Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Man har ju aparmar så det var lugntPakko skrev:var de inte jobbigt att putsa vevlagerytorna i svarven? Måste ju ha kastat en del
Det går långsamt och är tänkt så, har inte riktigt tid och pengar att göra det ordentligt annars...Cpt Tuttle skrev:Rör det här projektet sig någonstans?
Städat och sorterat, nu hamnade ju starionen under en större hög bråte än någonsin till förmån för BMWn. Men karossen på Starionen kan jag inte göra så mycket med ändå just nu.Escort4tw skrev:Har hört rykten om städning för bättre arbetsmiljö i helgen så nog rör det på sig
Annars pular jag på i fantastiskt långsamt tempo, har tvättat, blästrat och lackat lite småplock. Det blir ju så mycket roligare att sätta ihop alla delar sen när dom redan finns blanka och fina. Fuelrailen skall moddas lite, inga större grejer utan mest anslutningarna som ska ändras.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Ja men så fort beemern är klar så blir det Starion för hela slanten! Men dussinbil, hur många V12 dubbelturbo rullar på vägarna egentligen? Finns runt 40 Starions i Sverige, det måste ju blien dussinbil i sammanhangetboosted_142 skrev:bmw är en dussinbil ju, håller med Cpt Tuttle om att du bör bygga japs iställe
Hämtade ut ett paket idag som visade sej innhålla två mycket fina och smäckra fläktar. Lite annat än junket som sitter där orginal. Om några år så....
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Man skulle ju kunna tro att detta projekt står stilla nu när V12-projektet rullar på skapligt, men icke
Dollarn är låg så jag har beställt ventiler, fjädrar och titaniumretainers. Orginalventilerna är allt annat än dåliga och behöver väl inte bytas för effektens skull. Men de jag har är lite slitna och jag skall ändå slipa om sätesvinklarna så lika bra att sätta dit nya rostfria ventiler. Då vet man att dom är raka och fräscha
Fjädrarna köpte jag för att denna motor skall byggas för att varvas, då duger inte orginalen. Fanns fina paketpris på fjädrar och kamaxlar, men jag har inte riktigt bestämt mej för hur feta kammar jag ska ha, minst 272 i duration blir det iaf, mer än så ska jag suga lite på ett tag.
Svamparna:
Insugsventilen är tunnare i axeln nedanför styrningen för att påverka flödet mindre, vinklarna på tallriken är ochså bättre på de nya ventilerna. Men, jag måste nog modda de nya ventilerna ändå tror jag
Titanium retainers och lite hårdare fjädrar:
Dollarn är låg så jag har beställt ventiler, fjädrar och titaniumretainers. Orginalventilerna är allt annat än dåliga och behöver väl inte bytas för effektens skull. Men de jag har är lite slitna och jag skall ändå slipa om sätesvinklarna så lika bra att sätta dit nya rostfria ventiler. Då vet man att dom är raka och fräscha
Fjädrarna köpte jag för att denna motor skall byggas för att varvas, då duger inte orginalen. Fanns fina paketpris på fjädrar och kamaxlar, men jag har inte riktigt bestämt mej för hur feta kammar jag ska ha, minst 272 i duration blir det iaf, mer än så ska jag suga lite på ett tag.
Svamparna:
Insugsventilen är tunnare i axeln nedanför styrningen för att påverka flödet mindre, vinklarna på tallriken är ochså bättre på de nya ventilerna. Men, jag måste nog modda de nya ventilerna ändå tror jag
Titanium retainers och lite hårdare fjädrar:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
En av dom meningslösare saker jag köpt, men det går ju att motivera detta med faktiskt. Remskivan som sitter på vevaxeln på många Mitsubishimodeller är rätt kass, den inbyggda gummidämpningen går sönder ibland och det kan ju orsaka katastrofala ras om man har otur. Lite lägre vikt på den här också, men så nära centrum på veven är det inte så viktigt, blingbling-faktorn tar jag på köpet, inget jag lägger någon vikt på annars direkt
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
En lite otippad uppdatering här, men jag har förvarnat om att det skulle gå långsamt. Det var väl minst 32 år till provstart i början, men nu är det nere på 25år kvar. Inte mina krav som förändrats utan det är tiden som haft sin gilla gång...
Gjorde ett ryck för några veckor sen med att fortsätta rostlagning och modifikation på karossen. Men jag ger upp här, bara att inse att det är inte något jag orkar med, jag vill hålla på med motorer, -inte plåt/rost.
Så att gråta sig till sömns och acceptera att man är en loser var det uppenbara alternativet, bara slänga bort skiten...
Men det dök upp en Starion på Blocket med hyfsat fräsch kaross utan motor för rimliga pengar. Då blev det enkelt, -jag kastar en rimlig mängd pengar på problemet, då borde problemet vara borta!
Efter en road trip idag, Sundsvall/Västerås, så står det en till Starion till här hemma nu.
På gården:
Gjorde ett ryck för några veckor sen med att fortsätta rostlagning och modifikation på karossen. Men jag ger upp här, bara att inse att det är inte något jag orkar med, jag vill hålla på med motorer, -inte plåt/rost.
Så att gråta sig till sömns och acceptera att man är en loser var det uppenbara alternativet, bara slänga bort skiten...
Men det dök upp en Starion på Blocket med hyfsat fräsch kaross utan motor för rimliga pengar. Då blev det enkelt, -jag kastar en rimlig mängd pengar på problemet, då borde problemet vara borta!
