Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 11:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 476 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 22, 2010 1:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1087
idiotiskt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2010 3:20 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons dec 10, 2008 9:13 am
Inlägg: 27
Ort: Gävle
och som vanligt när det väl kommer en uppdatering så rullar man ur soffan i brist på luft i ett asgarv som får grannarna att tro att man är en redig 5-5´a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 24, 2010 8:52 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
FilleMang skrev:
Legendariskt?

ahberg skrev:
idiotiskt?


Lägger man ihop det så är det ju ungefär sanningen.
Men det ser ju lite ballt ut i skamvrån,
Bild
Bild
Bild

Men va fan...

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 24, 2010 9:07 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
Inlägg: 136
Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)
herregud vilka dårar !! :hihi:

_________________
Tobias Lindqvist
SUndsvall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 24, 2010 8:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2392
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Att gränsen mellan ett geni och en dåre är smal det vet alla, här tycker jag dock att vi ser en duo som står med ett ben i varje läger :wink:

Att det är mycket lättare att sätta ett gt40 på en Volvo 740 har lixom inte med saken att göra.

Helt underbart projekt, ju svårare desto bättre (för oss läsare) :wink:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 22, 2010 8:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1578
Ort: Skånska Landsbygden
Ursäkta mitt sena inlägg, men hade det inte varit bra mkt enklare att "bara" sätta i större luftmassemätare ihop med större spridare? Det funkar ju på alla andra mindre motorer så det är ju eg bara EML-boxen som är annorlunda på M70.

En liknande sak som säkert styrs av samma lastsignal som jag märkt på min 750 och som jag hört flera andra med 750 märkt av är att spjällen bara öppnar till hälften när man trampar fullt, och öppnar helt när man passerar 3800rpm.
När jag lite inspirerat försökt hålla min långe iL på ett bredhäng och den växlar upp en växel så varvet kommer under 3800rpm så märker man tydligt hur den tappar all ork och bara ger upp. Irriterande pinsamt!

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2010 2:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Inlägg: 490
Ort: Boden
För fan pojkar sätt fart igen :thumbright:

_________________
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2010 2:57 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Pacman skrev:
Ursäkta mitt sena inlägg, men hade det inte varit bra mkt enklare att "bara" sätta i större luftmassemätare ihop med större spridare? Det funkar ju på alla andra mindre motorer så det är ju eg bara EML-boxen som är annorlunda på M70.

En liknande sak som säkert styrs av samma lastsignal som jag märkt på min 750 och som jag hört flera andra med 750 märkt av är att spjällen bara öppnar till hälften när man trampar fullt, och öppnar helt när man passerar 3800rpm.
När jag lite inspirerat försökt hålla min långe iL på ett bredhäng och den växlar upp en växel så varvet kommer under 3800rpm så märker man tydligt hur den tappar all ork och bara ger upp. Irriterande pinsamt!


Mycket bra och helt riktiga "iakttagelser"! Det hade varit enklare som du säger i första stycket. Bara att man sväljer och accepterar att man byggde in sej i ett hörn lite grann där. Det är väldigt enkelt på t. ex. 525 att bara sätta dit spridare och LMM från en M5. Det är lite osäkert men skulle säkert fungera här också. Jag har ingen riktigt bra förklaring till att vi krånglade till det som vi gjort.

Som av en slump råkar det ligga en extra uppsättning av luftmängdsmätare från en M5 V8 i garaget. Som vanligt är det inte direkt plug and play, men med några slaktade Saab-turbos eller dylikt borde man ha en uppsättning lagom stora spridare till bra pris.
Det råkade även slumpa sej så att jag köpte en M5 från 2001 :) Behovet av vridmoment och effekt blev tillfredsställt för tillfället och banken som i princip äger bilen jublar också.

Bilen som banken köpte i mitt namn är fantastiskt fin och har precis passerat blygsamma 12 000mil.
Bild
Bild
Bild
Bild
Den är helt obesudlad av styling och andra dumheter, den är, och ska förbli i ett underbart originalskick. Fast det finns ju billiga kompressor-kit...

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Senast redigerad av Galant turbo sön okt 17, 2010 3:20 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2010 3:19 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Daniel-635 skrev:
Att gränsen mellan ett geni och en dåre är smal det vet alla, här tycker jag dock att vi ser en duo som står med ett ben i varje läger :wink:

Att det är mycket lättare att sätta ett gt40 på en Volvo 740 har lixom inte med saken att göra.

Helt underbart projekt, ju svårare desto bättre (för oss läsare) :wink:

Dom flesta har nog insett i vilket läger benet står :) "tyngden på dalskidan, -älskling!"
Dalskidan här är väl det ben man står på i den trista verkligheten där motivationen dog lite i och med att
att det överhuvudtaget gick att få dit två turbos på en 750 och behålla originalstuket.
Eller var det så min läkare sa nu? Jag fick bara låna datorn en kort stund mellan terapisamtalen.

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 14, 2010 6:28 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis maj 13, 2008 1:31 pm
Inlägg: 7
Ort: Uppsala
Grymt längesen jag var inne på sts, halkade in igår igen. Hade totalt glömt bort detta underbart onödiga projekt! Jättekul att se att du inte ger upp trots alla motgångar. Larven tråden var ju inte fel den heller ;)
Tuffa på nu så vi får höra bitolvan ryta :D

_________________
BMW m535i -87 Raceprojekt, lagt på is
BMW 535i -87 Glassätarbil, s38 planer smids
Volvo 945 -95 Gasbil och slitvarg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 750 V12 Dubbelturbo
InläggPostat: tis mar 22, 2011 3:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
jaha, nu är det ju snart krut tort på vägarna å inga uppdateringar här? :whistle:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 750 V12 Dubbelturbo
InläggPostat: tis mar 22, 2011 8:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån jan 10, 2011 5:04 pm
Inlägg: 35
Har precis läst igenom hela tråden och säger som många andra mycket rolig läsning med lite humor!
Imponerad av eran kämparglöd osv! Sugen på att se lite däckrök nu :D
Intressant läsning det där med gasspjällen!

_________________
Filip Ström, Hultsfred


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 750 V12 Dubbelturbo
InläggPostat: tor jul 14, 2011 10:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Inlägg: 490
Ort: Boden
sluta burna v8 och ut o snyt v12 turbo nu för fan pojkar! inse hur länge jag följt detta projekt ända från första inlägget! Gaaah har ju hunnit växa upp slutat både cykla, trimma moped under tiden jag läst detta!

_________________
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 750 V12 Dubbelturbo
InläggPostat: fre jul 15, 2011 12:34 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Wikström, du kommer att inse att tiden som man räknar med här på jorden blir annorlunda när man blir äldre. Det verkar vara exponentiell skillnad i tidsuppfattning ju äldre man blir tycker jag. För 20 år sen var en månad i kalendern i ett projekt en evighet. Nu mera hinner jag knappt somna i soffan så har det gått ett år. Känns på sätt och vis som jag var i puberteten när detta startade, det är väl 7 år sen nu kanske. Jag är dokumenterat efterbliven, men så illa är det väl inte att jag var i puberteten vid 30 :shock: Därom tvistar de lärde som experimenterar med mitt psyke och min kropp. :?

Det ligger lite saker före i pipelinen nu, men nog f-n det bli burna/åka/bogsera av i sommar. Någon form av värdigt slut ska det bli iaf. Kompanjonen "TurboTuba" är ju numera Malmöit, men har insett att även det var ett misstag. så det finns hopp om att han blir en hemvändare. Han dyker upp och gästspelar nästa vecka iaf.

Jag tänkte låta bli att skoja till allt i fortsättningen och bara redovisa företagandet i strikt tekniska termer. Det blir bara fakta och siffror i fortsättningen. Blir faktaruta här alltså.

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 750 V12 Dubbelturbo
InläggPostat: fre jul 15, 2011 9:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Inlägg: 1303
Ort: Norrtälje
Galant turbo skrev:
Jag tänkte låta bli att skoja till allt i fortsättningen och bara redovisa företagandet i strikt tekniska termer. Det blir bara fakta och siffror i fortsättningen. Blir faktaruta här alltså.

:roll: :hihi:

Ser fram emot att det ska hända något i den här tråden 8)

_________________
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 476 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: anthe och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010