Sida 1 av 32
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Postat: tor jun 21, 2007 9:02 pm
av Galant turbo
Postat: tor jun 21, 2007 9:03 pm
av Galant turbo
Topparna lämnades in för provtryckning men inga läckage kunde konstateras. Det man därimot kunde se var att båda topparna var i behov av en lätt planing. Detta utfördes och tillbaka till garaget för att slipa in ventilerna, det slutade enbart med gråa hårstrån och ett resultat som jag tyckte var uselt, tillbaka till motorrenoveringsfirman igen.
Suverän service och en grym förståelse för vårat idiotiska projekt så erbjöd dom en mirafräsning av sätena, och ventilerna lämnades också i samma veva. Efter ett mycket snabbt jobb av dem fick vi tillbaka topparna!
Då började man analysera förbränningsutrymmena en aning, kompressionen är ju bara 8,8:1 i denna motor så allt är ju bra så långt. Jag kan inte förklara det här på grund av bristande pedagogiska lustar, men förbränningsutrymmena kändes inte helt korrekt utformade. Det här kommer jag säkert få skäll för av vissa personer som verkar se denna motor som ett underverk av ingenjörskonst och förbränningsteknik. Vissa verkar tro att denna motor är helt optimerad när när den lämnar fabriken. Gjutskägg hör inte hemma i ett förbrännngsrum, oavsett det är en turbo- eller NA-motor, punkt slut. Och ja, jag har förståelse för flamfront och explosionens utbreddning i förbränningsutrymmet.
Dremmeln gjorde sitt jobb:
Postat: tor jun 21, 2007 9:05 pm
av Galant turbo
Postat: tor jun 21, 2007 9:07 pm
av Galant turbo
Turboaggregaten är inköpta och kommer från saab 95 aero. d.v.s Mitsubishi TD04-16T. Jag är lite orolig över att laddtrycket kommer att komma alldeles för tidigt bara, hmmm, ett ovanligt problem kanske. Motorn har ju trots allt 450Nm original. Är mest växellådan jag är orolig över.....
Kan tillägga att motorn gått drygt 30 000mil vad vi vet...(ännu en anledning att vi beslöt att riva hela motorn) men det verkar som om dessa motorer inte vill ge upp så lätt. Denna bilen köptes för småpengar förra sommaren och det finns ingen dokumenterad service. Kolla in lagerytorna:
Respekt!
Postat: tor jun 21, 2007 9:14 pm
av Galant turbo
Postat: tor jun 21, 2007 9:20 pm
av Galant turbo
Vissa delar i den här motorn är så vackra att man blir varm inombords
Blästern går varm:
]
Postat: tor jun 21, 2007 9:26 pm
av Galant turbo
Motorn sitter i fast helt tom:
Där ska den sitta:
Mall nummer ett som jag trodde det skulle gå lätt att bryta till:
Mall nummer två:
Sista och slutgiltiga mallen, skulle säkert gå att sälja som modern konst...:
En actionbild:
En actionbild till:
Efter mallen byggdes alltså en jigg.
Postat: tor jun 21, 2007 9:26 pm
av M Bengtsson
Har för mej att jag har sett en film på detta monster!?
Har läst om ditt projekt tidigare och nu hitta jag det igen
Postat: tor jun 21, 2007 9:29 pm
av Galant turbo
Killroy_swe skrev:Har för mej att jag har sett en film på detta monster!?
Har läst om ditt projekt tidigare och nu hitta jag det igen
Det måste ha varit en tråkig film
Bilen står ännu på pallbockar och är inte startad. Det finns däremot några ännu galnare gubbar som stoppat en V12 dubbelturbo i en e30 och filmat lite. Finns en e34 i Norge också som tydligen går ruskigt bra.
Postat: tor jun 21, 2007 9:38 pm
av M Bengtsson
Galant turbo skrev:Killroy_swe skrev:Har för mej att jag har sett en film på detta monster!?
Har läst om ditt projekt tidigare och nu hitta jag det igen
Det måste ha varit en tråkig film
Bilen står ännu på pallbockar och är inte startad. Det finns däremot några ännu galnare gubbar som stoppat en V12 dubbelturbo i en e30 och filmat lite. Finns en e34 i Norge också som tydligen går ruskigt bra.
Ska kolla efter dendär filmen... det var en e32!
Edit:
Hittade:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 4305&q=V12
Den du menade va?
Hittade inte den filmen jag letade efter
en e32 som sladda lite på en parkering
jaja fortsätt nu med din
Postat: tor jun 21, 2007 10:43 pm
av mattias
Fränt projekt!
Har läst den tråden borta på sandlådan för nåt år sen och jag tycker det är en genial idé.
Jag tycker det är kul att du letat dig hit med projektet, det känns som att det är på rätt nivå för det här forumet.
Men jag hade nog tryckt in större aggregat.
Postat: tor jun 21, 2007 10:58 pm
av Galant turbo
mattias skrev:Fränt projekt!
Har läst den tråden borta på sandlådan för nåt år sen och jag tycker det är en genial idé.
Jag tycker det är kul att du letat dig hit med projektet, det känns som att det är på rätt nivå för det här forumet.
Men jag hade nog tryckt in större aggregat.
Ja det där med storleken på turboaggregaten kommer jag nog att få äta upp är jag rädd för. Men jag fick dom billigt och dom var ju så blanka och fina
Fast vad hjälper det när man får ett avgasmottryck på flera bar
Håller med dej om att det här projektet passar bättre här än i sandlådan, här kanske man kan få lite hjälp t. om. i stället för massa teorier från tangentbordstrimmarna
Tanken är ju att inte att ladda allt för mycket, tänkte smyga på ca 0,7 bar. ska uppdatera och motivera det mer detaljerat snart.
Postat: tor jun 21, 2007 11:09 pm
av robban
kul att ni hitta hit från lazzat
Postat: lör jun 23, 2007 6:08 pm
av Galant turbo
Missade att ta bilder under bygget av jiggen men så simpel är den:
Testar på toppen:
Fick kapa lite i gjutjärnet:
Jamen då är det bara att kavla upp ärmarna då.....:
börjat punkta lite:
Postat: lör jun 23, 2007 6:09 pm
av Galant turbo
Stötte på lite patrull igen idag då vi skulle provmontera turbon med det nya grenröret
Visar sig att styrväxeln, eller rättare sagt leden som sitter på styrstången kommer alldeles för nära turboflänsen. Dvs mindre än 1cm ifrån. Då turbon inte kan sitta på just något annat sätt alls än på det sätt den sitter så vart det till att tänka om lite.
Då vi båda två är ganska vana att skruva ihop saker som inte riktigt passar så var det ju faktiskt inga större problem. Om man tänker efter så var problemet enkelt; Turbon och grenröret sitter där de sitter i förhållande till motorn, motorn sitter där den sitter i förhållande till karossen, och så kommer det att förbli!
Men ingen (förrutom någon korvstoppad läderbyxekädd ingenjör) har sagt att styrväxeln måste sitta där den sitter. Var först inne på att borra om hålen och förskjuta hela konstruktionen ut mot sidan, men lösningen vart enklare än så!
Det räckte med att luta hela styrväxeln bort från motorn (grenröret) så vart det plötsligt "gott om plats". Gick att lösa väldigt enkelt med en distans under det nedre inre fästet. På bilderna nedan sitter det en mutter där men det blir en lite snyggare lösning innan det är klart.
Man kan väl tänka sig att det behövs en framvagnsinställning efter det här
Lite grann av en "folkracelösning" men det låter nog tokigare än vad det är.