Inte för att jag direkt ligger i hårt, men lite händer det iaf.
Jag gjorde i ordning ett "lock" för växelspaksgenomföringen. till vänster är en gummitätning som jag skar ut i gummi. Den hamnar mellan karossen och locket som jag gjorde i aluminium med BMWs gummidamask. Aluminiumplåten är täckt av ett gummilager och i mitten ligger Starions originalram som håller fast alltihop i tunneln.
Sen är det det där jävla mörkret med kardanaxeln, på sikt blir det BMW-delar rakt igenom. Men eftersom tanken är att så snabbt och smidigt som möjligt besikta med bara "bytt motor" så vill jag inte byta ut allt för mycket delar. Byter jag bakaxeln också till BMW så passerar det nog gränsen för var Bilprovningen godtar, men det är ändå inte tillräckligt ombyggt för att gå via SFRO och regga som ombyggt fordon...
Så jag leker lite plockepin så länge.
Till slut gav jag mig på lite kirurgi på BMW-axeln. Det borde ju vara bara att kapa rakt och snyggt vid svetsen för att lossa medbringaren från axeln, sen ska det ju sitta en styrning i medbringaren som går in en bit i axeln så att det linjerar perfekt.
Jag började med den främre delen av axeln. Då jag är tävlingsdålig på att kapa på känsla så byggde jag en rigg för kardanaxeln där jag i ena ändan använde stödlagret och i den andra ändan en "vagga" med två kullager. Satte detta i bandsågen och kunde inte tänka mig att något skulle kunna gå fel här!
Riggen fungerade väldigt bra och det blev kapat så rakt som det bara går utan svarv. Men det var inte lite besviken jag blev på mig själv efter att ha kapat av första medbringaren.
-Vad i helvete! -kapade jag av styrningen också?
:banghead
Filade av snittet och insåg att det finns ingen styrning.
Hade jag vetat det innan jag kapade så hade jag sparat en del av röret för att kunna svarva en hylsa som det kortade kardanröret kunnat pressats på.
Men i andra ändan blir det nog bra, - nej, det blev det inte trots kirurgisk precision, finns ingen styrning där heller...
Som den idiotiska planen ser ut nu så blir det så här lång främre axel, till höger den delen som bultar mot hardyskivan:
Stödlagret med efterföljande knut blir alltså ca en dm efter hardyskivan på växellådans utgående axel. Vinkeln mot bakaxeln blir genom knuten efter stödlagret, -lysande!
Men det blir ju skit det här, med hederliga gamla kardanknutar kan man ju ta upp en viss vinkelskillnad (runt 5 grader), men det bygger på att det är två motverkande knutar som tar upp vinkelskillnaden/hastighetsförändringarna. På BMW 525-axeln är det bara en kardanknut och en CV-knut (constant velocity) mot bakaxeln, det fungerar bara om drivlinan är i linje. Det kan man ju minst sagt säga att den inte är nu. Jag forskar runt lite nu och tydligen finns det Beemers som har knutar vid kardanaxeln också. Då kan man få vinkelskillnaden att fungera.