BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

BMW 750 V12 Dubbelturbo

Inlägg av Galant turbo »

Är väl på tiden jag lägger upp ett av mina projekt här också, ligger ute på diverse forum. Detta projektet beräknades (i onyktert tillstånd) att ta 2 veckor. Dom 2 veckorna tog slut midsommar 2005, nu är det ju midsommar igen 2 år senare och bilen har inte rört sej en millimeter....

Som inte alltför sällan så började detta projekt en sen lördagnatt över några pilsner. Garagepolaren har en BMW 750 V12 som hade börjat dra vatten och vitryka en hel del. Då han har varit skyldig mej en del pengar en tid så kom vi fram till att det var en bra idé att jag skulle ta över halva bilen (diverse vadslagningar och krav ingick i dealen men det ska vi inte gå in på).

Turbonörd som jag är så tyckte jag att det inte var någon idé att bara lyfta topparna och fixa vad det nu var som rasat när man på samma gång kunde massera ner två turboaggregat :D

Planen var enkel och genial tyckte vi. Lämna blocket orört och bara fixa det som orsakade vitröken, dit med två billiga turbos och vips, två ton sleeper.

Sista resan:
Bild

Bara plasten avplockad:
Bild

Insugsrören skall tydligen vara bökiga att få bort men det gick som en dans:
Bild

Bild

Bild

Bild

Topparna rök snabbt och här var det meningen att vi skulle lämna kamdrivningen och hela underdelen av motorn intakt enligt principen KISS (Keep it simple stupid):
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild

Bild

Här insåg vi att det var ingen idé att snåla och fega, lika bra att riva hela motorn och se till att allting är i bra skick..
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Topparna lämnades in för provtryckning men inga läckage kunde konstateras. Det man därimot kunde se var att båda topparna var i behov av en lätt planing. Detta utfördes och tillbaka till garaget för att slipa in ventilerna, det slutade enbart med gråa hårstrån och ett resultat som jag tyckte var uselt, tillbaka till motorrenoveringsfirman igen.

Suverän service och en grym förståelse för vårat idiotiska projekt så erbjöd dom en mirafräsning av sätena, och ventilerna lämnades också i samma veva. Efter ett mycket snabbt jobb av dem fick vi tillbaka topparna!

Då började man analysera förbränningsutrymmena en aning, kompressionen är ju bara 8,8:1 i denna motor så allt är ju bra så långt. Jag kan inte förklara det här på grund av bristande pedagogiska lustar, men förbränningsutrymmena kändes inte helt korrekt utformade. Det här kommer jag säkert få skäll för av vissa personer som verkar se denna motor som ett underverk av ingenjörskonst och förbränningsteknik. Vissa verkar tro att denna motor är helt optimerad när när den lämnar fabriken. Gjutskägg hör inte hemma i ett förbrännngsrum, oavsett det är en turbo- eller NA-motor, punkt slut. Och ja, jag har förståelse för flamfront och explosionens utbreddning i förbränningsutrymmet.

Dremmeln gjorde sitt jobb:

Bild
Bild
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Lite mer bilder för er bildkåta:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Turboaggregaten är inköpta och kommer från saab 95 aero. d.v.s Mitsubishi TD04-16T. Jag är lite orolig över att laddtrycket kommer att komma alldeles för tidigt bara, hmmm, ett ovanligt problem kanske. Motorn har ju trots allt 450Nm original. Är mest växellådan jag är orolig över.....

Kan tillägga att motorn gått drygt 30 000mil vad vi vet...(ännu en anledning att vi beslöt att riva hela motorn) men det verkar som om dessa motorer inte vill ge upp så lätt. Denna bilen köptes för småpengar förra sommaren och det finns ingen dokumenterad service. Kolla in lagerytorna:

Bild
Bild

Respekt!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Lite mera bilder:

Bild

Bild
Bild

Bild

Blästringen är igång:
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Vissa delar i den här motorn är så vackra att man blir varm inombords :)

Blästern går varm:

Bild

Bild

Bild]
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Motorn sitter i fast helt tom:
Bild

Där ska den sitta:
Bild

Mall nummer ett som jag trodde det skulle gå lätt att bryta till:
Bild

Mall nummer två:
Bild

Sista och slutgiltiga mallen, skulle säkert gå att sälja som modern konst...:

Bild

En actionbild:
Bild

En actionbild till:
Bild

Efter mallen byggdes alltså en jigg.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Har för mej att jag har sett en film på detta monster!? :hihi:
Har läst om ditt projekt tidigare och nu hitta jag det igen :P
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Killroy_swe skrev:Har för mej att jag har sett en film på detta monster!? :hihi:
Har läst om ditt projekt tidigare och nu hitta jag det igen :P
Det måste ha varit en tråkig film :) Bilen står ännu på pallbockar och är inte startad. Det finns däremot några ännu galnare gubbar som stoppat en V12 dubbelturbo i en e30 och filmat lite. Finns en e34 i Norge också som tydligen går ruskigt bra.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Galant turbo skrev:
Killroy_swe skrev:Har för mej att jag har sett en film på detta monster!? :hihi:
Har läst om ditt projekt tidigare och nu hitta jag det igen :P
Det måste ha varit en tråkig film :) Bilen står ännu på pallbockar och är inte startad. Det finns däremot några ännu galnare gubbar som stoppat en V12 dubbelturbo i en e30 och filmat lite. Finns en e34 i Norge också som tydligen går ruskigt bra.
Ska kolla efter dendär filmen... det var en e32!
Edit:
Hittade:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 4305&q=V12
Den du menade va?

Hittade inte den filmen jag letade efter :? en e32 som sladda lite på en parkering
jaja fortsätt nu med din :thumbright:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Fränt projekt! :thumbright:
Har läst den tråden borta på sandlådan för nåt år sen och jag tycker det är en genial idé.

Jag tycker det är kul att du letat dig hit med projektet, det känns som att det är på rätt nivå för det här forumet. :hihi:
Men jag hade nog tryckt in större aggregat. :lol:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

mattias skrev:Fränt projekt! :thumbright:
Har läst den tråden borta på sandlådan för nåt år sen och jag tycker det är en genial idé.

Jag tycker det är kul att du letat dig hit med projektet, det känns som att det är på rätt nivå för det här forumet. :hihi:
Men jag hade nog tryckt in större aggregat. :lol:
Ja det där med storleken på turboaggregaten kommer jag nog att få äta upp är jag rädd för. Men jag fick dom billigt och dom var ju så blanka och fina :D
Fast vad hjälper det när man får ett avgasmottryck på flera bar :doh:

Håller med dej om att det här projektet passar bättre här än i sandlådan, här kanske man kan få lite hjälp t. om. i stället för massa teorier från tangentbordstrimmarna :)

Tanken är ju att inte att ladda allt för mycket, tänkte smyga på ca 0,7 bar. ska uppdatera och motivera det mer detaljerat snart.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

kul att ni hitta hit från lazzat :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Missade att ta bilder under bygget av jiggen men så simpel är den:
Bild

Testar på toppen:
Bild
Bild

Fick kapa lite i gjutjärnet:
Bild

Jamen då är det bara att kavla upp ärmarna då.....:
Bild

börjat punkta lite:
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Stötte på lite patrull igen idag då vi skulle provmontera turbon med det nya grenröret :mad:

Visar sig att styrväxeln, eller rättare sagt leden som sitter på styrstången kommer alldeles för nära turboflänsen. Dvs mindre än 1cm ifrån. Då turbon inte kan sitta på just något annat sätt alls än på det sätt den sitter så vart det till att tänka om lite.

Då vi båda två är ganska vana att skruva ihop saker som inte riktigt passar så var det ju faktiskt inga större problem. Om man tänker efter så var problemet enkelt; Turbon och grenröret sitter där de sitter i förhållande till motorn, motorn sitter där den sitter i förhållande till karossen, och så kommer det att förbli!

Men ingen (förrutom någon korvstoppad läderbyxekädd ingenjör) har sagt att styrväxeln måste sitta där den sitter. Var först inne på att borra om hålen och förskjuta hela konstruktionen ut mot sidan, men lösningen vart enklare än så!

Det räckte med att luta hela styrväxeln bort från motorn (grenröret) så vart det plötsligt "gott om plats". Gick att lösa väldigt enkelt med en distans under det nedre inre fästet. På bilderna nedan sitter det en mutter där men det blir en lite snyggare lösning innan det är klart.

Man kan väl tänka sig att det behövs en framvagnsinställning efter det här :D

Bild

Bild
Lite grann av en "folkracelösning" men det låter nog tokigare än vad det är.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Skriv svar