Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 5:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jul 21, 2013 1:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
I fredags kunde man radda upp misslyckanden på rad och få en längd i klass med Kinesiska muren. :evil:

För att skrapa på toppen av skit, jag köpte ett nytt kamrems-kit till gammel-motorn bara för att det skulle kännas tryggt att flytta runt den. Jag vet hur klena kamremmar kan bli på bilar som stått 10-tals år. Spännande var det när man såg haveriet sen tidigare:
Bild

Balansaxelremmen var söndertrasad och mer eller mindre i pulverform.
Bild

Förutom det här så var kamremmen den slakaste och torraste jag sett på länge, så även om det inte kommer att bli några mil att tala om på den här motorn så var det nog tur att det gjordes.

Men det här var lindrigt och på den "gamla" bilen, det jag upptäckte på den "nya" är en annan historia...

Det var lite svårt att fotografera hur illa det var på bilen jag köpt. Foton kan knappast avslöja fiaskot.

Men "Coilovers" var det ju monterat vilket jag tyckte var OK, så länge det var monterat vettigt...
Jag uppfattade killen som sålde bilen som en hyvens kille, och jag frågade var han hittade coilovers som passade:

-Nja det var universal jag monterade var svaret. -Hur fick du det att passa, var min fråga då. Svaret var; -det får du se. !

Nu har jag sett... :shock: :evil: :doh:

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2013 2:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre nov 27, 2009 11:54 pm
Inlägg: 194
Ort: Helsingborg
Detta låter intressant, saxa upp bilder på "coiloversen" :hihi:

_________________
Trimmning o överladdning är något som jag vaggats in att tro att det är en vetenskap, så är icke fallet! Det är en religion.
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!

Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2013 3:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Hissade upp bilen på vanligt sätt med en stabil domkraft och noterar direkt att framhjulet följer karossens rörelse. finns ingen fjädringsrörelse där.

Lossar en av dom som är enligt vissa, coola fälgar, och då ramlar en Biltema distans ut. Ok, några mm kan man ta den vägen så länge man har koll, - men hur centrerar man en fälg när det inte finns ett fälgcentrum att centrera mot? -inte alls i det här fallet.

Sen satt det gängade Coilover-röret tejpat! Coiloverserna är inte åtdragna men höjda till sista gängan, detta utan motor i. Bilen är låg även utan dom här Kalle Anka-fjädrarna, -det finns nu ingen justermån uppåt. Men vad spelar det för roll, det här är helt oanvändbart... Fjädern satt fast med en plaststrippa i den övre tallriken.

Det är svårt att visa på bild, men även inom folkrace hade detta varit förbjudet. Sen hade jag några timmar tills jag blev gammal på riktigt här, så jag orkade inte fota så seriöst. :)
Bild

Bild

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 04, 2013 11:14 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Eftersom jag bestämt mig för att sätta ihop den vita till ett körbart skick med originaldelarna så var det lika bra att snygga till delarna lite. Blästerskåp och lackbox har gått varma några veckor nu. Har snyggat till alla fästen och småprylar, imponerande hur allt har rostat på min gamle röda. Tog inga före-bilder tyvärr, men luftburken t. ex. var så rostig att det nästan var läge att byta ut plåt i den.
Bild
Bild

Har bytt plats på bilarna igen för att göra motortransplantationen och fjäderbenen från Buttericks håller jag på att flytta över.
Bild
Bild

Ja det står en gammal Buick framför Starionen, amerikanskt skrot enligt mig, men den är tydligen värd mer än allt jag äger...

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 24, 2013 12:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Transplantation utförd, lite slangar och kablar att reda ut bara. Inte lätt att hitta och komma ihåg allt man plockat isär för minst 8 år sen... Körde den röda (donatorbilen) för ett par år sen iofs, men det var i äkta tattar-skick, utan någonting fungerande. Tänkte prova att besikta den vita i år så det vore ju bra om någonting fungerade...

Bild

Nu ska den väl iaf gå för egen maskin snart, inte fort, -men hur många Starions fungerar över huvud taget? :D

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 04, 2014 9:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Det mesta har ju nästan halvt närapå fungerat, men den vita har rullat lagligt i sommar! :shock:
Bild

Det var en ganska rolig besiktning, jag känner igen gubben som tar hand om min bil. Han är väldigt vettig och inte en sån som hakar upp sig på detaljer och kliver in med stora spikhammaren för att hitta rost.

-Jaha, -du har hittat en sån här, säger han.
-Ja i en lada i Västerås, säger jag. Sen surrar vi lite om att det är en väldigt ovanlig bil m.m.

Sen öppnar han dörren och ska inspektera säkerhetsbältena och utbrister;
-Det finns inget säkerhetsbälte på den här sidan!
-Jo, säger jag.
-Nej, säger han.
-Det sitter i dörren du öppnade, säger jag. Han skrattar till och hämtar några kollegor och så står dom och tittar, pekar och skrattar en stund. :D

Sen påpekar han att det gäller ju att dörren inte är rostig med en sån här konstruktion. Jag svarar snabbt att det är den inte! :wink:
-Tur det inte var en Saab säger han då, -hahahaha.

När det var dags för bromstest och provkörning så frågade han om jag ville följa med, det ville jag inte av två anledningar. Bromsarna kan omöjligt bli godkända, plus att jag vill inte tynga ner den mer då skärmkanterna skär in i däcken bak...

Men otroligt nog gled den igenom nålsögat! :shock: Han påpekade att det var ju jävligt feta spacers bak så jag får vara försiktig eftersom däcken tar i skärmkanterna...

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 05, 2014 12:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 736
Ort: Umeå
Frän bil de där.

Du skulle haft på fälgarna som satt på den vita , klart snyggare.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 05, 2014 12:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Jo, visst är dom det! Men dom var så fruktansvärt skabbiga så jag påbörjade en liten "snabbrenovering". Snabb i min värld kan vara upp till 10 år...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det blev en fälg, sen var det inte roligt längre. :? :(

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 30, 2014 10:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Jag har väl inte riktigt uppdaterat här, men...

Idag hände det grejer på riktigt! Jag har ju en del motorer stående och jag gillar ju tyvärr att byta spår helt ibland, det här är garanterat inte sista lappkastet. :D
Lite lätt inspirerad av Mad Max-filmerna som visats nu i helgerna så blev jag sugen på stort, rått och brutalt.

Vem vill inte ha en Starion med Big block? V8a kanske? Eller kanske, kanske, kanske -håll i er...

En V12a! :shock:

Bild

Det är bara att skruva ihop den och bulta i:

Bild
Bild

Men dra draggen i gruset! Det var inte "bolt on" direkt, men passade förvånansvärt bra. :) Behövde inte ens fila i "gummisnodden" (den vita "balken mellan lysena") eller något annat i bilen.

Bild

Det är inte överdrivet mycket plats över, men motorhuven ser ut att gå dit utan att behöva smaka på släggan. Tyvärr har jag skruvat upp huven på väggen och jag orkar inte ta ner den för att prova, så jag får lita på mitt ökänt usla ögonmått.

Bild
Bild

Två porrbilder till:
Bild
Bild

Största problemet är krängningshämmaren, modifierar/flyttar man den kan motorn sänkas ca 5cm och flyttas bak ca 5cm. Sen är det imponerande mycket plats för turbos och grenrör på sidorna. Hade det funnits så här mycket plats i 750 dubbelturbon (som gjorde mig gråhårig) så hade det varit enkelt.

Hur kan denna lilla fjant-bil ha rymligare motorutrymme än en BMW 750? :?
Det här är i princip en identisk tolva som på den som sitter i 750in. Men här finns det plats för grenrör och turbos på en helt annan nivå.

Plats på höger sida:
Bild

Plats på vänster sida:
Bild

Det blir kanske inte en V12a i Starionen, men det finns en väldigt stor risk/chans att det inte blir en Mitsubishimotor. :wink:

Gott nytt år!

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 31, 2014 2:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1438
Ort: Vällingby
KM132-lådan passar garanterat inte på den där hörrö! :hihi:
Vad blir det för låda bakom?

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 31, 2014 3:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Inlägg: 587
Ort: Trollhättan
:thumbright: :thumbright:

_________________
180zx..

joel lindell


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 31, 2014 5:14 pm 
Offline
HK Performance

Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Inlägg: 1856
Ort: Lycksele
Klart du ska ha en v12a såg ju ut som om den va gjord för att sitta där ;)

_________________
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 01, 2015 1:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
fugazi skrev:
KM132-lådan passar garanterat inte på den där hörrö! :hihi:
Vad blir det för låda bakom?

:) Det blir inte KM132, jag har två stycken över nu om du är intresserad. :wink:
Det blir någon ZF från "förrådet", men ingen av dom passar ju på den här motorn, och då blir det jobbigt då jag är gammal och lat.
Trodde aldrig att den här motorn skulle "passa" så här bra så det var bara ett experiment att sänka i den, men nu börjar jag vackla...

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 01, 2015 2:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1438
Ort: Vällingby
Njae... Jag har en extra låda faktiskt.
Men med den moroten jag tänkt mig i min bil kanske det går åt att ha ett par lådor på lager?
KM132an ser lite klen ut liksom...

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 01, 2015 4:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Ajdén svetsar om lådor både billigt och bra så det ska inte vara någon fara ;)
Jag har en automatlåda att ta svepet från om det krisar
Se inte problemen, se potentialen! :D

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bassek och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010