Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Galant turbo »

Framvagnsbalken på höger sida blev så här, rätt värdelösa bilder då det är svårt att se hur det såg ut från början. Men syftet var att sänka infästningspunkten för motorfästet.

Bild
Bild
Bild

Motorfästet på höger sida blev ett bygge inspirerat av Tetris och Mekano...

Bild

Borde bli stabilt nog:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Galant turbo »

Fortsätter med växellådsfästet, det går framåt för det mesta, men bakåt ibland... :cry:

Måttar in och skissar:
Bild

Men som vanligt är det bara att mäta om, och kapa sönder igen.
Bild

Mäta 2 gånger och kapa 1 gång heter det ju. För mig blir det fel fast jag mäter 10 gånger och kapar 1 gång. :doh:
Lätt att bli förvirrad då kardantunneln inte är symmetriskt "rund" och centrerad. Golvet är inte lika högt på höger sida som vänster heller.

Det tog några månader, men det blev ett växellådsfäste till slut.
Bild
Bild

Det är lite justeringar kvar på inredningen också...
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Spiidfriik »

Sprang på en -84 Starion Turbo idag. I mint condition! 9800mil och fantastiskt fin! Ingen rost öht som jag kunde hitta. Så gott som helt original inklusive radio med separat bandare. Hehe.
Bild
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Galant turbo »

Grattis Spiidfriik, du verkar ha hittat en av dom få som inte är helt utrostade. Var rädd om den, eller "besudla" den med någon kul motor ;-)
Dela gärna med dig med flera bilder! Jag har också det HIFI-systemet, -fungerar perfekt fortfarande med gamla kassetter!

Det kommer troligen aldrig bli någon hype eller hysteri över dessa bilar, men udda som dom är, borde väl en välhållen Starion i originalskick vara lite intressant för eftervärlden.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Galant turbo »

Jag har tappat lite koll på vad som läggs upp, men allt går enligt tidsplanen.

Kapade spakmekanismen från BMW-lådan 120mm som jag så noggrant mätt upp. Men det gick så klart inte. :doh:
Den ena länkarmen tar i hardyskivan till kardanaxeln. Det blev till att göra ett Z-format länkage. :(

Inte nog med det, att vinkla upp spak-infästningen i tunneln genom att "sliza" räckte inte heller. Jag måste höja upp den bakre delen ca 20mm också.
Men det blev ganska bra att bryta upp den och vinkla in den. Den bakre väggen som bildades då blev perfekt för att fästa spak-länkaget i.
Sen blev följden av det, att spaken inte hamnar mitt i öppningen då den försköts bakåt, men det löser sig. :D

Har börjat klippa till plåtbitar och det blir plattjärn som stagar upp det hela.
Bild
Bild

Observera att jag märkt upp bitarna "HY" och "VY" -Höger, respektive vänster ytter, -så blev det ju...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Spiidfriik »

Galant turbo skrev:Grattis Spiidfriik, du verkar ha hittat en av dom få som inte är helt utrostade. Var rädd om den, eller "besudla" den med någon kul motor ;-)
Dela gärna med dig med flera bilder! Jag har också det HIFI-systemet, -fungerar perfekt fortfarande med gamla kassetter!

Det kommer troligen aldrig bli någon hype eller hysteri över dessa bilar, men udda som dom är, borde väl en välhållen Starion i originalskick vara lite intressant för eftervärlden.
Den är (lyckligtvis) inte till salu. Men jag erkänner att första spontana tanken när jag såg den var: vill ha! =)
Samma kille har även en jättefin svart 3000GT, även den helt i original undantaget fälgarna. Perfekta tidsdokument båda två!
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Galant turbo »

Inte för att jag direkt ligger i hårt, men lite händer det iaf.

Jag gjorde i ordning ett "lock" för växelspaksgenomföringen. till vänster är en gummitätning som jag skar ut i gummi. Den hamnar mellan karossen och locket som jag gjorde i aluminium med BMWs gummidamask. Aluminiumplåten är täckt av ett gummilager och i mitten ligger Starions originalram som håller fast alltihop i tunneln.
Bild

Sen är det det där jävla mörkret med kardanaxeln, på sikt blir det BMW-delar rakt igenom. Men eftersom tanken är att så snabbt och smidigt som möjligt besikta med bara "bytt motor" så vill jag inte byta ut allt för mycket delar. Byter jag bakaxeln också till BMW så passerar det nog gränsen för var Bilprovningen godtar, men det är ändå inte tillräckligt ombyggt för att gå via SFRO och regga som ombyggt fordon...