Efter en road trip idag, Sundsvall/Västerås, så står det en till Starion till här hemma nu.
På gården:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Stentuff, helrätta fälgar
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Många verkar reagera på just fälgarna, -på andra forum iofs -dom är väl feta kanske. Men det är väl inget att hänga upp i julgranen i. Framtiden får utvisa hur det går.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Grattis till ytterliggare en Starion (jag vet hur det känns)...!
Ångrar faktiskt inte att jag bytte bort de fälgarna, då de var lite väl feta...
Fick ju en hög med Starion-motordelar istället...
Ska försöka sätta lite fart på mitt projekt också...
Ångrar faktiskt inte att jag bytte bort de fälgarna, då de var lite väl feta...
Fick ju en hög med Starion-motordelar istället...
Ska försöka sätta lite fart på mitt projekt också...
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Tack Gunnar!
Jag är väl också lite sådär lagom imponerad av fälgarna, Jag föredrar min lösning med spacers och Toyota Supra MK4-fälgar, det blev en lite märklig kontrast från Starionens skarpa linjer och den modernare Suprans runda former på fälgarna, jag tyckte det vart grymt. Men smaken är som baken, vi får se vad det blir.
Den vita som jag köpte är relativt rostfri men är ju utan motor, medan mitt gamla utrostade lik har fullt fungerande originalmotor. Så nu ska jag bara för att göra den vita körbar plocka över allt som behövs från den gamla röda. -Sen åker den väl på tippen, eller till närmast bugande spekulant.
Dum som jag är så gjorde jag "klart" karossbreddningen på den röda fast jag visste att jag skulle skrota den. Det är svårt att motivera det beteendet. Jag har haft ångest i runt 8 år tror jag för hur jobbigt det är med plåtsmide och formande av egna designidéer, sen när jag har den enkla lösningen utanför garageporten så väljer jag att börja knacka plåt, svetsa och spackla på den jag ska skrota. Min idé var en diskret breddning av hjulhusen bak och jag måste säga att jag lyckades med det fantastiskt bra designmässigt, enbart en Starion-nörd skulle se att det inte var original. Slut-finishen var inte bra, men det kändes bra på något sätt...
Den som vet hur en Starion ser ut ser att det är lite skillnad.
Jag är väl också lite sådär lagom imponerad av fälgarna, Jag föredrar min lösning med spacers och Toyota Supra MK4-fälgar, det blev en lite märklig kontrast från Starionens skarpa linjer och den modernare Suprans runda former på fälgarna, jag tyckte det vart grymt. Men smaken är som baken, vi får se vad det blir.
Den vita som jag köpte är relativt rostfri men är ju utan motor, medan mitt gamla utrostade lik har fullt fungerande originalmotor. Så nu ska jag bara för att göra den vita körbar plocka över allt som behövs från den gamla röda. -Sen åker den väl på tippen, eller till närmast bugande spekulant.
Dum som jag är så gjorde jag "klart" karossbreddningen på den röda fast jag visste att jag skulle skrota den. Det är svårt att motivera det beteendet. Jag har haft ångest i runt 8 år tror jag för hur jobbigt det är med plåtsmide och formande av egna designidéer, sen när jag har den enkla lösningen utanför garageporten så väljer jag att börja knacka plåt, svetsa och spackla på den jag ska skrota. Min idé var en diskret breddning av hjulhusen bak och jag måste säga att jag lyckades med det fantastiskt bra designmässigt, enbart en Starion-nörd skulle se att det inte var original. Slut-finishen var inte bra, men det kändes bra på något sätt...
Den som vet hur en Starion ser ut ser att det är lite skillnad.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Men skitsamma, nu ska den slaktas, och slakten har påbörjats, blev en del bökiga omorganisationer i garaget.
Motorn i den röda är snart ur, bara några skruvar kvar.
Det är ju en liten trevligare miljö motorn ska ned i. Förberedd i torpedväggen för 4g63 16v, och nylackerad!
Planerna angående en stöddig 16v 6-bult är inte förändrade, flyttar över gammel-motorn för att bilen ska vara lite lättare att stuva runt. Där lite omsättning på bilarna i garaget så det underlättar om dom går för egen maskin.
Motorn i den röda är snart ur, bara några skruvar kvar.
Det är ju en liten trevligare miljö motorn ska ned i. Förberedd i torpedväggen för 4g63 16v, och nylackerad!
Planerna angående en stöddig 16v 6-bult är inte förändrade, flyttar över gammel-motorn för att bilen ska vara lite lättare att stuva runt. Där lite omsättning på bilarna i garaget så det underlättar om dom går för egen maskin.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Då var gammelmotorn ur:
Jag ska alltså stoppa gammelmotorn i den vita så att den kan förflytta sig för egen maskin. Jag har på inget sett gett upp planerna med en stöddig 16v-motor. Jag har däremot gett upp planerna på att bli plåtslagare.
Jag ska alltså stoppa gammelmotorn i den vita så att den kan förflytta sig för egen maskin. Jag har på inget sett gett upp planerna med en stöddig 16v-motor. Jag har däremot gett upp planerna på att bli plåtslagare.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Kul att se lite livstecken här, och jo jag gillar också fälgarna på den vita
Är man inte plåtslagare så fort man bankar på plåten ?
Är man inte plåtslagare så fort man bankar på plåten ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo