BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Högersidan kommer att se ut ungefär så här:

Bild

Bild

Som synes på bilden är inte lagerdelen på turbon vriden rätt här, det är ju bara en skrotad turbo vi måttar med, två nya ligger och väntar :)
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Ja då var det dags igen, vinkelslip och svets har gått varm.
Började lite försiktigt med att linda vänstragrenröret med avgasbandage:
Bild

Sen var det bara att börja svetsa dit en mall för grenröret. Blev en del gymnastikövningar i den högre skolan, men vi är ju unga och smidiga så det var ju lugnt :)
Bild

Det syns ju här hur roligt det är:
Bild

Några till:
Bild


Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Så här blev mallen:

Bild
Bild

Jiggen:

Bild
Bild

Ultraljudstvättade spridarna så brutalt att färgen ramlade av :) :
Bild

Laddtrycksmätare av industrityp:
Bild

Återcirkulationsventiler:
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Somliga dagar lämnar Jens soffan och går till garaget för att göra nytta, oftast med goda avsikter men ibland inte med goda resultat. Detta var en sådan dag :mad:

Började entusiastiskt med att svetsa ihop grenröret, gick lysande. Tänkte till så pass att jag inte lappade ihop allt på en gång utan tog det försiktigt och svetsade innifrån där det gick att komma åt:
Bild

Sen upptäcker jag vilken idiot jag är (på tiden enligt vissa). Ni kan ju tänka på den här nöten; Den feta flänsen till höger skall pressa den koniska delen av röret mot gjutjärnsdelen på grenröret. Lär ju gå jävligt bra när man svetsat dit turboflänsen i andra ändan........
Bild

Jaja, bara att bryta ihop och komma igen. Räknade ut att det går väl att kapa isär flänsen och svetsa ihop den igen på plats, lite tungt kanske då man har en svets som är gjord för tunnplåt bara.

Det är ju bara att fortsätta och skärpa sej lite, inte vara så ivrig :)

Kan inte riktigt förklara det som hände sen, kan bero på att jag vart tappad på huvudet som barn, ofrivilligt innhalerande av lösningsmedel, damp eller något helt annat. Spana in vad jag gjorde sen:
Bild

Jomenvisst, samma intilligensbefriade fadäs igen!!! -Vad är det för fel, varför gör jag så här?

Många vinklar vart det ju iaf. vansinnigt trångt.....
Bild

Om dom med vita rockar inte kommer med och hämtar mej i morgon så fortskrider väl bedrövelserna.....
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Min attack på grenröret fick ett bittert bemötande från min medbrottsling. Inte nog med dom uppenbara tabbarna och lapptäcks-konstruktionen, så var svetsarna dynga också :(

Självklara svaret på det var ju: -Är du så jävla bra själv då?

-Visst, här ska det svetsas! Och svetsas det gjordes det, smälte ihop fint gjorde det också. Så fantastiskt fint att skiten slog sej någonting så fruktansvärt att det inte passade alls sen :mad:

Mentalt nedbrutna och med sänkta huvuden beslutades det att det blir nog bättre om det får ligga till sej ett tag :)

Jag åkte hem och ultraljudstvättade innehållet i ett av topplocken i sprit. Vart yr och snurrig av dofterna och försov mej i morse. Men rent vart det:
Bild

Gjorde även en slutgiltig tvätt av topp och kam:
Bild

Testade lite kopplingar för oljematning till turbosarna också, här är oljetryckskontakten ersatt avv dubbla banjokopplingar:
Bild

Om inspirationen håller i sej och jag inte drabbas av katatoni så kommer det att hända mer i veckan.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

haha:) kul läsning:)

Det är inte lätt när kroppen bara arbetar utan hjärnan..

men om det inte passar nu då så gör det ju inget om ni kapar isär rören och trär på flänsarna:)


lär bli bra drag i skutan :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Riktigt fränt bygge, Ser fram mot fler uppdateringar.
:thumbright: :thumbright:
mvh
Niclas
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kul, väntar med spänning på uppdateringar!
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Det blir ett högt tempo på uppdateringarna nu i början, det beror inte på att vi är snabba utan att projektet har kommit längre än vad jag har hunnit lägga in här. Kommer snart att vara i fas och då lär ju tempot sjunka lite...