Så jag leker lite plockepin så länge. :D
Bild

Till slut gav jag mig på lite kirurgi på BMW-axeln. Det borde ju vara bara att kapa rakt och snyggt vid svetsen för att lossa medbringaren från axeln, sen ska det ju sitta en styrning i medbringaren som går in en bit i axeln så att det linjerar perfekt.

Jag började med den främre delen av axeln. Då jag är tävlingsdålig på att kapa på känsla så byggde jag en rigg för kardanaxeln där jag i ena ändan använde stödlagret och i den andra ändan en "vagga" med två kullager. Satte detta i bandsågen och kunde inte tänka mig att något skulle kunna gå fel här!

Bild
Bild

Riggen fungerade väldigt bra och det blev kapat så rakt som det bara går utan svarv. Men det var inte lite besviken jag blev på mig själv efter att ha kapat av första medbringaren. :evil:

-Vad i helvete! -kapade jag av styrningen också? :shock: :banghead
Bild

Filade av snittet och insåg att det finns ingen styrning. :( Hade jag vetat det innan jag kapade så hade jag sparat en del av röret för att kunna svarva en hylsa som det kortade kardanröret kunnat pressats på.

Men i andra ändan blir det nog bra, - nej, det blev det inte trots kirurgisk precision, finns ingen styrning där heller...

Som den idiotiska planen ser ut nu så blir det så här lång främre axel, till höger den delen som bultar mot hardyskivan:
Bild

Stödlagret med efterföljande knut blir alltså ca en dm efter hardyskivan på växellådans utgående axel. Vinkeln mot bakaxeln blir genom knuten efter stödlagret, -lysande! :(

Men det blir ju skit det här, med hederliga gamla kardanknutar kan man ju ta upp en viss vinkelskillnad (runt 5 grader), men det bygger på att det är två motverkande knutar som tar upp vinkelskillnaden/hastighetsförändringarna. På BMW 525-axeln är det bara en kardanknut och en CV-knut (constant velocity) mot bakaxeln, det fungerar bara om drivlinan är i linje. Det kan man ju minst sagt säga att den inte är nu. Jag forskar runt lite nu och tydligen finns det Beemers som har knutar vid kardanaxeln också. Då kan man få vinkelskillnaden att fungera.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Galant turbo »

Jag lyckades hitta en kardanaxel från en BMW e36 (325) som har en liknande kardan som den jag har, men med två knutkors istf ett knutkors och en cv-knut. Den här axeln har även splines vid stödlagret som tar upp längdförskjutningen. Men främre flänsen mot växellådan var annorlunda, så jag kapade sönder den främre delen av den och där fanns inga styrningar heller... Men en mer kompetent person än mig svarvade in styrhylsor och svetsade ihop flänsen från den ena axeln till den andra.
Bild

Så nu blir det en kort axel mellan hardyskivan på växellådan och stödlagret, sen splines-drivknut-axel-drivknut-bakaxel. Flänsen mot bakaxeln på BMW-axeln är kusligt nära att passa på Starion-bakaxeln, men det kommer att behövas en adapterskiva där. Sen behöver bakre delen av BMW-axeln kortas också. Men adapterskivan och kortningen kommer jag låta någon med bättre talang och utrustning göra. :)

En irriterande sak på BMW-axlarna är att det inte är tänkt att det ska gå att byta knutkorsen. :evil: Normalt sitter de ju bara med clips och man byter ut dom relativt enkelt. Men på dom här axlarna sitter korsen pressade utan styrningen som låsclipsen normalt ger. Det går ju så klart att vålda ut dom, men att pressa i dom och centrera det är inget man gör med släggan och skabbiga mätinstrument. :cry:

Nu är det inget glapp i axlarna jag har, men om man tar en axlar från bilar som gått 10 varv runt planeten och plötsligt ändrar vinkel så kommer det att bli problem... Så det blir en kortning, byte av knutkors och balansering på en specialiserad verkstad, som av en slump råkar ligga ca 1km från garaget. :-)

Det är svårt att fota under bilen, men jag provade iaf. Vinkeln efter knuten som kanske syns är så klart inte den det blir på bilen, bakre delen är ju för lång så den hänger under bakaxeln.
Bild
Bild
Bild

Jag måste så klart bygga något fäste för stödlagret också. Funderade ett tag på att det kanske var enklare att sätta det uppåt, som syns på två av bilderna, men det blir en konstruktion med hållaren neråt som vanligt.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Husse1 »

Kan du inte bara svetsa in ett vinkeljärn tvärs över kardan tunneln något under stödlagret? Då får du ju möjlighet att ha stödlagret justerbart i höjdled.
Det är synd att nyare europeiska lådor inte har flytande yoke.
Blev så mycket enklare för mig på mitt bygge, pga. flytande yoke då jag helt kunde skita i mittre knut och stödlager och använda en stel kardan med bara två kors.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Galant turbo »

Husse1, jag svetsade in fästpunkter för en balk. Axeln är inlämnad för förkortning och balansering nu, så jag sätter ihop något för stödlagret när axeln är klar.

