Sida 2 av 6

Postat: tor jun 21, 2007 11:07 pm
av Galant turbo
KackNalle skrev:Måste nog visa polaren denna tråd då han har 2 st starions stående i sundsvall där vi bor :D Han har också noja för dessa bilar men "råkat" kvadda båda. Är det inte liknande motorer i galanten?!
Men va f-n! :D Har han kvaddat dom helt? finns det delar att köpa kanske? Motorras? Det är en mycket lik motor som sitter i 8v Galant GLSi, jag vet ganska bra vilka delar man kan plocka om han behöver hjälp där.
KackNalle skrev:Även hört rykten om bmwbygget av chefen som verkar känna någon av er hehhe liten värld!!!


Som sagt, liten värld, eller stad kanske.

Postat: fre jun 22, 2007 12:41 pm
av lserobban
Galant turbo skrev:
lserobban skrev:tänkte då jag såg första bilden " äre inte cannonball run bilen?" Och visst är det :) Bara du lägger in "after-burner" så blir det där king! :thumbright:
Hehe, ja det där var ju Starions "15 minutes of fame". Efterbrännare, hmm...
-Sätt inga dumma idéer i huvudet på mej nu :lol:

Haha! Klart efterbrännaren måste kopplas in, och samma datorer och även en liten kines / japan i baksätet ! Kommer bli kung denna bil då den blir klar, som du själv sa, typ 32 år på dig :)

Postat: lör jun 23, 2007 6:01 pm
av Galant turbo
Kolvarna från CP-Pistons, egentligen till en EVO8 så dom passar inte, men sånt är inget problem ju :-) Andra överdimension (86mm).

Hade stora problem att fota då det blänkte så mycket...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

De mer eller mindre obligatoriska:
Bild

Postat: lör jun 23, 2007 6:02 pm
av Galant turbo
Dansa lambada:
Bild

Postat: lör jun 23, 2007 6:03 pm
av Galant turbo
Har investerat i svindyra tändspolar av värsta japanska kvalitet, sved i börsen men det var det värt:
Bild

Postat: lör jun 23, 2007 6:04 pm
av Galant turbo
Trots att färdriktningen inte alltid är utstakad i detta projekt så finns det ju ett utstakat effektmål. Som i pensionärsdelen på Wasaloppet så går det ju inte undan här, men stakas gör det och stakar behövs det. Man vill ju inte förs(t)aka sånna här viktiga s(t)aker:

Så här ser dom ut iaf:
Bild
Bild
Bild

Som vanligt när jag köper grejer så passar det ju inte riktigt, men det är ju kul att modifiera!

Postat: lör jun 23, 2007 7:24 pm
av chellquist
Grymma prylar. Du skulle beställt 5 kolvar å behållt en i bokhyllan :hihi:

Postat: lör jun 23, 2007 9:11 pm
av KackNalle
Kan ge han ditt nummer så kan han ringa upp om han är intresserad av att sälja. pma telnr

Mvh Henrik

Postat: lör jul 07, 2007 7:38 pm
av Galant turbo
har jag börjat fippla med de lite tråkigare delarna i ett motorbygge, snygga till de där "onödiga" sakerna. Orginalmotorn kommer att lyftas ut till förmån för en 16v-spis.

Vad har vi längst ner respektive högst upp på motorn?
Bild

Så här roligt såg det ut i tråget, brun smet.....
Bild

Blästrade och lackade tråget, hänger i torkskåpet här:
Bild

Ventilkåpan körde jag i luttvätten:
Bild

Fan, inte ens färgen lossnade ju, kör ett tag till....
Bild
-Perfekt!

Postat: lör jul 07, 2007 7:41 pm
av Galant turbo
:) Bilder gillas ju så jag kör på. Har ju ett gammalt EVO1 grenrör som jag tänkte använda. Lika bra att massera det lite, jag vet inte riktigt hur jag ska göra innan det monteras om jag ska coata det eller skita i det och bara linda in det. Gjorde iaf inte så överdrivet rent då det ändå kommer att bli lite mera jobb sen.

Det jag ville uppnå var att det inte fanns någon chans att avgasinloppen var mindre på grenröret än på toppen, en packning användes som mall. Utloppet på grenröret ökades i diameter ganska ordentligt och kanalerna in mot "collectorn" masserades. Jag har inte portat sönder det för den som tror det, det är egentligen mera en portmatchning än en portning. :)
Bild
Bild
Bild

In action:
Bild

Bild
Bild
Bild

Postat: lör jul 07, 2007 8:00 pm
av Galant turbo
En Polare har varit vänlig att kränga en del skrot till mej som är skrotsamlare. Först en topp från en Galant/Eclipse som är mirafräst men med en defekt ventil och gängpaj i en tändstiftsgänga. Gängan är lagad med en biltema gänginsats. Problemet jag såg på en gång är att den gänginsatsen gör att det stiftet kommer någon millimeter längre upp i toppen från förbränningsutrymmet. Ska kolla upp det senare vad man kan göra åt det. La in toppen i karuselltvätten så blir den lite trevligare att jobba med.

