Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 22, 2018 5:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 01, 2015 6:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Evinrude, -helt rätt inställning! :)
Ajdén är ju grymt duktig och trevlig! Sen att han bor här i byn är ett plus också!
Men jag vacklar lite i beslutet om att stoppa i världens sämsta motor i Starionen.
Det finns ju bättre motorer från BMW. :twisted:

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 01, 2015 6:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Ja vi är rätt bortskämda med att ha en sådan problemlösare på orten :)
Min m70 bestämde sig för att tappa oljetrycket på tomgång (varvar man lite så slocknar lampan) och funderingarna kring dessa motorer satte givetvis igång. De allra flesta BMW-motorerna är ju mer eller mindre mainstream numera, förutom m70/m73. Tanken kring en lite vassare sugmotor känns ju rätt, med kamjustering, E85, MS och nya grenrör så bör det ju gå att få en rätt rapp maskin. Jag får intrycket av att det finns rätt mycket att hämta längre upp i registret då karaktären original är rätt trist. Jämför man med en s70 så är det ju inga extrema skillnader i hårdvaran annat än de där 6dl.
Sen blir de ju ännu bättre framför en manuell låda, automatåbäket är en riktig glädjedödare om jag jämför min 750 med min 850.
Det må vara en kass motor i orginalutförandet, men jag tror det går att göra en rolig maskin av den med relativt enkla medel :)

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 01, 2015 7:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Mycket av problemen med M70 sitter i styrsystemet, släpper man sargen och går på ett eftermarknadssprut så är mycket av problemen lösta.
Precis som jag och polaren inte gjorde på 750 dubbelturbon vi krånglade på med...

De elektroniska gasspjällen i princip omöjliggör grymt ryt från botten som en V12a ska ha, redan original är de momentbegränsade på lägre växlar. Med 1.5bar i laddtryck så blev det ju bara 0,3 i motorn för att motorstyrningen drog igen spjällen, -det luftmängdsmätarna visade då tyckte nog inte motorstyrningen var rimligt så de ströp spjällen tills det vart rimligt. :)

Tomatlådan är väl orsaken här till de här dumheterna, den höll väl inte för momentet. Fullgas på en original 750 med låg växel så öppnar spjällen inte fullt ut för att hålla nere momentet. -Vilket jävla skräp! :D

Rent mekaniskt är väl inte m70 något monster, men som du säger finns det potential, och den är ju faktiskt inte så tung heller. Men jag börjar bli lite sugen på V8-motererna också, eller så fegar jag ur och kör en M50...

Angående oljetrycket på din bil, -byt ut givaren, kan vara så enkelt om du har tur. Det har jag varit med om, annars är det väl bara att hålla varvet uppe! :wink:

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 02, 2015 1:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Ja originalstyrsystemet ger inget annar än hjärnblödningar :P
Har läst tråden om 750in ett par gånger så jag har hört er brottas med det och jag är inte avundsjuk direkt...
300hk ur 5 liter är ju katastrof, 400hk och mer ryt på toppen lär göra det till en helt okej upplevelse. Dessutom lär den låta rätt mycket ballare än en 6:a eller 8:a ;)
Tanken är isf att det blir riktig manuell direktörsräser, det är ju en iL dessutom ;)

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 02, 2015 10:08 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jan 02, 2015 9:55 am
Inlägg: 10
Ort: Söderhamn
Hej Jens!

Kul att det spårar ur med starionen. Överladdad bmw-motor kommer sitta fint i den, oavsett om det blir sex, åtta, eller tolv cylindrar ;)

/ Niklas Holm, Söderhamn

_________________
Niklas Holm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 10, 2015 11:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Det ser ut som det blir den fega vägen ut. Fokus nu ligger på en inte helt obekant motormodell här på Sävar. :)

Men satan vad V12an satt bra! Jag byter planer oftare än kalsonger så kanske det blir en V12a ändå. Men BMWs V8or ser väldigt smidiga ut också...