Svarven snurrar på, med lite tur blir det en adapterskiva mellan BMW-axeln och Starion-klumpen!
Eller tur behövs inte egentligen, det är inte jag som står vid spakarna, så det blir rätt på en gång. :)
Bild
Bild

Styrspår för kardan på ena sidan och för bakaxeln på andra sidan.
Försänkta skruvhål för kardanaxeln, pinnbultar mot bakaxelns medbringare.
Bild
Bild

Adaptern är klar!
Bild
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Galant turbo »

Kan det vara så att det till slut blir någonting av denna ångestfyllda del av projektet? Stora problem med svetsen, en Esab Miggy 125, slangpaketet har sett sina bästa dagar och den matar tråden väldigt sporadiskt. :evil: Blev ännu sämre med en ny trådrulle som rullar tyngre. Den är väl lika gammal som mig nästan den här svetsen, så den är till viss del förlåten. Gamla gubbar kan få lite problem med slangpaketet...

Bakar ihop den bit för bit:
Bild

Återanvänder en del av den gamla tunneln:
Bild

Kändes lite väl seriöst ett tag nu så jag beslöt att på vänster sida så tejpar jag ihop den bara. Borde fungera bra:
Bild

Men så gjorde jag så klart inte :-) Tejpade över "hålet" och skar med mattkniv runt kanterna så jag fick en perfekt mall att klippa ut ny plåt efter:
Bild

Första lagret rostskydd på det, så nu blir det provkörning snart! :wink: :?
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Galant turbo »

En hel del tid har lagts på projektet senaste veckorna men mycket på dom där småsakerna som tar massa tid och inte är värda att fotografera. Monterat tillbaka lagom mycket av inredning och instrumentering, lite lagom med asfaltsmatta och ljudisolering på tunneln, krånglat med kopplingshydrauliken, blivit gråhårig över styrservo-hopkoppling/kylsystem/kabeldragning/gasvajer/styrbox-placering m.m. Inte mycket gemensamt i Japanskt 80-talstänk och Tyskt 90-talstänk.

Efter mycket funderingar och tankevurpor kom jag fram till en lösning på styrservoproblemet. Gammal och klen som jag är vill jag gärna ha det fungerande.
Att köra med BMW-motorns pump är bekvämt i sig, men blir lite problem med slangar och kopplingar, sen vet jag inte om de jobbar med samma tryck eller oljetyp heller. Så det blev Starion-pumpen med tillhörande slangar och rör. Ganska korkat egentligen då systemet krånglade hela tiden när jag körde med originalmotorn...

Sen är originalpumpen kilrem och BMWn har multiribb, löste det genom att rota i lådorna och hittade en multiribbskiva från en BMW 525 TDS som centrerade perfekt. Svetsade fast den efter bearbetning på original remskivan, -inte det smartaste draget kom jag på efteråt då jag byggt fästen för den här pumpen som är unik. Det hade så klart varit bättre att använda en Sushi-pump med rätt typ av remskiva.
Bild

Det var inte svårt men heller inte enkelt att bygga ett fäste för Starion-pumpen på BMW-motorn, jävligt svårt att få det i linje, precision på konstruktioner är inte min starka sida. Men nu sitter den där.
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att det går framåt med bygget :thumbright: Kardantunneln blev bra, skönt när man inte behöver kapa sönder hela bilen för att få in lite bättre maskineri.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Inlägg av Galant turbo »

"Komplett" motor ihopsatt med svänghjul, koppling, startmotor och låda för första gången. Borde vara bara att lägga på matning, ignition och jord när det gäller det elektriska så ska den starta. -Så blir det nog...
Bild

Det verkar vara bara jag som har semester nu så själv är bäste dräng. Men det är krångligt att själv sänka ner motor/låda och all utrustning på, mycket att hålla koll på samt att armarna och fingrarna räcker helt enkelt inte. Man får konstant justera vinkeln på motor/låda samtidigt som man sänker försiktigt och trycker in hela paketet med den sofistikerade Biltema-utrustningen. :wink:
Bild

Bild

Kabelstammen från motorn sitter i en plastkanal på torpedväggen på donatorbilen, trodde aldrig att det skulle gå på denna, -men det finns plats. Täcker ju en del viktiga data som är nitad på bilen, men det är som om BMW tänkt på detta...
Bild

Lite lagom distans från torpedtunneln så kan man öppna en lucka i BMWs plastkanal så syns alla originalmärkningar i karossen. :D
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Skriv svar