Nice and sparkling clean:
Bild

Vart kusligt rent, är det någon som har den här färgen på metallen om de lyfter på ventilkåpan och tittar ner :D
Bild


Sen till det lite fränare, polaren skickade även med en vevaxel i okänt skick, vid en första anblick såg den rätt ledsen ut. Repig och ful. Men jag mätte upp den med micrometer och den är oslipad sen tidigare. Att slipa dessa vevar gör ju att härdningen försvinner och den måste härdas om. Det kostar pengar och sen så måste man anpassa hur mycket tapparna tas ner då en ny härdning bygger lite på diametern, bökigt och dyrt med andra ord...

Men som vanligt så är själv bäste dräng! Satte upp veven i svarven (efter tvätt i karuselltvätten)
Bild

Ser inte bra ut:
Bild
Bild
Bild

Här har jag börjat med grovjobbet, man ser på lagerytan längst till höger att den är obearbetad här.
Bild

Det jag gjorde var att putsa lagerytorna för vevlager och ramlager med en finkornig smärgelduk och olja i svarven. Därefter gick jag på med en gammal kalsong och autosol.

Vart över förväntan och alla repor försvann och ytan blev spegelblank. Svårt som fan att se på bilderna men sjukt bra vart det! Det fina är att inte en hundradel försvann av lagerdiametern och härdningen är intakt med en repfri yta!

Resultatet verkar ha blivit en "marin-vev"
Bild

Postat: sön jul 08, 2007 12:18 pm
av Jens Gustavsson
Galant turbo skrev:Orginal sitter en 2 liters turbomatad 8-ventilare med intercooler, 180Hk. Inte fy skam när det begav sej! Den som är i min ålder minns ju säkert Cannonball run -filmerna, där kan man se Jacki Chan och "Jaws" i en mycket sofistikerad Japansk mystisk bil, det var ju så klart en Starion :D

Orginalmotorn går under beteckningen 4G63, vilket de flesta tror är en motor från en Lancer Evolution. Faktum är att det enda den beteckningen säger på Mitsubishispråk är 4cyl, Bensin, 2liter. Finns väldigt många varianter, både med och utan turbo.

Motorn som ska i blir ett hopkok av diverse delar inom Mitsu-familjen, köpte först en EVO1-motor att bygga på men kom på att jag måste byta allt i den som gör den till en EVO (kovar, stakar,kammar osv). EVO-motorn är också en 7-bultad variant av 4G63 som är på många sätt vekare än den gamla 6-bultade spisen. Jag bygger alltså en 6-bult-motor.

Orginalinsprutningen är en riktig rysare, centralinsprutning med två spridare, ren dynga med riktigt kassa flödesegenskaper i insuget också, BORT!
jo canonball rullen med en sån bil har man sätt nåra gånger :hihi:

jag kan inget om dessa motorer förutom att jag hört att det är en jäla fart i topparna på 4G63 motorerna.

du som har koll på detta om vad som skiljer modellerna åt och så kan du förklara lite mer.

kan man hämta hem en sån där frän topp/motor från nån rostig gallant för nån tusenlapp på skroten och bygga på eller?

mycket begärt men det vore grymt om du kunde skriva nått liknande som järnets utlägg om opelmotorerna så kan vi klistra det också, http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159

Postat: mån jul 09, 2007 9:16 am
av Galant turbo
Jag kan nog ta och sätta ihop något om det här motorerna. Jag har även några skrotade toppar som jag har tänkt kapa sönder i nyfikenhetens tecken :)

Finns sjukt många varianter på 4G63-motorerna. Finns som SOHC, DOHC, 8v, 12v, 16v och varianter av dom också. Dom intressantaste är ju 16v DOHC som sitter i Galant GTI och Eclipse, 16v DOHC finns i ett otal varianter den med men just detta kan jag ta upp i ett separat inlägg. Kommer dock inte att ske de närmaste 2 veckorna för nu har jag semester :thumbright:

Man kan få en hel Galant för en tusenlapp med lite tur, tycker dock att ganska ofta är det just toppen som har gått på dom....

Postat: ons jul 18, 2007 10:42 pm
av Pakko
var de inte jobbigt att putsa vevlagerytorna i svarven? Måste ju ha kastat en del :hihi:

Postat: sön aug 19, 2007 7:09 am
av Cpt Tuttle
Rör det här projektet sig någonstans?