opel rekord c coupe 1969! 2.2 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

opel rekord c coupe 1969! 2.2 turbo

Inlägg av opelkrut »

tjena! tänkte lägga upp en liten tråd om mitt projekt nu på en seg söndag!
lite historia bakom bilen för den som är nyfiken.. har alltid varit nyfiken på gamla oplar, speciellt manta a och rekord c. har letat som en galning och ringt på en del, men dom har vart sålda eller alldeles för mycket rost osv osv. men till min förvåning så fick jag en ny granne, och han hade en rekord c coupe 69 som var besiktigad och inte alldeles för mycket rost :hey: : så jag tog väl mod och gick över och fråga om bilen var till salu. och nu står den på min gård! :thumbright:

varför jag laddar upp den på sts är för att jag tycker det är en riktigt bra sida och så kanske det rammlar i en snigel under huven i framtiden
:whistle:

tänkte inte avslöja allt för mycket om mina framtids planer då inget är bestämt än. men än så länge så är tanken så här:
laga rost.
renovera motor.
måla allt. kaross, motorum, under och i.
ny fräsh inredning.
bygga ett litet diskret ljud.
byta ut bussningar som är slut i framvagn osv.
besikta den. bessen tog slut lagomt nu när vintern började.

när jag hade hämtade den.
Bild
det var förra året, den har stått en vinter hemma hos mig, har inte haft tid/pengar att börja bygga. men nu så ska jag väl köra stenhårt en vinter.

inredningen
Bild

Bild

var bara rost fram i golvet och lite i balkarna under, har lagat hela golvet vänster sida fram, men rost bilder är inte så trevligt så vi hoppar över det.

1,5 mm plåt för att laga med :twisted: man blir lite svettig av att hålla på.
vänster fram:
Bild

bara höger kvar sen så kan det roliga börja :P

vi börjar så här, jag ska uppdatera så fort det händer något! men just nu är det bara rost lagning, och det är inget man vill se tror jag, men om ni vill ha bilder så får ni säga till :) (det är mitt första bygge så tar gärna emot tips och kritik på vad jag kan förbättra)
mvh
Senast redigerad av opelkrut den lör nov 01, 2014 3:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av TomKorkeakoski »

Tjenare mycket fränt projekt du har, tycker bilen ser ovanligt rostfri ut utvändigt brukar ju vara en del rost i skärmkanter, trösklar och plåten under kofångaren bak. Blir bilen original kaross och inredningsmässigt? vad det för motor i nu?
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av opelkrut »

tjena, tack! :) nej det var faktiskt ovanligt lite rost, har klarat sig bra, det är som jag skrev bara i golvet vid fötterna fram. har sett att dom lagat i hjulhuset bak. men annars är den rost fri. ska väl stoppa i nya stolar och klä den i svart inuti var tanken, inget bestämt än! just nu sitter det en 1900L motor i, tror den heter så? men ska bara besikta med den, sen stoppar jag i annat godis
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av opelkrut »

här var det ganska sten dött haha. men kan säga att det inte är sten dött i garaget.
golvet är helt lagat och målat, skuffen är rensad och ska snart lagas lite.
motorn är ur och motorrummet är rensat från el, ska snygga till allting och gömma så mycket el som möjligt :)
har en fråga angående batteriet, går det att besikta med batteriet i skuffen?`tänkte ha det i reservhjulsbaljan :)
kommer kanske bilder ikväll, nu sitter jag i skolan och slår ihjäl lite tid på tråkig lektion! :( ska laga upp balkarna, sen ska jag börja jobba på karossen och motorn! :)
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av Anders_Karlsson »

Det funkar fint att besiktiga med batteriet i skuffen, men det måste sitta fast ordentligt och batteripolerna måste vara helt isolerade.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
jonascarlsson86
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jan 17, 2012 11:06 pm

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av jonascarlsson86 »

Hej.
Ledsen om jag kapar tråden men kan inte hålla tyst. (Skapade kontot för detta inlägg. Är ändå bara skit på TV.)
Jag ägde bilen för några år sedan tror jag. Ser inte regnumret tyvärr o vill inte skylta med det. Jag har lackat den (Biltema vit) o fick den genom besiktning 2009 då den stått still ett par år. Fälgarna satt på en Manta innan, Sitter som en smäck men styrstagen hamnar jävligt nära. Körde men den en månad sen rasa fyran o jag blev sugen på annat. Något man ångrar. Har för mig att skuffen va rostig runt om där listen ska sitta. Men annars var den rätt hel. Troddde jag iaf. Drog eget 2,5" system o satte dit en stående weber. Renoverade bromsar m.m
Så här såg den ut när jag tog hem den. Om det nu är samma
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... age=464145" onclick="window.open(this.href);return false;
O fälarna passar även på kadett
http://www.garaget.org/?car=143338&image=1401650" onclick="window.open(this.href);return false;
Här syns den i bakgrunden.
http://www.garaget.org/?car=143338&image=1401664" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan skriva massor som du märker.

Svara i tråden om du vill ha mer historia, Bilder m.m

Riktigt kul projekt annars.

