Sida 1 av 6

Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)

Postat: tor jun 21, 2007 10:27 pm
av Galant turbo
För er som tycker att V12 dubbelturboprojektet tar lång tid så kan ni ju vara lugn för att det är ingenting mot för det här projektet :o Fast å andra sidan så räknar jag med att den här ska vara klar lagomt till min pension, så jag har 32 år på mej innan jag måste äta upp hatten :)

Skorven inköptes för 4500 i slutet av 2003 i Göteborg och fraktades upp till det beryktade garaget på i Sundsvall. Jag hade i åratal letat en Starion att sätta tänderna i då detta är enligt mej det absolut fränaste som byggts i bilväg. Jag är en total nörd när det gäller "high tech" -grejer från 80-talet och då är ju inte mycket coolare än en Starion. Såldes 67 stycken i Sverige och det finns runt 40 st kvar. Ett antal importerade bilar finns också i Sverige nu.

Det som är riktigt jobbigt är att när jag börjat känna den där riktiga "dej ska jag aldrig göra mej av med känslan", då börjar det poppa upp Starions på blocket som är i vansinnigt mycket bättre skick än min :(

Men men, bara att bita ihop och fortsätta, det här är vad jag hade att bita i:

Bild

Vem kan låta bli att älska stolarna???

Bild
Bild


Bild
Bild

Skabbräv är lindrigt...

Postat: tor jun 21, 2007 10:28 pm
av Galant turbo
Orginal sitter en 2 liters turbomatad 8-ventilare med intercooler, 180Hk. Inte fy skam när det begav sej! Den som är i min ålder minns ju säkert Cannonball run -filmerna, där kan man se Jacki Chan och "Jaws" i en mycket sofistikerad Japansk mystisk bil, det var ju så klart en Starion :D

Orginalmotorn går under beteckningen 4G63, vilket de flesta tror är en motor från en Lancer Evolution. Faktum är att det enda den beteckningen säger på Mitsubishispråk är 4cyl, Bensin, 2liter. Finns väldigt många varianter, både med och utan turbo.

Motorn som ska i blir ett hopkok av diverse delar inom Mitsu-familjen, köpte först en EVO1-motor att bygga på men kom på att jag måste byta allt i den som gör den till en EVO (kovar, stakar,kammar osv). EVO-motorn är också en 7-bultad variant av 4G63 som är på många sätt vekare än den gamla 6-bultade spisen. Jag bygger alltså en 6-bult-motor.

Orginalinsprutningen är en riktig rysare, centralinsprutning med två spridare, ren dynga med riktigt kassa flödesegenskaper i insuget också, BORT!

Postat: tor jun 21, 2007 10:29 pm
av Galant turbo
Lite mera tragiska bilder tagna under rostlagningen:

Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: tor jun 21, 2007 10:29 pm
av Galant turbo
Volvo 343 var dom billigaste skärmkanterna jag hittade som ekonomiplåt. Passade inte alls :mad: vilket jag tyckte var lite konstigt...Trösklarna gjorde jag själv med plåt från Volvo lastvagnar, väldigt mystisk plåt. Den ska visst vara galvaniserad på något vis, rostar inte om den ligger ute ett år i höggräs, men den går utmärkt att svetsa i med vanlig MIG :confused: Knackade till tröskelprofilen med en slägga och en brandsläckare som underlag.

Lite bilder:
Bild
Bild
Bild

Postat: tor jun 21, 2007 10:30 pm
av Galant turbo
Pop up -lysena såg lite krassliga ut:
Bild
Bild

-så jag gick på blästern:

Bild
Bild

Postat: tor jun 21, 2007 10:32 pm
av Galant turbo
Det är en hel del slump och "prestanda/krona" som styrt projektet. En snille-idé jag fick var att köpa billiga fälgar från en Toyota Supra MKIV. Sagt och gjort, var billiga, likaså däcken från dackonline. Bultmönstret är ju samma så hur jävligt kan det vara att få dit skiten? -Svar på detta, MYCKET!

Offseten på Starion är visst lite udda :mad: Då det också är en annan diameter på centrumhålet orginal mot Suprafälgarna så vart ju även detta ett problem. Det vart special, även här... -Som synes så är detta inget universal, "custom made" vart det till slut

Bild
Bild

Spacerserna som jag använder är alltså 30mm feta fram och 50mm tjocka bak. Det gör det möjligt att montera Toyota Supra MKIV-fälgar med nästan orginal spårvidd, det sparar ju på hjullagren en del.

Postat: tor jun 21, 2007 10:33 pm
av Galant turbo
Fälgarna monterade, ser ju ut att vara mycket plats, men bilen står på pallbockar. Det är inte så gott om plats när man sänker ner den....
Bild

Däckuppsättningen blev 215/45 17 fram, 265/40 17 bak.

Fram är fälgarna 8" och bak 9,5". Original är dom 6,5 eller 7" (Lika runt om).

Grovspacklade skärmkanter bak, spacers och fälgar monterade. Lite trångt i garaget så det är svårt att få någon helhetsbild....
Bild

Postat: tor jun 21, 2007 10:34 pm
av Galant turbo
Man är ju inte alltid lika aktiv med kameran som man önskar att man var. Ett mycket stort huvudbry var plåten runt vindrutan. Den kan man ju säga var obefintlig, rutan i sej var i bra skick och satt fast med tuggummiliknade smet i kexchokladskarossen. Det största hålet i bilden nedanför var där vindrutetorkaraxlen satt fast i karossen en gång i tiden.

Nybörjare som man var/är med karossplåt så såg jag detta som en mycket stor motgång, fotona är lite bristfälliga i kvalitet....
Bild
Kapade bort lite, skulle bli mer...
Bild
Bild

Ångrar bittert att det inte dokumenterades när jag "sågade" ut rutan och lyfte ut den, gissa om det vore kul att spräcka en vindruta till en sån här dussinbil?
Jag var rätt skakis kan jag lova!

Resultatet är svårt att se, så man är kass fotograf också, ungefär halva rutramen fick jag bygga från scratch med plåtsax och polygrip. Köpte butyltape på en bilglasfirma och limmade tillbaka rutan i den nykonstruerade ramen. Jag ångrar som sagt att jag inte tog mer kort på detta då det var ett helvete för en nybörjare i plåtarbete.
Bild
Bild
Bild

Postat: tor jun 21, 2007 10:36 pm
av Galant turbo
Lite mera bilder som visar skicket och lite "under construction" bara :) :
Främre kofångare:
Bild
Bild

Bakre hjulhus:
Bild

Jag är klar med själva rostlagningen på ena halvan av bilen nu, problemet är att jag kan inte göra mer då grannarna i huset får krupp av ljud och lukt från Vinkelslipande och spacklande.... -Nytt garage sökes!

Postat: tor jun 21, 2007 10:38 pm
av lserobban
tänkte då jag såg första bilden " äre inte cannonball run bilen?" Och visst är det :) Bara du lägger in "after-burner" så blir det där king! :thumbright:

Postat: tor jun 21, 2007 10:48 pm
av Galant turbo
lserobban skrev:tänkte då jag såg första bilden " äre inte cannonball run bilen?" Och visst är det :) Bara du lägger in "after-burner" så blir det där king! :thumbright:
Hehe, ja det där var ju Starions "15 minutes of fame". Efterbrännare, hmm...
-Sätt inga dumma idéer i huvudet på mej nu :lol:

Investerade i en lagomt stor intercooler :)
Mått på cellpaketet: 600x300x100mm.

Bild

Bild

Jämförelse med originalintercooler:

Bild
Bild

Lagom är bäst :D

Postat: tor jun 21, 2007 10:50 pm
av Galant turbo
Lite roliga problem :-)

Ett problem jag har med att få 16V-motorn ner i Starionen är att spjällhuset sitter på fel sida på plenumet så att spjällhuset hamnar ända in mot torpedväggen.

Tänkte att jag helt enkelt skulle kapa loss det från den ena gaveln och sätta fast det i den andra. Insuget är från en Mitsubishi Galant -89.

Men när jag började kapa så kom jag på att det är nog ett ganska fjolligt plenum på de här motorerna, det borde man kanske göra något åt!

Efter att vinkelslipen gått het ett tag så fanns det bara insugsrören kvar och en jävla massa skit och damm.

Sen blev det tillkapning av ett 100mm rör till lämplig längd hittade en perfekt konvex gavel till ena sidan och till sist så satt även spjällhuset där, -på rätt sida också!!!!

Det ser riktigt proffesionellt och rejsigt ut fast det är byggt för funktionen i första hand.

Före:
Bild

Efter:
Bild
Bild

Bild

Postat: tor jun 21, 2007 10:51 pm
av mattias
Alltså den där bilen måste ätit vägsalt samtliga mil den gått innan du la händerna på den. Du har verkligen gjort det bästa av situationen, det är kul att du har en stor gnutta självironi. :lol:

Postat: tor jun 21, 2007 10:53 pm
av KackNalle
Måste nog visa polaren denna tråd då han har 2 st starions stående i sundsvall där vi bor :D Han har också noja för dessa bilar men "råkat" kvadda båda. Är det inte liknande motorer i galanten?!

Postat: tor jun 21, 2007 10:54 pm
av KackNalle
Även hört rykten om bmwbygget av chefen som verkar känna någon av er hehhe liten värld!!