Fokus nu ligger på något jag tyckte var smidigare och "modernare". Ingen sprayburks-renoverad V12 utan en 24v rak 6a med grym potential, skabbig och skitig:
Bild

Den här motorn ska monteras med 30 graders lutning, men då passade den inte...
Bild

Så jag monterade den som vanligt istället.
Efter att ha lyft i motorn säkert 10 gånger, mätt lite och svurit så brann det av, helvete vad plåtjäveln med huvlåset mellan lysena var i vägen! Vinkelslipen fick tala, sen blev det betydligt smidigare. :)
Bild
Bild

Men här började det som såg så lovande ut bli riktigt jobbigt... :doh: :evil:

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 06, 2015 10:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Jag har varit i Uruguay på tjänsteresa så två helger med skruva försvann, men jag har gott om tid så det kvittar. :-)

Var ut och klurade lite ikväll, höjden på växellådan längst bak blir ett problem, men kanske inte så illa som det såg ut från början. Det är bara ett begränsat område där tunneln behöver höjas. Lådan sitter lite snett här, men man ser att det tar i högst upp, några centimeter till skulle lådan behöva upp där bak.
Bild

Att få dit en modifierad växellådsbalk blir enkelt iaf, Starion har dubbla bultmönster i karossen och det bakre (som inte använts) blir perfekt att smida ihop mot ZF-lådan.
Bild

Kopplingshydrauliken blev lite tight, men ett slag med släggan där så är det lugnt!
Bild

Oljetråget behöver filas ner lite i förstärkningarna, men det är en baggis.
Bild

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 09, 2015 8:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Kapade bort lite junk från framvagnsbalken som var i vägen:
Bild

Bild

Började rensa lite inredning för att se vad som går att göra med kardantunneln.
Bild

Av någon anledning tycker jag att det är jobbigt att kapa sönder fullt fungerande saker, men ingen minns en fegis! :D
Bild

Det blev ett hål! Men sticksågen räckte inte till, det fick bli tigersåg underifrån större delen av kapningen då sticksågen inte gick tillräckligt djupt, dubbelplåt med spalt.
Bild

Här ska växellådan upp 4-5cm, ligger fortfarande under plåten. Spak-länkaget blir spännande...
Bild

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 24, 2015 11:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Det blev lite svårare det här än vad jag trodde. :evil: Får jag in växellådan i position så mäter jag och kapar kardantunneln därefter, kort sagt, jag mäter, (misslyckas), -mäter igen, -nu så! :doh:
Men icke, stor tysk Bratwurst vill bara inte in. Men skam den som ger sig.

Hela motorpaketet med växellåda hänger i en stropp, kanske dags att styra upp det.
Starionen står på pallbockar och den är så plan som en 80-talsbil kan bli.

Bara för att rikta in växellådan där bak, och kunna reglera upp och ner smidigt så blev det en lösning med Subaruns domkraft och någon gammal Galants domkraft.
Ser lika yxigt ut som det är, men det blir en ny upplevelse för mig, - det blir rakt!

Bild

Konstruktionen ser ut som skit, och det är den, men det är ju bara för att grovt rikta in motor/växellåda. :) -Stabilare än karossen..

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 24, 2015 11:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Ligger lite efter i uppdateringarna här så jag kör en till. :wink: Det är utan att överdriva irriterande skitsvårt att få allt att linjera.
Med det menar jag att man vill gärna ha motorns vevaxel i tangent med underliggande planeten och gärna i bilens riktning, sen linjera in kardanaxel i en rimligt rak linje från växellådan.

Efter att ha mätt och sälat under bilen i många timmar så får jag acceptera att det är lite svårare det här än vad jag trodde. När jag provade in BMW-motorn och lådan så såg det ju ut att passa, bara kapa upp kardantunneln lite...

Nu har jag kapat upp kardantunneln "lite mer". Här börjar jag se ett nytt problem, om /när jag får in motor och växellåda i plan med universum och över framvagnsbalken samt under motorhuven, -så ser det mörkt ut ändå.

När jag lyckas med det här så skiljer höjden på utgående axel från växellådan väldigt mycket från höjden på ingående axel på bakaxeln. :doh:

Utgående axeln på växellådan sitter "en aning" högre än ingående axel på bakaxeln på Starion. En liten parallellförskjutning kan ju vara bra, men det här är kanske lite mycket...

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 24, 2015 11:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Eftersom det här var lite lurigt så köpte jag en motor till. En likadan så klart... :? Ser väldigt fräsch och fin ut och ska ha gått enbart runt 13 000mil, verkar rimligt med tanke på hur den ser ut jämfört med mitt utgångsobjekt med drygt 40 000mil på nacken.

Bild
Bild

Jag lade ner (så här i efterhand) mycket tid på att bygga något jag kunde använda för att "styra in" motorn i rätt position där fram, för att få in rätt vinkel och med en rimlig frigång från kaross och framvagn. Biltema med flera har lösningen, ett motor-ok! Starion är som vanligt inte kompatibel med universalutrustning, men lite träskivor löste det lilla problemet.
Bild

Fortfarande kvarstår problemet att jag är en idiot, och jag är dålig på att mäta. Kardantunneln måste kapas på ett betydligt mer avancerat sätt än det var tänkt...

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 25, 2015 2:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 736
Ort: Umeå
WTF ny motor igen??

Man hinner inte med i updatesen.

Dina fälga??
Vad för bultmönster :hey:

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 26, 2015 1:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Citera:
WTF ny motor igen??
Man hinner inte med i updatesen.
Dina fälga??
Vad för bultmönster

Hur kan man inte hinna med här? Det går ju pinsamt långsamt som vanligt. :D
Bultmönstret är 114,3 x5 Lite udda offset om man vill köra bredare fälgar än original.
Med Toyota Supra MK4-fälgar så använder jag 50mm spacers bak och 25mm fram.
Då blir spårvidden inom någon mm som original.

Borbet B -fälgarna som jag försöker fräscha till "passar" utan spacers, har ingen koll på om dom skulle passa på någon annan bil, dom verkar vara omsvetsade i centrum iaf.

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 11, 2015 10:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Bygget går långsamt, uppdateringarna här går ännu långsammare. :)

Kardantunneln är kapad rejält nu, det ser förjävligt ut och jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det. Men nu har jag ca 2cm extra utrymme runt om i kardantunneln. Eller det kan nog inte kallas kardantunnel längre... Folkrace-nivå, tigersågen och släggan har talat.

Jag strimlade väl mer eller mindre upp kardantunneln. Men det här räckte inte skulle det visa sig. :(

Försök till foto underifrån/framifrån.
Bild

Funderade en hel del på hur jag skulle få ihop "tårtbitarna", men lösningen var ju att kapa bort dom :shock: Nu är tunneln öppen i stort sett ända fram till torpedväggen. Inte helt oväntat misslyckades jag med att fota det.
Men tanken är att det blir lättare att bygga en helt ny än att lappa ihop spillrorna. Fick bredda lite också med proffsverktygen, dvs med plankor och en original Mitsubishidomkraft :

Bild

Men nu snablar sitter motorn där den ska med hjälp av motor-oket och justerbara vagnen bak. Vågrätt i längd:
Bild

Vågrätt i bredd där bak:
Bild

Samt i 30 graders vinkel som det ska vara på den här motorn:
Bild

Började smida lite på motorfästet vänster fram, det är väldigt enkelt då det finns gott om plats. På andra sidan har jag ju kapat bort allt som det går att bulta något i samt att det är ruskigt mycket mindre plats. :doh:
Bild

Motorfästet vänster fram blev så här till slut, 5mm gods mot motorn 4mm i profilerna. Dålig mobiltelefonbild:
Bild

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 11, 2015 11:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Ungefär här blev det en del psykiska problem inblandat i projektet. :(

Jag kände mig gammal och fet så den naturliga lösningen på det var så klart att köpa en Porsche! -En 996 Carrera 2 -00.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Men det funkade inget vidare, jag är fortfarande gammal och lönnfet, -men snablar vad rolig bilen är!

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010