Hepp
/Jonas
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av opelkrut »

tjena jonas! riktigt kul med lite bakgrund om bilen! vill gärna veta så mycket som möjligt! :) rosten hade ätit upp en hel del, men nu är den snart rostfri igen! :) tänkta faktiskt leta på nån tidigare ägare och fråga om du gjort något åt motorn eller om den är orörd? :)
Gasholtn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån jan 09, 2012 8:01 pm

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av Gasholtn »

si ifra om du trenger deler! (PM) har litt div :)
Alt går... Det umulige tar bare litt lengere tid!
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av opelkrut »

gasholtn: ja ett par vita fram blinkers hade jag varit intresserad av! :)

ursäktar på en gång för dåliga mobil bilder! hoppas ni är förlåtande :roll:
blir en update nu då äntligen, slänger med lite rost lagar bilder, för det är väl nästan det enda jag har sysselsatt mig med :(
var en hel del på förarsidan som fick lov att kapas ur
började med att malla upp med kartong.
Bild

sen fick jag hjälp av anton som åkte rondell hela kvällen, sparar en hel del tid på det :) tackar han för det :)
Bild

så började jag knacka ner det i golvet, den här sidan blev lite halv tafflig, första golvet jag gör. tar gärna emot kritik så jag kan förbättra mig! :) (klumpen i mitten för växellåds balken blev lite väl stor :doh: får se om jag kapar ner den en bit sen :)
Bild

ganska klart där tror jag
Bild

andra sidan blev bättre! :) fast där var det inte alls lika mycket
Bild
har ingen bild på den sidan när det är hel svetsat, men en helhets bild på golvet har jag! :)
Bild

klart och betalt!
Bild
ni ser att det är krackelerat med färgen där till höger, tänkte "hmm jag skvätter på lite silicone innan jag lägger på den svarta färgen, blir nog bra. tätt och jag slipper se den fula silicone strängen" ja man lär så länge man lever :doh: men kan meddela att det är fixat nu, nu är hela golvet svart! :)

sen fick kardan en sväng av penseln också
Bild

motorn blev också urlyft. så nu sitter den i stativ :)
bror har tagit in sin bil nu också för lite väghållningsbygge, så nu har jag mycket tid för motorn då opeln står ute och fryser under ett täcke! :(
Bild

är lite rost i balkarna kvar, men har fixat nya lådor så byter ut hela skiten istället för att lappa och krångla, lika bra att göra det riktigt när man ändå håller på :)
Bild
Bild

har trixat lite grann med elen också bara, annars var det bra för den här gången! :)
mvh Andreas
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av Jimmy »

vad använder du för svart färg? sprutbar? =)
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av opelkrut »

det är beckers industri färg :) den går att spruta, lackat 3 bilar med den färgen, behöver späs ut med tex lacknafta. men golvet pensalde jag nu :)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av Husse1 »

kan tala om för dig att det sitter en nyare motor i den (det ser man på att det sitter 2st insexskruvar längstfram på toppen och dessa kom först på Rekord D -72 till -78) det ser även ut att vara en ventilkåpa från en 2,0E.
Ang. vad det är för motor i den så ser du det instansat på en utgjutning på blocket på vänster sida strax under 2'ans tändstift (eller om det var under 1'ans).
Har du lite tur så är det en 2,0 maskin i den.
Annars passar alla CIH motorer i den, från 1,5 till 2,4liter.
Ett mycket fint objekt i vilket fall, lycka till med den.
Behöver du tips eller råd ang. bilen så har jag haft ett 20-30tal C Rekorder och har skruvat med dessa i omgångar i snart 30år.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av Husse1 »

Btw. här är en länk till min Commodore A Coupé, som är "storebror" till Rekord C Coupé.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54558" onclick="window.open(this.href);return false;
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: opel rekord c coupe 1969!

Inlägg av Whiplash »

Hoppas du använder karosserikit och att det bara var en felskrivning det där med silicone ? Använder du silicone så förutom att allt lackarbete kommer att jävlas så accelererar rostbildandet där du lagt på det
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: opel rekord c coupe 1969 cih2.2 turbo ms

Inlägg av opelkrut »

ajdå, fast siliconet ligger inte direkt på plåten utan det är röd rostskydds färg under. hoppas det inte går åt hellvete :(

blir en liten text update nu för orkar inte lägga över bilder från mobilen för jag ska snart iväg. hursom. har hunnit med en del på motorn iaf, tvättat och målat block och topp svart. putsat upp insug och alla aluminium grejjer för allt var verkligen jätte äckligt från olja bensin smuts osv.. har också plockat ner förgasaren helt i delar och blåst ren alla kanaler och putsat upp den och satt ihop den igen. hoppas den ska gå lite bättre nu. som jag sagt förut så har bror haft sin bil i garaget hela tiden, så karossen har stått ute under täcke :( men ska troligen få in den i helgen så jag får laga all rost som är kvar.

fick en väldigt rolig idé haha. bror har som sagt bytt turbo i sin s4. och då fick han ju original turbo och intercooler över som bara ligger och tar plats, går det tror ni att bygga en förgasar turbo motor? när ändå grejjerna finns, om man laddar typ 0.5 så borde det inte vara några problem med att soppa/luft studsar mot ventilerna och tillbaka i kanalerna. eller jag vet inte heller. någon som är mer erfaren än jag i förgasar turbo byggen?
kommer väl snart en bild update :) mvh andreas :)
Senast redigerad av opelkrut den mån okt 06, 2014 8:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar