Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre apr 03, 2020 6:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jun 21, 2007 10:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
För er som tycker att V12 dubbelturboprojektet tar lång tid så kan ni ju vara lugn för att det är ingenting mot för det här projektet :o Fast å andra sidan så räknar jag med att den här ska vara klar lagomt till min pension, så jag har 32 år på mej innan jag måste äta upp hatten :)

Skorven inköptes för 4500 i slutet av 2003 i Göteborg och fraktades upp till det beryktade garaget på i Sundsvall. Jag hade i åratal letat en Starion att sätta tänderna i då detta är enligt mej det absolut fränaste som byggts i bilväg. Jag är en total nörd när det gäller "high tech" -grejer från 80-talet och då är ju inte mycket coolare än en Starion. Såldes 67 stycken i Sverige och det finns runt 40 st kvar. Ett antal importerade bilar finns också i Sverige nu.

Det som är riktigt jobbigt är att när jag börjat känna den där riktiga "dej ska jag aldrig göra mej av med känslan", då börjar det poppa upp Starions på blocket som är i vansinnigt mycket bättre skick än min :(

Men men, bara att bita ihop och fortsätta, det här är vad jag hade att bita i:

Bild

Vem kan låta bli att älska stolarna???

Bild
Bild


Bild
Bild

Skabbräv är lindrigt...

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Senast redigerad av Galant turbo mån feb 09, 2015 8:46 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 21, 2007 10:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Orginal sitter en 2 liters turbomatad 8-ventilare med intercooler, 180Hk. Inte fy skam när det begav sej! Den som är i min ålder minns ju säkert Cannonball run -filmerna, där kan man se Jacki Chan och "Jaws" i en mycket sofistikerad Japansk mystisk bil, det var ju så klart en Starion :D

Orginalmotorn går under beteckningen 4G63, vilket de flesta tror är en motor från en Lancer Evolution. Faktum är att det enda den beteckningen säger på Mitsubishispråk är 4cyl, Bensin, 2liter. Finns väldigt många varianter, både med och utan turbo.

Motorn som ska i blir ett hopkok av diverse delar inom Mitsu-familjen, köpte först en EVO1-motor att bygga på men kom på att jag måste byta allt i den som gör den till en EVO (kovar, stakar,kammar osv). EVO-motorn är också en 7-bultad variant av 4G63 som är på många sätt vekare än den gamla 6-bultade spisen. Jag bygger alltså en 6-bult-motor.

Orginalinsprutningen är en riktig rysare, centralinsprutning med två spridare, ren dynga med riktigt kassa flödesegenskaper i insuget också, BORT!

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 21, 2007 10:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Lite mera tragiska bilder tagna under rostlagningen:

Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 21, 2007 10:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Volvo 343 var dom billigaste skärmkanterna jag hittade som ekonomiplåt. Passade inte alls :mad: vilket jag tyckte var lite konstigt...Trösklarna gjorde jag själv med plåt från Volvo lastvagnar, väldigt mystisk plåt. Den ska visst vara galvaniserad på något vis, rostar inte om den ligger ute ett år i höggräs, men den går utmärkt att svetsa i med vanlig MIG :confused: Knackade till tröskelprofilen med en slägga och en brandsläckare som underlag.

Lite bilder:
Bild
Bild
Bild

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 21, 2007 10:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Pop up -lysena såg lite krassliga ut:
Bild
Bild

-så jag gick på blästern:

Bild
Bild

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 21, 2007 10:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Det är en hel del slump och "prestanda/krona" som styrt projektet. En snille-idé jag fick var att köpa billiga fälgar från en Toyota Supra MKIV. Sagt och gjort, var billiga, likaså däcken från dackonline. Bultmönstret är ju samma så hur jävligt kan det vara att få dit skiten? -Svar på detta, MYCKET!

Offseten på Starion är visst lite udda :mad: Då det också är en annan diameter på centrumhålet orginal mot Suprafälgarna så vart ju även detta ett problem. Det vart special, även här... -Som synes så är detta inget universal, "custom made" vart det till slut

Bild
Bild

Spacerserna som jag använder är alltså 30mm feta fram och 50mm tjocka bak. Det gör det möjligt att montera Toyota Supra MKIV-fälgar med nästan orginal spårvidd, det sparar ju på hjullagren en del.

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 21, 2007 10:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Fälgarna monterade, ser ju ut att vara mycket plats, men bilen står på pallbockar. Det är inte så gott om plats när man sänker ner den....
Bild

Däckuppsättningen blev 215/45 17 fram, 265/40 17 bak.

Fram är fälgarna 8" och bak 9,5". Original är dom 6,5 eller 7" (Lika runt om).

Grovspacklade skärmkanter bak, spacers och fälgar monterade. Lite trångt i garaget så det är svårt att få någon helhetsbild....
Bild

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 21, 2007 10:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Man är ju inte alltid lika aktiv med kameran som man önskar att man var. Ett