Psykiskt nedslagna efter fadäserna med grenröret, men det är bara att bita ihop!

Hittade en fin hög med intercoolerdelar på köksgolvet. Fantastiskt billiga cellpaket 800kr/st inkl. moms. Gavlarna är något okänt gammalt skrot som hittades i gömmorna.

Kratta pupillerna:
Bild

Vet inte om de här gavlarna ska användas, troligen blir det inte riktigt så fast dom är vackra att se på :)

Bild

Frågan är om vi ska limma eller klistra ihop delarna, har ingen tig-svets ju :(
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Jag var in på Motor Nord här i byn och snackade lite idéer. Jag har tidigare fått höra att ramlageröverfallsskruvarna och vevlageröverfallsskruvarna var av sträcktyp och måste bytas varje gång. Här fick jag bekräftat att det inte var så, bara att skruva tillbaka de gamla :)

Annars kunde de ta hem pinnskruvar för 3000:- :eek:

Topplocksskruvarna trodde de skulle funka med nya original (måste bytas, sträckskruv) fast gärna med oringning. Dom kunde även plocka hem pinnskruv till topparna, endast 5000:- :eek: :eek: -Fast det var onödigt med tanke på det ganska låga tryck vi siktar på. Kollade runt på Mekonomen och några andra firmor där jag kan få bra rabatt men dom kunde inte ta hem topplocksskruvar, blir BMW då.....

Hoppas kunna måtta in intercoolrarna i helgen och se om det går, sen gäller det att hitta någon som svetsar ihop dom åt oss. Vi bygger väl några snygga jiggar som vanligt :D Hämtade ut blocket efter en rejäl tvättning av allt kapspån och skit efter grenrörsbygget. Anlitade Sundvalls motorrenovering som är fantastiskt bra att ha att göra med.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Vevaxeln är monterad kolvar och stakar lika så:
Bild
Bild
Bild
Bild


Motgångar, lite tid, lite pengar osv. Men i de mörkaste stunderna så är ju hjälp från proffs inte helt fel. Vi utnyttjade helt enkelt en livlina, -Vi ringde en vän! Han slängde sej omedelbart på planet till Sverige och tog sej an våra problem.

Här vart det lite problem:
Bild

Ett proffs visar hur det funkar:
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Don't hustle the Hoff!! :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Provmonterade grenrör och turbo på höger sida:

Bild
Bild

Blir inga problem med oljereturen på den här sidan, nästan för lätt!
Nästa steg är att lyfta i motorn och dubbelkolla att det verkligen går.

Det känns bra att det blir helt symmetriska grenrör på höger och vänster sida :D
Bild Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Oljereturen har varit ett stort problem då oljeutloppet från turbon på ena sidan nästan var i nivå med oljenivån i tråget:?

Höger sida gick smidigt, gott om plats och bra fallhöjd från turbon:
Bild
Bild

Vänstersida var lite lurigare, fick lyfta i och ur tråget i bilen många gånger innan vi såg lösningen:
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hehe David löser ju det mesta vad jag vet:)

Helt sjukt :)

Ser ut att vara en fin motor att bygga på, hur lång och bred kan en sådan spis vara?

Går det att ha en sådan spis i en 140 tro ?
:twisted:


Kolla så inte oljan går över oljereturen som ni har satt in i tråget!

Då kommer aggregatet att klämma ur sig olja i kompressor och avgashus..
Har nyss varit med om det och kan säga att det är tråkigt..

men det finns ju pumpar man kan ta till i värsta fall
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar