en ömsesidig överenskommelse om att vi båda två var i garaget med en idiot gick vi vidare på finliret:
-Men vänta nu, hela kabelhärvan är ju nästan ute
Innan vi visste ordet av var det bevisat, så här gör man inte när man ska skarva in sej på två kablar....
En blind leder en blind och enbart i Hollywood hittar en blind höna ett korn, det här kan inte bli annat än....
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)