BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Intercoolrarna levererades, Tack Anders O, och ser ut så här:
Bild
Bild

Fixade till de elektroniska spjällhusen också, dom är nog värda sin vikt i guld så jag vågade inte blästra eller doppa dom i någon tvätt. Blev till att handtvätta:
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Ja då var motorn i igen då, lär väl ska lyftas i och ur några gånger till innan det blir klart. Var lite småkrångligt den här gången, vet inte riktigt varför....

Biltemalyften började svikta så det blev lite handkraft för att det skulle gå vägen:
Bild

Jag klev in och visade min mer attraktiva sida:
Bild

Jag valde även att moona fotografen på bilden nedan (svårt att se skillnad på fram och bak så jag hoppas det blev rätt):
Bild

Om man kollar in från vänster hjulhus ser man det här:
Bild
Underifrån ser man det här på vänster sida om motorn:
Bild
Bakifrån på vänster sida om motorn ser man det här:
Bild

Svårt som satan att ta bilder som visar tydligt hur sjukt trångt det är, t om svårt att se vad det är på vissa bilder kanske :)
Senast redigerad av Galant turbo den ons jul 04, 2007 10:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

På höger sida så är det lite mindre kritiskt, men kolla utrymmet mellan kompressorhus och kaross....
Bild
Under turbon vart det heller ingen plats över, blir vinkelslipen!
Bild

I växellådan hittade vi en sockerkaks-form som vi plockade ut:
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Blir lite rörig tidslinje på publiceringarna, men snart är vi ifatt verkligheten, då blir det lite mera "realtidsuppdateringar" ...


Började trixa lite med hur tryckrör och intercoolrar ska placeras också, började på en 3d-modell :D
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Jag räknar med att Biltemas ingenjörer hade ett seriöst säkerhetstänkande och använde höga säkerhetsfaktorer i beräkningarna :) Stål brukar ju svikta lite innan det går av också så det är nog lugnt......

Ingen kedjespännare än, har några uppslag dock, vet mer efter helgen.

I kväll vart det lite smide av oljereturrör. Måste gå direkt in mot blocket och sedan mad en svag lutning ner mot det undre plåttråget. Ihoppunktat här:
Bild

Här sitter röret på plats, kan tänka mej att det är lite svårt att se riktigt vad som är vad underifrån.
Bild

En intressant lösning blir att tryckrören från den vänstra turbon kommer att ta en liten tur under oljetråget och mellan styrstag och framvagnsbalken sen upp på andra sidan motorn och fram till intercoolern :o
Bild

Sen fick jag en idé hur man ska få in kall luft i insuget! Vissa plockar ju ut en lyktinsats och tar in luft där. Jag hittade en mer drastisk metod, Kyla med snö!
Bild

Bilden ovan är polarens M5a som dog en tragisk död. Det är "bara" en e34 som la sej på taket när den var på väg till Vemdalen. Full med öl och hashplankor och ynglingar som snabbt slutade skratta när bilen valde att överstyra med 180 grader Tror att neonrören klarade sej dock...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Man kan nästan ana en antydan till plan hur rördragningen skall gå till. Om någon nu trodde att det var genomtänkt hur alla rör skall utformas och dras så är ju verkligheten kanske överaskande....

På bilden nedan ser man alltså bilens vänstra sida av motorn underifrån, det är svårt att ta bilder som ger en mer överskådlig vy då bilen bara står lite lätt upphöjd över marken och kameran står mot golvet här.

Här ser man en ca 60 gradersböj i gummi ut från turbon ansluten till ett 2"rör som ligger under den bakre delen av oljetråget. Det man ser överst i bilden är ett fast stag i framvagnen medans det man ser nederst är styrstaget:
Bild

Nedan ser man hur tryckrören fortsätter under tråget bort mot motorns högra sida.
Bild

Här går samma rör upp (bara punktsvetsade här)
Bild

Här kommer tryckröret upp på motorns högra sida där det ska samsas med tryckröret från den sidan. Upphängningen är bara provisorisk för att kunna måtta upp rörlängder och vinklar.
Bild

Det silvriga man ser precis i vinkeln är skyddsplåt för startmotorn, den hade man ju gärna sluppit att ha där, men rullstart är ju lite jobbigt och ganska krävande, speciellt med automat..... Den uppmärksamme ser ju att det är vanliga universalrör som vi använder, från Bildetaljer i detta fallet men kan ju köpas "överallt"
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

En liten "missberäkning" till som uppdagades visar ju på komplexiteten i rördragningen lite grand. Ännu en gång är det svårt att visa med foton, men jag tänkte prova :)

Nedan ser man motorns vänstra sida sedd framifrån. Bakom och lite under det man ser sitter turbon vars tryckrör går under tråget och upp på andra sidan. Problemet är att man måste ju ha ett rör mellan luftmängdsmätaren och inloppet på turbon också, ju grövre ju bättre. Det enda stället det går att få dit detta rör (eller slang) på är mellan generator och grenrör, det går ju bara inte som det är på bilden nedan:
Bild

Det skulle funka att sätta oljefiltret här men då sticker det upp genom huven ca 20cm, har ingen lösning på detta ännu.
Bild

Tänkte att det var läge att göra rent oljekylaren också, såg ut att vara en beläggning på cellpaketet:
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jättefina intercoolers! :thumbright:

Vad ska ni baka för kaka i kakformen? ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Trycktestade Intercoolrarna och det gick väl lite så där. Satte en plugg i ena röret och en plugg med tryckluftnippel och tryckregulator i det andra.
Bild
Bild

Sprayade på lite läckspray och det var ju tur att jag kollade svetsarna....
Bild

Det var bara en av gavlarna som var tät, hittade nästan 10 läckage :)

TIG-ade ihop och lackade det problematiska oljereturröret också:
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

mattias skrev:Jättefina intercoolers! :thumbright:

Vad ska ni baka för kaka i kakformen? ;)
Har inte bestämt om det blir en moralkaka eller moderskaka :D
Eller troligast, -pannkaka...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Började jag med downpipen på vänster sida, tyvärr tog svetstråden slut i samma ögonblick som tålamodet . Gav upp och tänkte att det var lika bra att åka hem då.
Bild


Åkte på Biltema för att köpa svetstråd efter jobbet, stressad och ivrig att bygga klart downpipen så irrade jag runt i butiken och greppade två kompensatorer, eller flexrör som det också kallas:
Bild

Perfekt! tillbaka till garaget och kavla upp ärmarna då!
-Nä, för jag glömde visst svetstråd :o
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Ytterligare övningar slutade med två downpipes och en ombyggd intercooler. Mitt ögonmått sa att högra downpipen skulle bli ett rakt rör..... Om någon behöver en kille med ett öga för vinklar och längder så ställer jag upp gratis! Vi går stenhårt på symetriska konstruktioner som vanligt.
Bild
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

trevligt bygge :)
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

härligt projekt med suvveräna kommentarer fortsätt så :thumbright:
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

de blir inte mkt plats under huven över precis :hihi:
Ser ju fint ut =)
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Skriv svar